لازمهٔ تحصیل دکتری در هلند گذراندن یک دورهٔ لااقل چهار ساله و به سرانجام رساندن یک پروژهٔ تحقیقاتی بکر و جدید است که در نهایت به نوشتن یک پایان‌نامهٔ درست و درمان ختم می‌شود. در تمام مدت تحصیل، دانشجویان دکتری در ارتباط و همکاری تنگاتنگی با استاد ناظر یا به قولی سوپروایزر خود قرار دارند و نه صرفا به عنوان یک دانشجو، بلکه به عنوان یک محقق و پژوهشگر جدی، مشغول به کار هستند و بابت پژوهش و مطالعه‌ای که می‌کنند حقوق می‌گیرند.

در این مطلب قصد داریم به زیر و بم تحصیل دکتری در هلند بپردازیم و از شرایط و مدارک لازم برای اپلای گرفته تا سایر جزئیات، راهنمای جامعی را برای علاقمندان فراهم کنیم. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

مزایای تحصیل دکتری در هلند

سرزمین آسیاب‌های بادی و لاله‌های رنگ و وارنگ، یکی از کشورهای توسعه‌یافته‌ و ثروتمند اتحادیه‌ٔ اروپاست اقتصادی قدرتمند و سیستم آموزشی فوق‌العاده‌ای دارد و اگر بخواهیم چند مورد از مزایای بارز تحصیل دکتری در کشور هلند را نام ببریم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • مراکز آموزش عالی در هلند در بالاترین سطح کیفی هستند
  • عرصهٔ تحقیق و پژوهش در هلند بسیار جدی و گسترده است 
  • فرصت‌های پرشمار و دوره‌های متنوعی برای دانشجویان دکتری وجود دارد
  • تعدادی از مراکز پژوهشی هلند در بین ۲۰۰ مرکز علمی جهان هستند 
  • بازار کار هلند دانش‌آموختگان دکتری را به سرعت جذب می‌کند
  • جدا از امکانات و استانداردهای آموزشی، کیفیت زندگی در هلند بسیار بالاست
  • میانگین بالای مقالات به ازای هر پژوهشگر در هلند 
  • امکان دریافت اقامت دائم با داشتن مدرک دکتری 
  • اکثریت مردم هلند به زبان انگلیسی تسلط دارند

شرایط تحصیل دکتری در هلند 

متقاضیان تحصیل دکتری در هلند در قدم اول برای اپلای باید مدارک مورد نیاز را فراهم آورده و به دانشگاهی انتخابی خود ارسال نمایند. جزئیات این مدارک با توجه به دانشگاه و رشتهٔ انتخابی متفاوت است و می‌توانید از آیتم‌های دقیق آنها از وبسایت خود دانشگاه و یا با کمک مشاورین لتسگو یونی مطلع شوید. اما یک سری مدارک اصلی وجود دارد که تقریبا در تمامی موارد یکسانند. چک‌ لیست اپلای جهت تحصیل دکترا در هلند شامل موارد زیر است: 

  • مدرک دوره کارشناسی ارشد در زمینهٔ مرتبط
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • پروپوزال تحقیقاتی 
  • انگیزه نامه یا بیانیه شخصی
  • مقالات علمی و سابقهٔ پژوهشی 
  • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس با نمره ۶/۵ یا تافل کامپیوتری ۹۰، C1 Advanced یا PTE Academic)
  • نامه تائید از استاد راهنما (سوپروایزر)
  • توصیه‌نامه از اساتید مقاطع پیشین

دقت کنیم که در خصوص مدرک زبان، تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان به مدت ۲ سال می‌تواند جایگزین نمرهٔ آیلتس یا تافل باشد. نوشتن انگیزه نامه یا SOP قوی هیچ دست کمی از ارائهٔ یک پروپوزال قوی نداشته و نقش پررنگی در پذیرش متقاضی ایفا می‌کند. از آنجایی که توصیه نامه و رفرنس‌های آکادمیک به تنهایی می‌توانند موفقیت یا شکست این پروسه را رقم بزنند، از اساتیدی که با آنها کار کرده‌ و همکاری مثبتی داشته‌‌اید استفاده کنید. چون فیدبک منفی از طرف اساتید قبلی می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود.

