اختلاف ساعت ایران با کشورهای مختلف از جمله اختلاف ساعت ایران و ترکیه و شهرهای استانبول و آنکارا و همچنین اختلاف ساعت ایران و آمریکا و کشورهای کانادا، آلمان، انگلیس، استرالیا، سوئد و فرانسه را در این پُست مجله لتسگو یونی برای شما گردآوری کرده‌ایم.

اگر برای مثال قصد سفر به ترکیه را دارید و تمایل دارید از اختلاف ساعت تهران و استابول یا اختلاف ساعت تهران با آنکارا باخبر شوید، این پُست به شما کمک خواهد کرد.

همچنین اگر تصمیم به مهاجرت یا تماس با دوستان خود که در کشورهای دیگر هستند داشته باشید، قطعا اطلاع از اختلاف زمان ایران و کشور مقصد، مهم و ارزشمند خواهد بود.

به عنوان یک متقاضی مهاجرت احتمالا موارد زیر، پرسش‌هایی هستند که ذهن شما را درگیر می‌کنند!

کشوری که میخواهم به آن مهاجرت کنم چقدر با ایران اختلاف ساعت دارد؟

آیا می توانم به راحتی با خانواده‌ام در ایران ارتباط آنلاین برقرار کنم؟

آیا تفاوت زمانی به اندازه‌ای هست که شب و روز با ایران متفاوت باشد؟

چطور با این اختلاف ساعت کنار بیام؟

در این مطلب از مجله مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی تصمیم داریم که به این سوالات پاسخ دهیم.

اختلاف ساعت ایران

قرار گرفتن در مناطق زمانی مختلف موجب اختلاف زمان رسمی در ایران و کشورهای دیگر شده است. بهتر است قبل از هرچیز بدانید منطقه زمانی (TIME ZONE) کجاست؟

به هر یک از قاچ‌های 15 درجه‌ای کره زمین یک منطقه زمانی گفته می‌شود که فاصله متوسط نصف النهاری آن، تعیین کننده زمان رسمی کشورها و مناطقی است که در این 15 درجه قرار دارند. بر همین اساس اگر کشوری در بیش از یک منطقه زمانی قرار گرفته باشد یعنی طول جغرافیایی آن بیش از 30 درجه باشد بیشتر از یک ساعت رسمی خواهد داشت. 

مناطق زمانی در نقاط مختلف جهان بر اساس تفاوت با UTC یا همان ساعت هماهنگ جهانی تعیین می‌شوند. این ساعت هماهنگ جهانی تنها 0/9 ثانیه با ساعت گرینویچ اختلاف دارد که در کارکرد روزمره این میزان اختلاف قابل چشم پوشی است. هر کشور بر اساس منطقه زمانی خود در مقایسه با ساعت هماهنگ جهانی قرار گرفته و یک ساعت رسمی پیدا می‌کند. 

جالب است بدانید که کشورهای پهناوری مانند آمریکا و روسیه بیش از یک ساعت رسمی دارند. آمریکا 3 ساعت رسمی دارد و روسیه با بیش از 10 منطقه زمانی دارای بیشترین اختلاف زمانی بین دو نقطه شرقی و غربی خود است. در ایران اما تنها یک منطقه زمانی UTC+3.5 وجود دارد بنابراین ما در ایران یک ساعت رسمی داریم.  

اختلاف ساعت ایران با کشورهای مختلف

محاسبه اختلاف ساعت کشورها

محاسبه اختلاف ساعت کشورها کار آسانی نیست. برای انجام آن ابتدا باید نحوه درجه‌بندی کره زمین بر اساس نصف‌النهار را بدانیم سپس مشخص کنیم که هر دو کشور در کدام منطقه زمانی قرار دارند.

بر همین اساس برنامه های کامپیوتری نوشته شده‌اند که در دسترس عموم قرار دارند و شما می‌توانید از طریق آن‌ها تفاوت زمان رسمی در ایران با کشورهای دیگر را به صورت آنلاین و آفلاین محاسبه کنید.

