آیا درست است که می‌گویند هوای رشت را می‌توان در لندن تجربه کرد؟ بیایید نگاهی به آب و هوای انگلیس در فصول مختلف سال بیندازیم. انگلیس را می‌توان مقصد مهاجرتی نوستالژیک برای ایرانیان دانست چرا که مهاجرت به آن در ایران قدمت تاریخی داشته و سال‌ها پیش از کانادا یا آمریکا، از جمله سرزمین‌های محبوب برای مهاجرت بوده است.

شاید چندان منطقی به نظر نرسد اما واقعیت این است که آب و هوای یک منطقه می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر میزان رضایت مهاجران از زندگی در آن شهر یا کشور و کیفیت سکونت آن‌ها داشته باشد. درست به همان اندازه که هزینه زندگی، بازار کار، تجانس فرهنگی و ... اهمیت دارد اطلاع از وضعیت آب و هوایی هر کشور نیز از جمله معیارهای قابل بررسی برای انتخاب مقصد مهاجرتی می‌باشد.

کشور انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست. انگلیس و پایتخت اسطوره‌ای آن لندن آب و هوایی دارد که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود به عنوان یکی از بهترین‌ها در بخش آب و هوا در جهان شناخته می‌شود. احتمالا بسیار شنیده‌اید که ‌می‌گویند: " آب و هوا شبیه آب و هوای لندن است". به ویژه ایرانیان این تشبیه را بسیار زیاد برای شهر رشت و روزهای مه گرفته و بارانی به کار می‌برند.

آب و هوای انگلیس مثل آب و هوای رشت

آب و هوای انگلیس

انگلیس را می‌توان نماینده‌ای پرقدرت در عرصه نمایش تاریخ، معماری و هنر اروپا دانست. این کشور خانه تعدادی از برترین موزه‌ها، گالری‌های هنری، سالن‌های اجرای موسیقی و تئاتر است که در جهان نظیر ندارد. خارج از شهرها، حومه‌ای زیبا با چشم انداز طبیعی خیره کننده، قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی، باغ‌ها و پارک‌ها وجود دارد که کمتر بیننده‌ای از گشت و گذار در میان آن‌ها سیر خواهد شد.

اما آیا شرایط آب و هوایی انگلیس اجازه‌ی لذت حضور در این فضاهای تاریخی و مناظر طبیعی را می‌دهد؟ آیا می‌توان در هر فصلی از سال با خیال راحت به این کشور سفر کرد بدون اینکه نگران دست‌های یخ زده از سرما یا آفتاب سوخته شدن پوست خود باشیم؟ پس از مهاجرت به انگلستان با چه شرایط آب و هوایی روبه رو خواهیم شد؟

آب و هوای انگلیس اغلب میزبان روزهای بارانی و مرطوب است. احتمالا تعداد روزهایی که در این کشور احساس رطوبت و نمناک بودن می‌کنید زیاد خواهد بود اما با این حال می‌توان گفت که شرایط آب و هوایی این کشور مانند فصل بهار غیر قابل پیش‌بینی است. ممکن است در میان روزهای آفتابی ناگهان نیاز به چتر پیدا کنید و یا در بعدظهری که باد تند می‌وزد هوا ناگهان تغییر کرده و بارانی بهاری شروع به باریدن کند. 

گاهی حتی ممکن است زمانی که برای گردش به حومه لندن سفر می‌کنید هوای آفتابی، بارانی و باد تند را در یک بعدظهر تجربه کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از گشت و گذار در لندن لذت ببرید باید مجهز باشید. ترکیب چتر و یک لباس بارانی احتمالا همراه بیشتر روزهای شما در این کشور خواهد بود. 

اگرچه آب و هوای انگلیس به غیر قابل پیش‌بینی بودن شهرت دارد اما این دامنه تغییرات معمولا در اکثر مناطق آن چندان شدید نیست. میانگین دما در تابستان بین 9 تا 18 درجه سانتی‌گراد متغیر است و به ندرت پیش می‌آید که موج گرما وارد کشور شده و در تعداد محدودی از روزها دمای هوا تا 30 درجه سانتی‌گراد نیز افزایش یابد.

