در این مطلب قصد داریم تا جزئیات انواع اقامت ترکیه، شرایط و هزینه اقامت ترکیه، مراحل گرفتن اقامت ترکیه، کارت کیملیک و سایر اطلاعات مهم اقامت کشور اروپایی- آسیایی ترکیه را به شما توضیح دهیم.

اقامت ترکیه

همانطور که در مطلب معایب و مزایای زندگی در ترکیه در مورد این موضوع با شما صحبت کردیم، اقامت ترکیه جزو گزینه های جذاب و پرتقاضای این کشور بوده و در میان هم وطنان ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ از این رو این سوال برای خیلی از افراد پیش می آید که نبود نیاز به دریافت ویزا برای سفر به این کشور به معنی امکان دریافت کارت اقامت و حضور طولانی مدت در کشور ترکیه است و یا اینکه شرایط، قوانین و مراحلی دارد که باید توسط فرد رعایت شود؟

با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب لتسگو یونی به خوبی جنبه های مختلف انواع اقامت ترکیه و طریقه درخواست آن را به شما شرح دهیم.

کارت اقامت ترکیه

کارت کیملیک در ترکیه

به طور معمول به کارت اقامت ترکیه، کارت کیملیک (به معنای کارت هویت) گفته می شود که توسط اداره مهاجرت و شهروندی ترکیه برای شهروندان خارجی این کشور صادر می گردد. در صورتی که فرد دارای شرایط لازم قانونی و دولتی در کشور ترکیه باشد، می تواند این کارت را برای چند سال متمادی تمدید کند.

اما باید به این موضوع توجه کنید که کارت کیملیک تنها برای موضوع اقامت ترکیه کارایی داشته و یه معنی برخورداری از مزایای شهروندی نیست. همچنین، دریافت کارت اقامت ترکیه به معنی اجازه کار قانونی و تمام وقت در کشور ترکیه نبوده و برای انجام کار در این کشور مجوز جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

انواع اقامت ترکیه

در حال حاضر متداول ترین انواع اقامت ترکیه شامل موارد زیر می شود که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  • اقامت توریستی
  • اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت
  • اقامت از طریق کار
  • اقامت تحصیلی
  • اقامت با استفاده از خرید ملک
  • اقامت از طریق سرمایه گذاری
  • اقامت با روش ازدواج

اقامت ترکیه - توریستی

به طور پیش فرض ایرانیان می توانند بدون نیاز به دریافت ویزای توریستی، در هر بار سفر به کشور ترکیه برای حداکثر 90 روز اقامت داشته باشند. در واقع در هر بازه زمانی 6 ماهه اجازه حداکثر اقامت قانونی 90 روزه برای شهروند ایرانی بدون نیاز به ویزا در کشور ترکیه وجود دارد، با این شرط که در این بازه زمانی فعالیت تحصیلی و یا تجاری نداشته باشد. به بیانی دیگر اقامت توریستی یکی از انواع اقامت ترکیه است.

در صورتی که فرد ایرانی بخواهد بیش از این زمان در خاک ترکیه حضور داشته باشد، منعی وجود ندارد، اما از نظر قانونی واجدشرایط دریافت کارت اقامت توریستی نبوده و به هنگام خروج از مرز زمینی و یا هوایی این کشور، مستلزم پرداخت جریمه نقدی سنگین است.

اما در صورتی که می خواهید از گزینه اقامت توریستی استفاده کنید و بیش از بازه 90 روزه در این کشور بمانید، باید دارای یکی از شروط زیر باشید تا واجد شرایط دریافت کارت اقامت یکساله ترکیه یا همان کیملیک شوید:

  • به منظور شرکت در دوره های آموزشی
  • برای امر ازدواج
  • برای شرکت و یادگیری زبان ترکی استانبولی برطبق دوره های مصوبه دولت 
  • به منظور اجاره ملک 
  • برای خرید املاک و مستغلات 
  • به منظور انجام تحقیقات علمی و تحصیلی
  • برای شروع یک شغل و فعالیت تجاری با استفاده از مجوز کار در این کشور 

در صورتی که شرایط فرد در ترکیه دارای استمرار باشد و از لحاظ قانونی و دولتی مشکلی برای اقامت بیشتر نداشته باشد، کارت اقامت ترکیه وی مجدداً برای یکسال دیگر تمدید خواهد شد.

