هزینه تحصیل در ترکیه 2024 به نسبت سایر مقاصد تحصیلی دیگر در دنیا بسیار مقرون به صرفه بوده و بخاطر ارزش بالای مدارک دانشگاهی و سایر مزایا انتخابی عالی محسوب می‌شود. اگر به فکر پذیرش در دانشگاه‌‌های معتبر خارجی و ساختن آینده‌ای بهتر و روشن‌تر برای خود هستید، اما بخاطر وجود موانعی نظیر نداشتن مدرک زبان، گپ تحصیلی زیاد، شرط معدل، سختی دریافت ویزای تحصیلی، نداشتن بودجه کافی از تصمیم خود مایوس شده‌اید، بهتر است کمی صبوری کرده و در ادامه مطلب با ما همراه باشید، چون قصد داریم تا راهکاری اساسی در این زمینه به شما ارائه دهیم. 

به خاطر داشته باشید که تنها تحصیل کردن در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، انگلیس و یا استرالیا تضمین‌کننده مدرک دانشگاهی معتبر و کار پردرآمد و زندگی رویایی در آینده‌ای نزدیک نیست و می‌توان از طریق سایر گزینه‌های تحصیلی نیز به این مهم دست پیدا کرد.

به بیانی دیگر، مقاصد تحصیلی با کیفیت و متعددی در سرتاسر دنیا برای شما وجود دارد که می‌توانید به جای قبول شرایط سخت پذیرش و ویزای تحصیلی به فکر انتخاب آنها باشید. در این بین، یکی از گزینه‌های مطرح تحصیلی که طی چند سال گذشته متقاضیان ایرانی زیادی را به سوی خود کشانده کشور ترکیه بوده است.

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم تا در مورد تحصیل در ترکیه و هزینه‌های آن در سال 2024 بیشتر صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید و اگر در پایان سوالات بیشتری در این مورد داشتید، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره از کارشناسان لتسگو یونی راهنمایی لازم را دریافت کنید.

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه به نسبت بسیاری از کشورها مقرون به صرفه‌تر بوده و به دلیل نزدیکی مسافت و شرایط راحت پذیرش تحصیلی این روزها بسیار مورد توجه ایرانیان برای تحصیل قرار گرفته است. ترکیه کشوری در همسایگی کشور ایران است و تحصیل در ترکیه مزایای زیادی دارد از جمله اینکه دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار خوبی در دنیا برخوردار هستند و مدارک دریافت شده از آنها معتبر و مورد تأیید بسیاری از کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا است.

یکی دیگر از مزایای پذیرش تحصیلی در ترکیه هزینه‌های پایین این کشور است. اما صرف نظر از شهریه در دانشگاه‌های ترکیه که در اغلب موارد در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی بسیار کم است، مزایای دیگری همچون:

  • عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • هزینه‌های پایین زندگی دانشجویی
  • امکان کار در حین تحصیل
  • امکان دریافت اقامت دائم ترکیه بعد از تحصیل
  • تجربه کار در بازار بین‌المللی
  • نزدیکی مسافت به ایران
  • مشابهت‌های اقلیمی و فرهنگی با ایران
  • جاذبه‌های تفریحی و گردشگری

و موارد متنوع دیگر، دریافت پذیرش تحصیلی ترکیه را به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. ولی باز هم با تمام این اوصاف، هزینه تحصیل یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب مقصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است که ذهن متقاضیان را به خود مشغول کرده است، از این رو قصد داریم تا در ادامه به جزئیات مهم هزینه تحصیل در ترکیه 2024 بپردازیم. با ما همراه باشید.

هزینه تحصیل در ترکیه 2023

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه همانند بسیاری از کشورهای دنیا، بستگی به دولتی یا خصوصی بودن آن دارد. بودجه دانشگاه‌های دولتی این کشور توسط دولت تأمین شده و به طور معمول شهریه دریافتی آنها از دانشجو بسیار کم و یا حتی رایگان است.

اما بودجه سالانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش خصوصی در ترکیه عمدتاً از طریق شهریه دانشجویان تأمین می‌شود و گران‌تر است. بر همین اساس بدون دانستن میزان شهریه نیز می‌توان به وضوح متوجه این موضوع شد که درس خواندن در دانشگاه‌های دولتی در مقابل دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، گزینه‌ای منطقی و کاملا اقتصادی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

موضوعی که شاید ذهن بسیاری از متقاضیان را به خود مشغول کند این است که با وجود هزینه تحصیل بسیار پایین و یا حتی تحصیل رایگان در ترکیه از طریق دانشگاه‌های دولتی، چه عوامل و دلایلی می‌تواند باعث شود تا دانشجویان بین‌المللی از پذیرش در این دانشگاه‌ها صرف نظر کرده و به دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی و نسبتاً پر هزینه در ترکیه ترغیب شوند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال در ادامه شرایط تحصیل کردن در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه را بررسی و مقایسه خواهیم کرد تا علت را متوجه شوید.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه

پیش از پرداختن به موضوع هزینه تحصیل، بد نیست با شرایط عمومی و مورد نیاز دریافت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه آشنا شوید.

رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه خصوصا در مقطع کارشناسی به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌شود و به همین خاطر شما برای دریافت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه دولتی نیازمند داشتن مهارت زبان ترکی (از طریق آزمون زبان تومر)، گذراندن امتحان ورودی دانشگاه yos و دوره‌های پیش‌نیاز دانشگاه هستید.

در واقع شما باید برای پرداخت هزینه تحصیل کم و یا رایگان در ترکیه وقت گذاشته و خود را برای دریافت مدرک زبان ترکی تومر، امتحان ورودی دانشگاه و دوره‌های پیش‌نیاز آماده کنید. البته برخی از رشته‌های تحصیلی مقاطع تکمیلی در این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شوند، اما تعداد آنها محدود است. در صورتی که تمایل به گذراندن امتحان ورودی دانشگاه، دوره زبان تومر و پیش‌نیازهای دانشگاه دولتی ترکیه ندارید، گزینه پیش روی شما دانشگاه‌های خصوصی این کشور است.

به همین خاطر بسیاری از متقاضیان که شرایط و وقتی برای آمادگی آزمون‌های زبان و ورودی دانشگاه‌های دولتی را ندارند و یا تمایل دارند هرچه سریع‌تر پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند، ترجیح می‌دهند تا برای پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه اقدام کنند. اما دانشگاه‌های خصوصی ترکیه چه شرایطی دارند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی ترکیه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور به مراتب بیشتر است، به بیانی دیگر باید به تناسب رشته و مقطع تحصیلی خود توقع پرداخت شهریه سالانه 5 تا 20 هزار دلار را داشته باشید. اما از سوی دیگر، اغلب دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نظیر دانشگاه اوزکودار و دانشگاه صابانچی از شهرت و کیفیت بالای آموزشی برخوردار بوده و جزو بهترین دانشگاه های ترکیه هستند و همچنین برای ارائه پذیرش تحصیلی سخت‌گیری چندانی از خود نشان نمی‌دهند.

به همین خاطر صرف نظر از بالا بودن نسبی هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، دیگر نیازی نیست تا برای کسب مهارت زبان ترکی و گذراندن آزمون تومر و آزمون ورودی YOS زمان و هزینه مضاعف صرف کنید؛ بلکه می‌توانید با قبول هزینه تحصیل این نوع از دانشگاه‌ها به راحتی به زبان انگلیسی و بدون آزمون ورودی در مقطع و رشته تحصیلی مورد نظر خود مشغول به تحصیل شوید.

هزینه و شرایط تحصیل در ترکیه 2023

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بر اساس رشته و مقطع متفاوت است اما بنابر اطلاعات بدست آمده، دانشگاه‌های دولتی بسیار ارزان‌تر از موسسات خصوصی در ترکیه هستند. مثلا مدرک ارشد یا دکتری در دانشگاهی دولتی ممکن است حدودا بین 300 تا 800 دلار آمریکا هزینه داشته باشد. در دانشگاه های دولتی، هزینه های تحصیل به زبان انگلیسی به طور کلی گران تر است و از حدود 600 تا 1500 دلار در سال متغیر است، در حالی که دوره های مشابه به زبان ترکی حدود 240 تا 750 دلار است.

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه سالانه نسبت به مراکز دولتی بیشتر می‌باشد، اما در مقابل شرایط پذیرش بسیار راحت‌تری دارند و شما می‌توانید در سریعترین زمان ممکن پذیرش خود را دریافت کنید. این دانشگاه‌ها آزمون ورودی نداشته، نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند و نسبت به شرایط سنی و گپ تحصیلی و معدل انعطاف بیشتری به خرج می‌دهند. دانشگاه‌های خصوصی خودشان شهریه‌شان را تعیین می کنند و ممکن است حتی تا 20000 دلار نیز مصوب کنند.

هزینه تحصیل برای دانشگاه‌های غیردولتی و خصوصی ترکیه، بر اساس دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما به طور کلی این رقم برای رشته‌های کارشناسی حدود 6 هزار تا 10 هزار دلار در سال است. همچنین اگر علاقه به تحصیل در رشته پزشکی ترکیه و یا رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی را داشته باشید، هزینه تحصیل شما بین 17 تا 27 هزار دلار در سال خواهد بود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بسیاری از این دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران هستند و شما می‌توانید در صورت تمایل بعد از اتمام تحصیل وارد بازار کار ایران شده و یا تحصیلات خود را در ایران ادامه دهید و این مزیت بسیار بزرگی است.

