هلند یکی از مقصدهای محبوب مهاجرتی برای دانشجویان است و تحصیل داروسازی در هلند هم طرفداران زیادی دارد. به این علت که پذیرش در رشته داروسازی کشور هلند نسبت به سایر کشورهای اروپایی آسان‌تر بوده و زندگی در هلند هم به عنوان یک کشور پیشرفته مزایای بسیاری دارد. به علاوه رشته داروسازی یکی از رشته‌های شاخه علوم پزشکی است که در این کشور آینده شغلی خوبی دارد.

با توجه به بالا بودن درخواست‌ها برای تحصیل رشته داروسازی در هلند تصمیم گرفتیم تا در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی به بررسی شرایط و مدارک لازم برای پذیرش در این رشته در کشور هلند بپردازیم. با ما همراه باشید و به خاطر داشته باشید که اگر بعد از خواندن این مطلب، سوالی در مورد مهاجرت تحصیلی داشتید می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

رشته داروسازی در هلند

داروسازی مانند پزشکی و دندانپزشکی یکی از رشته‌های محبوب در بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است. رشته داروسازی، علم شناخت روش و فرمول ساخت داروها، بررسی تأثیر داروها روی بدن و روان انسان و ترکیب داروهای مختلف با یکدیگر است. بنابراین اگر به این رشته علاقه دارید باید از الان با درس شیمی از در رفاقت وارد شوید! دانشجویان داروسازی ساعات زیادی را در آزمایشگاه می‌گذرانند و در کنار داروسازی با علومی مانند پزشکی، شیمی، اخلاق و بیولوژی هم آشنا می‌شوند.

از طرفی تحصیل داروسازی در کشور هلند بسیار مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. به طور کلی هلند کشوری است که در بین کشورهای اروپایی مورد علاقه مهاجرین است چرا که این کشوری مردمی خونگرم و با فرهنگ دارد و زبان انگلیسی مانند زبان داچ که زبان رسمی هلندی‌هاست، در این کشور بسیار رایج است. البته ممکن است هوای اکثراً بارانی هلند برایتان بعد از مدتی خوشایند نباشد، اما مطمئناً در کنار مزایای زیاد مهاجرت به هلند و تحصیل در این کشور، این مورد اهمیت چندانی نخواهد داشت.

رشته داروسازی در هلند

اگر از مزایای تحصیل داروسازی در هلند بخواهیم برایتان بگوییم، مهمترین مورد هزینه مناسب تحصیل نسبت به بعضی از کشورها از جمله انگلیس و امریکاست. هزینه تحصیل و زندگی در کشور هلند برای یک دانشجوی خارجی بین 6 تا 20 هزار یورو در سال است که به طور مثال این مبلغ در کشور امریکا سالانه 50 هزار یورو است. دومین نکته محدودیت نداشتن صحبت به زبان انگلیسی در کشور هلند است؛ 90 درصد مردم هلند کاملاً به انگلیسی مسلط هستند و با افراد خارجی به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند.

همچنین شما در حین تحصیل این امکان را دارید که 20 ساعت در هفته کار کنید و بعد از تمام شدن تحصیل هم به صورت قانونی یک سال فرصت دارید تا در هلند بمانید و به دنبال کار باشید و به راحتی می‌توانید در رشته تحصیلی خود در این کشور مشغول به کار شوید. به علاوه کشور هلند از جمله کشورهایی است که حقوق و مزایای بسیاری به شاغلین از جمله داروسازان می‌دهد و در این کشور فقط 4 روز کاری در هفته وجود دارد. همچنین دانشجویان داروسازی دانشگاه‌های هلند بسیار فعال هستند و استادان در دانشگاه‌ها به راحتی در دسترس دانشجویان قرار دارند.

با توجه به این مزایا، طبیعی است که پذیرش در دانشگاه‌های هلند آن هم در رشته داروسازی بسیار متقاضی داشته باشد. بنابراین با توجه به بالا بودن رقابت، نیاز است تا در مورد شرایط و مدارک لازم برای پذیرش رشته داروسازی در کشور هلند اطلاع داشته باشید و از قبل آنها را فراهم کنید. در ادامه به بررسی شرایط پذیرش داروسازی در کشور هلند می‌پردازیم.

شرایط پذیرش داروسازی در هلند چیست؟

رشته داروسازی در کشور هلند مانند ایران به صورت دکتری پیوسته نیست و در 3 مقطع جداگانه کارشناسی، ارشد و دکتری تدریس می‌شود. طول دوره مقطع کارشناسی 4 سال است و در این دوره دروس تئوری شیمی، بیولوژی، پزشکی و ... و عملی آزمایشگاهی در خصوص ساختار داروها، تأثیر و دستورالعمل استفاده از آنها ارائه می‌شود. دوره ارشد معمولاً به صورت یک دوره کارآموزی 2 ساله است و بعد از این دوره شما می‌توانید به عنوان یک داروساز مشغول به کار شوید. بنابراین مدت کل دوره تحصیل داروسازی در کشور هلند برابر با 6 سال است.

