این مطلب را به لیست دبیرستانهای تورنتو اختصاص می‌دهیم که هر کدام به نوبه خود از بهترین دبیرستان های تورنتو کانادا برای تحصیل در خارج هستند. امروزه ترجیح برخی از خانواده‌هاست که فرزندشان در یک سیستم آموزشی بین‌المللی و جایی در آنسوی مرزها ادامه تحصیل دهد. برای این قبیل والدین، تحصیل فرزند نوجوانشان در سرزمینی مثل کانادا و برفرض یکی از دبیرستان های تورنتو، ایدهٔ‌ بسیار جالبی است تا بلکه از این طریق، علاوه بر قرار گرفتن در معرض آموزش و امکانات مطلوب، از همین سالهای ابتدایی با زیر و بم زندگی در کانادا آشنا شود و فرصت‌های بیشتری برای آینده علمی و حرفه‌ای در پیش رو داشته باشد.

بنابراین این مطلب را به لیست دبیرستانهای تورنتو اختصاص می‌دهیم، تعدادی از آنها را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم و در این بین، اشاراتی هم به سیستم آموزشی مدارس کانادا خواهیم داشت. 

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

دبیرستان های تورنتو

والدینی که سودای تحصیل فرزندشان در مدارس کانادا را دارند، بدون تردید از استانداردهای بالا و کیفیت آموزش در مدارس این کشور مطلعند. اما دانستن این موضوع و آمادگی برای تقبل هزینه‌های مادی و معنوی، به تنهایی موفقیت چنین تصمیم مهمی را تضمین نمی‌کنند و در این پروسه، یک جستجوی مفصل و انتخاب مدرسهٔ مناسب از بیشترین اهمیت ممکن برخوردار است. محیطی که به بهترین شکل با روحیات و استعدادهای فرزندشان جفت و جور باشد و شکوفایی او را تضمین کند و از لحاظ مادی هم، تا جای ممکن کمر خانواده را خم نکند.

خوشبختانه استان انتاریو و خصوصاً شهر تورنتو از این بابت انتخاب مناسبی است. چرا که گزینه‌های پرشماری پیش روی خانواده‌ها قرار می‌دهد و دست آنها را در انتخاب مدرسه مناسب باز می‌گذارد. اما تحصیل در دبیرستانهای تورنتو چه حال و هوایی دارد؟ 

برخی از مزایای تحصیل در دبیرستانهای تورنتو 

برخلاف آنچه که در ظاهر، از یک سیستم آموزشی پیشرفته انتظار می‌رود، در کانادا هم مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، دانش‌آموزان را با دروس و تکالیف زیاد بمباران نمی‌کنند و باعث بیزاری آنها از درس و مدرسه نمی‌شوند! در مدارس کانادا فهرست آموزشی، حجمی منطقی و حساب شده دارد و از آن طرف عمق و طمأنینهٔ بیشتری برای آموزش نوجوانان صرف می‌شود. از طرفی هم، به لطف تعداد بالای مهاجران در کانادا، ایجاد رابطه و دوست پیدا کردن و آشنایی با انواع و اقسام فرهنگها، نوجوانان را موجوداتی به مراتب اجتماعی‌تر و موفق‌تر بار می‌آورد.

دبیرستانهای کانادا، فعالیت‌های فوق برنامه و داوطلبانه بسیاری دارند و به بهترین شکل ممکن، روند پختگی شخصیت، رشد ذهنی و عاطفی و  جا افتادن دانش‌آموز را در اجتماع تسریع می‌کنند. 

وضعیت آموزگاران دبیرستان های تورنتو

تمامی دبیرستانهای تورنتو از سطح آموزشی استاندارد و بسیار خوبی برخوردارند و می‌توانند قبولی دانش‌آموز در کالج‌ها و تعدادی از بهترین دانشگاه های کانادا را تضمین نمایند. آموزگاران دبیرستانهای تورنتو، طبق قانون همگی تحصیلات آکادمیک دارند و دست کم از مدرک لیسانس و ارشد برخوردارند و برای کار در چنین شغل خطیر و حساسی، به طور مداوم با آموزش‌ها و دوره‌های لازم بروز می‌شوند.