چنانچه موفق به دریافت کارت اقامت کیملیک ترکیه شوید، این امکان را دارید تا برای دریافت مجوز کار ترکیه اقدام کرده و در بازار کار مشغول شوید؛ فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که شرط صدور مجوز کار موقت داشتن برگه استخدام رسمی کارفرمای ترک، داشتن مهارت زبان ترکی و پرداخت هزینه های قانونی اداره کار از جمله بیمه است. اقامت توریستی ترکیه یکی از محبوب ترین انواع اقامت ترکیه بشمار میرود.

اقامت توریستی ترکیه

اقامت ترکیه از طریق اجاره نامه

اقامت اجاره نامه یکی دیگر از انواع اقامت ترکیه است.به جرات می توان گفت که ساده ترین راه دریافت کارت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه در این کشور است. اما بنابر بیانیه اعلام شده توسط اداره مهاجرت استانبول، مناطقی نظیر فاتیح و اسنیورت مشمول این قانون نمی شوند.

بخاطر داشته باشید که دریافت کارت اقامت ترکیه و تمدید آن برای سالهای متمادی به معنی هموار کردن راه دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه نیست و از لحاظ قانونی چنین چیزی امکان ندارد.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت یک ساله از طریق اجاره خانه شامل موارد زیر می شود:

  • دریافت کد مالیاتی
  • بیمه سلامت ترکیه
  • تکمیل فرم راندوو پرینت شده
  • 4 قطعه عکس 6 در 4 رنگی جدید
  • رسید پرداخت هزینه اقامت ترکیه (کارت کیملیک و حق خاک)
  • اجاره نامه قانونی و نوتر شده

برای انجام مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره نامه، ابتدا باید به سایت اداره مهاجرت این کشور به آدرس ikamet.goc.gov.tr مراجعه کرده و فرم را دانلود و تکمیل کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه شده توسط شما باید به دقت پر شود و مغایرتی با مدارک دیگر شما نداشته باشد.

از این رو حتماً با دقت تمامی سوالات را خوانده و به آنها پاسخ دهید و در صورت داشتن شک و ابهام، از یک نفر در این رابطه کمک بگیرید، چون برای مثال اگر در بخش اشتغال گزینه calisiyorum به معنی در حال کار کردن را انتخاب کنید، به دلیل اینکه به عنوان یک توریست در کشور ترکیه حضور دارید، درخواست اقامت ترکیه شما بدون شک رد خواهد شد.

این بدین خاطر است که انجام کار قانونی و تمام وقت در این کشور نیازمند مجوز کار است. با تکمیل فرم راندوو، زمان مراجعه به اداره مهاجرت کشور ترکیه برای انجام مصاحبه و سایر امور اقامت به شماره موبایل شما پیامک می شود.

شما باید به دفاتر رسمی اسناد در ترکیه و یا همان نوتر مراجعه کرده و با همراه داشتن پاسپورت، اجاره نامه خود را ثبت و یا به اصطلاح نوتر کنید. به طور معمول در مقوله هزینه اقامت ترکیه، نوتر کردن اجاره نامه در کشور ترکیه بین 80 تا 100 لیر است. لازم به ذکر است که به ازای هر یک از اعضای خانواده اجاره نامه نوتر شده مورد نیاز است، از این رو برای ادامه روند اقامت ترکیه نیاز دارید تا برای هر فرد یک اجاره نامه نوتر شده دریافت کنید.

شما ملزم هستید تا برای دریافت اقامت ترکیه، یک بیمه سلامت معتبر خریداری کنید و به هنگام تکمیل فرم درخواست راندوو اطلاعات مرتبط با این بیمه درمانی را وارد نمایید.

