مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیست؟ شرایط پذیرش رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های ترکیه چیست؟ این ها سوالاتی است که قبل از تصمیم به تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه باید از خودتان بپرسید.  ضمن اینکه آشنایی با دانشگاه های ارائه کننده این رشته، هزینه تحصیل و بازار کار فیزیوتراپی در ترکیه نیز میتواند در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند.

بازار کار گسترده رشته فیزیوتراپی و درآمد مناسب آن باعث شده تا بسیاری از دانشجویان به این رشته روی بیاورند. از آنجا که قبولی در این رشته در کنکور ایران کار چندان راحتی نیست، بسیاری از دانش آموزان ایرانی ترجیح می‌دهند تا برای تحصیل فیزیوتراپی راهی کشورهای خارجی شوند. در این مطلب قصد داریم تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه را به عنوان یکی از رشته های قابل توجه تحصیل در ترکیه را بررسی کرده و به شرایط مختلف آن در سال 2024 بپردازیم.

مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

رقابت بالا برای قبولی در کنکور داخلی از یک سو و علاقه ایرانی‌ها به تحصیل در خارج از کشور از سوی دیگر باعث شده تا طی این سال‌ها شاهد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان ایرانی باشیم. در این شرایط، کشور ترکیه با توجه به همسایگی با ایران و شباهت‌های فرهنگی گزینه مناسبی برای دانشجویان ایرانی محسوب می‌شود. علاوه بر این، کیفیت آموزش و امکانات دانشگاهی ترکیه دائما در حال پیشرفت بوده و هزینه تحصیل در ترکیه نیز نسبت به بسیاری دیگر از کشورها، مقرون به صرفه است.

علاوه بر شرایط کلی که کاملا مساعد است باید به صورت اختصاصی در مورد مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه صحبت کنیم. دانشگاه‌های ارائه کننده رشته فیزیوتراپی در ترکیه از امکانات و آزمایشگاه‌های مجهز برخوردار هستند. در کنار امکانات علمی و تحقیقاتی، باید به اعتبار مدارک دانشگاه ترکیه در رشته فیزیوتراپی اشاره کنیم که در کشورهای مختلف دنیا مورد تایید است و با ارائه دادن آن می‌توانید مشغول به کار شوید. ضمن اینکه بازار کار این رشته در خود کشور ترکیه هم شرایط خوبی دارد.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

رشته فیزیوتراپی در ترکیه به زبان انگلیسی هم ارائه می شود؟

اگر در مورد یادگیری زبان ترکی نگران هستید باید بدانید که رشته فیزیوتراپی در اکثر دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. البته در صورتی هم که بر زبان ترکی تسلط داشته باشید، می‌توانید در دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی تحصیل کنید. بنابراین بر اساس دانشگاه مورد نظرتان باید بر یکی از دو زبان انگلیسی یا ترکی مسلط باشید.

البته برای اثبات مهارت در زبان انگلیسی نیازی به شرکت در آزمون نیست و این موضوع معمولا از طریق مصاحبه سنجیده می‌شود. اما برای تحصیل به زبان ترکی باید در آزمون Tomer شرکت کنید.

شرایط پذیرش رشته فیزیوتراپی در ترکیه

با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش تحصیلی رشته فیزیوتراپی در دانشگاه‌های ترکیه محدود است، برای گرفتن پذیرش باید در یکی از آزمون‌های ورودی SAT و یا YOS شرکت کرده و نمره قبولی را به دست آورید. آزمون SAT برای آن دسته از متقاضیانی است که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند و آزمون یوس برای ورود به برنامه‌هایی است که به زبان ترکی تدریس می‌شوند. برای اخذ پذیرش و تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه باید مدارک زیر را به دانشگاه مورد نظرتان ارائه کنید:
•    ارائه نمره آزمون SAT یا YOS
•    اثبات مهارت در زبان انگلیسی یا ترکی
•    مدرک دیپلم دبیرستان و پیش دانشگاهی برای متقاضیان مقطع کارشناسی
•    مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد فیزیوتراپی برای متقاضیان مقطع ارشد و دکترا
این‌ها مدارک عمومی هستند که هر دانشگاهی در ترکیه از شما می‌خواهد. اما ممکن است برخی دانشگاه‌ها مدارک دیگری مانند انگیزه نامه تحصیلی، توصیه نامه از مدرسه و... را نیز از شما بخواهند. نمره مورد نیاز آزمون‌های SAT و YOS توسط دانشگاه مورد نظرتان تعیین می‌شود اما به طور معمول کسب حداقل نمره 1200 در آزمون SAT و حداقل نمره 92 در آزمون YOS تضمین کننده اخذ پذیرش در رشته فیزیوتراپی است.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه در مقاطع مختلف

خوشبختانه دانشگاه‌های ترکیه رشته فیزیوتراپی را در تمام مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا ارائه می‌دهند.

