آیا روش تحصیلی بهترین راه دریافت پاسپورت ترکیه است؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده و به سایر راه‌های دریافت پاسپورت ترکیه اشاره می کنیم. از سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل گرفته تا خرید ملک و ازدواج، برای دریافت پاسپورت ترکیه راه‌های متعددی وجود دارد. اما روش تحصیلی در کجای داستان مهاجرت قرار می‌گیرد و آیا گرفتن پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه امکانپذیر است.

حتماً در خبرها شنیده‌اید که در این چند وقت اخیر، عدهٔ‌ زیادی از ایرانیان به خرید ملک در ترکیه اقدام کرده‌ و یکی از کوتاهترین و البته پرهزینه‌ترین روش‌های موجود را برای دریافت شهروندی ترکیه در پیش گرفته‌اند. 

اما تکلیف آنهایی که از این میزان سرمایه برخوردار نیستند چیست؟ آیا تحصیل در ترکیه می‌تواند گزینهٔ جالب و به صرفه‌‌ای در بین سایر راه‌های گرفتن پاسپورت ترکیه باشد. اگر چنین است، چه راهکارهایی این روند را آسانتر می‌کنند و چه مسائلی در مسیر دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ادامه تحصیل، اهمیت بیشتری دارند؟ با این مطلب همراه و در صورت تمایل، مروری هم بر مطلب روش های مهاجرت به ترکیه داشته باشید.

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

پاسپورت ترکیه 

عدم نیاز به گرفتن ویزای دانشجویی و فاصلهٔ نزدیک و برخورداری از دانشگاه‌های نسبتا قابل قبول، ترکیه را به یکی از جذابترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. اما در ورای این تصمیم و مستقل از جذابیت‌هایی تحصیل در کشور ترکیه برای دانشجویان ایرانی، نمی‌توان گفت که در مخیلهٔ این دانشجویان، نیم نگاهی به آینده و چشم انداز کار و زندگی و گرفتن پاسپورت ترکیه وجود ندارد. بنابراین بهتر است از بیخ و بن به ماجرا بپردازیم و با هدف یادآوری، راه‌های مختلف مهاجرت به ترکیه را مختصرا بررسی کنیم. 

  • اقامت از طریق تحصیل در ترکیه
  • اقامت از طریق کار
  • اقامت از طریق اجاره نامه
  • اقامت با استفاده از خرید ملک
  • اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت
  • اقامت از طریق ازدواج با شهروند ترکیه‌

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق تحصیل

یکی از مرسومترین راه های دریافت پاسپورت ترکیه، رفتن در مسیر اقامت تحصیلی است. بنابراین اگر قصد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، عملا با یک تیر دو نشان زده‌اید و می‌توانید اقامت دائم و گرفتن پاسپورت ترکیه  را هم در پیش رو داشته باشید. پس در وهلهٔ اول کافیست که رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید یا با مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگویونی شرایط کنونی خود را برای پذیرش در دانشگاه های این کشور ارزیابی نمایید. 

پس از تامین مدارک لازم که در انتهای مطلب به آنها اشاره می‌کنیم فرایند نامه‌نگاری شما آغاز می‌شود و بعد از دریافت نامه پذیرش از یکی از  دانشگاه‌های ترکیه، نوبت به ثبت نام می‌رسد و تا همین جای کار بخش عمده‌ای از مقدمات گرفتن پاسپورت ترکیه را طی کرده‌اید. حالا فرض کنیم که نامه پذیرش تحصیلی را دریافت کردید و ثبت نام را انجام دادید.

در این مرحله هیچ پیچیدگی خاصی وجود ندارد و می‌توانید تا پایان تحصیلات در ترکیه کارت اقامت خود را که با عنوان کارت کیملیک یا T.C.kimlik kart شناخته می‌شود تمدید کنید. 