مورد دیگر اینکه برخلاف کشورهای توسعه‌نیافته (بخوانیم جهان سومی!) که جامعهٔ‌ آموزگاران و فرهنگیان، جزو آسیب‌پذیرترین و کم‌درآمدترین اقشار جامعه‌اند، میانگین دستمزد معلمان و آموزگاران کانادایی در مقطع دبیرستان، چیزی در حوالی ساعتی ۲۵ دلار است، که درآمد مناسبی محسوب می‌شود و در نهایت، به وسواس و صرف انرژی بیشتر در شغلشان منتهی خواهد شد. 

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

بهترین دبیرستان های تورنتو

در ادامه به تعدادی از سرشناس‌ترین دبیرستان های تورنتو اشاره می‌کنیم. تمامی این اسامی، جزو مدارس خوب و ممتاز استان محسوب شده، پای ثابت لیست بهترین مدارس کانادا هستند و درصد قابل توجهی از خروجی‌هایشان، وارد بهترین دانشگاه‌های کانادا می‌شوند.

سینت مایکل 

دبیرستان سینت مایکل یا به طور کامل مدرسهٔ نیمه خصوصی همسرایان سینت مایکل St. Michael’s Choir School یکی از بهترین مدارس و دبیرستان های تورنتو است که شبانه روزی و مخصوص پسران بوده و در محلهٔ گاردن Garden District در مرکز شهر تورنتو واقع شده است. این مدرسه در مقاطع پایینتر از دبیرستان هم پذیرش دارد و تحت نظارت موسسهٔ‌ کاتولیک موسیقی مقدس یا PISM‌ اداره می‌شود و همانطور که از اسم و وجناتش پیداست، مناسب کسانیست که به وادی موسیقی علاقه داشته و با مقادیری اتمسفر و فضای کلیسایی مشکلی ندارند. سینت مایکل از آن دست دبیرستان‌های سخت‌گیر و بسیار سطح بالاست و روی پذیرش و ثبت نامش حساسیت بالایی نشان می‌دهد. اما باید تأکید کرد که این دبیرستان، از جمله بهترین و با پرستیژترین دبیرستانهای تورنتو و کانادا برای موسیقی‌دوستان خواهد بود.  

وبسایت: smcs.on.ca

اورسولا فرانکلین 

آکادمی اورسولا فرانکلین Ursula Franklin یا به طور مخفف UFA یکی از سرشناسترین دبیرستانهای تورنتو است که در کنار تمرکز ویژه روی علم و فناوری،‌ رشته‌هایی مثل علوم کامپیوتر، انگلیسی، فرانسوی، تربیت بدنی، ریاضی، هنرهای بصری، موسیقی، عکاسی، زیست شناسی، فلسفه، روانشناسی، حقوق، جغرافیا و تاریخ را ارائه کرده و سالانه بین ۷۰ تا ۸۲ هزار دلار کانادا شهریه دارد. اورسولا فرانکلین جزو گرانقیمت‌ترین دبیرستان‌های تورنتو محسوب می‌شود و با ظرفیت محدودش، پذیرش چندان آسانی ندارد. این دبیرستان هر ساله تنها پانصد دانش آموز را ثبت نام می‌کند و برخلاف برخی دیگر از دبیرستان های کانادا، شرط نزدیکی محل زندگی دانش‌ آموز با مدرسه را نداشته و ثبت نام دانش آموزان از سراسر تورنتو بلامانع است. 

وبسایت: schoolweb.tdsb.on.ca

کاردینال کارتر آکادمی 

نام کامل این موسسهٔ آموزشی اسم و رسم دار Cardinal Carter Academy for the Arts است و یک مدرسهٔ دولتی کاتولیک و در لیست پانزده گانهٔ برترین دبیرستانهای تورنتو قرار دارد. ساختمان دبیرستان در منطقه‌ای به اسم نُورث یُورک  North York واقع شده و پذیرش دانش‌آموز، تنها از طریق مصاحبهٔ حضوری و با وسواس بالا انجام می‌شود. یکی از نکات مثبت کاردینال کارتر اینست که ثبت نامش ددلاین به خصوصی ندارد و در تمام طول سال برقرار است و از این بابت، گزینهٔ مناسبی برای دانش‌آموزان اینترنشنال و مهاجران به شمار می‌رود. 

