تحصیل پزشکی در انگلستان فرصت تمرین در محیط‌های درمانی واقعی را به فرد می‌دهد و او را جوری تربیت می‌کند که در کشور یا مقصد دیگری، به راحتی از مهارت‌هایش استفاده کند. اگر فردی قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارد، انگلستان بهترین جا برای شروع است. علاوه بر دسترسی به دانشگاه‌های درجه یک جهان، فرد می‌تواند تخصص خود را با حمایت استادان متعهد و دسترسی به تجهیزات پیشرفته پیش ببرد. 

بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی این کشور درمان‌های نوینی برای برخی از معضل‌های پزشکی که جهان امروز با آن روبرو است ارائه می‌دهند. از تولید واکسن در سال ۱۷۹۸ تا انجام اولین سونوگرافی جنینی جهان و توسعه اولین دست مصنوعی مفصلی جهان در سال ۲۰۱۳، این کشور همواره برای الهام بخشیدن به نسل بعدی طبابت تلاش می‌کند. شما می‌توانید از مشاوره پذیرش تحصیلی لتس گو یونی استفاده کنید تا شانس خود را برای ورود به مدارس پزشکی این مقصد بسنجید. 

تحصیل پزشکی در انگلستان

تحصیل پزشکی در انگلستان این روزها به دلیل شرایط عالی، تقاضای بالایی میان متقاضیان بین المللی دارد. علاوه بر تسلط بر علم طبابت نوین انگلیسی، هم به صورت تئوری و هم عملی، فرد مهارت‌های ارتباطی و رفتار با بیمار را که در طول حرفه خود به آن‌ها نیاز دارد، یاد خواهد گرفت. 

اگر بخواهیم مقایسه تحصیل در آمریکا و انگلیس در این رشته را پیش ببریم، باید گفت سیستم درمان این کشور بسیار شبیه به دانشگاه‌های آمریکایی است، با این تفاوت که عموما مقطع کارشناسی برای پنج سال به جای چهار سال طول می‌کشد. دو سال اول بیشتر شامل دروس و ماژول‌های علوم پایه است که از طریق سخنرانی‌های سنتی و کارهای آزمایشگاهی تدریس می‌شوند و در همان سالهای ابتدایی دانشجویان در موقعیت‌های عملی قرار خواهند گرفت. 

سه سال آخر شامل آموزش بالینی است و در ابتدا به تخصص‌های اصلی پایه مانند حوزه قلب و عروق می‌پردازد و بعدا به زیرتخصص‌هایی مانند چشم‌پزشکی تقسیم می‌شوند. بر اساس آمار، در UCAS (سرویس پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌ها) کمتر از ۱۶ درصد از متقاضیان پیشنهاد پذیرش تحصیلی در پزشکی و دندان‌پزشکی از دانشگاه‌های انگلیس دریافت کرده‌اند و این خود نشان می‌دهد که این پروسه بسیار رقابتی می‌باشد. 

تحصیل پزشکی در انگلستان

برخی از موسسات معتبر مانند دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبریج، کالج دانشگاهی لندن و کالج سلطنتی لندن دوره‌های شش‌ساله ارائه می‌دهند. پس از اتمام، دانشجویان مدرک MBBS یا BM BCh (کارشناسی پزشکی و جراحی) دریافت می‌کنند که نشان‌دهنده دستاورد آن‌ها در هر دو حوزه پزشکی و جراحی است. 

پس از پایان دوره MBBS، دانشجویان وارد دوره فاندیشن/ Foundation می‌شوند که گامی ضروری برای کسانی است که مایل به کار به عنوان یک پزشک در انگلستان هستند. در طول سال‌های فاندیشن (F۱ و F۲)، دانشجویان به صورت تمام وقت استخدام شده و تجارب عملی ارزشمندی کسب می‌کنند. 