خوشبختانه این مهلت در پایان مدت تحصیل در ترکیه به انتها نمی‌رسد و طبق قوانین این کشور، می‌توانید به عنوان دانشجوی خارجی کارت اقامت خود را برای مدت یکسال اضافی تمدید کنید. این مهلت یک ساله با هدف ایجاد مهلت جستجوی کار به دانشجویان خارجی داده می‌شود و کسانی که می‌خواهند در بازار کار ترکیه مشغول شوند و شغل تمام وقتی پیدا کنند، باید به وزارت کار و امور اجتماعی این کشور مراجعه و مجوز کار تمام وقت در خاک ترکیه را دریافت نمایند.

حالا نوبت به بخش آخر مسیر و دریافت پاسپورت ترکیه می‌رسد. تنها کافیست که به مدت پنج سال و به صورت کاملا قانونی در ترکیه اقامت داشته باشید و بعد از گذشتن این دوره، برای دریافت کارت اقامت دائم و پاسپورت ترکیه اقدام کنید. بنابراین راه تحصیل در کشور ترکیه، روی هم رفته راه سرراستی برای دریافت پاسپورت ترکیه است و از دو نقطهٔ عطف اساسی تشکیل شده است. اولی دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و دومی جلب نظر یکی از کارفرمایان و استخدام به صورت تمام وقت است. 

ثبت نام در دوره‌های زبان ترکی هم ترفند مهم و کارسازی است. چون گذراندن دورهٔ زبان ترکی علاوه بر تقویت مهارت زبانی و بالا رفتن شانس استخدام در بازار کار، مشمول شرایط تحصیلی می‌شود و اقامت شما را به مدت یک سال اضافه تمدید می‌کند. دوره‌های زبان ترکی معمولا توسط موسسات خصوصی و دولتی و حتی خود دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و فرد با شرکت و کسب نمرهٔ مناسب در آزمون زبان تومر موفق به دریافت مدرک بین المللی زبان ترکی شده و در رادار کارفرمایان بالقوه پررنگ‌تر می‌شود. برای شرکت در این کلاس‌ها مبلغی در حوالی چهار الی پنج هزار لیر در سال لازم است. 

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه ترکیه

پیش از اینکه به سراغ سایر روش‌های گرفتن پاسپورت ترکیه برویم، بد نیست که فرایند پذیرش و مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه را مختصرا مرور کنیم. 

  • ترجمه رسمی مدرک دیپلم 
  • ترجمه رسمی ریز نمرات 
  • ترجمه رسمی مدرک لیسانس (برای مقطع ارشد)
  • ترجمه مدرک کارشناسی ارشد (برای مقطع دکترا)
  • مدرک زبان ترکی تومر (مخصوص دانشگاه‌های دولتی)
  • قبولی در آزمون ورودی YOS (مخصوص دانشگاه های دولتی)
  • توصیه نامه اساتید قبلی (ارشد و دکتری)
  •  نامه تمکن مالی بانکی
  • رسید پرداخت هزینه تقریبا صد دلاری پذیرش 
  • فرم تکمیل و امضا شده درخواست پذیرش تحصیلی
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل (منوط به درخواست دانشگاه)
  • انگیزه نامه یا SOP (مختص به مقطع ارشد)
  • نمرات آزمون های بین المللی GMAT، SAT و GRE (منوط به درخواست دانشگاه)

یکی از شایع‌ترین مسائلی که باعث رد شدن درخواست متقاضیان شده و یا در روند ثبت درخواست مشکلاتی بوجود آورده، تاخیر در جمع‌آوری مدارک و موکول کردن مکاتبه با دانشگاه به روزها و هفته‌های پایانی است. بنابراین مهمترین نکته‌ای که در فرایند پذیرش باید مد نظر داشت، مطالعهٔ دقیق وبسایت رسمی دانشگاه و توجه کامل به ددلاین‌های تعیین شده است.

ددلاین درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی تا قبل از اول اوت یا اواسط مرداد ماه و ددلاین مقاطع ارشد در ابتدای ماه مه و ماه دسامبر یا میانه خرداد و یا دی قرار دارد.