کارشناسی

در دوره کارشناسی فیزیوتراپی باید مباحثی مانند تمرین درمانی، درد درمانی، روانشناسی، الکتروتراپی و... را بگذرانید. مدت تحصیل در این مقطع 4 سال و تعداد واحدهای درسی آن 180 واحد است.

کارشناسی ارشد و دکتری

دوره کارشناسی ارشد دو ساله است و برای فارغ التحصیل شدن در آن باید از پایان نامه خود دفاع کنید. دوره دکتری 4 ساله است و مانند دوره کارشناسی ارشد، هزینه به مراتب کمتری نسبت به مقطع کارشناسی دارد.

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

هزینه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه بر اساس موارد مختلفی از جمله دانشگاه مورد نظر، مقطع تحصیلی و شهر محل زندگی تعیین می‌شود. اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه سالانه تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه چیزی بین 5هزار تا 9هزار دلار است. به عنوان مثال هزینه سالانه رشته فیزیوتراپی در دانشگاه Biruni ترکیه 6هزار دلار است.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه هزینه به مراتب کمتری را نسبت به موسسات خصوصی دارند.  ضمن اینکه هزینه زندگی در شهرهای مختلف ترکیه نیز بین 250 تا 500 دلار در ماه است.

بورسیه فیزیوتراپی ترکیه

یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توانید هزینه تحصیل در ترکیه را کاهش دهید، گرفتن بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های این کشور است. دولت ترکیه بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌دهد که برای دانشجویان ایرانی هم قابل دسترس است. از جمله بورسیه‌های تحصیلی که رشته فیزیوتراپی را هم شامل می‌شود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بورسیه تحصیلی پیشرفت و حمایت از دانشجویان بین المللی
  • بورسیه تحصیلی پژوهشی تحقیقی STRC

علاوه بر این، دانشگاه‌هایی هم هستند که دانشجویان این رشته تحصیلی را بورسیه می‌کنند. از جمله این دانشگاه‌ها باید از دانشگاه مدیترانه شرقی EMU نام ببریم که با گرفتن بورسیه آن برای رشته فیزیوتراپی می‌توانید بین 25 تا 50 درصد در هزینه‌های تحصیل خود صرفه جویی کنید.

بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل فیزیوتراپی

دانشگاه‌های مختلفی در ترکیه، رشته فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید بر اساس مواردی نظیر شهریه، زبان آموزشی و رنکینگ دانشگاه بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه نام بهترین دانشگاه‌های ترکیه که ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی هستند آمده است:
•    حاجت تپه
•    آیدین
•    قاضی
•    اوکان
•    باحچه شهیر
•    یدی تپه
•    مدیپول
•    آجی بادم

این دانشگاه‌ها در مهم‌ترین شهرهای ترکیه یعنی استانبول، آنکارا و ازمیر قرار گرفته‌اند.

دانشگاه حاجت تپه برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

رشته فیزیوتراپی در دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه هم رشته فیزیوتراپی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند؛ با این تفاوت که هزینه آنها نسبت به دانشگاه‌های دولتی بیشتر است. هزینه سالانه تحصیل فیزیوتراپی در دانشگاه های خصوصی ترکیه چیزی بین  هزار6 تا 12 هزار دلار است که با گرفتن بورس تا 50 درصد هم جای کاهش دارد. در ادامه نام برخی از دانشگاه های خصوصی ارائه دهنده این رشته در ترکیه ذکر شده است:

  • دانشگاه آتیلیم آنکارا 
  • دانشگاه آیدین استانبول
  • دانشگاه بیلگی استانبول
  • دانشگاه گدیک استانبول
  • دانشگاه آجی بادام استانبول
  • دانشگاه باهچه شهیر استانبول
  • دانشگاه فنرباغچه استانبول

شرایط کار فیزیوتراپی در ترکیه

مدارک دانشگاهی ترکیه از اعتبار تایید شده در کشورهای مختلف برخوردار است و بعد از فارغ التحصیل شدن، می‌توانید در سایر کشورهای مشغول به کار شوید. اما بازار کار رشته فیزیوتراپی در خود کشور ترکیه هم شرایط خوبی دارد و حتی با گرفتن مدرک لیسانس هم می‌توانید در مراکز درمانی و توانبخشی این کشور مشغول به کار شوید.

فیزیوتراپیست‌ها اغلب در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، تیم‌های ورزشی، خانه سالمندان و کلینیک‌های درمانی استخدام می‌شوند.

درآمد متوسط یک فیزیوتراپیست در ترکیه به ازای هر ساعت کار چیزی حدود 50 لیر است. بنابراین پس از اخذ مدرک فیزیوتراپی از دانشگاه های ترکیه، نگرانی از بابت پیدا کردن شغل مناسب در این کشور نخواهید داشت.

تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه و کسب مدرک این رشته می‌تواند فرصت های شغلی باورنکردنی را پس از فارغ التحصیلی به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه و کسب مشاوره میتوانید از خدمات لتسگویونی استفاده کنید.