پس از اتمام دوره فاندیشن، فارغ‌التحصیلان به طور کامل توسط شورای پزشکی عمومی (GMC) تایید می‌شوند. پس از آن، پزشکان می‌توانند آموزش تخصصی در زمینه‌های مختلف این رشته، مانند اطفال، غدد، قلب و غیره را دنبال کنند، که مدت زمان آن‌ها بسته به تخصص انتخابی، بین سه تا هشت سال است. پرمتقاضی‌ترین تخصص‌های این رشته سرطان‌شناسی، رادیولوژی، روان‌پزشکی اطفال و چشم‌پزشکی هستند. 

همچنین، مقطع ارشد و دکتری برای افرادی طراحی شده‌اند که قبلاً یک مدرک لیسانس گرفته‌اند. این دوره‌ها معمولاً چهار سال طول می‌کشند و الزامات خاص‌شان ممکن است بین دانشگاه‌ها متفاوت باشد؛ مثلا بعضی از آن‌ها هر مدرک لیسانسی را قبول می‌کنند در حالی که بعضی دیگر از متقاضی مدرکی در حوزه علوم یا پزشکی زیستی می‌خواهد. 

شرایط تحصیل پزشکی در انگلیس 

شرایط تحصیل پزشکی در انگلیس به علت تقاضای بالا بسیار رقابتی است و همانطور که پیش‌تر گفتیم، نرخ پذیرش چنین رشته‌ای در این کشور بسیار پایین است، از این رو لازم است به خوبی برای آن آماده شد. دوره‌های ارشد و دکتری، به دلیل محدودیت، رقابتی‌تر نیز هستند. 

الزامات دانشگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشند، اما برخی معیار مشترک برای تمامی مقاطع وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی که متقاضی مقطع لیسانس هستند، معمولاً برای ورود به حوزه طبابت در این کشور باید حتما دوره دبیرستان را به اتمام رسانده باشند. نمرات خوب در دروسی مانند زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک معمولا برای تحصیل در مقطع کارشناسی لازم هستند. 

دانشجویان باید هنگام شروع دوره تحصیلی ۱۸ساله باشند، اما جدا از این هیچ محدودیت سنی دیگری برای پذیرش وجود ندارد؛ اما متقاضیان مسن‌تر باید پیامدهای ورود به حرفه در مرحله بعدی را در نظر بگیرند. همچنین هرچه سن بالاتر باشد، پروسه گرفتن ویزا نیز سخت‌تر می‌شود. متقاضیانی که می‌خواهند قبل از ۱۸ سالگی برای پذیرش اقدام کنند، باید اول دوره A-levels را بگذرانند و در سه درس مرتبط به حوزه نمره بالایی بگیرند. 

دروس این دوره بر اساس رشته‌ی تحصیلی مورد نظر متقاضی به گروه‌های مطالعاتی مختلف تقسیم می‌شوند. برای مثال، دانش‌آموزانی که می‌خواهند پزشکی، دندان‌پزشکی یا دام‌پزشکی را در دانشگاه بخوانند، باید دوره‌ی A-Level در مدیسین را انتخاب کنند. 

دانش‌آموزان ایرانی که سطح تحصیلی بالا و نمرات خوبی دارند، می‌توانند پس از تکمیل سال دهم، وارد دوره‌ی A-Level شوند و دانش‌آموزانی که قبلاً دیپلم یا مدرک پیش‌دانشگاهی گرفته‌اند نیز حتما باید در این دوره شرکت کنند؛ چرا که یکی از الزامات رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی میباشد. 

همچنین، برای دانشجویان بین‌المللی ممکن است نیاز باشد تا قبل از ورود به مقطع لیسانس، یک دوره پایه یا Foundation را بخوانند. دوره‌های پایه معمولاً یک سال طول می‌کشند و بر روی زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی و انگلیسی تمرکز دارند و متقاضیان بین‌المللی را برای دوره‌های تمام‌وقت این رشته آماده می‌کنند. 

تسلط به زبان انگلیسی هم بسیار ضروری است و آیلتس حداقل ۶ یا تافل حداقل ۹۰ نیاز است و تجربه کاری هم می‌تواند در فرآیند انتخاب تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. متقاضیانی که در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند معمولاً دعوت می‌شوند تا در یک مصاحبه، چه حضوری چه آنلاین، شرکت کنند تا به طور دقیق‌تری ارزیابی شوند. 

