اگر به دنبال ورود به انگلیس هستید برای اطلاع از معایب و مزایای زندگی در انگلیس به خصوص برای ایرانیان این محتوا از مجله لتسگو یونی را دنبال کنید. همانطور که میدانید انگلیس از دیرباز یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مهاجرتی به ویژه برای ایرانیان بوده است که هر ساله مهاجران بسیاری را با هدف کار، ادامه تحصیل و زندگی به سوی خود می‌کشاند. حال می‌خواهیم بدانیم معایب و مزایای زندگی در انگلیس کدام است.

آگاهی از شرایط تحصیلی، کاری، میانگین درآمد، مهاجرپذیری، آمار بیکاری، فرهنگ و زبان غالب و .... از جمله نخستین مواردی هستند که باید پیش از انتخاب قطعی یک کشور به عنوان مقصد مهاجرتی به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند. این اطلاعات مجموعه‌ای از معایب و مزایای زندگی در کشور مقصد را ارائه می‌دهد که می‌تواند تا حد زیادی ترسیم کننده شرایط آینده و میزان رضایتمندی فرد از مهاجرت خود باشد.

رضایتمندی از زندگی در کشور انگلیس برای ایرانیان تا حد زیادی به شخصیت و معیارهای خود فرد و هدف او از مهاجرت به نقاط مختلف این کشور بستگی دارد. به طبع فردی که با هدف کار به یک کشور خارجی مهاجرت می‌کند در مقایسه با یک دانشجوی بین‌المللی که تحصیل در انگلیس را انتخاب کرده است شرایط متفاوتی را تجربه کرده و نیازهای متفاوتی دارد. 

با وجود این تفاوت‌ها، معایب و مزایایی وجود دارند که مفهوم عام داشته و اگر یک نظرسنجی همگانی در خصوص کیفیت زندگی در انگلیس برای ایرانیان و سایر مهاجران انجام شود اکثریت این موارد را به عنوان معایب و مزایای زندگی در انگلیس نام می‌برند. 

معایب و مزایای زندگی در انگلیس

مزایای زندگی در انگلیس برای ایرانیان

آیا زرق و برق انگلیس و پایتخت رویایی آن لندن شما را نیز مجذوب خود کرده است؟ به راستی چه چیزی در کوچه و خیابان‌های این کشور است برای ایرانیان جذاب است؟  بیایید با مزایای زندگی در انگلیس برای ایرانیان بیشتر آشنا شویم.

کیفیت بالای زندگی در انگلیس

کشور انگلستان در میان 5 قدرت برتر اقتصادی جهان قرار گرفته و یکی از پرقدرت‌ترین کشورهای قاره اروپا است که سیاست‌های خرد و کلان  اقتصادی آن تاثیر مستقیمی بر ثبات مالی و سیاسی منطقه می‌گذارد بر همین اساس دولتمردان آن اهمیت زیادی به سرانه درآمدی، اشتغال و کیفیت زندگی شهروندان خود می‌دهند.

کیفیت بالای زندگی برای ایرانیان و مهاجران سایر کشورها  از جمله مزایای بودن در لندن و دیگر شهرهای بزرگ کشور انگلیس است. آمار بیکاری در کشور انگلیس در مقایسه با جمعیت 56 میلیون نفری آن بسیار پایین بوده و اکثر جوانان مهاجر تحصیل‌کرده و دارای مهارت که تسلط بر زبان انگلیسی داشته باشند می‌تواند به پیدا کردن یک شغل خوب امیدوار باشند.

یکی دیگر از دلایل بالا بودن کیفیت زندگی در کشور انگلیس برای ایرانیان و مهاجران سایر کشورها، این است که میزان درآمد و هزینه در تعادل می‌باشد به این معنا که درآمد ماهیانه افراد با مخارج ماهیانه زندگی آن‌ها در انگلیس تناسب دارد. بنابراین علی رغم اینکه انگلیس و پایتخت آن لندن یکی از گران‌ترین نقاط اروپا برای ایرانیان شناخته می‌شود، کیفیت زندگی آن‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد.