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه چقدر هزینه دارد؟

هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی تفاوت‌ می‌کند. اما در این یک قلم تردیدی نیست که تحصیل به زبان ترکی استانبولی، شهریهٔ به مراتب پایین‌تری نسبت به دانشگاه‌های انگلیسی زبان دارد و برای مقاطع لیسانس و ارشد و تحصیلات تکمیلی، نهایتا در حوالی ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار در می‌آید. در حالیکه تحصیل در کشور ترکیه به زبان انگلیسی در مقطع لیسانس تا ۱۵۰۰ دلار در سال و در مقاطع ارشد و دکتری تا ۹۰۰ دلار و حتی بیشتر آب می‌خورد.

از آن طرف شهریهٔ دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان ترکیه هستند که تا بیست هزار دلار نوسان دارند و در رشته‌هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی، کمر دانشجویان را از فرط هزینه‌های سنگین خم می‌کنند. بنابراین بهتر است که تمام تلاش متقاضی روی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه متمرکز شود و با یک شهریه مقرون به صرفه سر و ته ماجرا را هم بیاورد. اما در ازای این هزینهٔ کمتر و کیفیت آموزشی بالا، سر و کلهٔ دو مانع قابل توجه پیدا می‌شود.

یکی آزمون زبان تومر TÖMER و دیگری تقاضای بالا برای ورود به دانشگاه‌های دولتی و رقابت سنگین در آزمون YÖS که می‌تواند بسیاری از متقاضیان ایرانی را از بابت دانشگاه‌های دولتی ترکیه منصرف کند.

آزمون تومر در پایان یک دورهٔ یک ساله آموزش زبان ترکی و برای سنجش تسلط متقاضیان خارجی برگزار می‌شود و آزمون یوس هم درست مانند کنکور سراسری ایران است و غیر از زبان، از بخش‌های دیگری مثل ریاضی و هوش و هندسه هم تشکیل شده است. سوالات آزمون تومر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چند مهارت اساسی خواندن و نوشتن و شنیدن و مکالمه و گرامر را در قالب ۱۰۰ سوال و در مدت زمان ۴ ساعت محک بزنند. 

نتیجهٔ تومر نهایتا پانزده روز بعد از آزمون به دانشجو ابلاغ و معلوم می‌شود که سطح وی در زبان ترکی از A1 تا C1 در کجا قرار می‌گیرد.

آزمون تومر برای دو مدرک دیپلم یا گواهی تومر برگزار می‌شود و شرکت در ۱۵۰ یورو هزینه دارد. کسانی که موفق به دریافت دیپلم تومر می‌شوند نیازی به تمدید مدرک خود ندارند و کسانی که گواهی تومر را در یکی از دو سطح متوسط یا ابتدایی می‌گیرند باید نهایتا دو سال یکبار مدرکشان را تمدید کنند. آزمون یوس می‌تواند به عنوان مقدمه‌ٔ آزمون تومر قلمداد شود. یعنی دانشجویان خارجی که موفق به کسب نمرهٔ خوبی در این آزمون شوند، از شرکت در آزمون تومر معاف می‌شوند و باید یاد‌آور شویم که تمام اینها به پیش‌نیازهای دانشگاه مورد نظر بستگی دارد.

برای شرکت در آزمون یوس، کافیست که متقاضی خارجی باشد، دیپلم داشته باشد یا در حال تحصیل در سال آخر دبیرستان باشد. 

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

مزایای تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی

قبل از اینکه راه تحصیل در ترکیه را برای گرفتن پاسپورت این کشور انتخاب کنید، باید تمام جوانب را در نظر بگیرید و معایب و مزایای این تصمیم را ارزیابی نمایید. اما در هر صورت مواردی هستند که می‌توان به عنوان مزایای تحصیل در ترکیه از آنها یاد کرد و اینکه بعد از پایان این برهه، چه تصمیمی در خصوص دریافت شهروندی این کشور خواهید گرفت ماجرای دیگری است. برخی مزایای تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی عبارتند از: 

