همواره از ترکیه به عنوان یکی از مقاصد برتر توریستی و تحصیلی دنیا یاد می کنند، کشوری که طی سالهای اخیر با تغییر قانون سرمایه گذاری از طریق ملک و ارائه حق شهروندی و پاسپورت به شهروندان خارجی، با رشد سرمایه و پیشرفت اقتصادی قابل ملاحظه ای روبرو شده و با واسطه داشتن دانشگاه های با کیفیت و بین المللی دولتی و خصوصی در شهرهای مختلف خود، مهاجران تحصیلی و دانشجویان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

اگر به دنبال ادامه تحصیل در ترکیه و تجربه زندگی و کار دانشجویی هستید و یا میخواهید با خرید ملک در این کشور سرمایه گذاری کرده و احیاناً از مزایای حق شهروندی و پاسپورت ترکیه استفاده کنید؛ و یا اینکه قصد دارید تا با اجاره یک ملک در ترکیه به طور موقت در این کشور اروسیایی زندگی کرده و بخاطر دسترسی راحت به انواع کنسولگری ها و سفارت های خدمات ویزا، از آن به عنوان سکوی پرش خود به کشورهای برتر دنیا استفاده کنید، باید از معایب و مزایای زندگی در کشور ترکیه مطلع باشید، تا بتوانید در مورد روند مهاجرت خود به ترکیه (چه به صورت موقت و چه دائم) به خوبی تصمیم گیری نمایید.

از مزایای زندگی در ترکیه میتوان به دیدن منظره های زیبای استانبول اشاره داشت

مزایای زندگی در ترکیه

همانطور که در مطلب زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل به این موضوع پرداختیم، مزایای زندگی در ترکیه از نقطه نظر دانشجویی شامل موارد زیر می‌شود:

•  نیازی به دریافت ویزای تحصیلی برای مهاجرت، تحصیل و زندگی در ترکیه وجود ندارد و اخذ پذیرش تحصیلی کفایت می‌کند.

•  هزینه‌های زندگی دانشجویی در ترکیه در مقایسه با کشورهای دیگری از جمله آلمان، فرانسه، کانادا و یا انگلیس بسیار پایین‌تر است.

•  به هنگام زندگی و تحصیل در کشور ترکیه امکان انجام کار دانشجویی برای پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل و یا زندگی برای شما وجود دارد.

•  در صورت واجد شرایط بودن و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه، هزینه های تحصیل و زندگی برای شما بسیار کم و یا رایگان خواهد بود.

•  نزدیک بودن اقلیم و فرهنگ شهروندان ترکیه با ایرانیان موجب می شود تا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، به سرعت با شرایط زندگی در ترکیه هماهنگ شده و احساس راحتی کنید.

اما صرف نظر از جنبه دانشجویی زندگی و تحصیل در ترکیه، مزایای زندگی در این کشور برای سایر متقاضیان شامل موارد زیر می‌شود:

امکان افتتاح حساب بین المللی 

ترکیه برخلاف ایران دارای بانکداری بین‌المللی و متصل به شرکت های بانکی بزرگی نظیر ویزاکارت و مسترکارت است، از این رو شما می توانید با زندگی در ترکیه از طریق یکی از بانکهای معروف زراعت و یا ایش بانک اقدام به افتتاح حساب بین‌المللی کرده و از یک مسترکارت معتبر به نام و 3 ساله برخوردار شوید.

شما می توانید با مدارک دانشجویی، کاری و یا حتی پاسپورت یک حساب بانکی بین المللی در کشور ترکیه باز کرده و از مزایای متنوع آن از جمله امکان خرید اینترنتی از وب سایت‌های خارجی، رزرو بلیط پرواز و هتل خارجی، خرید حضوری ارزی از فروشگاه‌ها و دریافت ارز از دستگاه های ATM، برخوردار شوید.

زندگی در استانبول دارای مزایای فراوانی است

آب و هوای ترکیه

یکی از دلایل اصلی اینکه ترکیه به یکی از محبوب‌ترین و پولسازترین مقاصد توریستی دنیا بدل شده، داشتن آب و هوای مطبوع و بسیار معتدل است. این کشور دارای چندین منطقه آب و هوایی است، در خیلی از مواقع استانبول، سواحل غربی و شرقی دارای تابستان‌های گرم و فوق العاده هستند که افراد زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند.