برای درخواست در مقطع کارشناسی باید از طریق UCAS اقدام کرد و برای مقطع ارشد و دکتری از طریق سایت رسمی دانشگاه مورد نظر. هنگام درخواست از طریق UCAS، متقاضی می‌تواند چهار دانشگاهی که دوره‌های این رشته را ارائه می‌دهند در فرم درخواست خود انتخاب کنند. همچنین می‌توان برای انتخاب اضافه‌تر سراغ دوره‌های مکملی مانند بیوشیمی، علوم زیستی، روانشناسی یا فیزیوتراپی رفت. 

آزمون ورودی پزشکی انگلیس

مدارک مورد نیاز برای پذیرش 

  • تمام مدارک تحصیلی قبلی
  • گذرنامه 
  • شناسنامه 
  • ریزنمرات مدرک قبلی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • عکس‌های پاسپورتی
  • رزومه کاری (در بیشتر مواقع برای مقاطع ارشد و دکتری)

آزمون ورودی پزشکی انگلیس

آزمون ورودی پزشکی انگلیس شامل ۲ آزمون توانایی بالینی انگلستان (UKCAT) و آزمون پذیرش بیوپزشکی (BMAT) می‌شود که الزام ورود به بیشتر دانشکده‌های پزشکی این کشور می‌باشد. این آزمون‌ها تفکر انتقادی، حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی متقاضی را ارزیابی می‌کنند. 

UKCAT آزمونی آنلاین است که توسط برخی از دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی استفاده می‌شود و شامل چهار آزمون استدلالی و یک آزمون قضاوت موقعیتی است. آزمون‌های استدلالی شامل استدلال کلامی، استدلال کمی، استدلال انتزاعی و تجزیه و تحلیل تصمیم هستند. آزمون قضاوت موقعیتی پاسخ‌ها را در سناریوهای مختلف و منطبق بر اخلاق طبابت می‌سنجند. سوالات این آزمون چندگزینه‌ای هستند. 

از طرف دیگر، BMAT آزمون استاندارد دیگری است که توسط دانشگاه‌های انگلستان برای ارزیابی متقاضیان دوره‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و مرتبط استفاده می‌شود. این آزمون مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی و استدلال علمی را ارزیابی می‌کند. با این حال، از سال تحصیلی ۲۰۲۴، BMAT به دلایل مختلف کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در حالی که بیشتر دانشکده‌ها در انگلستان UCAT را مبنا قرار می‌دهند، هفت دانشکده وجود دارند که در حال حاضر BMAT را در معیارهای ارزیابی خود گنجانده‌اند. این دانشکده‌ها شامل برایتون و ساسکس، دانشگاه امپریال لندن، دانشگاه لنکستر، دانشگاه لیدز، دانشگاه کمبریج، کالج دانشگاهی لندن (UCL) و دانشگاه آکسفورد می‌شوند. 

احتمالا بجای این آزمون، از یک جایی به بعد تمامی مراکز از آزمون UCAT به عنوان یک جایگزین استفاده کنند. با این حال، موسساتی مانند آکسفورد و کمبریج، که به خاطر آزمون‌های منحصر به فرد خود شناخته شده‌اند، ممکن است تصمیم بگیرند که آزمون‌های خاص خود را برای پذیرش توسعه دهند. 

هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس

هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس می‌تواند یک سرمایه‌گذاری قابل توجه محسوب شود و مهم است که هزینه‌های مربوطه حتما قبل از هر اقدامی در نظر گرفته شوند. در اینجا علاوه بر اشاره به هزینه حدودی این رشته، برخی نکات کلیدی دیگری را که بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارند را بررسی می‌کنیم.

تعداد نسبتا کمی دانشکده‌ پزشکی در این کشور وجود دارد و تنها حدود ۴۰ دانشگاه دوره‌های این رشته را ارائه می‌دهند. این انتخاب محدود به این معنی است که رقابت برای پذیرش بسیار بالا است و همین محدودیت، باعث افزایش شهریه نیز می‌شود. 