وبسایت: tcdsb.org

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

لیساید 

از جمله دبیرستان‌های سطح بالای تورنتو که در ۱۹۴۵ و در محله‌ای به همین اسم یعنی Leaside‌ تأسیس شده است. لیساید جزو دبیرستان‌های مختلط و به اصطلاح co-ed است و اینطور که پیداست سطح آموزشی بسیار بالایی دارد و شانس فارغ التحصیلانش برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خوب و موفقیت در مسیر آکادمیک بسیار بالاست. لیساید حدود ۱۰۰۰ دانش‌ آموز دارد و برای آموزش زبان‌های خارجی و سایر مهارت‌ها فوق برنامه‌‌های قوی و مفصلی ارائه می‌کند. 

وبسایت: schools.tdsb.on.ca/leasidehigh

اِرل هِیگ

مدرسه متوسطه ارل هیگ Earl Haig هم با نزدیک به ۲۰۰۰ دانش‌آموز در لیست بهترین دبیرستان های تورنتو قرار دارد. ارل هیگ یک دبیرستان دولتی است و به کورس‌ هنری‌ مشهورش موسوم به Claude Watson Arts Program می‌بالد. بر همین اساس، دانش‌آموزان علاقمند به رشته‌هایی مثل نمایش، موسیقی، هنرهای بصری و فیلم، برایش سر و دست می‌شکنند. از سویی دیگر ارل هیگ را به اتمسفر شاد و پویایی که دارد و همچنین به کیفیت آموزش و موفقیت آکادمیک فارغ التحصیلانش می‌شناسند. اساتید و آموزگاران این دبیرستان همگی در کار خود خبره هستند و غیر از دروس اصلی، با فوق‌برنامه‌های حساب‌ شده، جوهره و استعداد دانش‌آموزان را شکوفا می‌کنند. آیا می‌دانید کدام کشور برای تحصیل هنر بهتر است؟

وبسایت: earlhaig.ca

ویلیام لیون مکنزی 

دبیرستان William Lyon Mackenzie در بین دبیرستانهای تورنتو جزو کهنه‌کارترین و خوشنامترین آنهاست. قدمت این دبیرستان به ۱۹۶۰ برمی‌گردد و ساختمان آن در حوالی خیابانی موسوم به Sheppard Avenue West واقع شده است. ویلیام مکنزی از آن دسته دبیرستان‌هاییست که تقریباً تمامی فارغ التحصیلانش در دانشگاه‌های خوب کانادا مشغول تحصیل می‌شوند و آیندهٔ علمی و حرفه‌ای آنها تضمین شده است. این دبیرستان از یک برنامهٔ آموزشی سفت و سخت برخوردار است و فعالیت‌های فوق برنامه‌ٔ مفصلی دارد و دانش آموزان را در فعالیت‌های جمعی و اجتماعی تقویت می‌کند. محل دبیرستان هم در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا قرار گرفته و اتمسفر بسیار آرام و ایده‌آلی برای دانش‌آموزان دارد. 

وبسایت: wlmac.ca

کالج فرانسه 

در بین دبیرستانهای تورنتو تعداد معدودی دبیرستان فرانسه زبان وجود دارد که Le Collège Français یکی از دانه‌ درشت‌ها و معتبرترینشان است. کالج فرانسه تا ۱۹۹۸ جزئی از هیئت آموزشی تورنتو محسوب می‌شده و بیش از بیست سال است که به عنوان یک دبیرستان مستقل و تحت نظارت گروه آکادمیک ویامُند فعالیت می‌کند. این دبیرستان ۷۵۰ دانش آموز دارد، کورس‌های متنوع و با کیفیتی ارائه می‌کند و برای کسانی که تمایل به تحصیل به زبان فرانسوی دارند کاملاً ایده‌آل است و مسیر دانش‌آموز را برای مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل هموار می‌کند. 