همچنین باید پیش از زمان مراجعه حضوری به اداره مهاجرت ترکیه و انجام مصاحبه برای دریافت کارت اقامت، نسبت به دریافت کد و شماره مالیاتی از اداره ورگی (مالیات) کشور ترکیه اقدام نمایید تا تمامی پرداخت های هزینه اقامت ترکیه تحت این کد انجام شود.

باید به خاطر داشته باشید که پرداخت هزینه اقامت ترکیه جزو ملزومات دریافت انواع اقامت ترکیه محسوب می شود.

در این بین، مبلغی تحت عنوان پول خاک ترکیه و هزینه صدور کارت کیملیک از متقاضی دریافت می شود که هزینه پول خاک ترکیه برای افراد زیر 18 سال 40 دلار و برای متقاضیان بالای 18 سال 80 دلار است. این در حالی است که هزینه کارت کیملیک نیز برای هر نفر 125 لیر تعیین شده و متقاضیان می توانند این هزینه ها را تحت عنوان هزینه اقامت ترکیه در اداره مالیات کشور ترکیه پرداخت نمایند.

به طور معمول از زمان درخواست اقامت کشور ترکیه و انجام این مراحل، تا تحویل کارت کیملیک به فرد متقاضی، 3 ماه زمان لازم است. در صورتی که درخواست اقامت شما به دلایل مختلفی از جمله اجاره نامه غیرمعتبر، ارائه بیمه درمانی نامعتبر و جعلی و غیره از سوی اداره مهاجرت ترکیه رد شود، یک نامه به شما تحویل داده می شود که طی آن باید خاک کشور ترکیه را ظرف 10 روز ترک نمایید؛ در صورت وجود هرگونه تاخیر در خروج از ترکیه، جریمه نقدی برای شما لحاظ می شود و حتی ممکن است در برخی مواقع بخاطر دلیل رد درخواست شما، اجازه درخواست مجدد اقامت ترکیه برای 5 تا 6 سال به شما داده نشود.

اقامت ترکیه با اجاره ملک

اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت

یکی دیگر از انواع اقامت ترکیه از طریق ثبت شرکت در این کشور است.این امکان برای شهروندان خارجی فراهم شده تا برای حداقل 3 ماه قبل از اتمام زمان اقامت توریستی در کشور ترکیه، نسبت به ثبت شرکت تجاری اقدام نموده و با درخواست اجازه کار قانونی، اقامت توریستی را به اقامت کاری تبدیل کنند.

در این روش شما نیازمند سرمایه اولیه هستید و باید براساس نوع فعالیت و کسب و کار خود یکی از انواع شرکت را در ترکیه ثبت نمایید. درست است که اقامت با استفاده از ثبت شرکت در ترکیه، جزو انواع اقامت ترکیه محسوب می شود، اما در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد قوانین دولتی و تجارت و هزینه اقامت ترکیه، بهتر است به سراغش نروید. 

اقامت ترکیه از طریق کار

یکی دیگر از انواع اقامت ترکیه، اخذ اقامت کاری است. در این روش شما باید با استفاده از پیشنهاد کار یک کارفرمای ترک و قرارداد کار قانونی تمام وقت در ترکیه اقامت ترکیه را دریافت نمایید. از این رو بهتر است با توجه به تخصص و مهارت خود و رصد نیاز بازار کار کشور ترکیه از داخل ایران رزومه کاری خود را برای کارفرماهای ترک فرستاده و در صورت تائید آنها برای مهاجرت به کشور ترکیه اقدام نمایید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که دانش زبان انگلیسی مزیت کاری شما در ترکیه محسوب می شود، اما داشتن مهارت متوسط رو به بالای زبان ترکی استانبولی جزو الزامات دریافت اقامت ترکیه از طریق کار است.