تقریبا تمام تلفن‌های همراه هوشمند ما نیز این امکان را دارند که ساعت در کشورهای مختلف را به ما نشان دهند و از این طریق می‌توانیم برنامه‌های خود را تنظیم کنیم. همانطور که گفتیم ساعت هر کشور بر اساس اختلاف آن با ساعت جهانی یا همان UTC محاسبه می‌شود. 

برای مثال: کشوری مانند فرانسه در وضعیت استاندارد زمانی UTC+0 قرار دارد با توجه به اینکه منطقه استاندارد زمانی ایران UTC+3:30 است تفاوت میان آن ها 3 ساعت 30 دقیقه می‌باشد. 

نکته مهم: در صورت اجرا طرح عدم تغییر ساعت در ایران، اعدادی که در ادامه خواهید دید ثابت خواهد بود و در نیمه اول و دوم سال تغییر نمیکنند. ولی در حال حاضر این طرح اجرا نشده است و در نیمه اول و دوم سال، 1 ساعت تغییر را داریم.

اختلاف ساعت با کشورهای چند زمانه 

همانطور که پیشتر گفتیم اگر کشوری دارای طول جغرافیایی بیشتر از استاندارد یک منطقه زمانی باشد یعنی مناطق مختلف آن در فواصل متفاوتی از نصف النهار مرکزی قرار داشته باشند به یک کشور چند زمانه تبدیل می‌شود. کشورهای پهناوری مانند روسیه، امریکا، کانادا و استرالیا از جمله کشورهای چند زمانه هستند.

بنابراین اگر قصد دارید که از ایران به یکی از این کشورهای چند زمانه سفر و یا مهاجرت کنید لازم است که به طور دقیق استان و شهر مورد نظر خود را بررسی کرده و تفاوت زمان ایران با همان شهر در کشور مقصد را پیدا کنید. 

در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت زمان ایران با کشورهای مهاجرپذیر و پرتقاضا از سوی مهاجران و مسافران ایرانی می‌پردازیم. با لتسگو یونی همراه باشید. 

اختلاف ساعت ایران و ترکیه 

کشور ترکیه را می توان مهاجرپذیر ترین کشور همسایه ایران دانست که هر ساله پذیرای جمعیت بسیار زیادی از ایرانیان به عنوان گردشگر و مهاجر است. اگر برای یک سفر تفریحی در سواحل زیبای ترکیه بلیط هواپیما رزرو کرده‌اید، بنابر شهر مقصد، باید از اختلاف ساعت ایران و ترکیه باخبر باشید.

کشور ترکیه یک منطقه زمانی استاندارد دارد که اختلاف آن با ایران 30 دقیقه است. اگر بلیط شما برای سفر به ترکیه ساعت 8 صبح به وقت تهران است این ساعت معادل است با 7 و 30 دقیقه صبح در ترکیه.

بنابراین اختلاف ساعت تهران و استانبول با اختلاف ساعت تهران و آنکارا به این علت که ایران و ترکیه دارای یک منطقه زمانی هستند، ثابت و برابر 30 دقیقه اختلاف است. این آشنایی با اختلاف ساعت ایران و ترکیه می‌تواند برای رزرو هتل و پرواز به شما کمک کند.

اختلاف ساعت ایران و آمریکا 

کشور دیگری که به دلیل داشتن طول جغرافیایی بیش از 30 درجه، از چند زمان استاندارد پشتیبانی می‌کند کشور آمریکا است. اگرچه در منابع مختلف از 4 تا 8 منطقه زمانی برای آمریکا نام برده می‌شود اما به طور استاندارد 6 منطقه زمانی در آمریکا تعریف شده است که عبارتند از: منطقه زمانی هاوایی_آلوتی (HST)، آلاسکا (AKST)، اقیانوس آرام (PST)، منطقه مرکزی (CST)، منطقه کوهستانی(MST) و منطقه شرقی (EST). 

