برای مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل و تجربه زندگی در این کشور بهتر است از صفر تا صد تحصیل در ترکیه و از هزینه‌ های زندگی در ترکیه باخبر باشید. اگر به دنبال سکوی پرشی برای خود هستید و می خواهید تا با گرفتن تصمیمی بزرگ، سبک جدیدی از زندگی را تجربه کرده و پذیرای رشد و پیشرفتی قابل ملاحظه در زندگی خود باشید، پیشنهاد می کنیم که شرایط زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل را در نظر بگیرید.

همانطور که در مطلب راهنمای جامع تحصیل در ترکیه به این موضوع اشاره کردیم، مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیاز به دریافت ویزای تحصیلی نداشته و شامل شرایط مناسب و نسبتا آسانی می شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت. از این رو اگر قصد دارید تا در چند سال آینده در یک محیطی بین المللی و چندفرهنگی ممتاز در مقطعی دانشگاهی به تحصیل پرداخته و زندگی کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

از همان ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که با نبود الزام برای دریافت ویزای تحصیلی، کار شما آسان شده و در زمان بسیار کمتری قادر به تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم و یا سایر مدارک تحصیلی نظیر کارشناسی و یا ارشد هستید.

اگر در تصمیم خود برای ادامه تحصیل در ترکیه مصمم هستید، بهتر است در مورد رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر خود در این کشور تحقیق کنید. در واقع شما باید با اطلاع از شرایط پذیرش دانشگاه و اطمینان از وجود رشته تحصیلی منتخب خود، برای ارسال درخواست پذیرش تحصیلی به دانشگاه اقدام نمایید.

از این رو شما می توانید به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده، فرم درخواست پذیرش را دانلود و تکمیل نمایید. سپس با توجه به آخرین مقطع تحصیلی که در ایران گذرانده اید(برای مثال دیپلم)، مدارک تحصیلی مورد نیاز دپارتمان پذیرش دانشگاه ترکیه را ترجمه و آماده نموده و به همراه فرم درخواست پذیرش تحصیلی به صورت اینترنتی برای دانشگاه ارسال نمایید.

برخلاف شرایط تحصیل در سایر مقاصد تحصیلی مطرح دنیا از جمله کانادا و انگلیس که به ویزای تحصیلی نیاز داشته و دانشجو ملزم به ارائه مدرک زبان انگلیسی است، برای تحصیل در ترکیه نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد.

به بیانی دیگر، اگر می خواهید به تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور بپردازید، اغلب رشته های کارشناسی به زبان ترکی استانبولی ارائه می شوند، از این رو باید در دوره های آمادگی زبان تومر شرکت کرده و پیش از شروع ترم تحصیلی خود در دانشگاه، از مهارت کامل زبان ترکی برخوردار شوید.

اما در عین حال این امکان را دارید تا در صورت تمایل در دوره های آموزشی زبان انگلیسی در ترکیه شرکت کرده و پس از کسب مدرک زبان انگلیسی به تحصیل در دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان این کشور بپردازید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه هزینه های بسیار پایینی داشته و تحصیل در دانشگاه های خصوصی در ترکیه مشمول شهریه تحصیلی نسبتا زیادی می شود.

دانشجویان بین المللی دانشگاه های ترکیه

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه ترکیه

در حالت کلی برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه در تمامی مقاطع دانشگاهی، ملزم به ارائه مدارک زیر هستید:

• ترجمه دیپلم فارغ التحصیلی دبیرستان

• ترجمه ریز نمرات و سوابق تحصیلی متقاضی

• برنامه تحصیلی دانشجو

• رسید پرداخت هزینه درخواست پذیرش تحصیلی (35 تا 100 دلار)

• نامه تمکن مالی بانکی

• فرم تکمیل و امضا شده درخواست پذیرش تحصیلی

• مدرک زبان انگلیسی آیلتس و یا تافل ( در صورت درخواست دانشگاه)

• مدرک زبان ترکی تومر ( برای دانشگاه های دولتی ترکیه)

• انگیزه نامه (برای تحصیل در مقطع ارشد)

• توصیه نامه اساتید قبلی (برای مقاطع ارشد و دکترا)

• ترجمه مدرک کارشناسی(برای تحصیل در مقطع ارشد)

• ترجمه مدرک کارشناسی ارشد ( برای مقطع دکترا)

• نمرات آزمون های بین المللی GMAT، SAT و GRE (در صورت درخواست دانشگاه)

• قبولی در آزمون ورودی YOS ( برای دانشگاه های دولتی)

باید به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی مدارک ارسالی برای دپارتمان پذیرش دانشگاه ترکیه باید توسط دارالترجمه رسمی ترجمه و مهر شود.