هزینه‌های سالانه تحصیل این رشته متفاوت است اما عموما دانشجویان باید برای هزینه‌هایی بین ۱۵.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰ پوند آماده باشند. از بین دانشگاه‌ها، دانشگاه کمبریج یکی از گران‌ترین گزینه‌ها شناخته می‌شود و هزینه سالانه این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۶۵.۰۰۰ پوند می‌باشد. لازم به ذکر است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بورسیه نیز اقدام کنند و این بورس‌ها می‌توانند هزینه کلی تحصیل را کاهش دهند. در بخش زیر به بررسی بورسیه‌ها و امکان تحصیل رایگان در این کشور می‌پردازیم. 

هزینه تحصیل پزشکی در انگلیس

تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان 

تحصیل رایگان پزشکی در انگلستان عملا غیر ممکن است اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند هزینه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. مثلا چندین مدرسه مدیکال ارزان وجود دارد که آموزش و زیرساخت عالی ارائه می‌دهند یا موسسات و بنیادهای مختلف که بورسیه تحصیلی خوبی برای این رشته ارائه می‌دهند. ابتدا به دانشگاه‌های ارزان قیمت می‌پردازیم: 

  • مدرسه پزشکی ناتینگهام
  • دانشکده پزشکی، دانشگاه ساوتهمپتون
  • مدرسه پزشکی لستر
  • مدرسه پزشکی بیرمنگام

بورس‌های معتبر برای خواندن این رشته در انگلیس نیز عبارتند از: 

بورس‌های چونینگ انگلیس: این بورسیه تحصیلی کاملاً توسط دولت انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی تامین شده‌ و شامل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های سفر و هزینه‌های ویزا می‌شود. 

بورسیه دانشکده پزشکی بین‌المللی هال یورک: این بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی و نیاز مالی دانشجویان پزشکی و جراحی در دسترس است و شامل بخش قابل توجهی از هزینه‌های تحصیلی برای دو سال اول می‌شود. 

بورسیه جان آبرنتی: این بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه کوئین مری لندن ارائه می‌شود و برای دانشجویان بین‌المللی و بومی که قصد تحصیل این رشته را دارند، در دسترس است. اگر فرد بتواند هرساله نمرات خوبی بگیرد، این بورسیه تا ۵ سال قابل تمدید است. 

بورسیه‌ دانشکده پزشکی و درمان جهانی لندن: دپارتمان درمان و پزشکی اجتماعی جهانی در دانشگاه کینگز لندن بورسیه‌ تحصیلی را به متقاضیان بین‌المللی که نمی‌توانند شهریه خود را بپردازند، ارائه می‌دهد. بورسیه‌ تحصیلی کارشناسی به ارزش حدود ۹ هزار پوند و بورسیه‌ تحصیلی ارشد و دکتری به ارزش حدود ۱۱ هزار پوند برای دانشجویان تمام وقت در دسترس هستند. 

بورسیه رهبران آینده بهداشت جهانی: این بورسیه تحصیلی توسط مدرسه پزشکی لیورپول ارائه می‌شود و برای دانشجویان بین‌المللی دوره‌های پزشکی می‌باشد. این بورسیه تحصیلی، شهریه، هزینه‌های سفر و حقوق معیشتی ناچیزی را نیز پوشش می‌دهد. 

بهترین دانشگاه پزشکی انگلیس

بهترین دانشگاه پزشکی انگلیس، دانشگاه کمبریج می‌باشد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، انگلستان در کل ۴۴ دانشکده پزشکی دارد که توسط شورای عمومی پزشکی (GMC) تایید شده‌اند و شناخته شده‌ترین دانشگاه‌های انگلستان که دوره‌های پزشکی ارائه می‌دهند، شامل دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه گلاسگو، دانشگاه سلطنتی لندن و دانشگاه کینگز لندن می‌شوند. 

دانشگاه کمبریج به خاطر کیفیت استثنایی، دوره درسی سخت، فرصت‌های تحقیق و تعهد به پرورش پزشکانی ماهر در حوزه درمان بسیار مورد توجه بوده و در نزدیکی موسسات تحقیقاتی معروفی مانند موسسه بابراهام و مرکز تحقیقات بیوپزشکی کمبریج قرار دارد. 