اگر مقصد مهاجرتی شما کشور آمریکاست نباید از اختلاف ساعت ایران و آمریکا زیاد متعجب شوید زیرا شما در این سفر قرار است کره زمین را دور بزنید. در داخل کشور آمریکا نیز به دلیل وسعت زیاد آن اختلاف زمانی قابل توجهی میان ایالت‌ها وجود دارد.

اختلاف ساعت ایران و آمریکا از 7 ساعت و 30 دقیقه در نیویورک ( اختلاف ساعت تهران و نیویورک) شروع شده و به بیش از 13 ساعت اختلاف در مناطق هاوایی و آلاسکا می‌رسد. توجه داشته باشید که ساعت ایران جلوتر از آمریکا است.

اگر برای پذیرش تحصیلی با یک استاد در دانشگاه‌های آمریکا مصاحبه آنلاین دارید یا با یک شرکت آمریکایی کار می‌کنید، لازم است بدانید که ساعت در ایالت‌ها و شهرهای پرطرفدار و برجسته آمریکا چند است.

زمان رسمی در آمریکا عقب تر از ایران است. اختلاف زمانی 7:30- میان ایران و نیویورک به این معناست که نیویورک 7 ساعت و 30 دقیقه عقب‌تر از ایران است. در این بخش لتسگو یونی اختلاف زمان ایران با مناطق مهاجرپذیر آمریکا را بر همین اساس مشخص کرده است:

ایران با نیویورک: 7:30-
ایران با واشنگتن دی سی: 7:30-
ایران با فیلادلفیا: 7:30-
ایران با بوستون: 7:30-
ایران با میامی: 7:30-
ایران با شیکاگو: 8:30-
ایران با نیواورلئانز: 8:30-
ایران با هوستون : 8:30-
ایران با لس آنجلس: 10:30-
ایران با کالیفرنیا: 10:30-
ایران با سیاتل: 10:30-
ایران با سانفرانسیسکو: 10:30-
ایران با لاس وگاس: 10:30-
ایران با سن دیگو: 10:30-
ایران با آلاسکا: 12:30-
ایران با هاوایی: 13:30-

اختلاف ساعت ایران و کانادا 

برای مهاجرت به کانادا باید از اختلاف زمان آن با ایران آگاهی داشته باشید چرا که ایران و کانادا اختلاف منطقه جغرافیایی دارند و این امر موجب اختلاف زمانی زیادی بین این دو کشور شده است. در میان بخش شرقی و غربی کانادا نیز به دلیل زیاد بودن درجه طولی، اختلاف زمانی وجود دارد که در برخی مناطق این تفاوت به بیش از 4 ساعت نیز می‌رسد. 

کانادا یک کشور چند زمانه است با 6 منطقه زمانی : اقیانوس آرام، منطقه کوهستانی، منطقه مرکزی، منطقه شرقی، اقیانوس اطلس و نیوفاندلند.

دقت داشته باشید که ساعت کانادا از ایران عقب تر است. اختلاف زمانی 8:30- میان ایران و تورنتو به معنای این است که تورنتو 8 ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب‌تر است. اختلاف ساعت ایران و کانادا بر اساس شهرهای پرطرفدار عبارتند از:
•    ایران با تورنتو: 8:30-
•    ایران با اتاوا: 8:30-
•    ایران با مونترال: 8:30-
•     ایران با واترلو: 8:30-
•    ایران با ساسکاتون: 9:30-
•    ایران با ونیپگ: 9:30-
•    ایران با کلگری: 10:30-
•    ایران با ادمونتون: 10:30-
•    ایران با وایت هورس: 10:30-
•    ایران با ونکوور: 11:30-
•    ایران با ویکتوریا: 11:30-

اگر قصد مهاجرت یا سفر به منطقه فرانسوی زبان کانادا یعنی کبک را دارید و نگران اختلاف زمان ایران با کبک هستید هیچ جای نگرانی نیست زیرا همانطور که گفتیم، اختلاف ساعت مونترال با ایران محاسبه شده و 8 ساعت و نیم می‌باشد، بنابراین می‌توان گفت که ساعت کبک با ایران نیز به همین اندازه است، زیرا مونترال یکی از بزرگ‌ترین و مهاجرپذیرترین شهرهای استان کبک است. 