در خصوص مقالات داخلی و خارجی هم هر آنچه که در آستین دارید و هر فعالیت علمی و پژوهشی که داشته‌اید کمک کننده است اما برای موفقیت اپلای دکتری در هلند، داشتن مقالات ISI‌ بیشترین تاثیر ممکن را خواهند داشت. 

چه مدرک زبانی لازم است؟

خوشبختانه بیشتر دوره‌های دکترا در هلند به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند و همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم نمرهٔ آیلتس ۶/۵ و ۷ یا تافل ۹۰ حداقل‌های مناسبی برای اپلای هستند. اگر در شرایطی خاص برنامهٔ انتخابی متقاضی به زبان هلندی باشد، ارائه مدارک زبان هلندی مثل نمرهٔ آزمون NT2 هم وارد ماجرا می‌شود. جدا از این موارد، یادگیری زبان هلندی می‌تواند دوران تحصیل و زندگی روزمرهٔ شما را در این کشور به مراتب جالب‌تر کند.

به این نکته هم اشاره کنیم که برخی از دانشگاه‌ها آزمون زبان مخصوص خود را دارند و در صورتیکه مدرک زبانی در اختیار نداشته باشید، می‌توانید در آزمون تعیین سطح خود دانشگاه شرکت نمایید. باز هم تاکیید می‌کنیم که این مورد فقط برای برخی دانشگاه‌ها مصداق داشته و در کل حالت نادری است. 

استاد راهنما یا سوپروایزر

تمام دانشجویان دوره دکتری در هلند دارای یک استاد راهنما و سوپروایزر هستند که یک آکادمین کارکشته و باسابقه بوده و در تعیین خط مشی پژوهشی و نوشتن پایان نامه دکتری دانشجویان را همراهی می‌کند. استاد راهنما همچنین وظیفهٔ ارزیابی دانشجویان دکتری را برعهده داشته و از عملکرد آنها گزارشاتی را به صورت دوره‌ای فراهم می‌آورد. بنابراین پیدا کردن سوپروایزر یکی از مراحل مهم اپلای برای تحصیل دکترا در هلند است.

متقاضیان باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر ابتدا مدارک و رزومه خود را برای اساتید دانشگاه بفرستند و با آنها مکاتبه کنند تا موافقت استاد راهنما جلب شود و پروپوزال یا موضوع تحقیقاتیشان مورد تایید وی قرار بگیرد. این فرایند می‌تواند زمانبر باشد اما بهرحال ناگزیر بوده و باید پیش از هرگونه اقدام بعدی در جهت اپلای انجام بگیرد. مجلات علمی هم محل خوبی برای جستجوی اساتید حوزهٔ مربوطه هستند و اطلاعات تماسشان اعم از ایمیل یا شمارهٔ تلفن در اینگونه نشریات پیدا می‌شود. 

ویزای تحصیلی برای متقاضیان PhD در هلند 

دانشجویان مقیم اتحادیه‌ٔ اروپا و برخی کشورهای خاص برای تحصیل دکترا در هلند نیازی به دریافت ویزای تحصیلی نداشته و می‌توانند آزادانه به خاک این کشور رفت و آمد کنند. اما سایر دانشجویان و متقاضیان بین‌المللی باید ویزایی موسوم به ویزای MVV دریافت کنند. این ویزا مختص به اقامت بلند مدت در هلند بوده و معمولا به نیابت از فرد متقاضی و توسط خود دانشگاه بعد از پروسهٔ پذیرش انجام می‌شود.