اقامت کاری ترکیه شامل مزایای متعددی از جمله بیمه درمانی رایگان و امکان تبدیل اقامت به شهروندی ترکیه پس از گذشت 5 سال حضور و فعالیت در کشور ترکیه و پرداخت مالیات می شود. بد نیست بدانید که به مجوز کار در ترکیه به اصطلاح چالیشما ایزین گفته می شود. اقامت کاری جزو برترین گزینه ها در میان انواع اقامت ترکیه است، اما به همان میزان سختی های خاص خودش را دارد.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

در میان انواع اقامت ترکیه، اقامت تحصیلی متداول ترین نوع آن محسوب می شود.اگر قصد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، دریافت اقامت ترکیه از طریق این روش برای شما مناسب خواهد بود، از این رو شما باید در روند مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه، نامه پذیرش تحصیلی یک دانشگاه ترک را دریافت کنید و با پرداخت شهریه برای یک رشته و مقطع دانشگاهی در ترکیه ثبت نام نمایید.

در صورتی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های معتبر ترکیه شوید، می توانید تا زمان پایان دوره تحصیلی کارت اقامت کیملیک خود را تمدید کنید. همچنین بنابر قوانین دولتی این کشور، دانشجویان بین المللی این امکان را دارند تا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، کارت خود را به منظور جستجوی کار تمام وقت در این کشور، برای مدت یکسال دیگر تمدید نماید. از این رو فرد باید به وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کرده و مجوز کار قانونی و تمام وقت در ترکیه را دریافت نماید.

در صورتی که 5 سال از زمان حضور قانونی شما در ترکیه گذشته باشد، میتوانید برای دریافت کارت اقامت بلندمدت و یا همان دائم ترکیه اقدام نمایید. موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های دولتی ترکیه موجب می شود تا هزینه تحصیل و هزینه اقامت ترکیه شما به مراتب نسبت به سایر گزینه ها کمتر شود.

بد نیست بدانید که ثبت نام در دوره های آموزش زبان ترکی نیز مشمول شرایط تحصیلی شده و موجب صدور کارت اقامت ترکیه برای یکسال دیگر می شود، از این رو شما به عنوان یک توریست باید پیش از اتمام مهلت اجاره نامه خود در کشور ترکیه برای ثبت نام در دوره های زبان ترکی اقدام کنید تا از این طریق بتوانید برای یکسال دیگر در این کشور اقامت داشته باشید.

به طور معمول دوره های زبان توسط موسسات خصوصی و دولتی و یا دانشگاه ها ارائه می شود و به دریافت مدرک بین المللی تومر منتهی می گردد. لازم به ذکر است که هزینه سالانه این نوع از کلاسهای زبان در ترکیه در حدود 4 هزار لیر است و می توان آن را جزو هزینه اقامت ترکیه محسوب کرد.

برای درک بهتر شرایط تحصیل و اقامت در ترکیه از این طریق، پیشنهاد می کنیم تا نگاهی به مطلب زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل بیاندازید.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

اقامت ترکیه از طریق خرید خانه

بنابر قوانین دولتی کشور ترکیه، شهروندان خارجی این امکان را دارند تا با خرید یک یا چند ملک، اقامت ترکیه را به صورت یک ساله و قابل تمدید برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال دریافت کنند. شاید خرید خانه و دریافت اقامت از این طریق کمی گران برای شما تمام شود، اما باز هم یکی از انواع اقامت ترکیه محسوب می شود.

چنانچه ارزش ملک و یا مجموع ملک های خریداری شده توسط شخص در کشور ترکیه برابر با 250 هزار دلار و یا بیشتر باشد، خریدار، همسر و فرزندان زیر 18 سال وی مشمول حق شهروندی و پاسپورت ارزشمند ترکیه شده و می توانند علاوه بر دریافت اقامت ترکیه از سایر مزایای شهروندی از جمله خدمات درمانی رایگان، تحصیل رایگان، تسهیلات دولتی، امکان دریافت حق بازنشستگی، دریافت کارت اقامت دو تابعیتی و غیره استفاده نمایند.

در واقع بودجه مورد نیاز برای خرید ملک در این کشور، به نوعی هزینه اقامت ترکیه محسوب می شود.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

در روش سرمایه گذاری در کشور ترکیه، شما ملزم هستید تا حداقل مبلغ 500 هزار دلار آمریکا را در یک حساب بانکی ترکیه قرار دهید و یا با خرید اوراق قرضه در یک طرح دولتی این کشور شرکت کنید.