  • نیازی به دریافت ویزای تحصیلی وجود ندارد. 
  • شباهت‌های فرهنگی محسوسی بین ایران و ترکیه وجود دارد. 
  • فقط برخی از دانشگاه‌های ترکیه نیاز به ارائه مدرک زبان دارند. 
  • امکان تحصیل رایگان در ترکیه در یکی از دانشگاه‌های مطرح ترکیه وجود دارد. 
  • ترکیه روی هم رفته کشور گرانی نیست و هزینه زندگی دانشجویی در آن به صرفه است. 
  • سیستم آموزشی ترکیه از استاندارد اروپایی بولونیا تبعیت می‌کند و دانشگاه های معتبری دارد. 
  • بعد از گذراندن دو ترم تحصیلی امکان تبادل با دانشگاه‌های مطرح اروپا وجود دارد. 
  • برای دانش‌آموختگان دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه،‌ فرصت‌های کاری زیادی در بازار کار جهانی وجود دارد. 
  • دریافت مجوز کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی و به دنبالش اقامت دائم ترکیه امکانپذیر است. 
  • رشته های تحصیلی و دروس دانشگاهی به دو زبان ترکی و انگلیسی در دسترس هستند. 
  • ادامه تحصیل و دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های معتبر دنیا ساده‌تر می‌شود. 
  • فاصلهٔ دو کشور نزدیک و رفت و آمد برای دانشجویان ایرانی بسیار آسان است. 

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق کار

یکی دیگر از راه های دریافت پاسپورت کشور ترکیه، اقدام از طریق اقامت کاری است. شرط لازم برای استفاه از این روش داشتن پیشنهاد یا به قولی جاب آفر از کارفرمایان مقیم ترکیه و عقد یک قرارداد کاری تمام وقت است. تسلط به زبان انگلیسی شانس موفقیت در این پروسه را بالا می برد و بطور حتم شما را به گزینهٔ بهتری برای کارفرما تبدیل می‌کند. اما شرط لازم گرفتن پاسپورت ترکیه از این طریق، آشنایی به زبان ترکی استانبولی است. البته نه در حد تسلط کامل، بلکه در حدی که بتوانید گلیمتان را از آب بیرون بکشید و در امور روزمرهٔ کاری به مشکل خاصی بر نخورید.

همانطور که برای تحصیل در ترکیه، می‌توانید از همین حالا به بررسی دانشگاه‌ها و رشته‌های ارائه شده بپردازید، برای پیدا کردن کارفرما و دریافت پیشنهاد شغلی هم باید یک جستجوی مفصل انجام داده و تمامی جوانب موقعیت‌های کاری موجود را بسنجید. کافیست که مهارت و تجربهٔ شما جزو یکی از نیازها و کمبودهای بازار کار ترکیه باشد و رزومه‌ای که آماده می‌کنید، نظر کارفرمای ترک را جلب کند.

در صورت به نتیجه رسیدن با یکی از کارفرماها و دریافت پیشنهاد کاری، در یک قدمی مسیر پنج سالهٔ گرفتن پاسپورت ترکیه قرار می‌گیرید. چون از اینجا به بعد، همانطور که در بخش گرفتن پاسپورت از طریق تحصیل در ترکیه اشاره کردیم، بعد از ۵ سال فعالیت تمام وقت در این کشور، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم ترکیه درخواست دهید. 

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق اجاره نامه

در همین ابتدا اشاره کنیم که این شیوه، به طور مستقیم شما را واجد شرایط دریافت شهروندی ترکیه نمی‌کند اما مهلتی ایجاد می‌کند که در خاک این کشور باقی بمانید و مثلا از راه دریافت مجوز کار و استخدام تمام وقت، وارد پروسهٔ اقامت دائم شوید. شما می‌توانید از طریق اجاره‌نامه، اقامت توریستی ترکیه را دریافت کنید و با همین روند مجوزتان را بارها تمدید کنید. اما باز هم تاکید می‌کنیم که این تمدید مکرر، باعث گرفتن پاسپورت ترکیه نخواهد شد. 

