ما قصد داریم تا در این مطلب از وبلاگ لتس گو یونی به تحصیل موسیقی در دانشگاه های کانادا به صورت اختصاصی بپردازیم و شما را با شرایط مورد نیاز برای پذیرش رشته موسیقی در کانادا و همچنین با بهترین دانشگاه های موسیقی کانادا آشنا کنیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

از آنجایی که تحصیل موسیقی به یکی از انتخاب‌های متقاضیان تحصیل در کانادا تبدیل شده است، بسیاری از دانشگاه‌های سطح بالای کانادا نیز این رشته تحصیلی را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده‌اند. همچنین از دیگر سو ایرانی‌های بسیاری نیز برای تحصیل در این رشته به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند تا از دانشگاه‌های باکیفیت در زمینه رشته موسیقی استفاده کنند.

تحصیل موسیقی همواره یکی از گزینه‌های محبوب برای آموزش‌های دانشگاهی بوده است که در برخی از کشورها همانند ایران با محدودیت‌هایی روبرو بوده است. از این رو افراد بسیاری که علاقه مند به تحصیل در زمینه موسیقی هستند به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند تا از امکانات آموزشی این کشور در جهت ارتقای سطح موسیقی خود بهره‌مند شوند.

رشته موسیقی در کانادا

رشته موسیقی در کانادا

رشته موسیقی همانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی یکی از گزینه‌های مناسب برای مهاجرت تحصیلی بسیاری از ایرانی‌ها است که گاها برای تحصیل موسیقی که در گروه رشته هنری می‌باشد، در ایران با محدودیت‌هایی روبرو هستند. از طرف دیگر دانشگاه‌های بسیاری در کانادا هستند که تحصیل موسیقی را ارائه می‌دهند و علاقه مندان این حوزه به راحتی می‌توانند برای تحصیل در رشته موسیقی در کشور کانادا از هر دانشگاهی که بخواهند پذیرش تحصیلی بگیرند.

رشته موسیقی در دانشگاه‌های کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف همچون: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند از ابتدا دوره تحصیلات دانشگاهی خود را در این رشته تحصیلی آغاز کنند و تا مقاطع بالاتر آن را ادامه دهند و در آینده از آن استفاده کنند.

موسیقی در کانادا یک رشته بسیار گسترده و چند وجهی است که شامل چندین جنبه عملی و جنبه‌های نظری با تخصص ‌های مختلف است. جنبه‌های عملی این رشته تحصیلی در کانادا عبارت‌اند از: آواز، رهبری و آهنگ سازی موسیقی. همچنین برخی رشته‌های مرتبط با تحصیل موسیقی نیز در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند که به عنوان تخصص در رشته موسیقی معرفی می‌شوند که عبارت‌اند از: آموزش موسیقی، تحقیقات تاریخی موسیقی، فناوری موسیقی، بازاریابی موسیقی و غیره. 

رشته موسیقی در کانادا در دوره کارشناسی به آشنایی کامل دانشجو با تاریخچه موسیقی، تئوری‌های موسیقی، آشنایی با انواع سازهای مختلف، آواز و اجراهای گروهی اختصاص پیدا می‌کند و به طور کلی دانشجو در این مقطع تحصیلی اطلاعات بسیاری از این حوزه هنری کسب می‌کند.

اما در دوره‌های تحصیلات تکمیلی موسیقی در دانشگاه‌های کانادا، بیشتر دروس به صورت عملی اجرا می‌شوند و دانشجویان باید در سمینارها شرکت کنند و همچنین تحقیقات عملی انجام دهند. از طرف دیگر دانشجویان باید یک زمینه تخصصی را در طول این دوره برای خود انتخاب کنند و به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت کنند.

مزیت تحصیل در رشته موسیقی در کانادا چیست؟

دانشگاه‌های کشور کانادا به دلایل بسیاری در ارائه رشته موسیقی به علاقه مندان این حوزه هنری از یکدیگر پیشی گرفته‌اند و در اکثر دانشگاه‌های کانادا تحصیل موسیقی برای دانشجویان هنر ارائه می‌شود.

یکی از مهمترین عواملی که سبب شده است تا دانشگاه‌های کانادا رشته موسیقی را ارائه کنند این است که طبق آمار شورای کانادا از سال 2019، مشاغل مربوط به موسیقی و نوازندگی و خوانندگی مورد استقبال بیشتری نسبت به سایر مشاغل هنری قرار گرفته‌اند. 