اختلاف ساعت ایران و استرالیا 

اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید حتما در ابتدا از زمان در شهر مورد نظر خود آگاه شوید زیرا استرالیا کشوری چند زمانه است. نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد و باید بدانید این است که استرالیا نیز مانند ایران ساعت فصلی دارد یعنی با شروع تابستان زمان رسمی این کشور یک ساعت به جلو و در زمستان یک ساعت به عقب کشیده می‌شود اما حواستان باشد که این تغییر یک ساعته را با فصل‌های ایران تطبیق ندهید، زیرا فصل‌های استرالیا به دلیل قرار گرفتن در نیمکره جنوبی برعکس فصل‌های ایران است. 

این تفاوت فصل موجب تغییر قابل توجه تفاوت زمانی میان ایران و استرالیا در نیمه سال می‌گردد. ساعت رسمی در ایران در 30 شهریور یک ساعت به عقب کشیده شده و درست چند روز بعد یعنی 12 اکتبر یا همان 11 مهر، ساعت رسمی استرالیا یک ساعت جلو می‌رود بنابراین اختلاف زمان ایران و استرالیا که در شهریور 5 ساعت و 30 دقیقه بوده از 11 مهر به 7 ساعت و 30 دقیقه افزایش می‌یابد. 

اینکه کدام ایالت در استرالیا مقصد مهاجرتی شماست نیز اهمیت دارد. ایالت‌های استرالیا که پیرو تغییر زمان فصلی هستند و قوانینی که در بالا توضیح دادیم بر آن‌ها حاکم است عبارتند از:
•    ویکتوریا (ملبورن)
•    کانبرا
•    ایترالیای جنوبی (آدلاید)
•    نیو ساوت ولز (سیدنی)
•    تاسمانی (هوبارت)

استرالیا از سه منطقه زمانی جداگانه تشکیل شده است: ساعت استاندارد شرقی استرالیا (AEST)، استاندارد مرکزی استرالیا (ACST) و استاندارد غربی استرالیا (AWST). اختلاف زمان میان بخش غربی تا شرقی استرالیا از 2 تا 3 ساعت است.

اختلاف زمان ایران با ملبورن 

ایران و استرالیا در دو نیمکره جغرافیایی متفاوت قرار دارند، بر همین اساس فصل های آن ها نیز مخالف یکدیگر است. این یعنی زمانی که در ابتدای پاییز ساعت ایران یک ساعت عقب کشیده می‌شود در استرالیا به مناسبت آمدن فصل گرما ساعت این کشور یک ساعت جلو می‌رود. بنابراین اختلاف ساعت ایران با ملبورن تا قبل از 30 شهریور 5 ساعت و نیم و در شش ماه سرد سال 7 ساعت و نیم می‌باشد. دقت داشته باشید که ساعت ملبورن از تهران عقب‌تر است. (در صورت تصویت طرح عدم تغییر ساعت در ایران، این عدد ثابت خواهد بود و در نیمه اول و دوم سال تغییر نمیکند)

اختلاف زمان ایران با سیدنی و کانبرا   

در فصل بهار و تابستان اختلاف ساعت تهران با سیدنی و کانبرا 7 ساعت و 30 دقیقه است. یعنی تهران 7 ساعت و نیم از سیدنی جلوتر است. این اختلاف در فصل پاییز و زمستان به همان دلایلی که در بخش اول توضیح دادیم به 5 ساعت و 30 دقیقه می‌رسد.

اختلاف ساعت ایران و آلمان 

یکی دیگر از مقاصد مهاجرتی پرطرفدار برای ایرانیان کشور آلمان است. اگر شما هم با یکی از شرکت‌های آلمانی کار می‌کنید یا تصمیم شما مهاجرت تحصیلی به آلمان است اطلاعات کامل برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را در لتسگو یونی دنبال کنید.