وبسایت: csviamonde.ca

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

نورث تورنتو 

دبیرستان دولتی و مختلط North Toronto Collegiate Institute یکی دیگر از بهترین دبیرستان های تورنتو است. نورث تورنتو همانطور که از اسمش پیداست در منطقهٔ شمال تورنتو جا خوش کرده و نزدیک به ۱۱۰۰ دانش آموز دارد. این دبیرستان سابقهٔ درخشانی در آماده‌سازی دانش‌آموزان برای دانشگاه داشته و بخش عمده‌ای از این فرایند را با فعالیت‌های عملی پیش می‌برد. از رقابت‌های ورزشی تا جلسات بحث و تبادل نظر، دانش‌آموزان نورث تورنتو همیشه در حال تکاپو و آزاد کردن پتانسیل‌های بالقوه‌شان هستند. سایر فعالیت‌های این دبیرستان، خلاقیت محصلان را هدف می‌گیرد و شیوهٔ تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی را در آنها پرورش می‌دهد. بنابراین فارغ التحصیلان نورث تورنتو به شکلی طبیعی،‌ گزینه‌های مناسبی برای تحصیل در رشته مدیریت در کانادا هستند. 

وبسایت: ntci.on.ca

لارنس پارک 

لارنس پارک Lawrence Park یکی دیگر از دبیرستانهای تراز اول تورنتو بوده و در محله‌ای به اسم Lytton Park واقع شده که سابق بر این، آنرا به اسم تورنتوی قدیم می‌شناختند. این موسسه آموزشی معتبر با شعار «بگذار تا عشق به آموختن شکوفا شود» محیطی بسیار پویا و مناسب را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی فراهم کرده و به لطف کادر حرفه‌ای و کارکشته‌اش، دانش آموزان را برای یک مسیر آکادمیک موفق آماده می‌کند. در این مدرسه هم مانند سایر دبیرستان‌های خوب تورنتو، لیست بلندبالایی از فعالیت‌های سازنده و فوق برنامه‌های مفرح برای نوجوانان تعریف شده تا ظرفیت‌های فردیشان را ارتقا دهند و برای پست‌ها و حرفه‌های مهم آینده مهیا باشند. در صورت تمایل مطلب رشته مدیریت مالی در کانادا را مطالعه بفرمایید.

وبسایت: schoolweb.tdsb.on.ca/lawrenceparkci

رُزدِیل هایت 

مدرسه سرشناس رُزدِیل هایت Rosedale Heights School of the Arts جزو دبیرستان های تورنتو با تمرکز بر رشته‌های هنری بوده و بابت موفقیت آکادمیک فارغ التحصیلانش در کانادا زبانزد است. ساختمان مدرسه در مرکز شهر یا به قولی دان تاون تورنتو واقع شده و نه علاوه بر منطقهٔ شهری تورنتو، از حومه‌های اطراف هم پذیرش دارد و محدودیتی برای محل زندگی دانش‌آموز قائل نمی‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های این مدرسه با سایر دبیرستانهای تورنتو اینست که رزدیل، تنها دبیرستان هنری یا به عبارتی هنرستان تورنتو است که در شورای مدارس منطقهٔ تورنتو عضویت دارد و پذیرش دانش‌آموزان را به مصاحبهٔ عملی یا به اصطلاح Audition محدود نکرده است. 

وبسایت: rhsa.ca

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

موسسه مَلوِرن 

دبیرستان ملورن Malvern Collegiate Institute در شرق تورنتو و در محله‌ای به همین اسم قرار گرفته و با سابقه درخشان در تربیت دانش آموزان ممتاز و فعالیت‌های فوق برنامهٔ مفصل، از برجسته‌ترین دبیرستانهای تورنتو است. ملورن روی فعالیت‌های ورزشی و جمعی تمرکز بالایی دارد و پای ثابت رقابت‌های بین‌ مدارس است. از آن طرف هم با برنامه‌هایی موسوم به Leadership Programs توانایی رهبری و کار گروهی را در نوجوانان تقویت می‌کند و آنها را برای نقش‌های پررنگ‌ آینده آماده می‌سازد. ملورن علاوه بر یک دورهٔ مفصل زبان فرانسه،‌ برنامه‌هایی مخصوص نمایش، موسیقی، فناوری، بیزنس، انگلیسی، زبان‌های مدرن،‌ جغرافی،‌ ریاضیات و موارد دیگر هم ارائه می‌دهد.