در انتها مدارک ویزا به سفارت محل زندگی فرد منتقل شده و در دسترس وی قرار می‌گیرند. بسته به شرایط خاصی که ممکن است ویزای فرد داشته باشد، احتمال وجود محدودیت‌هایی در سفر به کشورهای همسایه مثل بلژیک و فرانسه یا سایر کشورهای اروپایی امکانپذیر است. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

مراسم دفاع پایان نامه دکتری

یکی از جنبه‌های منحصر بفرد تحصیل دکترا در هلند، مراسم دفاع پایان نامه است که به شکلی سنتی و همراه با پوشیدن یونیفرم‌های مخصوص و با حضور یک سری آیتم‌های نمادین از روزگاران گذشته برگزار می‌شود. دانشجویان دکتری می‌توانند از همراهی دو نفر در طی مراسم برخوردار باشند و جالب است که بدانیم این افراد در گذشته حکم بادیگارد و محافظ آکادمین را برعهده داشته‌اند. خوشبختانه این روزها در محافل علمی کار به آن جاها نخواهد کشید و همراهان فرد تنها حکم حامیان روحی و روانی و یا دستیاران فنی را در حین ارائه پایان نامه ایفا می‌کنند. 

ارزیابی نهایی پایان نامه دکتری

در مراسم دفاع، حداقل سه تن از اساتید خبره در قالب «کمیتهٔ دکتری» نقش ارزیابی فرد را برعهده دارند. این تعداد می‌تواند بیشتر هم باشد اما عدد افراد تشکیل دهنده باید همیشه فرد باشد. غیر از خود اساتید، سایر مدعووین هم ممکن است از فرد ارائه دهنده سوال بپرسند و در نهایت و در یک مدت زمان ۵ هفته‌ای معلوم می‌شود که کمیتهٔ دکتری چه تصمیمی در خصوص فرد داشته و تز دکترای وی را چگونه ارزیابی کرده‌اند. 

ساختار تحصیل دکترا در کشور هلند

برای دانشجویان دکتری در هلند دو گزینهٔ کلی برای تحصیل وجود دارد. یکی Graduate School و دیگری Research School که در مورد اول، مرکز آموزشی به نوعی زیرمجموعهٔ  یک دانشگاه محسوب می‌شود و گونهٔ دوم یعنی مراکز پژوهشی، زیر چتر چند دانشگاه قرار داشته و تحت حمایت و با همکاری چند دانشگاه و موسسهٔ تحقیقاتی مختلف فعالیت می‌کنند.

هر دوی این موارد برای تحصیل دکترا در هلند ایده‌آل بوده و امکانات و محیط آموزشی پیشرفته‌ای را در قالب کورس‌های خاص‌منظوره برای محققان فراهم می‌آورند. این دوره‌ها علاوه بر کار مستقیم در مراکز پژوهشی، شامل کلاس‌های آموزشی و شرکت در سخنرانی‌ها و ورکشاپ‌ها و سایر آیتم‌های مرسوم آموزشی هم می‌شود. 

دانشجویان دوره دکترا در کشور هلند، می توانند روی پروژه هایی در زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری ارتباطات، بیوتکنولوژی، محیط زیست، نانوتکنولوژی، بهداشت و درمان، منابع آب و بسیاری زمینه‌های دیگر تحصیل کنند. اما اگر رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد یا موضوع پژوهشی که انتخاب کرده‌اید با هیچ یک از دوره‌های دکتری موجود در هلند همخوانی نداشته باشد باز هم راه ادامهٔ تحصیل و حتی دریافت فاند پیش روی شما باز بوده و کافیست که با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف مکاتبه کنید و پروژهٔ تحقیقاتی خود را برایشان شرح دهید. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

مدت تحصیل دوره دکتری

همانطور که در مقدمهٔ این مطلب اشاره کردیم، تحصیل دکتری در هلند با تمام مسئولیت‌های اداری، آموزشی و پژوهشی دست کم ۴ سال طول می‌کشد. اما اگر دانشجوی مورد نظر دکترای خود را با همکاری یک موسسه، کمپانی و نهادی غیر از دانشگاه بگذراند، امکان فراتر رفتن این زمان از مرز چهار سال وجود دارد و زمان دقیقی نمی‌توان برایش تعیین کرد. 

بورسیه، فاند و هزینه تحصیل دکترا در هلند

اگر به لیست موقعیت‌های تحصیلی موجود و به قولی پوزیشن‌های دکتری در وبسایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که برخی از آنها درست شبیه به آگهی‌های استخدام هستند. در دوران تحصیل دکترا در هلند اکثریت دانشجویان به استخدام دانشگاه در می‌آیند و عملا کارمند دانشگاه محسوب می‌شوند و در طول دوران تحصیل می‌توانند درآمدی در حدود ۱۸۰۰ یورو در ماه داشته باشند. اما در خصوص بورسیه باید این نکته را مد نظر داشت که رقابت بر سر جایگاه‌های محدودی بوده و فرصت‌های موجود به دانشجویان بین المللی برگزیده و ممتاز تعلق می‌گیرد.