شما همچنین می توانید در یک شرکت ترکی به اندازه 500 هزار دلار سرمایه گذاری کرده و یا معادل این بودجه، سهام آن را خریداری نمایید؛ البته شما حق برداشت سرمایه و استفاده از این بودجه برای حداقل مدت 3 سال در ترکیه نخواهید داشت، اما در صورت سرمایه گذاری با حداقل بودجه اعلام شده، کارت اقامت ترکیه (قابل تمدید) و حق شهروندی این کشور برای متقاضی و خانواده وی صادر خواهد شد. هزینه اقامت ترکیه در این طرح بسیار بالا بوده و آنچنان توصیه نمی شود.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج و تولد

یکی از انواع اقامت ترکیه که کمتر به آن توجه می شود، اقامت با روش ازدواج است. این امکان برای شهروندان خارجی وجود دارد تا با ازدواج با یک شهروند ترک تبار، اقامت ترکیه را به صورت قابل تمدید دریافت نماید، در صورتی که ازدواج فرد برای حداقل 3 سال در کشور ترکیه تداوم داشته باشد، امکان درخواست حق شهروندی ترکیه برای وی وجود دارد.

در صورتی که تشکیل خانواده در ترکیه دهید و یکی از والدین دارای امتیاز شهروندی و اقامت دائم ترکیه باشد، به صورت خودکار فرزند متولد شده در ترکیه دارای حق شهروندی و پاسپورت این کشور خواهد شد. هزینه اقامت ترکیه در این حالت بسیار کم بوده و قابل مقایسه با شرایط سرمایه گذاری و یا خرید ملک نیست.

شرایط اقامت ترکیه و هزینه های آن

شرایط جدید اقامت ترکیه

یکی از شرایطی که اغلب هم وطنان ایرانی تاکنون از آن استفاده میکردند و به واسطه آن برای چند سال متمادی در کشور ترکیه اقامت داشتند، گزینه اجاره ملک بوده است. اما بنابر قوانین و شرایط جدید تصویب شده توسط دولت ترکیه، دیگر داشتن اجاره نامه قانونی برای تمدید کارت اقامت ترکیه کافی نبوده و فرد باید دارای مجوز کار قانونی، مجوز تحصیل تمام وقت دانشگاهی و یا موارد مورد پذیرش دیگری از جمله سرمایه گذاری در ترکیه باشد.

از این رو، اگر فردی با استفاده از طرح اجاره ملک، برای یکسال در ترکیه اقامت داشته باشد و نتواند پس از گذشت یکسال هیچ یک از شرایط بالا را فراهم کند، کارت اقامت ترکیه قابل تمدید نبوده و ملزم به ترک خاک ترکیه خواهد بود. این موضوع ربطی به پرداخت به موقع هزینه اقامت ترکیه نداشته و لازم الاجرا است.

این دسته از افراد تنها می توانند پس از گذشت یکسال از ترک خاک ترکیه، به این کشور مجدداً مراجعه کرده و در صورت تمایل، با استفاده از اجاره نامه قانونی، برای یکسال دیگر در کشور ترکیه اقامت یابند.

هزینه اقامت توریستی یکساله ترکیه

بنابر قوانین دولت ترکیه، هزینه اقامت توریستی در این کشور مشمول پرداخت هزینه 80 دلاری حق خاک، 110 لیری صدور کارت کیملیک و برخی از هزینه های جانبی و الزامی دیگر از جمله بیمه درمانی یکساله (بین 200 تا 400 لیر)، هزینه نوتر کردن اجاره نامه (100 لیر)، تکمیل فرم راندوو (50 لیر) و مواردی از این قبیل می شود. هر یک از این موارد جزو هزینه اقامت ترکیه محسوب می شوند.

عموماً با گذشت 45 روز از زمان اقدام برای دریافت کارت اقامت ترکیه، یک کد ppt (شماره پستی مرسوله) برای فرد صادر می شود که برای کارت کیملیک است، در صورتی که در زمان ارسال کارت در خانه و آدرس ارائه شده نباشید، باید برای دریافت کارت خود به همراه پاسپورت به اداره پست منطقه خود مراجعه کنید.