برای مکاتبه و ارسال مدارک تحصیل و دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود، باید به ضرب العجل و ددلاین دانشگاه توجه داشته باشید، به طور معمول ددلاین درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی تا قبل از 1 آگوست (11 مرداد) است و ددلاین مقاطع ارشد و تکمیلی به ترتیب در ماه می (11 خرداد) و ماه دسامبر (11 دی) قرار دارد.

با انجام این مراحل و ارسال مدارک موردنظر به دانشگاه، باید منتظر جواب بخش پذیرش باشید که برای درخواست پذیرش تحصیلی کارشناسی تا اواسط ماه آگوست و برای درخواست پذیرش تحصیلی ارشد و دکترا تا اواسط سپتامبر نتایج را به متقاضیان ارسال می کنند.

هزینه تحصیل در ترکیه سال 2021

هزینه تحصیل در ترکیه کاملاً وابسته به انتخاب دانشجوی بین المللی، نوع رشته و نوع دانشگاه است. در حال عمومی، اگر قصد تحصیل در ترکیه به زبان ترکی استانبولی را داشته باشید، ملزم به پرداخت شهریه 240 تا 750 دلاری در سال برای مقطع کارشناسی و یا 300 تا 700 دلاری برای مقاطع تکمیلی هستید.

در عین حال، اگر بخواهید به زبان انگلیسی به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه بپردازید، باید بین 600 تا 1500 دلار آمریکا در سال پرداخته و برای تحصیل در مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا بین  600 تا 900 دلار بپردازید.

همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شهریه دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان ترکیه بین 5 تا 20 هزار دلار در سال متغیر است. به بیانی دیگر اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی در رشته ای تخصصی نظیر پزشکی و یا دندانپزشکی در ترکیه را داشته باشید، بنابر تجهیزات دانشگاه و نوع رشته تحصیلی، شهریه پرداختی شما بین 18 تا 20 هزار دلار خواهد بود.

اما اگر ترجیح می دهید تا تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را انتخاب کرده و یک شهریه اقتصادی پرداخت نمایید، به دلیل ارائه اغلب دروس به زبان ترکی استانبولی، باید دوره آموزشی این زبان را در ترکیه گذرانده و مدرک زبان تومر را دریافت نمایید.

با توجه به شهریه های بسیار کم، کیفیت آموزشی بالا و مدارک معتبر دانشگاه های دولتی این کشور، رقابت بر سر دریافت پذیرش تحصیلی و ورود به دانشگاه های دولتی و خوش نام این کشور بسیار زیاد است. از این رو باید به عنوان یک دانشجوی بین المللی خود را برای آزمون YOS و ورودی دانشگاه آماده کرده و از آن با موفقیت گذر کنید.

به بیانی دیگر، اگر قصد دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های دولتی ترکیه را داشته باشید، باید پیش از ورود به دانشگاه در دوره های یکساله آماده سازی آزمون YOS و زبان ترکی TOMER شرکت کنید.

در همین زمینه، مجله تحصیلی lets go uni خواندن مطلب هزینه تحصیل در ترکیه سال 2021 را به شما پیشنهاد می کند.

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه 

نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و الزام برای ارائه مدرک زبان از مزایای مهم تحصیل در ترکیه است، اما چیزی که تصمیم گیری در مورد تحصیل در ترکیه را بیش از پیش برای دانشجویان راحت می کند، امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه است.

بنابر اطلاعات وب سایت turkiye burslari، به استثنای دوره های 2 ساله کاردانی، تمامی دوره های آموزشی در این کشور مشمول دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی هستند.

از این رو، آن دسته از دانشجویان بین المللی که دارای شرایط زیر باشند، این امکان را دارند تا با استفاده از بورسیه تحصیلی ترکیه، هزینه های تحصیلی خود را در این کشور کاهش دهند:

• دارای حداقل نمره معدل 70 درصد مقطع کارشناسی 

• دارای حداقل نمره معدل 75 درصد مقطع ارشد و دکترا

• دارای حداقل نمره معدل 90 درصد رشته های تخصصی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی

• برای بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی زیر 21 سال باشد

• برای بورسیه تحصیلی مقطع ارشد زیر 30 سال باشد

• برای بورسیه تحصیلی مقطع دکترا زیر 35 سال باشد

• از قبل از درخواست بورسیه برای دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاهی در ترکیه اقدام نکرده باشند

• دارای حق شهروندی این کشور نباشند

در صورتی که دانشجویی دارای شرایط بالا باشد، می تواند برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه درخواست دهد و در صورت موفقیت، علاوه بر دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام خودکار در دانشگاه، از مزایای زیر بهره مند شود

• دوره آمادگی زبان ترکی استانبولی یک ساله و رایگان

• پرداخت شهریه دانشگاه

• بیمه سلامت دانشجو

• خوابگاه دانشجویی

• پرداخت حداقل 800 لیر به طور ماهانه به دانشجو

• بلیط پرواز برگشت یکبار مصرف هواپیما

• دریافت پذیرش تحصیلی و ثبت نام دانشگاه

به طور معمول بورسیه تحصیلی ترکیه برای مقطع کارشناسی معادل 1 سال برای کلاس زبان ترکی و 4 تا 6 سال برای تحصیل در دانشگاه است. اما پوشش بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ترکیه متفاوت بوده و به ترتیب برای حداکثر 2 و 4 سال تحصیلی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، به مطلب بورسیه تحصیلی ترکیه و نحوه ثبت نام بورسیه ترکیه 2021 نگاهی بیاندازید.