در کشور هلند سازمان های مختلفی امکان اعطای بورسیه را برعهده دارند که از جملهٔ آنها می توان به Nuffic و Study in Holland و Euraxess اشاره کرد. محض تکمیل اطلاعات، بد نیست به دو مورد از دانشجویان دکتری اشاره کنیم که در چارت اداری و آموزشی به عنوان پرسنل دانشگاه محسوب نمی‌شوند:

  • پژوهشگران قراردادی مقطع دکترا یا contract doctoral research associates که پروژهٔ پژوهشی آنها توسط یک نهاد خارجی اسپانسری می‌شود. این نهاد می‌تواند یک سازمان اعطا کنندهٔ بورسیه و یا یک کمپانی مستقل از دانشگاه باشد. 
  • پژوهشگران مستقل و بیرونی دکترا یا external doctoral candidates که تحقیقاتشان را با هزینه‌های شخصی به پیش می‌برند و ممکن است مشغول به کار باشند و در زمان دلخواه به کار روی پروژهٔ دکترای خود می‌پردازند. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

بهترین دانشگاه های هلند برای دکتری

بالغ بر صد هزار دانشجوی بین‌المللی در قالب ۷۰ دانشگاه معتبر هلندی که دوره‌های PhD را ارائه می‌دهند مشغول به تحصیل در مقطع دکتری هستند. در این قسمت به تعدادی از بهترین دانشگاه های هلند و رتبهٔ داخلی و جهانی آنها اشاره می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به ابزار جستجوی دانشگاه‌ها در وبسایت لتسگو یونی مراجعه کرده یا مطلب بهترین دانشگاه های هلند را مطالعه بفرمایید. 

  • دانشگاه اوترخت - رتبه داخلی    ۱ رتبه جهانی ۶۴
  • دانشگاه آمستردام - رتبه داخلی ۲ رتبه جهانی ۶۹
  • دانشگاه صنعتی DELFT - رتبه داخلی ۳ رتبه جهانی ۹۶
  • دانشگاه گرونینگن - رتبه داخلی ۴ رتبه جهانی ۱۰۱
  • دانشگاه VU آمستردام - رتبه داخلی ۵ رتبه جهانی ۱۲۴
  • دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واگینگن - رتبه داخلی ۶ رتبه جهانی ۱۸۰
  • دانشگاه Radboud - رتبه داخلی ۷ رتبه جهانی ۲۱۵
  • دانشگاه صنعتی Eindhoven - رتبه داخلی ۸ رتبه جهانی ۲۲۰
  • دانشگاه Twente - رتبه داخلی ۹ رتبه جهانی ۲۲۹
  • دانشگاه آراسموس روتردام - رتبه داخلی ۱۰ رتبه جهانی ۲۶۰
  • دانشگاه ماستریخت - رتبه داخلی ۱۱ رتبه جهانی ۳۹۸
  • دانشگاه تیلبرگ - رتبه داخلی     ۱۲  رتبه جهانی ۶۵۴
  • دانشگاه لیدن - رتبه داخلی ۱۳ رتبه جهانی ۶۶۹
  • دانشگاه اپن هلند - رتبه داخلی     ۱۴  رتبه جهانی ۱۴۱۶
  • آموزش های آبی دانشگاه IHE - رتبه داخلی ۱۵ رتبه جهانی ۲۰۲۸
  • دانشگاه علوم کاربردی han - رتبه داخلی ۱۶ رتبه جهانی ۲۲۰۰
  • دانشگاه Hanze  - رتبه داخلی ۱۷ رتبه جهانی ۲۳۳۵
  • دانشگاه علوم کاربردی آمستردام - رتبه داخلی ۱۸ رتبه جهانی ۲۴۰۶
  • دانشگاه علوم زوید - رتبه داخلی ۱۹ رتبه جهانی ۲۶۶۸
  • دانشگاه آموزش حرفه ای برادا - رتبه داخلی ۲۰  رتبه جهانی ۲۷۷۹