کیفیت بالای سیستم آموزشی

کشور انگلیس به خاطر دانشگاه‌ها و کالج‌هایی با بالاترین کیفیت تدریس و استانداردی در سطح بین‌المللی در سراسر دنیا شناخته شده است. کمتر کسی است که نام دو دانشگاه کمبریج و آکسفورد را نشنیده باشد و یا رویای تحصیل در آن‌ها را نداشته باشد. دانشگاه‌های معروف و تراز اول کشور انگلیس به همین دو مرکز محدود نشده و در حال حاضر بیش از 11 دانشگاه از 100 دانشگاه برتر جهان در این کشور واقع شده است.

آزمایشگاه‌های مجهز، کتابخانه‌های تاریخی، فرصت‌های مطالعاتی، پروژه‌های تحقیقاتی و برنامه‌های کارورزی در معروف‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله مزایای کم‌نظیر تحصیل در انگلیس است که هر ساله بسیاری از ایرانیان جویای نام را برای ادامه تحصیل به سمت دانشگاه‌های خود می‌کشاند.

از دیگر مزایای مهاجرت به این کشور تحصیل رایگان در انگلیس است که شاملِ حال نخبگان و دانشجویان برجسته می‌شود. اگر دانشجویی هستید که رزومه تحصیلی و حرفه‌ای قدرتمندی دارید و عاشق یادگیری هستید احتمالا دانشگاه‌های انگلیس مزایای بسیاری برای شما خواهد داشت. 

شرایط مساعد کسب و کار

انگلستان به عنوان یکی از ده کشور برتر برای انجام تجارت شناخته می‌شود. فکر می‌کنید اوضاع و احوال کسب و کارها در یکی از قدرت‌های تجارت جهانی چگونه می‌تواند باشد؟ بررسی‌ها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری و کارافرینی در کشور انگلستان نتایج خوبی به همراه دارد.

دولت انگلیس مشتاقانه از راه‌اندازی استارت آپ‌ها حمایت می‌کند و کمک‌های دولتی متعددی را برای حمایت از کسب و کارهای نوپا ارائه می‌دهد. این کشور دارای یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهان است که سرمایه‌گذارارن کوچک و بزرگ را مانند یک اهنربا قدرتمند از میان ایرانیان و سایر مردم جهان به سمت خود جذب نموده و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در انگلیس حمایت می‌کند.

معایب و مزایای زندگی در انگلیس برای ایرانیان

زیرساخت‌های توسعه یافته

از جمله عوامل موثر در کیفیت زندگی و رضایتمندی از بودن در یک فضا، میزان توسعه زیرساخت‌های شهری آن می‌باشد. هر شهر بزرگ و کوچکی از مجموعه‌ای زیرساخت‌ها مانند پارک، میدان، زمین بازی، شبکه حمل و نقل، جمع آوری زباله، خدمات شهری و .. تشکیل شده است که وظیفه اصلی این زیرساخت‌ها تسهیل زندگی مردم است.

کشور انگلیس و به ویژه شهرهای بزرگ آن مانند لندن، بیرمنگام، منچستر، لیورپول و .... دارای یکی از کامل‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین خدمات شهری در بین شهرهای بزرگ اروپا هستند. برای مثال کیفیت شبکه حمل و نقل عمومی در این کشورها در سطحی است که بسیاری از احساس نیاز به وسیله شخصی نداشته و به راحتی از طریق حمل و نقل عمومی ارزان رفت و امد می‌کنند. 

البته کیفیت زیرساخت و خدمات شهری در شهرهای کوچک و روستاهای انگلیس به اندازه مراکز بزرگ این کشور نیست اما در کل بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان بهره‌مندی از خدمات شهری باکیفیت و زیرساخت توسعه یافته از جمله مزایای زندگی شهروندان انگلیس می‌باشد.

موقعیت مکانی

از جمله مزایای زندگی در انگلیس موقعیت مکانی مطلوب این کشور است. انگلستان در یکی از محبوب‌ترین قاره‌های جهان قرار گرفته که به دلیل شریط اقلیمی مساعد و زیبایی‌های طبیعی خیره کنند،  قاره سبز نام گرفته است. اگر ساکن یکی از شهرهای انگلستان باشید می‌توانید در مدت زمان نه چندان طولانی  و با صرفه هزینه مقرون به صرفه به هر کدام از شهرهای معروف اروپایی سفر کنید.

