تمدید ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟ شاید شما هم جزو بخش عمده ای از دانشجویان ایرانی متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا بوده و موفق به دریافت ویزای تحصیلی این کشور شده اید، اما به دلایلی همچون مرخصی از ترم تحصیلی، شرایط خاص اپیدمی کرونا و موارد مرتبط دیگر، انقضای اعتبار مجوز تحصیل شما در این کشور رو به اتمام بوده و نمی دانید که چکاری برای تمدید ویزای تحصیلی کانادا انجام دهید.

اگر این طور است و از میان روش های مهاجرت به کانادا، گزینه تحصیل را برای حضور در این کشور پیشرفته و مدرن آمریکای شمالی انتخاب کرده اید، نیازی نیست که نگران مراحل تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا باشید، چون ما می خواهیم در این مطلب لتس گو یونی تمامی جوانب تمدید استادی پرمیت در کانادا را مورد بررسی قرار داده و به تمامی سوالات احتمالی شما در این زمینه پاسخ دهیم.

وقتی شما موفق شده اید تا از خان های اصلی و بزرگی مثل اخذ ادمیشن فی و استادی پرمیت کانادا عبور کنید، دیگر نباید به موضوع تمدید اعتبار ویزای تحصیلی کشور کانادا به عنوان مسئله ای هراس برانگیز نگاه کنید و تنها کافیست تا آخرین این مطلب با ما همراه باشید تا از زیر و بم این پروسه مهم باخبر شوید.

تمدید ویزای تحصیلی کانادا -استادی پرمیت

تمدید ویزای تحصیلی کانادا

مطمئناً موضوعی که در مراحل گرفتن ویزای دانشجویی کانادا کمتر به آن پرداخته می شود، پروسه تمدید ویزا و مجوز تحصیلی است که طبق جدیدترین اطلاعات ارائه شده در وب سایت رسمی Canada.ca، شامل جزئیات زیر می‌گردد:

به طور معمول، تاریخ انقضاء حک شده بر روی برگه استادی پرمیت به شما می گوید که چه زمانی باید از تحصیل دست کشیده و خاک کانادا را به سمت کشور مقصد ترک کنید. اگر نمی دانید که استادی پرمیت چیست باید بگوییم که استادی پرمیت یک برگه مجوز تحصیل در کشور کانادا است که در کنار ویزای این کشور به فرد اجازه حضور در کانادا و تحصیل بلند مدت می‌دهد.

یعنی عموماً ویزای صادر شده برای دانشجوی بین المللی از نوع ویزای مولتی نرمال توریستی است و اصل داستان و ماجرا همین استادی پرمیت است که دارای تاریخ اتمام اعتبار و انقضاء بوده و باید در صورت نیاز برای تمدید آن اقدام کرد.

پس وقتی صحبت از تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا می شود معمولاً منظور همان برگه استادی پرمیت است که جواز حضور شما در دانشگاه های کانادایی و ادامه تحصیل در این کشور محسوب می‌شود.

اگر بخواهید از تاریخ انقضاء استادی پرمیت خود مطلع شوید، کافیست تا به گوشه راست این مجوز نگاه کنید. مقدار اعتبار مجوز تحصیلی شما در اغلب موارد مشابه با بازه زمانی تحصیلی به علاوه 90 روز اضافه است. یعنی اگر دوره تحصیلی شما در مجموع 2 سال زمان می برد، مدت اعتبار استادی پرمیت معادل 2 سال و 3 ماه بوده و باید با توجه به این بازه زمانی برای تمدید اعتبار ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید.

لازم به ذکر است که 90 روز اضافه بازه ای است که برای آماده سازی و ترک خاک کانادا و یا تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا که همان استادی پرمیت است داده می‌شود.

در این میان اگر ذهن تان هنوز مشغول اعتبار ویزای کشور کانادا است باید بگوییم که ویزا جواز ورود شما به کانادا بوده و به تنهایی نه اجازه تحصیل بلند مدت و تمام وقت را به شما داده و نه اینکه می گذارد بیش از 6 ماه در هر بار ورود در خاک کانادا حضور داشته باشید.