نوشتن انگیزه نامه یا بیانیه هدف موثر 

یک انگیزه نامه (Motivation Letter) یا بیانیه هدف (Statement of Purpose) ایده‌آل تاثیر زیادی در موفقیت فرایند پذیرش دارد و باید دست کم شامل موارد زیر باشد:

  • دلیل شما برای انتخاب رشته، دوره و یا برنامهٔ‌ تحصیلی مورد نظر چیست و اینکه از چه راهی با وجود چنین برنامه‌ای آشنا شده‌اید؟
  • چه چیزی در محتوای این برنامه هست که برای شما جذابیت دارد و آن را به بهترین گزینهٔ تحصیلی برای شما بدل می‌کند؟
  • فاکتورهای تاثیرگذار و کلیدی در انتخاب شما چه بوده‌اند؟ (پرستیژ دانشگاه، استادان، آیندهٔ کاری و ...)
  • مطالعات پیشین و رشته‌ای که در کارشناسی ارشد قصد دنبال کردن آن را دارید چه ارتباطی دارند؟ و اگر ندارند چه چیزی باعث تغییر سمت و سوی شما شده است؟
  •  مسیر حرفه‌ای و شغلی ایده‌آل شما چیست و دوره‌ٔ انتخابی شما چه نقشی در رسیدن به اهدافتان خواهد داشت؟ 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

چطور به استاد راهنما یک ایمیل مناسب بزنیم؟

همانطور که تا اینجای کار متوجه شدیم، کلیدی‌ترین عامل پذیرش فرد در دورهٔ دکترا، یافتن یک استاد راهنما و قانع کردن وی برای داشتن صلاحیت‌های لازم است. بنابراین همان اولین برخورد و تماس متقاضی با استاد مورد نظر چه از طریق تلفن و چه از طریق ایمیل بسیار مهم و تعیین‌کننده است. پس اجازه دهید روی چند نکتهٔ کوتاه و اساسی در نوشتن ایمیل مروری داشته باشیم:

متن ایمیل تا جای ممکن کوتاه و مختصر و مفید باشد - استاد راهنما یا همان سوپروایزر یک کارمند اداری نیست که در شرح وظایفش، بررسی ایمیل‌های دانشجویان در بالاترین اولویت باشد. او یک محقق و شخصیت آکادمیک است که خود یک سر دارد و هزار سودا و قطعا از شما ممنون می‌شود اگر متن خود را موجز و کوتاه بنویسید و اگر ایمیل متقاضی طولانی باشد، احتمالش زیاد است که خواندن آن به وقت دیگری موکول شود. 

ارتباط سازی اهمیت زیادی دارد - آیا توسط یکی از شاگردان سابق فلان استاد او را پیدا کرده‌اید؟ آیا کارش را رصد کرده و تحت تاثیر قرار گرفته‌اید یا در فلان کنفرانس علمی سخنرانی‌‌اش را شنیده‌اید یا در بهمان نشریهٔ علمی مطلب وی را خوانده‌اید؟ اگر جواب مثبت است، حتما به آن مورد اشاره کنید و مطمئن باشید که این آشنایی اولیه بی‌تاثیر نیست. 

درخواست شفاف و مشخصی داشته باشید - بدترین اتفاق ممکن این است که استاد محترم ایمیل دانشجو را مطالعه کند و تا انتها پیش برود و باز هم دستگیرش نشود که حرف حساب طرف چه بوده است! درخواست خود را خیلی واضح و روشن و در قالب سوالات آسان مطرح کنید و کار را برای سوپروایزر بالقوهٔ خود آسان نمایید. مثلا یک نمونه از این سوال‌ها می‌تواند چنین باشد که «آیا در پاییز فلان موقع دانشجوی دکتری می‌پذیرید» یا «در خصوص بهمان موضوع علمی علاقه‌ای به پذیرفتن دانشجو دارید؟»

معرفی فراموش نشود - در کنار مطرح کردن این سوال که آیا افتخار همکاری با وی را خواهید داشت، خودتان را خیلی مختصر و مفید معرفی کنید. این معرفی می‌تواند شامل جایی که تحصیل کرده‌اید و موضوعات پژوهشی که به آنها علاقمندید باشد. یا اشاره به اینکه فلان کار استاد را مطالعه کرده و می‌توانید بخش x یا y را در راستای تکمیل آن اضافه کنید. بدیهی است که باید CV خود را به ایمیل ضمیمه کنید. 