زندگی در فرهنگی غنی و اصیل

مردم انگلستان از دیرباز به داشتن اصالت فرهنگی معروف بوده و خود را یکی از پیشگامان فرهنگ و تجدد در عصر جدید می‌دانند. بسیاری از کارشناسان تاریخی انگلستان را به عنوان پایتخت اروپا در زمینه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی، ادبیات و ... معرفی می‌‌شناسند که در تمام این حوزه‌ها دارای اعتباری جهانی است.

اگر بخواهیم لیستی از نام بزرگان انگلیسی عرصه هنر، فرهنگ و علوم مختلف تهیه کنیم احتمالا این لیست به راحتی تمام نخواهد شد. انگلستان مهد نویسندگان بزرگی همچون شکسپیر، دیکنز، جورج اورول، جین آستین و ..... بوده در حالی که نوازندگان، بازیگران و کاگردانان مشهوری از جمله بیتلز، رولینگ استونز، پینک فلوید، نولان، هیچکاک، اورلاندو بلوم، گای ریچی و .... را در خود پرورش داده است.

بنابراین اگر به فرهنگ و هنر علاقه دارید و یا از متخصصان این حوزه هستید احتمالا بودن در کشور انگلیس و به ویژه لندن برای شما هر لحظه سرشار از لذت و رضایتمندی خواهد بود. به عنوان یک هنرمند بااستعداد، در انگلستان این شانس را دارید که از امکانات موجود استفاده کرده و در سطح جهانی شناخته شوید. 

فرصت بودن در فضایی تاریخی و زیبا یکی دیگر از مزایای زندگی در انگلیس و به ویژه شهر تاریخی لندن است. جاذبه‌های توریسی شهرهای انگلستان که غالبا بناهای به جا مانده از گذشته تاریخی این کسور هستند هرساله توریست‌های بسیاری را از سراسر جهان به این نقطه می‌کشاند. اگر بودن در فضاهای تاریخی و کلاسیک حس خوبی در شما ایجاد می‌کند احتمالا از زندگی در انگلیس لذت بسیاری خواهید برد.

حمایت اجتماعی دولت

خوب است بدانید که علی رغم سوار شدن بر موج تجارت و سیاست جهانی، انگلستان همچنان یک دولت رفاهی بوده و هدف اصلی آن حفظ و بهبود کیفیت زندگی مردم می‌باشد. تمام شهروندان کشور انگلیس به یک اندازه ارزشمند بوده و حق استفاده از حمایت دولتی را دارند. دولت این کشور به بیماران، افراد دارای معلولیت و از کار افتاده کمک هزینه زندگی و درمان پرداخت نموده و به طور همه‌جانبه از آن‌ها حمایت می‌کند. 

 دولت این کشور برای کسانی که به دلیل چالش‌های اقتصادی و یا شرایط اجتماعی، شغل خود را از دست بدهند برنامه‌های حمایتی مختلفی در نظر دارد. امکان بهره‌مندی از انواع تخفیف‌ها، کمک برای اشتغال دوباره و معافیت از مالیات از جمله این خدمات رفاهی است. برای ایرانیان و سایر مهاجران برخورداری از حمایت اجتماعی از جمله مزایای زندگی در کشور انگلیس می‌باشد. 

همچنین اگر به دنبال تحصیل کارشناسی در انگلیس و یا گذراندن مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های این کشور هستید خوب است بدانید که دانشگاه‌های دولتی انگلستان تسهیلات مالی و رفاهی متعددی را برای ایرانیان و دانشجویان سایر کشورها ارائه می‌دهند.

مزایای زندگی در انگلیس برای ایرانیان

معایب زندگی در انگلیس برای ایرانیان

تکیه بر مزایای اقامت در هر کشوری ممکن است تصویری دور از واقعیت در مخاطب ایجاد کند. مهاجرت فرآیندی سخت و پیچیده است که فرد باید آمادگی لازم برای رویارویی با دشواری‌های آن را از همان ابتدا داشته باشد. بنابراین ضروری است که پیش از نقل مکان به هر کشوری ابتدا از معایب و مزایای زندگی در آن آگاه شویم. 