دانشگاه کمبریج دو دوره لیسانس پزشکی ارائه می‌دهد که شش سال طول می‌کشد و برای دانشجویانی که مدرک لیسانس دیگری ندارند طراحی شده است. سه سال اول بر روی علوم پایه پزشکی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و داروشناسی تمرکز دارد و سه سال باقیمانده شامل آموزش بالینی عملی در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های درمان است. 

شرایط تحصیل پزشکی در انگلستان

شرایط کار حین و پس از تحصیل پزشکی در انگلستان

تحصیل این رشته در انگلیس شرایط کاری عالی و فرصت‌های فراوانی برای کارآموزی و اشتغال فراهم می‌کند. خدمات ملی بهداشت (NHS) که توسط دولت این کشور تامین می‌شود، حین تحصیل MBBS گزینه‌های کارآموزی بسیاری را برای دانشجویان مهیا می‌کند. 

بسیاری از دانشجویان پزشکی تصمیم می‌گیرند به صورت پاره‌وقت به عنوان دستیار در بیمارستان‌ها کار کنند که شامل کمک به بیماران در نیازهای روزانه‌شان، مانند دستشویی، خوردن و غیره است و اگرچه کار خیلی جذابی محسوب نمی‌شود، اما برای دانشجویان پزشکی تجربه‌ای بسیار خوب و مفید است. 

این کار به آن‌ها تجربه‌ی بالینی ارزشمندی می‌دهد و آن‌ها را با محیط بیمارستان آشنا می‌کند. اما قبل از برنامه ریزی برای هر شغلی، دانشجویان پزشکی باید سیاست دانشگاه‌شان را بررسی کنند، زیرا برخی ممکن است محدودیت‌هایی در نوع و مقدار کاری که می‌توانند انجام دهند داشته باشند. مثلا دانشگاه آکسفورد در اکثر مواقع تنها اجازه کار در خود دانشگاه را می‌دهد. 

بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقات پزشکی خصوصی هم موقعیت‌های جذابی برای فارغ‌التحصیلان پزشکی جوان و باهوش فراهم می‌کنند. کار در مراکز تحقیقات پزشکی، از جمله سازمان‌های خیریه، راه دیگری برای کسب تجربه ارزشمند و بهبود رزومه است. علاوه بر این، مدرک پزشکی انگلیس توسط جهانیان شناخته شده است و با آن می‌شود در هر کشوری که متقاضی بخواهد، کار کرد. 

به طور کلی پزشکی جزو رشته های پولساز در انگلیس محسوب می شود. از نظر حقوق و دستمزد، پزشکان در انگلیس معمولاً با حقوق سالانه حدود ۲۸.۰۰۰ پوند شروع می‌کنند و حقوق متوسط سالانه آن‌ها به طور کلی حدود ۶۶.۰۰۰ پوند می‌باشد. پزشکان جوان میانگین ۴۵ ساعت در هفته کار می‌کنند، اما گاها بعضی از شیفت‌ها می‌توانند تا ۱۳ ساعت بیشتر نیز طول بکشند. 

کلام آخر

انگلیس قدمت طولانی در آموزش دانشجویان پزشکی سراسر جهان دارد و پزشکان آموزش دیده در این کشور بخاطر مهارت‌های بالینی عملی، سخت‌گیری، حرفه‌ای‌گری و همدلی شناخته شده‌اند. در این مطلب سعی شد، اطلاعات کافی برای تحصیل رشته پزشکی در این کشور داده شود. 

شما نیز، اگر به تحصیل پزشکی در انگلیس فکر می‌کنید، موسسه اعزام دانشجو لتس گو یونی می‌تواند کمک کند. مدارس پزشکی در انگلیس ماژول‌های خود را با یادگیری عملی در قلب هر آنچه باید به صورت نظری آموخت، طراحی کرده‌اند. دانشجویان از برخی از پزشکان و دانشمندان تاثیرگذار جهان یاد خواهند گرفت و در همان قدم‌های اول کار عملی را تجربه خواهند کرد.