آلمان کشوری تک زمانه است که در یک منطقه زمانی قرار گرفته و از زمان استاندارد اروپای مرکزی CET پیروی می‌کند. ساعت استاندار آلمان دو ساعت و نیم عقب تر از ایران است، یعنی اختلاف زمان ایران و آلمان 2:30- می باشد. بنابراین اگر جلسه کاری شما با یک کارفرمای ایرانی 9 صبح به وقت آلمان است باید خود را برای 11 و 30 دقیقه صبح در ایران آماده کنید.

آلمان نیز از جمله کشورهایی است زمان استاندارد فصلی دارد. ساعت استاندارد تابستانه در کشور آلمان از 28 مارچ آغاز شده و تا 31 اکتبر ادامه می یابد بر این اساس هر سال در روز 28 ماه مارس ساعت رسمی آلمان یک ساعت جلو کشیده شده و در روز 31 اکتبر به حالت عادی خود برگردانده می‌شود. پس حواستان به این تغییر در اختلاف زمان میان ایران و آلمان باشد!

اختلاف ساعت ایران و فرانسه 

گشت و گذار در شهر رویایی پاریس آرزوی دیرین تمام مردم جهان از جمله ایرانیان است. اگر شما هم عازم سفر توریستی به پایتخت زیبای کشور فرانسه هستید یا قصد مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل را دارید باید از اختلاف زمان ایران و فرانسه آگاه شوید. لتسگو یونی همراه شما در تمام مراحل مهاجرت است. 

شاید شما هم شنیده باشید که همین محدوده‌ی کوچکی که با عنوان کشور فرانسه بر روی نقشه کره زمین قرار دارد رکورد‌دار بیشترین تعداد مناطق زمانی است. اما این چطور ممکن است؟ واقعیت این است که کشور فرانسه در مرکز اروپا و پایتخت آن پاریس تنها یک منطقه زمانی رسمی دارند و 11 منطقه زمانی دیگر به سایر دپارتمان ها، قلمرو ها و مناطق پراکنده تحت کنترل کشور فرانسه در نقاط مختلف جهان مربوط می‌شود.   

اختلاف ساعت ایران و فرانسه به طور کلی 2:30- است. یعنی کشور فرانسه 2 ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب‌ تر است. نکته حائز اهمیت در خصوص زمان رسمی در فرانسه این است که این این کشور نیز از دو ساعت تابستانی و زمستانی پیروی می‌کند اما خود کشور فرانسه و شهر پاریس تابع زمان تابستانی DST نیست.   

کشور فرانسه به مرکزیت شهر پاریس تابع استاندارد زمانی CET بوده و در فصول گرم استاندارد زمانی تابستانی CEST فعال می‌شود. ماه‌های اکتبر تا مارچ بر اساس CET و ماه‌های آپریل تا سپتامبر تابع CEST می‌باشند. 

اختلاف ایران و پاریس: ایران 2 ساعت و 30 دقیقه جلوتر است.
اختلاف ایران و مارسی: ایران 2 ساعت و 30 دقیقه جلو‌‌تر است.
اختلاف ایران و لیون: ایران 2 ساعت و 30 دقیقه جلوتر است.

اختلاف ساعت ایران و انگلیس   

انگلیس نیز مانند فرانسه دارای مناطق زمانی مختلف است اما این اختلاف شامل مناطق و بخش‌هایی در سرتاسر کره زمین می‌شود که تحت کنترل کشور انگلیس هستند. محدوده‌ای جغرافیایی که ما آن را با نام انگلیس به پایتختی لندن می‌شناسیم یک منطقه زمانی استاندارد دارد که تفاوت آن با ایران 3 ساعت و نیم است. 