وبسایت: schools.tdsb.on.ca/malvern

فارست هیل 

موسسه آموزشی فارست هیل یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین دبیرستانهای تورنتو و جزو پانزده‌ دبیرستان برتر انتاریو و در محله‌ای به همین اسم Forest Hill است. این دبیرستان با محیطی آرام و ایده‌آل برای تحصیل و کادر آموزشی کارکشته دانش‌آموزان ممتازی را پرورش می‌دهد و علاوه بر دغدغهٔ آموزشی، حساسیت بالایی روی سلامت ذهنی و روانی آنها دارد و با آخرین آموخته‌های روز، دانش‌آموزان را عاری از هرگونه تنش و اضطراب به سمت تکامل و پیشرفت سوق می‌دهد. ثبت نام در این مدرسهٔ سرشناس مستلزم انجام پروسهٔ پذیرش است که چندان ساده نیست اما اینطور که پیداست ارزشش را دارد.  

وبسایت: fhci.net

هامبرساید 

دبیرستان هامبرساید Humberside هم یکی دیگر از دبیرستانهای سرشناس تورنتو است و قدمتش به ۱۸۹۲ بر می‌گردد. این موسسه آموزشی پرسابقه، دولتی و مختلط است و ساختمانش در محله‌ای به اسم های پارک قرار دارد. از مواردی که پذیرش در این مدرسه را دشوار می‌کند، قید محل زندگی دانش‌‌آموزان است. یعنی فقط شاگردانی که در محدودهٔ‌ های‌پارک، های‌پارک شمالی، بیبی پوینت، جانکشن و وست ویلِیج زندگی کنند امکان ثبت نام در این دبیرستان را دارند. جدا از این مورد، دبیرستان هامبرساید، برنامه‌های فوق‌العاده پر و پیمان و با کیفیتی برای آموزش فرانسه و موسیقی و تعداد دیگری از دوره‌ها دارد و به لطف استانداردهای آموزشی بالا،‌ موفقیت آکادمیک دانش‌آموزان را تضمین می‌کند. 

وبسایت: schoolweb.tdsb.on.ca/Humbersideci

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

دلیل تمایل خانواده‌ها به مدارس اینترنشنال چیست؟

خوشبختانه سیستم آموزشی کانادا دارای تعدادی از بهترین مدارس دولتی و بین‌المللی است و دانش‌آموزان اینترنشنال، هیچ مشکلی برای انتخاب مدرسهٔ مناسب ندارند. اما سوال اینجاست که وقتی گزینه‌ٔ ایده‌آلی مثل دبیرستان‌های عمومی و به قولی پابلیک، بدون شهریه و با کیفیت آموزشی بالا موجود هست، چه حکمتی برای تمایل خانواده‌ها به ثبت نام فرزندشان در مدارس بین‌المللی وجود دارد؟ 

مزیت مدارس اینترنشنال به مدارس خصوصی و دولتی

شاید یکی از اصلی‌ترین نکاتی که والدین را نسبت به ثبت نام فرزندشان در مدارس اینترنشنال قانع می‌کند، وجود خوابگاه و امکان اسکان دانش‌آموزان و یا تحصیل شبانه روزی در دبیرستانهای بین‌المللی است. خصوصاً برای آن دسته از خانواده‌هایی که در سال تحصیلی، امکان همراهی با فرزندشان را نداشته و یا موفق به فراهم آوردن مسکن ایده‌آل در کانادا نشده‌اند و یا از این ایده که فرزندشان با یک خانوادهٔ دیگر زندگی کند استقبال چندانی نمی‌کنند. 

اتمسفر بهتر مدارس اینترنشنال برای تربیت شهروندان جهانی

مورد دیگر به رویکرد آموزشی مدارس یا دبیرستان‌های اینترنشنال برمی‌گردد. این موسسات تمرکز و توجه بیشتری به آماده‌سازی کودکان و نوجوانان برای زندگی در یک اکوسیستم جهانی و به اصطلاح تربیت یک گلوبال سیتی‌زن تمام عیار دارند و از طرفی هم، به دلیل وجود دانش‌آموزانی از اقصی نقاط جهان، تجربهٔ تحصیلی و اجتماعی متنوع‌تر و غنی‌تری را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. تردیدی نیست که قرار گرفتن در معرض چنین محیطی، در رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی آنها نقش تعیین کننده دارد. 