کار حین تحصیل در ترکیه

اگر باز هم با توجه به شهریه های مناسب دانشگاه های ترکیه و امکان دریافت بورسیه تحصیلی، قصد کم کردن هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را دارید، بد نیست تا از شرایط کار دانشجویی در ترکیه مطلع شوید.

بر همین اساس دانشجویان بین المللی مقاطع کاردانی و یا کارشناسی می توانند پس از گذراندن سال اول تحصیلی در ترکیه به کار دانشجویی در این کشور مشغول شوند، اما دانشجویان بین المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هیچ گونه منعی در مورد کار دانشجویی نداشته و می توانند برای حداکثر 30 ساعت در هفته کار پاره وقت در حین تحصیل انجام دهند.

همچنین در صورت فارغ التحصیلی در هر یک از مقاطع دانشگاهی در ترکیه، این امکان برای شما وجود دارد تا مجوز کار تمام وقت را از وزارت کار ترکیه دریافت کرده و به کار در بازار بین المللی این کشور مشغول شوید و از این طریق مدت زمان اقامت خود را در ترکیه تمدید نمایید. 

هزینه های زندگی در ترکیه

به طور میانگین یک دانشجوی بین المللی در ترکیه به 300 تا 500 دلار درهر ماه برای پوشش هزینه های مختلف غذا، حمل و نقل، اقامتگاه مسکونی، لباس و غیره نیاز خواهد داشت. البته ممکن است این مقدار هزینه براساس محل زندگی، سبک زندگی دانشجو و برخی دیگر از فاکتورها دستخوش تغییر قرار گیرد.

معمولاً بخش عمده ای از هزینه های زندگی در ترکیه به خانه و یا اقامتگاه دانشجویی اختصاص می یابد. بنابر این اگر قصد رزرو خوابگاه دانشجویی داخل دانشگاه و استفاده از تجهیزات مشترک را داشته باشید، باید تا حداکثر 250 دلار در ماه به هزینه های خوابگاه خود اختصاص دهید.

اما هزینه اجاره خانه در ترکیه براساس منطقه و شهر مورد نظر شما متغیر بوده و بین 150 تا 600 دلار در هر ماه برای شما هزینه خواهد داشت. بر همین اساس بهتر است پیش از عزیمت به کشور ترکیه برای رزرو خوابگاه دانشجویی در این کشور اقدام کرده و یا اینکه در صورت اجاره آپارتمان مستقل در این کشور، اجاره آنرا با چند دوست و دانشجو در ترکیه سهیم شوید، تا از طریق تقسیم اجاره هزینه کمتری را در هر ماه پرداخت نمایید.

در کنار موارد ذکر شده، شما باید مبلغی 150 تا 200 دلار را در هر ترم تحصیلی برای بیمه دانشجویی و خرید تجهیزات درسی کنار بگذارید.

مزایای تحصیل در ترکیه

در انتها بد نیست برای جمع بندی این مطلب به مزایای کلی تحصیل در ترکیه اشاره ای داشته باشیم:

• عدم نیاز به ارائه مدرک زبان

• امکان دریافت بورسیه تحصیلی

• هزینه های پایین تحصیل و زندگی

• اعتبار بالای مدارک دانشگاهی

• امکان دریافت انتقالی و گذراندن حداکثر دو ترم تحصیلی در دانشگاه های برتر اروپایی

• فرصت های کاری متعدد در بازار کار بین المللی 

• امکان دریافت مجوز کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی

• امکان دریافت کارت اقامت دائم ترکیه

• کیفیت بالای سیستم آموزشی و تجهیزات دانشگاهی

• ارائه رشته های تحصیلی و دروس دانشگاهی به دو زبان ترکی و انگلیسی

• امکان ادامه تحصیل و دریافت پذیرش تحصیلی راحت تر از دانشگاه های معتبر دنیا

• نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی

• نزدیکی مسافت به ایران

• شباهت های اقلیمی و فرهنگی

اگر شما هم قصد دارید تا در سال تحصیلی جدید برای خود برنامه ریزی کرده و بدون اتلاف وقت به ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر ترکیه بپردازید، کافیست با کارشناسان مجرب ما در lets go uni تماس گرفته و از ارزیابی آنلاین تحصیلی و مشاوره تخصصی بهره مند شوید.