برای دریافت اقامت یک ساله ترکیه از طریق اجاره باید بیمه سلامت و کد مالیاتی بگیرید و فرمی موسوم به راندِوو یا فرم قرار مصاحبه را پر کنید. به علاوه به چهار قطعه عکس و رسید هزینه‌های اقامت و خود اجاره نامه ثبت شده احتیاج خواهید داشت. اولین قدم برای این روش مراجعه به سایت اداره مهاجرت ترکیه و دانلود و تکمیل فرم مورد نظر با دقت کامل و بدون هرگونه مغایرت بین مدارک است. 

در قدم بعدی به دفاتر اسناد رسمی ترکیه مراجعه و اجاره نامه خود را با هزینه نزدیک به ۱۰۰ لیر، محضری یا به اصطلاح نوتر می‌کنید. این پروسه برای هر یک از اعضای خانواده ضروری است و اگر یک خانوار چهار نفره باشید، باید چهار اجاره‌نامهٔ جداگانه را در دفتر اسناد رسمی ثبت یا به اصطلاح خودشان نوتر کنید.

از زمان درخواست اقامت تا تحویل کارت کیملیک ۳ ماه طول می‌کشد و در صورتی که درخواست شما به دلایلی مثل استفاده از مدارک نامعتبر رد بشود، نامه‌ای دریافت می‌کنید و باید خیلی مودبانه و در طی ۱۰ روز از ترکیه خارج شوید وگرنه امکانش هست که با جریمهٔ نقدی و یا محرومیت چند ساله از اقامت مواجه شوید. 

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

تا اینجای کار بهترین راهکارهایی که برای دریافت پاسپورت کشور ترکیه معرفی کرده‌ایم، اقدام از طریق تحصیل در ترکیه و به دنبال آن  دریافت اقامت کاری بوده است. همچنین اشاره کردیم که مورد اجارهٔ ملک کمکی به فرایند اقامت دائم نخواهد کرد. اما خرید ملک در ترکیه ماجرای دیگری دارد و یکی از راه‌های کوتاه‌ (زیر شش ماه) و کم‌دردسر برای گرفتن پاسپورت ترکیه است.

در واقع با خرید یک یا چند ملک، به ارزش مجموع دویست و پنجاه هزار دلار و یا بیشتر، امکان دریافت پاسپورت ترکیه را برای خریدار و همسر و فرزندان زیر هجده سال آن‌ها فراهم می‌کند. این راه از طرفی به نسبت تحصیل در ترکیه دردسر کمتری دارد و از طرفی سرمایهٔ زیادی می‌طلبد و به درد افراد بدون سرمایه و یا دانشجوجماعت نمی‌خورد. 

همانطور که گفتیم برای گرفتن پاسپورت کشور ترکیه از طریق خرید خانه، محدودیتی برای تعداد ملک نیست. فقط مجموع ارزش آنها باید به دویست و پنجاه هزار دلار برسد و بین هر کدام از خریدها، بیش از دو ماه فاصله نیفتد. همچنین در صورت فروش ملک به شخص ثالث، دیگر امکان استفاده از امتیاز آن برای دریافت حق شهروندی وجود ندارد. امکانی که سه سال بعد از گرفتن پاسپورت ترکیه فراهم و محدودیت قانونی آن برطرف می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به مطلب خرید ملک در ترکیه مراجعه بفرمایید. 

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

روش سرمایه‌گذاری هم برای گرفتن پاسپورت ترکیه روش کم دردسری است. البته به شرطی که فراهم کردن پانصد هزار دلار آمریکا را دردسر ندانیم!‌ کافیست این مبلغ را در حساب یکی از بانک‌های ترکیه قرار دهیم و یا به همین میزان اوراق قرضه بخریم و در طرح‌های عمرانی کشور دوست و همسایه سهیم شویم. همین امکان با سرمایه‌گذاری در یکی از شرکت‌های مستقر در ترکیه و یا خرید سهام آن به ارزش ۵۰۰۰۰۰ دلار وجود دارد و همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم برای دریافت شهروندی ترکیه، این سرمایه‌گذاری تا سه سال باید مسکوت بماند و دخل و تصرفی در آن نشود.