برنامه آموزشی با مدل IB در مدارس اینترنشنال کانادا 

با وجودی که برنامه درسی کشور کانادا موسوم به سیستم کانادایی، از استاندارد و اعتبار جهانی برخوردار است، یکی دیگر از مزایای مدارس و دبیرستانهای اینترنشنال، استفاده از برنامهٔ‌ تحصیلی بین‌المللی یا به اصطلاح International Bacculerate یا به شکل مخفف سیستم آموزشی IB است. این رویکرد در بسیاری از کشورهای جهان رواج دارد و می‌تواند دلیل دیگری برای ترجیح مدارس اینترنشنال به مدارس دولتی و خصوصی کانادا باشد. هرچند که باز هم تأکید می‌کنیم، برنامه تحصیلی کانادا هیچ دست کمی از IB ندارد و این مورد، صرفاً برای اشاره به تفاوت‌های موجود عنوان می‌شود. 

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

تعدادی از بهترین دبیرستانهای تورنتو از نوع اینترنشنال

در ادامه تعدادی از بهترین دبیرستانهای اینترنشنال تورنتو را معرفی می‌کنیم و به مواردی از جمله شهریه و سن پذیرش و سایر کلیات آنها اشاره می‌نماییم. فراموش نشود که پیش از هرگونه تصمیم گیری، با همکاران خبره لتسگویونی قرار مشاوره بگذارید و در روند جستجوی مدرسهٔ مناسب، به مطالعهٔ یکی دو تا مطلب اکتفا نکنید. 

برَنکسِم هال 

برنکسم هال از مدارس سرشناس تورنتو است که از مقطع مهد کودک و پیش‌دبستانی تا دبیرستان یا کلاس دوازدهم را پوشش می‌دهد. این مدرسه دخترانه بوده و برای دانش آموزان کلاس هفتم تا دوازدهم حالت شبانه‌روزی و امکان اقامت خوابگاهی دارد و بر اساس برنامهٔ  آموزشی IB پیش می‌رود.
نام: Branksome Hall
زبان آموزش: انگلیسی
سن پذیرش: ۴ تا ۱۸ 
شهریه سالانه: ۳۵۷۰۰ تا ۳۹۲۰۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۷ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۹۰۰ نفر 
امکانات اضافی: امکان تحصیل شبانه روزی 
وبسایت: branksome.on.ca 

والدِن 

والدن از جمله سرشناسترین مدارس و دبیرستانهای تورنتو است که از مهد تا مقطع متوسطه را پوشش می‌دهد و روی تربیت دانش آموزان مسئول و آگاه از مسائل محیط زیستی تمرکز بالایی دارد. بیشتر دانش‌آموزان این دبیرستان کانادایی و تقریباً یک نهم آنها از اروپا، آسیا و آمریکا می‌آیند. رویکرد آموزشی والدن بر برنامه‌های IB و PYP استوار است. 
نام: Walden International School
زبان آموزش: انگلیسی
سن پذیرش: ۳ تا ۱۴
شهریه سالانه: ۱۶۲۰۰ تا ۱۹۶۸۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۷ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۱۶۰ نفر 
امکانات اضافی: سرویس رفت و آمد
وبسایت: waldeninternationalschool.com

تایه 

دبیرستان اینترنشنال تایه هم جزو اسم و رسم‌دارترین دبیرستانهای تورنتو محسوب می‌شود. بیشتر دانش‌آموزانش دارای ملیت چینی هستند و برای تضمین پذیرش دانش‌آموزان در بهترین دانشگاه‌های کانادا برنامه‌های مفصلی دارد. برنامه آموزشی دبیرستان تایه هم بر اساس سیستم IB و هم بر مبنای سیستم کانادایی پیش می‌رود. 
نام: TAIE International Institute
زبان آموزش: انگلیسی 
سن پذیرش: ۱۴ تا ۱۸
شهریه سالانه: ۲۶۲۵۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۲ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۳۰۰ نفر 
امکانات اضافی: سرویس رفت و آمد، امکان تحصیل شبانه‌ روزی 
وبسایت: taie.ca

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

کی‌ اِستون 

یکی از دبیرستانهای بسیار خوب در قلب تورنتو که تأکید زیادی روی فعالیت‌های عملی و آموزش‌های پروژه محور دارد. اندازه‌ٔ کلاس‌ها کوچک و وقتی که روی شاگردان گذاشته می‌شود زیاد است و حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزانش از خاورمیانه، آمریکای لاتین و اروپای شرقی می‌آیند. برنامه تحصیلی این دبیرستان بر مبنای مدل کانادایی است. 
نام: Keystone International Secondary School
زبان آموزش: انگلیسی 
سن پذیرش: ۱۴ تا ۱۸ 
شهریه سالانه: ۱۸۸۰۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۲ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۱۰۰ نفر 
امکانات اضافی: سرویس رفت و آمد
وبسایت: keystoneschools.ca