بد نیست بدانید که سواحل ترکیه به طور میانگین 250 روز از سال آفتابی و گرم هستند.ترکیه کشوری چهار فصل است، اما شما می توانید با انتخاب محل زندگی خود حتی در زمستان و روزهای سرد نیز در فصل دسامبر به شنا و تفریح در آنتالیا بپردازید.

هزینه های زندگی در ترکیه

یکی از مزایا و دلایل زندگی در ترکیه برای شهروندان خارجی، هزینه های پایین و مناسب زندگی است. برای مثال هزینه قبض آب ماهانه برای یک خانواده در حدود 40 لیر است. اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر در حدود 1585 لیر و در خارج از مرکز شهر در حدود99 لیر در ماه است.

قیمت هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر در حدود 6666 لیر و در خارج از مرکز شهر، 3647 لیر است. در واقع به استثنای قیمت خرید و اجاره خانه، هزینه های زندگی در کشور ترکیه چندان با ایران فرق ندارد و شاید کمی بالاتر نیز باشد، اما در قیاس با هزینه های زندگی در سایر کشورهای دنیا، با در نظر گرفتن امکانات پیشرفته و متنوع زندگی در ترکیه، هزینه های آن بسیار منطقی و مقرون به صرفه است.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه های زندگی در شهرهای توریستی نظیر استانبول، بورسا و یا آنتالیا بیشتر از شهری نظیر آنکارا خواهد بود.

شبکه حمل و نقل ترکیه

یکی از مزایای چشمگیر زندگی در ترکیه، دسترسی راحت درون شهری و برون شهری به واسطه وجود انواع وسایل نقلیه است. برای مثال، استانبول که اندازه آن در حدود دو برابر تهران است، از انواع منو ریل، ترولی، مترو، اتوبوس، کشتی، تاکسی و فرودگاه های بین المللی و پروازهای هوایی برخوردار است و به دلیل تنوع روش ها و مسیرهای حمل و نقل، هیچوقت برای جا به جایی در مسیرهای کوتاه یا بلند به مشکلی برخورد نخواهید کرد.

اگر قصد اقامت و زندگی کوتاه مدت در کشور ترکیه را نداشته باشید، می توانید در صورت واجد شرایط بودن از دو مزیت مهم دیگر زندگی در این کشور یعنی اقامت دائم و مزایای حق شهروندی برخوردار شوید که در ادامه به طور مختصر به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

اقامت دائم ترکیه

در صورتی که در حال تحصیل و زندگی در ترکیه هستید، به طور خودکار کارت اقامت یکساله به شما تعلق می گیرد، تا زمان پایان تحصیلات و فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه کارت اقامت شما قابل تمدید خواهد بود.

اما در عین حال، این امکان را دارید تا پس از فارغ‌التحصیلی در ترکیه برای یک کارت اقامت یکساله دیگر درخواست دهید و به جای کار دانشجویی، کار تمام وقت در بازار کار ترکیه را تجربه کنید. در نهایت با گذشت 5 سال از اقامت قانونی شما در ترکیه و کار و تحصیل در این کشور، می‌توانید برای کارت اقامت دائم ترکیه درخواست دهید.(برای کار در بازار کار این کشور داشتن مهارت بالای زبان ترکی استانبولی الزامی است)

شما می توانید از طریق درخواست ویزای کار در کشور ترکیه از کارت اقامت یکساله این کشور برخوردار شده و در صورت تمدید قرار داد کاری و موفقیت در حضور مداوم در ترکیه، از کارت اقامت 3 و در نهایت 6 ساله ترکیه برخوردار شوید.

لازم به ذکر است که شهروندان ایرانی بدون نیاز به ویزا امکان حضور قانونی و 90 روزه را در هر بار حضور خود در ترکیه دارند، اما اقامت در ترکیه برای مدتی بیش از این مستلزم داشتن شرایط دانشجویی، کاری، سرمایه گذاری و خرید ملک، اجاره ملک و موارد این چنینی است. 

البته به دلیل نبود نیاز به دریافت ویزا برای شهروندان ایرانی، فرد امکان اقامت بیشتر از 90 روز را نیز خواهد داشت، اما به هنگام خروج از مرز مستلزم پرداخت جریمه نقدی خواهد شد.