دوره دکتری در کشور هلند 3 تا 4 سال است و بیشتر به صورت پژوهشی است. در این دوره داروسازان روی زمینه‌ای خاص تحقیق و مطالعه انجام می‌دهند و بعد از آن می‌توانند به عنوان دکتر داروساز در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. برای رشته داروسازی شما علاوه بر نمرات بالا در درس‌های بیولوژی، فیزیک، ریاضی و شیمی باید مهارت‌های لازم برای ارتباط با بیماران را هم داشته باشید. همچنین برای تحصیل این رشته باید دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 6 و یا مدرک زبان هلندی در سطح B2 باشید.

لازم به ذکر است که اگر نمره لازم در آزمون‌های زبان را کسب نکردید، جای نگرانی نیست چرا که می‌توانید دوره‌های آموزش زبان را قبل از شروع تحصیل در دانشگاه سپری کنید. در ادامه مدارک لازم برای پذیرش رشته داروسازی را ارائه می‌کنیم.

شرایط پذیرش داروسازی در هلند

مدارک لازم برای پذیرش داروسازی در هلند

مدارک برای پذیرش از دانشگاه‌های هلند در رشته داروسازی در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • کپی پاسپورت
  • یک قطعه عکس
  • انگیزه‌نامه
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی و زیر نمرات
  • مدرک زبان انگلیسی و یا هلندی
  • ارائه نامه تمکن مالی

بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است درخواست رزومه تحصیلی و نمونه کارهای پژوهشی صورت گرفته هم از شما داشته باشند.

بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در هلند کدامند؟

یکی از مواردی که برای اکثر متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مهم است، اعتبار دانشگاهی است که در آن قرار است به تحصیل مشغول شوند. تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده تأثیر زیادی در آینده شغلی شما دارد. هلند دانشگاه‌های خوب زیادی در رشته‌های پزشکی و داروسازی دارد که می‌توانید برای پذیرش در آنها درخواست دهید. بعضی از این دانشگاه‌ها در بین 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. از بهترین دانشگاه‌ های هلند برای تحصیل داروسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه آمستردام (University of Amsterdam)
دانشگاه لیدن (Leiden University)
دانشگاه خرونینگن (University of Groningen)
دانشگاه اوترخت (Utrecht University)
دانشگاه ماستریخت (Maastricht University)

هزینه تحصیل داروسازی در هلند

در این قسمت بد نیست که در مورد هزینه تحصیل در رشته داروسازی در کشور هلند هم کمی صحبت کنیم. به طور کلی با اینکه هزینه‌ زندگی در هلند از کشورهایی مانند امریکا و انگلیس ارزان‌تر است، اما هلند هم کشوری ارزان محسوب نمی‌شود و هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور پایین نیست. نکته مثبت این است که در کشور هلند میزان درآمد متناسب با مخارج زندگی است و شما دچار فشار مالی نخواهید شد.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در بین دانشگاه‌های مختلف بر اساس مقطع متفاوت است اما این هزینه برای دانشجویان هلندی و دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا برابر با 2,200 یورو در سال و برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه برابر با 15,000 تا 20,000 یورو در سال است. علاوه بر این هزینه زندگی برای یک دانشجو در هلند به طور میانگین 1000 یورو در ماه است.

اما با توجه به اینکه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا امکان تحصیل رایگان وجود ندارد، دانشگاه‌های هلند هر سال بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند که اگر واجد شرایط آن باشید به شما تعلق خواهد گرفت و امکان تحصیل رایگان در هلند را خواهید داشت. این بورسیه‌ها بخشی و یا تمام هزینه‌های تحصیل شما را پوشش خواهد داد.

درآمد رشته داروسازی در هلند

درآمد رشته داروسازی در هلند

داروسازی از جمله رشته‌های پردرآمد در هلند است که آینده شغلی خوبی در این کشور دارد. شما می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و یا مراکز تحقیقاتی و صنایع ساخت دارو مشغول به کار شوید. بر اساس سایت salaryexplorer درآمد یک داروساز در هلند در طول یک سال برابر با 72,500 یورو است. حداقل حقوق رشته داروسازی 3,260 یورو و حداکثر آن برابر با 9,120 یورو در ماه است.

لازم به ذکر است که هرچه سابقه کاری شما افزایش پیدا کند میزان حقوق و دستمزد شما هم افزایش پیدا خواهد کرد؛ به طوریکه داروسازان با سابقه کمتر از دو سال حدود 3,790 یورو حقوق دریافت می‌کنند و افراد با سابقه 2 تا 5 سال 26 درصد افزایش حقوق خواهند داشت و درآمدی برابر با 4,790 یورو دارند.

سخن آخر

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی شرایط و مدارک لازم برای تحصیل داروسازی در هلند را بررسی کردیم و در کنار آن در مورد هزینه‌های تحصیل و دانشگاه‌های برتر در این کشور برای رشته داروسازی هم صحبت کردیم. همانطور که اشاره کردیم این رشته از رشته‌های مورد علاقه متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کشور هلند است؛ پس تلاش کنید تا با یک رزومه تحصیلی خوب و بهترین شرایط ممکن درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه‌ها ارسال کنید. همچنین اگر در این مسیر نیاز به کمک داشتید می‌توانید روی کمک کارشناسان و مشاوران ما در لتسگو یونی حساب کنید.