در اختلاف زمان ایران و انگلیس برتری با ایران بوده و ایران 3 ساعت و 30 دقیقه از انگلیس جلوتر است. نکته قابل توجه این است که این اختلاف زمان با تغییر ساعت استاندارد فصلی DST نیز تغییری نکرده و همین میزان باقی می‌ماند.

اختلاف ساعت ایران و سوئد 

کشور سوئد و پایتخت مهاجرپذیر آن، استکهلم، تنها یک منطقه زمانی استاندارد دارد که اختلاف آن با ایران 2 ساعت و نیم است. ساعت رسمی در کشور سوئد 2 ساعت و 30 دقیقه از ایران عقب‌تر است و استاندارد زمان تابستانی نیز تغییری در میزان این اختلاف ایجاد نمی‌کند. برای آگاهی از بهترین شرایط مهاجرت به سوئد لتسگو یونی را دنبال کنید.

اختلاف ساعت ایران با ساعت جهانی

همانطور که تا کنون در این مقاله گفته شد هر کدام از کشورهای جهان بر اساس منطقه زمانی که در آن قرار گرفته‌اند ساعت استاندارد مخصوص به خود را دارند که عواملی همچون قرار گرفتن در نیمکره شمالی یا جنوبی و تغییر فصل نیز در محاسبه تفاوت زمان ایران با هر کدام از این کشورها موثر است، برخی از محاسبه زمان‌ها مانند اختلاف ساعت ایران و ترکیه راحت است و برخی دیگر کمی پیچیده است.

در صورتی که قصد مهاجرت به هر نقطه از کره زمین را دارید و می‌خواهید اختلاف ساعت ایران با ساعت جهانی و سپس ساعت مقصد را محاسبه کنید، بهترین کار این است که از طریق گوشی‌ هوشمند خود و برنامه‌های‌کامپیوتری که به صورت آنلاین زمان در کشورهای مختلف را محاسبه می‌کنند از اختلاف زمانی ایران با کشور یا شهر مقصد خود آگاه شوید. 

اختلاف ساعت و تاثیر آن بر انتخاب مقصد مهاجرت 

در هر کجای دنیا که باشیم قطعا اهداف مختلفی از انتخاب مقصد مهاجرتی خود داریم اما عوامل خارجی نیز وجود دارند که در این تصمیم گیری دخیل هستند. عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل و غیره از جمله عوامل تاثیرگذار می‌باشند. در این میان منطقه زمانی که کشور مقصد در آن قرار گرفته نیز برای بسیاری از مهاجران حائز اهمیت است. 

ممکن است بسیاری از ما تمایل نداشته باشیم به کشورهایی مهاجرت کنیم که تفاوت زمانی ایران با آن‌ها بیشتر از یک بازه 6 ساعته است، زیرا این اختلاف ساعت امکان برقراری ارتباط آسان با خانواده و یا انجام امور اداری در کشور مبدا را دشوار می‌کند. همچنین تفاوت در فصول سرد و گرم سال نیز از دیگر دلایلی است که بر انتخاب مقصد مهاجرتی موثر است. 

به علاوه اگر قصد سفر توریستی و کوتاه مدت یا تجارت بین‌المللی با کشورهای دیگر را دارید لازم است که از تفاوت زمانی ایران و سایر نقاط جهان آگاه باشید. تنظیم زمان جلسات کاری آنلاین و یا ویدیو کنفرانس‌های علمی نیز از دیگر مواردی است که اهمیت بررسی تفاوت مناطق زمانی را نشان می‌دهد.

با اجرای طرح عدم تغییر ساعت در ایران، اختلاف زمان در ماه‌هایی که این تغییر صورت میگرفت، دچار 1 ساعت اختلاف زمان خواهد بود، اما در حال حاضر این طرح اجرا نشده است.

شرکت مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی همراه معتبر و ایمن شما در تمام مسیر مهاجرت است. برای آگاهی از شرایط انواع مهاجرت به هر کجای دنیا و ارزیابی وضعیت خود با مشاوران لتسگو یونی تماس حاصل نمایید.