بر همین اساس به دنبال تشریح مزایای زندگی در انگلیس برای ایرانیان، در این بخش به برخی از شایع‌ترین معایب زندگی در این کشور برای ایرانیان و سایر مهاجران اشاره می‌کنیم:

هزینه بالای زندگی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم انگلیس در سطح بین‌المللی و به ویژه برای ایرانیان کشوری گران به حساب می‌آید. اگرچه این گرانی در تمام شهرهای این کشور نبوده و زندگی در اکثر شهرای کوچک و متوسط انگلیس مقرون به صرفه است. لندن را می‌توان گران‌ترین نقطه انگلستان دانست. این گرانی و به ویژه هزینه بالای مسکن در لندن باعث شد که با گذشت زمان تعداد زیادی از ساکنین این شهر به شهرهای کوچک اطراف لندن مهاجرت کنند.

به دنبال این جابه‌جایی هزینه مسکن و زندگی در اطراف لندن نیز افزایش یافت و به این ترتیب هزینه زندگی در بخش وسیعی از انگلیس رو به گرانی گذاشت. با این حال دولت این کشور تلاش کرده است تا با ارائه انواع کمک هزینه و خدمات اجتماعی، بالا بردن درآمد سرانه و رونق اشتغال این گرانی را کنترل کند.

آب و هوای چالش‌برانگیز

اگر عاشق گرمای خورشید و برنزه شدن زیر آفتاب هستید احتمالا آب و هوای انگلستان را به عنوان یکی از معایب این کشور برمی‌شمارید. البته این شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف انگلیس تا حدی متفاوت است. آب و هوای انگلیس خیلی زود تغییر می‌کند. بنابراین اگر قصد سفر یا مهاجرت به این کشور را دارید باید خود را برای زندگی در روزهایی مه گرفته و بارانی همراه با تغییر سریع آب و هوا آماده کنید.

معایب زندگی در انگلیس برای ایرانیان

اتلاف وقت در ترافیک سنگین

انگلستان کشوری کوچک است با جمعیتی زیاد و خیابان‌هایی باریک و قدیمی که علی رغم انفجار جمعیت شهری همچنان ظرفیت کم خود را حفظ کرده‌اند. بنابراین طبیعی است که ترافیک سنگین یکی از معایب زندگی در اکثر شهرهای بزرگ و متوسط انگلیسی باشد. اگر کسی هستید که به استفاده از خودرو شخصی علاقه دارید احتمالا ساعات طولانی را در ترافیک خواهید گذراند.

رقابت در بازار کار

علی رغم بازار کار گسترده و نرخ پایین بیکاری، در انگلیس نیز مانند اکثر کشورهای اروپایی، پیدا کردن کار در یک صنعت خاص و شناخته شده فضایی رقابتی را می‌طلبد که متقاضیان باید برای نشستن بر صندلی شغل مورد نظر از سایر رقبای خود سبقت بگیرند. در برخی موارد فقط یک متخصص مجرب با تحصیلات مرتبط و سابقه حرفه‌ای خوب می‌تواند حقوق بالا و مزایای عالی داشته باشد.

پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بازار کار و نیروی انسانی در این کشور دستخوش تغییر شده است چرا که پس از این خروج، نیروهای کار غیر بریتانیایی برای کار در انگلیس نیاز به دریافت ویزا دارند. با تمام این اوصاف انگلیس همچنان به عنوان کشوری با نرخ بیکاری پایین شناخته می‌شود.

مقررات سختگیرانه ویزا

در بررسی معایب و مزایای مهاجرت به یک کشور برای ایرانیان،  باید قوانین و فرآیندهای اداری آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس می‌توان گفت انگلیس از جمله کشورهایی است که برای ایرانیان و شهروندان سایر کشورهای غیر اروپایی مقررات سختگیرانه‌ای دارد. این مقررات سختگیرانه در درجه اول مربوط به دریافت ویزا و اجازه اقامت است.

دولت انگلستان توجه و نظارت دقیقی بر صدور ویزای تمام مهاجرانی دارد که با انواع مختلف ویزای همراه، تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و ... وارد این کشور می‌شوند. اگر تصمیم شما مهاجرت به انگلیس است باید شانس خود برای دریافت ویزا را به دقت ارزیابی کنید. مشاوران تیم لتسگو یونی می‌توانند راهنمای مجرب شما در طی این فرآیند باشند.