لب کلام در قسمت subject ایمیل - کاربرد بخش سابجکت در ایمیل چیزی غیر از این نیست که محتوای ایمیل را در قالب چند کلمه بیان کرده باشید. پس یک موضوع روشن و قابل فهم می‌تواند یک چنین چیزی باشد:

  • Inquiry from a prospective grad student 
  • Potential applicant interested in your lab

تشکر بابت وقتی که گذاشته‌اند فراموش نشود - انتهای کلام خود را با یک قدردانی ساده و صمیمانه به پایان برسانید که آدمیزاد ذاتا به انسان‌های قدرشناس علاقهٔ بیشتری دارد. 

پیگیری به اندازه و نه بیش از حد - اگر یک هفته‌ای از ارسال ایمیل گذشت و پاسخی دریافت نکردید، بد نیست یک ایمیل ثانویه بفرستید و در خصوص دریافت پاسخ یادآوری نمایید. اگر باز هم گذشت و پاسخی نیامد، شاید بد نباشد که استاد دیگری را مد نظر قرار دهید. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

تحصیل دکترا در هلند و وضعیت ویزای همراه

شرایط گرفتن ویزای همراه یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان مهاجرت به سایر کشورهاست و بسیاری از متقاضیان تحصیل دکترا در هلند که متاهل هستند، می‌خواهند همسر و فرزند زیر ۱۸ سالشان را همراه خود ببرند. خوشبختانه این متقاضیان می‌توانند بعد از گذشت مدتی برای پیوست خانواده اقدام نمایند. اما قدم اول یافتن استاد راهنما و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر بوده و قدم دوم درخواست ویزای تحصیلی هلند است. دو هفته بعد از دریافت ویزای تحصیلی و ورود متقاضی به خاک هلند، کارتی موسوم به کارت اقامت تحصیلی موقت صادر می‌شود.

متقاضی می تواند با در دست داشتن این کارت به اداره مهاجرت کشور هلند مراجعه کرده و برای اخذ ویزای همراه برای خانواده درخواست دهد. لازم به یادآوریست که خانوادهٔ متقاضی می‌توانند با ویزای همراه از تحصیل رایگان در هلند برخوردار شوند. اما برای کار لازم است که به اداره کار هلند مراجعه کرده و برای مجوز کار درخواست دهند.

وضعیت کار بعد از تحصیل دکتری در هلند چگونه است؟

بدون تردید موضوع اشتغال بعد از فارغ التحصیلی یکی دیگر از موضوعات کلیدی برای متقاضیان تحصیل دکتراست. یکی از امتیازات هلند نرخ بیکاری پایین و بازار کار ایده‌آل برای دانش‌آموختگان دکترا بوده و متقاضیان می‌توانند پس از پایان تحصیل با خیالی آسوده به دنبال کار بگردند و بعد از یافتن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی، جهت اخذ اقامت کاری به اداره مهاجرت هلند مراجعه کنند. از آنجا که اغلب دانشجویان دکتری در هنگام تحصیل، عملا به شغل پژوهش مشغولند و روی یک پروژهٔ خاص کار می‌کنند، پیشنهادهای زیادی هم در حین تحصیل و هم پس از فارغ التحصیلی دریافت خواهند کرد و اساسا مشکلی بابت یافتن شغل مناسب در هلند نخواهند داشت.