بلیث آکادمی

کلاس‌های راهنمایی و دبیرستان سرشناس بلیث آکادمی، در طی سال در چهار ترم برگزار می‌شوند و بدین ترتیب فرصت ثبت نام برای دانش‌آموزان اینترنشنال آسانتر است. این مدرسه به وسواس بالا در آموزش و رویکرد خلاقانه و دانش‌آموز-محورش مشهور است و بر اساس سیستم درسی کانادایی پیش می‌رود. 

نام: Blyth Academy Downsview Park
زبان آموزش: انگلیسی
سن پذیرش: ۱۰ تا ۱۸
شهریه سالانه: ۲۶۹۴۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۰ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۸۰ نفر 
امکانات اضافی: سرویس رفت و آمد
وبسایت: blytheducation.com

برونته کالج 

برونته کالج یک مدرسهٔ خصوصی روزانه و همچنین شبانه‌روزی مختلط است که برنامهٔ درسی‌اش را بر محور سه شیوهٔ IB، کانادایی و AP پیش می‌برد. این دبیرستان سرشناس و باسابقه در حومهٔ تورنتو قرار گرفته و با میزبانی از دانش‌آموزانی از ۳۰ کشور جهان، محیطی ایده‌آل و تجربهٔ تحصیلی خاطره‌انگیزی فراهم می‌آورد.     

نام: Bronte College
زبان آموزش: انگلیسی
سن پذیرش: ۱۴ تا ۱۸
شهریه سالانه: ۲۳۵۰۰ تا ۲۶۰۰۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۸ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۴۰۰ نفر 
امکانات اضافی: سرویس رفت و آمد، امکان تحصیل شبانه روزی 
وبسایت: brontecollege.ca

جِی اَدیسُن 

یک دیگر از معتبرترین دبیرستانهای تورنتو که هم حالت روزانه و هم شبانه روزی دارد و به صورت خصوصی اداره می‌شود. برنامه‌های آموزشی جی ادیسن بر اساس سیستم کانادایی و همچنین شیوهٔ مونته‌سوری Montessori پیش می‌رود و محیطی بسیار ایده‌آل را برای تربیت شاگردانی خلاق و توانمند فراهم می‌سازد. 
نام: J. Addison School
زبان آموزش: انگلیسی
سن پذیرش: ۴ تا ۱۸ 
شهریه سالانه: ۱۵۰۰۰ تا ۲۱۸۰۰ $C
میانگین اندازه کلاس‌: ۱۳ نفر
تعداد کل دانش‌‌آموزان: ۳۰۰ نفر 
امکانات اضافی: امکان تحصیل شبانه روزی 
وبسایت: jaddisonschool.com

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

سیستم نمره دهی در دبیرستان های تورنتو

مدل ارزیابی و نمره دهی دانش‌آموزان هم مانند بسیاری از موارد، بین استان‌های کانادا دارای تفاوت‌های جزئی بوده و آنچه که اشاره می‌کنیم سیستم مورد استفاده در دبیرستانهای تورنتو است. به این ترتیب که نمرهٔ دانش آموز با سه کمیت مختلف حروف، عدد و درصد نمایش داده می‌شود. مثلاً بر اساس آخرین تغییرات در سیستم آموزشی تورنتو (از ۲۰۱۰ به بعد) نمرهٔ بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد را به عنوان سطح ۴ و حرف +A نمایش می‌دهند. 