پس باید بدانید که ارتباط ویزا با استادی پرمیت حالت علت و معلول داشته و تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا در مورد هر دوی این مدارک است.

زمان تمدید ویزای تحصیلی کانادا

اگر تمایل به ادامه تحصیل در بازه ای فراتر از اعتبار استادی پرمیت خود دارید، باید حداقل 30 روز قبل از تمام شدن اعتبار مجوز تحصیل برای تمدید ویزای تحصیلی و استادی پرمیت اقدام کنید. برای انجام این کار، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • حتماً از این موضوع مطمئن شوید که اعتبار پاسپورت شما در موقعیت مشابه منقضی نمی شود، چون اگر برای مثال از اعتبار پاسپورت شما کمتر از یکسال مانده باشد، نمی توانید توقع تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا را برای دو تا 3 سال دیگر داشته باشید؛ بلکه باید اول با آماده سازی مدارک لازم برای پاسپورت، یک گذرنامه جدید بگیرید و بعد کارهای تمدید مجوز تحصیل در کانادا را انجام دهید.
  • در صورتی که قبل از تاریخ انقضای مجوز تحصیلی برای تمدید ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید، می توانید تا زمان پایان ارزیابی و کسب نتیجه سفارت، با شرایط قبلی به تحصیل خود در این کشور ادامه دهید. این شرایط تنها در صورتی که در حال اقامت در کانادا باشید برای شما قابل استفاده است.

در صورتی که زودتر از موعد مورد انتظار دوره تحصیلی خود را در کانادا تمام کنید، تاریخ انقضای مجوز تحصیلی شما براساس هر کدام از موارد زیر که زودتر رخ دهد خواهد بود:

  • تاریخ ثبت شده بر روی استادی پرمیت
  • 90 روز بعد از تکمیل دوره و فارغ التحصیلی از دانشگاه

یکی از سوالات متداول دانشجویان بین المللی در کشور کانادا این است که چه زمانی بازه نهایی 90 روزه استادی پرمیت شروع می شود؟ در جواب باید بگوییم که این بازه در یکی از شرایط زیر شروع شده و اجرایی می‌گردد:

  • در تاریخی که شما نخستین اعلامیه را در قالب ایمیل، نامه و یا رونوشت از موسسه آموزشی کانادایی دریافت کرده اید که دوره تحصیلی تان تکمیل شده است یا
  • زمانی که مدرک دانشگاهی، گواهی و یا دیپلم خود را دریافت کنید

اگر قادر به اثبات زمان دریافت اولین اعلامیه و یادآوری از سوی دانشگاه خود نیستید، اولین تاریخ صدور مدرک استفاده می‌شود که باید به تائید موسسه آموزشی برسد.

در صورتی که تحت هر شرایطی دوره تحصیلی شما دیرتر از موعد مورد انتظار تمام شود، شما باید حداقل 30 روز قبل از پایان زمان اولیه استادی پرمیت برای تمدید آن اقدام نمایید.

موضوع قابل بحث در اینجا این است که اگر مجوز تحصیلی شما منقضی شد چکاری باید انجام دهید؟ چنانچه مایل به ادامه تحصیل در کشور کانادا هستید، اما جواز تحصیل شما فاقد اعتبار لازم است، نیاز به انجام امور زیر دارید:

  • اپلای برای یک استادی پرمیت جدید
  • بازیابی موقعیت تحصیلی به عنوان مقیم موقت کشور کانادا

در صورتی که بعد از منقضی شدن استادی پرمیت درخواست دهید، می توانید به حضور خود در کشور کانادا ادامه دهید، اما تا زمان بازیابی موقعیت تحصیلی و دریافت استادی پرمیت جدید اجازه ادامه تحصیل را در این کشور نخواهید داشت.

چنانچه موسسه آموزشی شما دیگر در لیست موسسات تائید شده DLI نباشد، این امکان را دارید تا پایان اعتبار استادی پرمیت فعلی به تحصیل پرداخته و یا به یک موسسه آموزشی دیگر در کشور کانادا نقل مکان کنید.