در زمستان نیز بسیار به ندرت پیش می‌آید که مردم شهرهای بزرگ این کشور دمای زیر صفر را تجربه کنند و میانگین دما در زمستان به طور متوسط بین 2 تا 7 درجه سانتی‌گراد است. اگر بتوانید چاره‌ای برای کنترل رطوبت در روزهای پرتعداد بارانی بیندیشید روزهای سرد زمستان جای نگرانی ندارد زیرا سرمای هوا چندان طاقت‌فرسا نبوده و تقریبا تمام ساختمان‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها به سیستم گرمایشی مجهز هستند.

به طور کلی می‌توان گفت که شرایط آب و هوای انگلیس در تمام مناطق آن تقریبا یکپارچه بوده و برخلاف ایران، با سفر از منطقه‌ای به منطقه دیگر با تفاوت چندانی روبه‌رو نخواهید شد اما بارش برف و باد شدید در مناطق شمالی و کوهستانی آن تا اندازه‌ای بیشتر است. 

در انگلیس تفاوت قابل توجهی میان ساعات روشنی روز در طول فصول مختلف سال وجود دارد. طولانی‌ترین روز سال در این کشور مربوط به 21 ژوئن است. در این روز، آفتاب از ساعت 5 صبح طلوع کرده و پس از 9 شب غروب می‌کند. کوتاه‌ترین روز سال نیز به 21 دسامبر اختصاص دارد. در این روز شاهد طلوع کامل آفتاب در ساعت 8 صبح و غروب آن حدود 4 عصر خواهید بود. 

به یاد داشته باشید که انگلیس از جمله کشورهایی است که ساعت رسمی خود را در طول سال، با تغییر فصول یک ساعت جابه‌جا می‌کند. هر سال در آخرین یکشنبه ماه مارس، ساعت‌ها یک ساعت جلو برده می‌شوند که به این دوره در اصطلاح ساعت تابستانی انگلیس(BST) گفته می‌شود. در اخرین یکشنبه ماه اکتبر ساعت مجدد به حالت اولیه خود باز می‌گردد یعنی یک ساعت عقب کشیده می‌شود.

آب و هوای انگلیس را می‌توان تا حد زیادی چهار فصل توصیف کرد زیرا تفاوت قابل توجهی میان فصول مختلف آن وجود دارد. فصل بهار با بارش‌های ناگهانی و کوتاه مدت، شکوفه درختان و باز شدن گل‌ها از ماه مارس آغاز شده و تا انتهای ماه می ادامه می‌یابد. پس از آن فصل تابستان در ماه ژوئن خود را نشان می‌دهد. تابستان با روزهای آفتابی و رعد و برق‌های ناگهانی که فضایی شرجی را ایجاد می‌کند تا ماه اگوست ادامه دارد.

پس از آن از ماه سپتامبر پاییز فرا می‌رسد. پاییز در انگلیس تا ماه نوامبر طول کشیده و معمولا با کاهش ملایم دما، باران‌های پاییزی و باد همراه است. در فصل زمستان نیز که از دسامبر آغاز می‌شود اغلب شاهد هوای سرد، بارش برف و صبح‌های یخبندان خواهید بود که در طول ژانویه و فوریه ادامه دارد. خب بیایید نگاهی جزئی‌تر به هر فصل در این کشور بیندازیم.

آب و هوای انگلیس در فصول مختلف

آب و هوای انگلیس در فصل بهار

فصل بهار در کشور انگلیس به طور معمول از ماه مارس آغاز شده و تا روزهای پایانی ماه می ادامه دارد. میانگین حداقل و حداکثر دما در این فصل 9 تا 15 درجه سانتی گراد است. میانگین بارندگی حدود 60 میلی‌متر گزارش شده و تعداد ساعات روز که هوا روشن است بین 11 تا 15 ساعت می‌باشد.

فصل بهار در انگلیس یک شروع دوباره پس از سرما و برف زمستان است. با آغاز ماه مارس کم کم دمای هوا افزایش یافته و تعداد روزهای یخبندان کمتر می‌شود. با این وجود فصل بهار در انگلیس را می‌توان همچنان فصلی به شدت مرطوب همراه با نسیم‌های سرد صبحگاهی و شبانگاهی دانست.