مزایای شهروندی ترکیه

اگر دارای تمکن مالی کافی باشید و بتوانید یک یا چند خانه با مجموع ارزش 250 هزار دلار آمریکا در کشور ترکیه بخرید، از مزایای دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه برای خود و خانواده برخوردار شده و می توانید به صورت شهروندی دو تابعیتی در ترکیه به زندگی بپردازید.

از این رو امکان استفاده از مزایای بیمه درمانی دولتی، مزایای بازنشستگی، تحصیل رایگان، اقامت دائم ترکیه برای شما فراهم شده، می توانید با استفاده از پاسپورت 10 ساله و قابل تمدید ترکیه شانس خود را برای دریافت ویزاهای معتبری همچون شنگن و یا ویزای کانادا امتحان کنید.

در کنار مزایای عمده زندگی در ترکیه می توان به مواد غذایی تازه، سالم و خوشمزه شهروندان ترک و مهمان نوازی و برخورد گرم آنها با شهروندان خارجی نیز اشاره کرد.

اما زندگی در کشور ترکیه شامل معایبی نیز برای شهروندان خارجی می‌شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

معایب زندگی در ترکیه

یکی از مهمترین و بارزترین معایب زندگی در ترکیه بحث زبان در این کشور است، در واقع شهروندان ترکیه ترجیح می دهند تا با زبان ترکی استانبولی با دیگران ارتباط برقرار کنند و آنچنان با زبان های بین المللی نظیر انگلیسی آشنایی ندارند.

از این رو بهتر است برای زندگی در ترکیه مهارت های زبان بومی این کشور را فرا بگیرید، دانستن زبان ترکی در بازار کار این کشور نیز حائز اهمیت بوده و در پذیرش شما در مشاغل مختلف ترکیه بسیار تاثیر گذار است.

پس بهتر است برای اینکه در زندگی روزمره در کشور ترکیه کمتر اذیت شوید، به جای استفاده از زبان انگلیسی، هر چه سریعتر زبان شیرین ترکی استانبولی را یاد بگیرید.

آشنایی با افراد جدید

زمانی که ایران را ترک کرده و قصد زندگی در کشور ترکیه را داشته باشید، به طور حتم با دوستان و آشنایان خود در ایران فاصله گرفته و باید به فکر یک حلقه ارتباطی جدید باشید. از آنجایی که شهروندان ترک اغلب آشنا به زبانی غیر از ترکی نیستند، نمی‌توان در ابتدا با زبان انگلیسی دوستان چندانی پیدا کرد، مگر اینکه محل زندگی شما در مناطق توریستی و پر رفت و آمد گردشگران خارجی باشد.

از این رو در ابتدا، محدود بودن دوستان و آشنایان و غریب بودن در ترکیه ممکن است کمی برای شما سخت باشد، اما به تدریج با یادگیری زبان ترکی استانبولی می توانید به سرعت دوستان و آشنایان جدید در این کشور پیدا کنید، چون شهروندان ترک همانند ایرانی ها افراد خونگرمی هستند.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که شهروندان ایرانی زیادی در ترکیه زندگی می‌کنند، از این رو می‌توانید در کلاب‌ها و گروه‌های ایرانی مقیم ترکیه عضو شده و از غربت و تنهایی اولیه در این کشور خلاص شوید.

سایر معایب زندگی در ترکیه

با توجه به اینکه معایب زندگی در ترکیه از نگاه شهروندان بومی و شهروندان خارجی فرق می کند و موضوعی کاملاً تجربی است، نمی توان به طور قطع در مورد تمامی موارد اشاره شده در وب سایتهای اینترنتی صحبت کرد، اما در کنار دو مورد ذکر شده در بالا می توانید موارد زیر را نیز به عنوان معایب زندگی در ترکیه محسوب کرد:

•  هزینه بالای بنزین

•  نرخ بالای مالیات

•  امکان دزدی و نبود امنیت در برخی از نقاط شهر

•  رفتار غیرعادی افراد متعصب و مذهبی در برابر برخی از شهروندان خارجی

•  وجود سانسور و فیلترینگ اینترنتی

•  بی‌اعصاب بودن راننده‌ها، خصوصاً راننده‌های تاکسی

•  شلوغی و ترافیک خیابان‌ها

ممکن است مزایا و معایب زندگی در ترکیه باز هم وجود داشته باشند که در این مطلب به آن اشاره نشده است، از این رو خوشحال می شویم تا در صورت داشتن تجربه زندگی، تحصیل و یا کار در ترکیه، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.