اگر قصد دارید تا قبل یا بعد از درخواست تمدید ویزا (استادی پرمیت جدید) کشور کانادا را برای مدتی ترک کنید و برای مثال به وطن خود برگردید، اجازه ورود دوباره به کانادا به شما داده نمی‌شود، مگر اینکه دارای یکی از شرایط زیر باشید:

  • دارای یک مجوز تحصیل معتبر باشید و یا معرفی نامه‌ای داشته باشید که نشان دهد برای یک مجوز تحصیلی قبول شده‌اید.
  • موسسه آموزشی شما در کشور کانادا در فهرست موسسات مورد تائید DLI طرح آماده باش اپیدمی کووید باشد.
  • دارای ویزای معتبر کانادا باشید.

اما برای تمدید ویزای تحصیلی کانادا و یا همان استادی پرمیت، شما باید پروسه اپلای را به صورت آنلاین انجام دهید. در صورتی که دارای معلولیتی هستید که امکان اپلای آنلاین را ندارید و یا مشکلی با درخواست آنلاین تمدید مجوز تحصیلی دارید، می توانید این کار را به صورت سنتی و یا همان کاغذی انجام دهید.

ولی باید به خاطر داشته باشید که تمدید استادی پرمیت کانادا به صورت آنلاین مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه پستی نیست و درخواست شما سریعاً به دست سفارت می رسد.
  • سرعت رسیدگی به درخواست های آنلاین بیشتر است.
  • انجام آنلاین این پروسه به شما کمک می‌کند تا از کامل بودن پرونده و درخواست خود قبل از ارسال مطمئن شوید.
  • امکان ارسال مدارک بیشتر، به سرعت و بدون مشکل وجود دارد. (در صورت درخواست برای مدارک پشتیبان)
  • اعلانیه ها، به روز رسانی ها و موارد جدید موقعیت درخواست شما به طور مستقیم در حساب کاربری آنلاین قرار می‌گیرد.

برای درخواست آنلاین تمدید اعتبار ویزای تحصیلی کشور کانادا شما به موارد زیر نیاز پیدا می‌کنید:

  • یک دستگاه اسکنر و یا دوربین برای ایجاد کپی های الکترونیکی از مدارک تحصیلی
  • یک مسترکارت و ویزاکارت معتبر برای پرداخت هزینه های تمدید ویزا
  • شما می توانید با مراجعه به وب سایت Canada.ca و جستجوی عبارت extend your study permit به بخش درخواست تمدید ویزای تحصیلی کانادا مراجعه کرده و با خواندن راهنما (instruction guide) تمامی مراحل را به خوبی تکمیل کرده و انجام دهید.
  • لازم به ذکر است که قبل از امکان آپلود فرم ها و مدارک، شما باید به چندین سوال پاسخ دهید؛ جواب این سوال ها برای ایجاد یک چک لیست شخصی سازی شده برای شما استفاده می شود.
  • شما همچنین باید از هزینه های مرتبط با تمدید ویزای تحصیلی کشور کانادا باخبر باشید، در اغلب موارد این هزینه ها شامل هزینه ارزیابی پرونده برای شما و فرد احتمالی همراه شما است.هزینه درخواست باید در انتهای پروسه اپلای و ارسال مدارک پرداخت شود.
  • در صورتی که از داخل کانادا برای تمدید ویزا اقدام کنید، نیازی به ارائه انگشت نگاری بیومتریک نخواهید داشت.
  • برای اپلای و درخواست آنلاین تمدید ویزا (تمدید استادی پرمیت) شما باید یک حساب کاربری در وب سایت رسمی Canada.ca ایجاد کنید، این کار برای پرداخت هزینه‌های در پیش رو، ارسال پرونده و چک کردن موقعیت حساب کاربری انجام می‌شود.