از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در محدودهٔ سطح ۴ و نمره A و بالاتر از استاندارد دولت است:

  • ۹۵ تا ۱۰۰ درصد +A
  • ۸۷ تا ۹۴ درصد A
  • ۸۰ تا ۸۶ درصد -A

از ۷۰ تا ۷۹ درصد در محدودهٔ سطح ۳ و نمره B و در حد استاندارد دولت است:

  • ۷۷ تا ۷۹ درصد +B
  • ۷۳ تا ۷۶ درصد B
  • ۷۰ تا ۷۲ درصد -B

از ۶۰ تا ۶۹ درصد در محدودهٔ سطح ۲ و نمره C و نزدیک به استاندارد دولت است:

  • ۶۷ تا ۶۹ درصد +C
  • ۶۳ تا ۶۶ درصد C
  • ۶۰ تا ۶۲ درصد -C

از ۵۰ تا ۵۹ درصد در محدودهٔ سطح ۱ و نمره D و پایین‌تر از استاندارد دولت است:

  • ۵۷ تا ۵۹ درصد +D
  • ۵۳ تا ۵۶ درصد D
  • ۵۰ تا ۵۲ درصد -D

از صفر تا ۴۹ درصد هم مردود و نمرهٔ F محسوب می‌شود (یا R در دبستان‌ها). 

لیست دبیرستان های تورنتو کانادا

سوالات و جواب درباره تحصیل در دبیرستانهای کانادا 

آیا تحصیل فرزند در کانادا منجر به اقامت دائم والدین می‌شود؟

خیر. متأسفانه با تمامی مزایا و فوایدی که برای خود دانش‌آموز دارد،‌ تأثیر مستقیم و بخصوصی در روند اقامت دائم والدین نخواهد داشت. 

آیا خانوادهٔ دانش آموز حتماً باید در کانادا سکونت داشته باشند؟

خیر. تنها برخی از مدارس ممکن است دارای چنین قیدی باشند. اما به طور کلی خانواده‌ها می‌توانند از شیوهٔ Home Stay استفاده کنند و بهترین کار ممکن اینست که این رویه را با یک وکیل مجرب پیش ببرند. 

هزینه تحصیل یک دانش‌آموز دبیرستانی در تورنتو چقدر است؟

دبیرستان های تورنتو شهریه‌های بسیار متفاوتی دارند و مطمئن‌ترین کار، مراجعه به وبسایت یا تماس با مدرسه است. 

آیا بعد از فارغ التحصیلی در دبیرستان، دانش آموز موظف به خروج از کاناداست؟ 

فارغ التحصیل دبیرستانهای تورنتو می‌تواند بعد از اتمام تحصیل به کالج برود و به بازار کار بپیوندد و یا وارد دانشگاه شود. اما اگر به هر دلیلی نتوانست شغلی مطلوبی پیدا کند یا در خصوص مسیر تحصیلی خود اطمینان نداشت، می‌تواند یک سال دیگر هم در دبیرستان باقی بماند. 

آیا امکان تغییر رشته در مقطع دبیرستان هست؟

بله. در صورتی که رشتهٔ‌ انتخابی دانش‌آموز با علایقش سازگار نباشد، امکان گذراندن دروس مورد نظر و تغییر رشته وجود دارد. 

سطح زبان لازم برای پذیرش در دبیرستانهای تورنتو چیست؟

بدیهیست که سطح زبان دانش‌آموز تأثیر زیادی در پذیرش دبیرستان های تورنتو دارد و از این بابت سخت‌گیری مدارس مختلف متفاوت است. بسیاری از دبیرستان‌های کانادایی نیازی به دریافت مدرک زبان بخصوص ندارند و برخی از آنها هم در ابتدای کار آزمون تعیین سطح برگزار می‌کنند. اما بهترین کار ممکن اینست که پیش از تصمیم به ثبت نام، زبان دانش‌آموز تا جای ممکن تقویت شود. 

در هر سال یا ترم تحصیلی دبیرستان چه تعداد واحد یا درس باید گذرانده شود؟ 

بر اساس قواعد سیستم آموزشی کانادا دانش‌آموز دبیرستانی سالی ۸ درس انتخاب می‌کند که نیمی از آنها عمومی و تعیین شده بوده و نصف دیگر بر اساس رشتهٔ مد نظر و علایق دانش‌آموز به صورت اختیاری انتخاب می‌شوند. 

آیا دانش‌آموزان فارغ التحصیل می‌توانند مشغول کار شود؟

بله. کافیست که بعد از دبیرستان دو سال در کالج تحصیل کند تا با دانش و تجربهٔ لازم، وارد بازار کار شود.

در صورت نیاز به اطلاعات در خصوص موارد مهم تحصیل در کانادا از جمله ویزای تحصیلی کانادا به مجله سایت لتسگویونی مراجعه نمایید.