ناگفته پیداست که این راهکار هم به غایت گران است و به درد هر کسی نمی‌خورد. تا به اینجای کار، دو شیوهٔ دریافت شهروندی ترکیه با تحصیل و کار در این کشور، به صرفه‌ترین راه‌های موجود هستند. 

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر راه‌ های دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ثبت شرکت در ترکیه است. مزیت این روش نسبت به مورد سرمایه‌گذاری، هزینهٔ به مراتب کمتری است که می‌توانید بسته به نوع کسب و کارتان داشته باشید. فقط این را مد نظر داشته باشید که این شیوهٔ گرفتن پاسپورت ترکیه، پیچ و خم‌های قانونی زیادی دارد و بدون مشاوره با افراد خبره و کارکشته و بدون داشتن تجربیات لازم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. به طور کلی برای انجام هر گونه بیزنسی در ترکیه به ثبت شرکت نیاز دارید و باید از بین گزینه‌های زیر یکی را انتخاب کنید:

  • با مسئولیت محدود یا Limited - نیاز به حداقل سرمایهٔ ۱۰۰۰۰ لیر 
  • شرکت سهامی یا Joint Stock - نیاز به حداقل سرمایه ۵۰۰۰۰ لیر 
  • شرکت تعاونی یا Coperative - نیاز به وجود دست کم ۷ نفر عضو
  • شراکت محدود یا Limited Partnership - نیاز به وجود دست کم ۲ نفر 
  • شرکت‌ جمعی یا Collective - نیاز به دست کم دو نفر و بی‌نیاز از حداقل سرمایه
  • گرفتن پاسپورت ترکیه از طریق ثبت شرکت نیازمند موارد زیر است:
  • اصل پاسپورت اعضای تشکیل دهنده 
  • ترجمه رسمی پاسپورت‌ها 
  • ثبت شرکت در اتاق بازرگانی ترکیه
  • تکمیل فرم‌های تاسیس شرکت 
  • تایید نمونه امضا در دفترخانه
  • دریافت شماره مالیاتی از اداره دارایی
  • چاپ روزنامه رسمی 
  • تایید آدرس شرکت 
  • انتخاب مدیر عامل 
  • انتخاب اسم شرکت 
  • تعیین درصد سهام شرکا 
  • اساسنامه و تعیین حوزه فعالیت شرکت

پاسپورت ترکیه | دریافت پاسپورت ترکیه با تحصیل در ترکیه

دریافت پاسپورت ترکیه از طریق ازدواج 

روش ازدواج با یک تبعهٔ ترکیه هم در نوع خود روش سرراست و کم‌هزینه‌ای برای گرفتن پاسپورت ترکیه است. این ازدواج باید دست کم ۳ سال طول بکشد و بعد از گذشت این زمان، درخواست اقامت دائم و حق شهروندی ترکیه امکانپذیر می‌شود. طبیعی است که در این شرایط هر فرزند متولد، به طور خودکار شهروند ترکیه محسوب می‌شود. این روش گرفتن پاسپورت ترکیه، امکان سوء استفادهٔ زیادی دارد و می‌تواند به شکلی کاملا صوری و هماهنگ شده انجام شود.

به همین دلیل، پلیس ترکیه دورادور زاغ سیاه شما را چوب می‌زند تا از واقعی بودن این ازدواج اطمینان داشته باشد. برای گرفتن پاسپورت ترکیه به این روش مدارک زیر لازم است:

  • پاسپورت متقاضی و همسر 
  • اصل و کپی مدارک هویتی متقاضی و خانواده
  • گواهی سوء پیشینه در کشورهای مبدا و مقصد 
  • گواهی سلامت از پزشکان تعیین‌شده توسط ترکیه
  • سند ازدواج 
  • مدارک تمکن مالی