شرایط تمدید ویزای تحصیلی کانادا

با منقضی شدن استادی پرمیت چکاری باید انجام داد؟

در صورتی که هر یک از موارد زیر برای شما رخ دهد، موقعیت تحصیلی شما به عنوان دانشجوی بین‌المللی در کشور کانادا از بین می‌رود:

  • قبل از اینکه برای استادی پرمیت جدید درخواست دهید، مجوز تحصیلی شما منقضی شود.
  • شرایط استادی پرمیت شما تغییر پیدا کند که شامل تغییر موسسه آموزشی، رشته تحصیلی، مکان و شهر تحصیل، بازه زمانی تحصیل می‌شود.
  • توجهی به شرایط قید شده در مجوز تحصیلی خود نداشته باشید و قوانین آن را رعایت نکنید.

چنانچه شرایط تحصیلی شما به دلایل بالا از بین برود، تا زمان بازیابی و restore موقعیت دانشجویی، امکان تحصیل در کشور کانادا برای شما وجود ندارد.

شرایط بازیابی موقعیت دانشجویی در کانادا

در صورتی که مجوز تحصیلی شما منقضی شده، اما کماکان شرایط اقامت برای شما وجود داشته باشد، امکان درخواست بازیابی موقعیت دانشجویی Restore برای شما وجود دارد. به بیانی دیگر، اگر مایل به ادامه تحصیل در کشور کانادا هستید، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • درخواست برای استادی پرمیت جدید
  • درخواست بازیابی موقعیت اقامت موقت در کانادا
  • پرداخت هزینه های الزامی پرونده

شما می توانید با مراجعه به چک لیست مدارک و راهنمای تمدید ویزای تحصیلی کانادا در وب سایت Canada.ca کارهای مربوط به بازیابی و اپلای مجدد را انجام دهید. در واقع تمامی امور به طور شخصی و با استفاده از راهنمای وب سایت اداره مهاجرت و شهروندی کشور کانادا قابل انجام بوده و سختی خاصی برای انجام آن وجود ندارد.

در بازه زمانی رسیدگی و ارزیابی درخواست شما، امکان اقامت در کشور کانادا وجود دارد، اما هیچ تضمینی برای موافقت با درخواست بازیابی موقعیت و تمدید ویزا نیست.

در هنگام اپلای، مطمئن شوید که کارهای زیر را انجام دهید:

  • در داخل وب سایت و در صورت نیاز گزینه Restore my status را در بخش 3 فرم بزنید.
  • یک متن توضیحی با ارائه دلیل به پرونده خود پیوست کنید که نشان دهد چرا می خواهید اقامت و موقعیت دانشجویی خود را تمدید کنید.
  • هزینه بازیابی موقعیت را به صورت آنلاین پرداخت کنید.

در صورتی که با درخواست بازیابی اقامت موقت شما در کانادا موافقت شود:

  • امکان دریافت مجوز تحصیل در این کشور را دارید که تمامی شرایط اقامتی شما در کشور کانادا در آن ذکر شده است.
  • اقامت موقت شما در کانادا تا یک تاریخ معین تمدید می گردد.

در صورتی که دانشجو دارای همراه باشد، او نیز ملزم به اقدام برای درخواست بازیابی موقعیت در کانادا خواهد بود.

شرایط متقاضی در خارج از کانادا

چنانچه دارای شرایط زیر باشید، می توانید به عنوان دانشجوی بین‌المللی مجدداً به کشور کانادا سفر کنید:

  • دارای پاسپورت و ویزای معتبر کانادا باشید.
  • دارای استادی پرمیت معتبر بوده و یا با درخواست تمدید ویزای تحصیلی کانادا موافقت شده باشد.
  • برای تحصیل در یکی از موسسات آموزشی DLI فهرست جدید و آماده کووید-19 درخواست داده باشید.
  • دارای ویزای معتبر ویزیتور کانادا باشید.
  • از شرایط لازم برای ورود به کشور کانادا از جمله نتایج آزمایش و کارت واکسن کووید برخوردار باشید.

شما ملزم به داشتن تمامی شرایط بالا برای ورود مجدد به کشور کانادا هستید. البته در صورتی که هنوز با درخواست تمدید ویزا و استادی پرمیت شما موافقت نشده باشد، اجازه ورود به کانادا را در اغلب موارد نخواهید داشت. در این مورد بهتر است از آخرین اخبار بازگشایی مرزهای کانادا نیز باخبر شوید.