هر چه سابقهٔ کار و میزان تجربهٔ دانشجو در هنگام تحصیل دکترا در هلند بیشتر باشد شانسش برای یافتن کار بهتر است و دانش‌آموختگان مقطع دکتری در هلند که موفق به یافتن کار و اخذ ویزای کاری هلند شده باشند، می‌توانند پس از مدت ۵ سال و پرداخت مالیات و بیمه به صورت منظم، اقامت دائم این کشور را به دست آورند. همچنین می‌توانند پس از اخذ اقامت دائم در آزمون شهروندی این کشور هم شرکت نموده و در صورت قبولی تابعیت و پاسپورت هلندی را هم دریافت نمایند. این آزمون به طور کلی شامل آگاهی به قوانین و تاریخ کشور هلند، تسلط به زبان هلندی و اثبات آمیزش مناسب در فرهنگ و جامعه هلند است. 

تحصیل دکتری در هلند 2022 | شرایط و مدارک

سوالات رایج درباره تحصیل دکتری در هلند 

از کجا دوره‌های دکتری در هلند را جستجو کنیم؟ 

با مراجعه به وبسایت www.studyinholland.nl می‌توانید دوره‌های موجود در اینکشور را رصد کنید. 

آیا بعد از دریافت مدرک دکتری امکان اشتغال در هلند وجود دارد؟ 

یک دانشجوی خارجی بعد از اتمام تحصیل دکتری در کشور هلند و دریافت مدرک PhD باید برای دریافت اقامت یک سالهٔ موقت اقدام کند و برای این منظور باید در سیستم BRP‌ ثبت شده باشد و شماره خدمات شهروندی یا CSN داشته باشد و مبلغ ۱۷۴ یورو پرداخت کند. برای اقامت بلند مدت و بیشتر از یک سال باید در این کشور که مخصوص متخصصین و دانش‌آموختگان مهاجر است و با عنوان Highly Skilled Migrant Permit شناخته می‌شود. 

آیا تهیه بیمه درمانی برای تحصیل در هلند اجباری است؟

بله. طبق قوانین کشور هلند، دانشجویان دکتری باید برای مدت تحصیل خود بیمهٔ درمانی تهیه کنند. دانشجویان خارجی می‌توانند توسط یک بیمه‌گذار از کشور خودشان که مورد تایید هلند باشد بیمه شده و یا از پوشش یکی از شرکت‌های خصوصی هلندی استفاده کنند که طرح‌های درمانی آنها از ۱۰۰ یورو در ماه آغاز می‌شود. 

آیا تحصیل دکتری در هلند رایگان است؟

بسیاری از دانشجویان دکتری در هلند به عنوان پرسنل و کارکنان دانشگاه به شمار رفته و از حقوق ماهانه و کمک‌هزینه‌های مختلفی برخوردار می‌شوند. بنابراین عملا می‌توان گفت که تحصیل دکتری در هلند شهریهٔ تعیین شده‌ای نداشته و می‌تواند درآمد هم داشته باشد. 

کدام رشته‌های تحصیلی برای مقطع دکترا در هلند ایده‌آل هستند؟

پاسخ به این سوال به ترجیحات و زمینه‌ٔ تحصیلی فرد بستگی دارد اما می‌توان به صورت کلی حوزه‌های علوم طبیعی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، رشته‌های مهندسی، رشته‌های علوم انسانی و کسب و کار را جزو گزینه‌های خیلی ایده‌آل به شمار آورد. 

کدام یک از شهرهای هلند مناسب تحصیل دانشجویان خارجی هستند؟ 

شهرهای هلند به همان میزان که برای گردشگران جالبند برای دانشجویان خارجی هم جذاب و خوشایند هستند. اتمسفری دوستانه و پویا، محیطی معمولا سرسبز و امکاناتی به غایت توسعه یافته، مواردی‌اند که پس از مدت کوتاهی اقامت در این شهرها توجه فرد را جلب می‌کنند. دانشجویی‌ترین شهرهای هلند عبارتند از آمستردام، رتردام، اوترخت، آیندهوون، نایمخن، تیلبرگ، لیدن، گرونینگن و لاهه. 

آیا غیر از شیوهٔ تحصیلی روش‌های دیگری هم برای مهاجرت به هلند وجود دارد؟ 

بله، به مطلب روش‌ های مهاجرت به هلند در مجله مهاجرت تحصیلی سایت لتسگو یونی مراجعه بفرمایید.