آب و هوای انگلیس در فصل تابستان

اگر در ماه‌های ژوئن تا انتهای آگوست به لندن سفر کنید باید خود را برای گرمایی همراه با رطوبت آماده کرده باشید. میانگین حداقل و حداکثر دما در این فصل 18 تا 20 درجه سانتی گراد است. میانگین بارندگی حدود 61  میلی‌متر گزارش شده و تعداد ساعات روز که هوا روشن است حدود 16 ساعت در طول شبانه‌روز می‌باشد.

همانطور که مشاهده می‌کنید میانگین بارندگی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار کاهش نمی‌یابد که این امر نشان‌دهنده رطوت بالای هوا در انگلیس و وجود آب و هوای شرجی می‌باشد. به همین دلیل است که تمام دنیا آب و هوای انگلیس را با ویژگی رطوبت و تعداد روزهای بارانی می‌شناسند. کشوری که در هر چهار فصل میزبان باران است.

آب و هوای انگلیس در فصل پاییز 

با ورود به ماه سپتامبر فصل پاییز نیز فرا رسیده و تا پایان نوامبر مهمان انگلیس است. بر خلاف ایران که فصل پاییز با حضور باران شناخته می‌شود انگلیس در تمام فصول بارانی است بنابراین نمی‌توان پاییز آن را به نام بارش باران شناخت. البته میانگین بارش در این فصل به طور چشمگیری بیشتر از بهار و تابستان بوده و تا 81 میلی‌متر افزایش می‌یابد. احتمالا در طول این سه ماه چتر و لباس بارانی صمیمی‌ترین رفیق‌های شما در گردش‌ها خواهند بود. 

میانگین حداقل و حداکثر دما در طول فصل پاییز بین 9 تا 17 درجه سانتی‌گراد در نوسان بوده و حداکثر ساعات روشنایی روز به 14 ساعت می‌رسد. آب و هوای این کشور در ماه نوامبر گاهی بسیار سردتر از یک پاییز مرسوم بوده و ممکن است شاهد بارش برف در روزهای پایانی ماه نوامبر نیز باشید.

آب و هوای انگلیس در فصل زمستان

آب و هوای انگلیس در فصل زمستان

در طول زمستان از میزان بارش‌ها کاسته شده و میانگین بارش به 78 میلی‌متر کاهش می‌یابد اما سرمای هوا کاملا محسوس خواهد بود. فصل زمستان در انگلیس از دسامبر آغاز شده و تا فوریه ادامه می‌یابد. به دلیل رطوبت بالا، سرمای طاقت فرسایی را در اکثر مناطق این کشور تجربه نخواهید کرد زیرا بارندگی‌ها سرمای هوا را کنترل می‌کنند.

بنابراین زمستان انگلیس با میانگین 6 درجه سانتی گراد را نمی‌توان زمستانی بسیار سرد توصیف کرد اما احتمالا باید بخش زیادی از فعالیت‌های روزمره خود را در هوایی گرگ و میش و نیمه تاریک به پایان برسانید زیرا روزهای انگلیس در فصل زمستان به طور میانگین 8 تا 9 ساعت روشن است.

در آب و هوای انگلیس چه لباسی بپوشیم؟

کاربردی‌ترین توصیه‌ای که می‌توان در خصوص انتخاب لباس مناسب برای گردش و زندگی در آب و هوای انگلستان کرد این است که قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشید زیرا ممکن است در طول یک شبانه‌روز که بیرون از خانه هستید انواع آب و هوای آفتابی، ابری همراه با باد و بارانی را تجربه کنید بنابراین باید بتوانید چندین لایه لباس بپوشید و موارد ضروری را برای شرایط اضطراری به همراه داشته باشید.

اگر بخواهیم معایب و مزایای زندگی در انگلیس را مرور کنیم شاید بتوان رطوبت آن را یک چالش به حساب آورد. با توجه به رطوبت بالای هوا در این کشور لازم است که تا حد ممکن خود را خشک نگه‌داشته و از لباس‌هایی استفاده کنید که جنسی ضد آب داشته باشند. زمانی که در لندن گردش می‌کنید دیگر چتر یک وسیله تزئینی یا غیر ضروری نیست بلکه باید دست آن را گرفته و مانند یک همسفر با او همراه شوید. 

اگر به فکر مهاجرت تحصیلی به انگلستان هستید، حتماً پُست راهنمای تحصیل در انگلیس را در سایت لتسگویونی مطالعه نمایید و در صورت داشتن شرایط، میتوانید از طریق سایت وقت مشاوره رزرو نمایید.