تاثیر مقطع تحصیلی در هزینه تحصیل در ترکیه

همانطور که اشاره کردیم به غیر از تفاوت مقدار شهریه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه و تحصیل دانشجو به زبان ترکی و یا انگلیسی، یک عامل تاثیرگذار دیگر در هزینه‌های تحصیل در ترکیه، مقطع دانشگاهی و تحصیلی مورد نظر دانشجو است.

همانطور که می‌دانید مقطع کارشناسی در کشور ترکیه همانند سایر کشورهای دنیا 4 ساله بوده و در اغلب موارد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب 2 و 3 ساله است. بر همین اساس متقاضیان مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه باید بنابر نوع دانشگاه و زبان انتخابی شهریه را پرداخت کنند. اما هزینه تحصیل برای مقطع ارشد و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های ترکیه نسبت به مقطع کارشناسی کاهش می‌یابد.

 اما این شهریه‌ها اغلب برای دانشگاه‌های دولتی ترکیه بوده. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. برای مثال، دانشگاه اروپایی و خصوصی لفکه، برای هزینه تحصیل سالانه در مقطع کارشناسی بورسیه‌ای به صورت 50 درصد تخفیف در نظر گرفته، که شهریه پرداختی دانشجویان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

تحصیل در ترکیه 2023

سایر هزینه‌‌های زندگی و تحصیل در ترکیه چقدر است؟

اما در کنار شهریه دانشگاه موارد دیگری از جمله هزینه اجاره اقامتگاه مسکونی و بیمه نیز به هزینه‌های دانشجویی شما در ترکیه اضافه می‌شود. به طور معمول شما برای استفاده از یک اقامتگاه دانشجویی و یا یک خانه مسکونی به میانگین مبلغی بین 180 لیر تا 1600 لیر نیاز خواهید داشت و بنابر نوع اقامتگاه انتخابی شما (خوابگاه دولتی، خوابگاه دانشگاه، خوابگاه خصوصی و یا آپارتمان) این هزینه متغیر خواهد بود.

چنانچه از یکی از انواع خوابگاه در ترکیه برای اقامت خود در این کشور استفاده کنید، از آنجایی که پرداخت آن به صورت ماهانه است، برای تعطیلات تحصیلی که در خوابگاه اقامت ندارید نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. اما در صورت اجاره خانه در ترکیه ملزم به پرداخت پول پیش و اجاره کل ماه‌های سال هستید.

بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی مبلغی بین 200 تا 400 لیر برای یک سال هزینه خواهد داشت. ولی با در دست داشتن این بیمه، امکان استفاده از خدمات بهداشتی و پزشکی رایگان ترکیه را خواهید داشت. به غیر از این موارد، دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های ترکیه از تخفیف دانشجویی در هواپیمایی ترکیش ایرلاین، سینما، تئاتر، موزه، حمل و نقل عمومی و چندین کتاب فروشی و رستوران برخوردار هستند.

هزینه زندگی در ترکیه بر اساس شهر محل زندگی شما متفاوت است اما به طور کلی بهتر است مقدار 10 هزار لیر را در نظر بگیرید. سایر هزینه‌های جانبی تحصیل و زندگی در ترکیه به طور میانگین شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه‌های کتاب و لوازم‌التحریر سالانه دانشگاهی: 800 لیر
  • قبض‌ها و شارژ ماهانه آپارتمان 85 متری: 1,700 لیر
  • بلیط مترو و اتوبوس: 15 لیر
  • تاکسی هر 1 کیلومتر: 25 لیر
  • بلیط سینما: 130 لیر
  • هزینه باشگاه ورزشی ماهانه: 830 لیر
  • نان: 18 لیر
  • آب 1.5 لیتری: 8 لیر
  • شیر 1 لیتری: 31 لیر
  • 12 عدد تخم‌مرغ: 45 لیر
  • پنیر محلی: 100 لیر
  • یک کیلو مرغ: 35 لیر
  • یک کیلو گوشت قرمز: 83 لیر
  • یک کیلو سیب: 7 لیر
  • یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت: 180 لیر
  • همبرگر: 175 لیر

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، هزینه تحصیل در ترکیه 2024 را بررسی کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. شما می‌توانید در صورت تمایل از ارزیابی رایگان شرایط تحصیلی در وب‌سایت لتسگو یونی استفاده کنید و شرایط خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور محک بزنید. همچنین فراموش نکنید که در این مسیر می‌توانید از مشاوره کارشناسان مجرب لتسگو یونی هم برخوردار شوید.