طبق گزارش اعلام شده 22 درصد کل هنرمندان کشور کانادا را نوازندگان و خوانندگان تشکیل می دهند که در زمینه موسیقی در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده‌اند و از همین رو انتظار می‌رود که تعداد بیشتری از جوانان وارد این حوزه آموزشی شوند و پس از دوران تحصیل خود وارد بازار کار رشته موسیقی در کانادا شوند.

فارغ التحصیلان موسیقی در کشور کانادا می‌توانند وارد مشاغلی همچون: موسیقی درمانی، معلم موسیقی، تکنسین‌های موسیقی و نوازندگان حرفه‌ای شوند و در آن‌هافعالیت کنند. به طور مثال متوسط حقوق یک نوازنده در کانادا سالانه در حدود 40 هزار دلار کانادا است.

کلاس موسیقی

بهترین دانشگاه های موسیقی کانادا

بسیاری از دانشگاه‌های کشور کانادا به دلیل تقاضای بالای تحصیل موسیقی، رشته موسیقی را در میان رشته های تحصیلی خود قرار داده‌اند و در این رشته تحصیلی داشنجو پذیرش می‌کنند. اما برخی از دانشگاه‌های کانادا هستند که در زمینه موسیقی سرآمد هستند.

همان طور که پیشتر در مطلبی از لتس گو یونی بهترین دانشگاه ‌های موسیقی دنیا را به شما معرفی کردیم، سعی کرده‌ایم تا در این مطلب بهترین دانشگاه های موسیقی کانادا را به شما معرفی کنیم تا با دیدی باز بتوانید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید پس همراه ما باشید:

دانشگاه تورنتو که معمولا در صدر لیست بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا قرار دارد در زمینه تحصیل موسیقی نیز بهترین دانشکده موسیقی را دارد و این رشته تحصیلی را در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا برای علاقه مندان ارائه می‌کند. رشته های مختلف دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: تاریخ موسیقی، اپرا، جاز، اجرا، آموزش و آهنگسازی.

دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه دوم را در حوزه تحصیل موسیقی در میان دانشگاه‌های کانادا را از آن خود کرده است و طرفداران بسیاری برای تحصیل نیز دارد. این دانشگاه رشته موسیقی را در دوره‌های کوتاه مدت گواهی‌نامه محور تا مقطع دکترا برای علاقه‌مندان خود ارائه می‌کند.

دانشگاه مک گیل یک مدرسه تخصصی تحصیل موسیقی به نام Schulich دارد که برگرفته از نام سیمور شولیچ است و در زمینه موسیقی بسیار عالی عمل کرده است و افراد بسیاری خواهان تحصیل در این مدرسه موسیقی هستند. 

دانشگاه مک مستر رشته موسیقی را به صورت کاملا عملی به دانشجویان خود یاد می‌دهد و در بسیاری از مواقع کنسرت‌های دانشجویی را در محل دانشگاه برگزار می‌کنند تا دانشجویان اجرا را تجربه کنند. دانشگاه مک مستر در رشته موسیقی بیشتر در زمنیه تک خوانی و یا خوانندگی جمعی به صورت تخصصی عمل می‌کند.

دانشگاه آلبرتا به عنوان پنجمین دانشگاه مشهور در زمینه تحصیل موسیقی در کانادا شناخته شده است که رشته موسیقی را در مقطع کارشناسی برای علاقه مندان تحصیل در این دانشگاه ارائه می‌کند.

دانشگاه وسترن در همه مقاطع تحصیلی رشته موسیقی را به دانشجویان خود ارائه می‌کند و یکی از دانشگاه‌های دولتی کانادا است که رتبه بسیار بالایی در زمینه موسیقی در میان دیگر دانشگاه‌های کانادا به دست آورده است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو برای تحصیل موسیقی کالج کنراد گربل را تاسیس کرده است و آموزش بیش از 20 ساز و همچنین آموزش آواز را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد.

دانشگاه اتاوا یک دانشگاه دو زبانه است که رشته موسیقی را به صورت بسیار باکیفیت به علاقه مندان ارائه می‌کند و مدرسه موسیقی اتاوا یکی از پیشگامان اصلی موسیقی در کشور کانادا است که این رشته تحصیلی را در مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشجویان خود ارائه می‌کند.