لازم به ذکر است که برای افرادی که پس از درخواست تمدید از کانادا خارج شده‌اند، ابزاری هوشمند با مجموعه‌ای از سوالات در وب سایت Canada.ca قرار داده شده که با پاسخ به آنها می توانید بفهمید که آیا امکان ورود مجدد به این کشور را داشته و یا ملزم به کسب مدرک و یا انجام کار مضاعفی هستید.

هزینه تمدید استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا

هزینه استادی پرمیت

طبق اطلاعات ارائه شده، هزینه تمدید ویزای تحصیلی کانادا (استادی پرمیت) معادل با 150 دلار کانادا است. این در حالی است که به دلایل مسائل اپیدمی اخیر، پروسه بررسی و ارزیابی تمدید مجوز تحصیل کمی با تاخیر روبرو شده و حداقل مدت زمان ارزیابی و رسیدگی به پرونده 57 روز کاری خواهد بود.

اما ممکن است به دلایل مختلف، مدت زمان بیشتری برای ارزیابی درخواست تمدید مجوز تحصیل شما مورد نیاز باشد.

در صورتی که طبق توضیحات ارائه شده در بالا نیاز به بازیابی موقعیت تحصیلی و به اصطلاح restoration داشته باشید، مجموع هزینه های شما با احتساب درخواست بازیابی و مجوز تحصیل جدید 350 دلار خواهد شد.

در واقع اگر برای تمدید ویزای تحصیلی در داخل کانادا اقدام نکنید، موقعیت تحصیلی و دانشجویی شما از بین می رود و برای حداکثر 90 روز فرصت دارید تا نسبت به بازیابی موقعیت و درخواست یک مجوز تحصیلی جدید در این کشور درخواست دهید. در غیر این صورت ملزم به ترک کانادا خواهید بود.

با توجه به جزئیات بسیار فراوان در مورد مقوله تمدید ویزای تحصیلی کانادا، درخواست استادی پرمیت جدید و یا بازیابی موقعیت دانشجویی، شما این امکان را دارید تا از مشاوره و خدمات تخصصی کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی لتس گو یونی در این زمینه استفاده کنید.

ورک پرمیت کانادا

به عنوان یک دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در کانادا، در صورتی که یک دانشجوی تمام وقت باشید، در یک موسسه آموزشی مورد تائید DLI ثبت نام کرده و دارای شرایط لازم کار داخل و یا خارج از دانشگاه باشید، مجاز به انجام کار دانشجویی پاره وقت برای حداکثر 20 ساعت در هفته بوده و در مواقع تعطیلات دانشگاه، امکان انجام کار تمام وقت برای شما وجود دارد.

البته یک ورک پرمیت هم برای دانشجویان به نام PGWP وجود دارد که فرد می تواند قبل از اتمام دوره و پیش از فارغ التحصیلی از دانشگاه کانادایی برای آن درخواست داده و برای حداکثر 2 تا 3 سال بیشتر به کار دائم و زندگی در این کشور بپردازد.

طبق مسائل و مشکلات پیش آمده بر سر اپیدمی کووید، شرایط خاصی نیز برای مجوزهای کار Co-op، کار از راه دور و موارد این چنینی تعیین شده که با مراجعه به وب سایت Canada.ca می‌توانید از آنها مطلع شوید.

چنانچه به عنوان دانشجو دارای همراه باشید، در صورتی که فرد همراه همسر شما باشد می تواند از مجوز کار تمام وقت و به اصطلاح open work permit برخوردار شود، این بدین معنی است که محدودیتی برای انتخاب کارفرما نداشته و می‌تواند تا پایان تحصیل شما کار تمام وقت و قانونی در کشور کانادا انجام دهد.

امیدواریم که توانسته باشیم به خوبی شما را در مورد تمدید ویزای تحصیلی کانادا و استادی پرمیت این کشور راهنمایی کنیم. چنانچه باز هم سوالی فراتر از مسائل عنوان شده در این مطلب دارید، کافیست تا از طریق کامنت پایین صفحه و یا تماس با کارشناسان، سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا به بهترین نحو به آنها پاسخ داده شود.