دانشگاه کلگری در رشته موسیقی سابقه بی نظیر و طولانی مدت دارد و طیف گسترده و ابتکاری و میان رشته‌ای در زمینه موسیقی ارائه می‌کند که با تأکید بر خلق، اجرا و مطالعه آثار هنری جدید، میزبان دانشجویانی است که می‌خواهند در آینده به هنرمندانی دقیق، پیشرفته و خلاق تبدیل شوند.

دانشگاه دالهوزی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی را راه اندازی کرده است و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی موسیقی را برای دانشجویانی که می‌خواهند در مطالعات موسیقی تخصص بگیرند ارائه می‌کند.

شرایط پذیرش رشته موسیقی در کانادا

برای داشتن یکی از مدارک معتبر در زمینه موسیقی از بهترین دانشگاه‌های کانادا شرایط و مدارکی مورد نیاز است که متقاضیان پیش از اقدام برای گرفتن نامه پذیرش باید از آن اطلاع و آگاهی داشته باشند و این شرایط را کسب کنند تا در این زمینه موفق شوند.

معمولا شرایط مربوط به گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا ثابت است ولی برخی از رشته‌های خاص همانند رشته موسیقی پیش نیازهای مخصوص به خود همچون: داشتن تجربه موسیقیایی، ارائه رزومه و ... است. اما به طور کلی برای اطلاع از شرایط کلی مربوط به گرفتن پذیرش، متقاضی با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر به راحتی می‌تواند از شرایط مورد نیاز اطلاع کسب کند. 

مدارکی همچون: رونوشت تمامی نمرات دوره‌های تحصیلی پیشین، توصیه نامه، مدرک تحصیلی دوره پیشین، رزومه، انگیزه نامه، مدارک هویتی، ترجمه رسمی کلیه مدارک به زبان انگلیسی یا فرانسوی و تسلط به یکی از زبان‌های فرانسوی و انگلیسی با داشتن یکی از مدارک معتبر و قابل قبول جهانی برای گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه‌های کشور کانادا مورد نیاز است.

البته لازم به ذکر است بدانید که شرایط پذیرش هر دانشگاه با دیگری کاملا متفاوت است و متقاضیان باید در ابتدا دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سپس از طریق موسسه مهاجرتی لتس گو یونی و با همراهی مشاوران باتجربه این موسسه اعزام دانشجو، مدارک مورد نیاز آن دانشگاه را بررسی کند و به دانشگاه ارسال کند.

کنسرت موسیقی

هزینه تحصیل در رشته موسیقی در کانادا

درخصوص هزینه‌های تحصیل موسیقی در دانشگاه‌های کشور کانادا باید گفت که میزان شهریه سالیانه دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و دانشجو میزان‌های متفاوتی از شهریه را باید پرداخت کند. اما به طور میانگین باید گفت که شهریه اکثر دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل موسیقی بین 20 تا 30 هزار دلار کانادا در سال است.

البته برخی از دانشگاه‌های در کانادا هستند که مبلغ شهریه آن‌ها گاها کمتر از 20 هزار دلار در سال و یا بیشتر از 30 هزار دلار در سال است. همچنین شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا نیز با مقطع کارشناسی کاملا متفاوت است. پس قبل از اقدامات اولیه بهتر است از مبالغ شهریه دانشگاه انتخابی خود اطلاع کسب کنید.

به طور مثال شهریه سالیانه تحصیل موسیقی در دانشگاه تورنتو درحدود 46 هزار دلار است که در مقایسه با شهریه سالیانه دانشگاه وسترن که رشته موسیقی را ارائه می‌کند و درحدود 17 هزار دلار کانادا است، کاملا متفاوت و بسیار بیشتر است. همچنین شهریه دانشگاه کلگری در رشته موسیقی درحدود 26 هزار دلار در سال است. 

اگر تحصیل موسیقی در دانشگاه های کانادا را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی خود را رزرو کنید تا با همراهی کارشناسان باتجربه لتس گو یونی شرایط خود را  بررسی کنید و از بهترین دانشگاه موسیقی کانادا پذیرش تحصیلی بگیرید.