تحصیل در چه رشته‌هایی می‌تواند ضامن کار و درآمد بالای شما پس از فارغ‌التحصیلی در انگلیس باشد؟ خوب است نگاهی به رشته های پولساز در انگلیس بیندازیم. انگلیس به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین و ثروتمندترین کشورهای قاره سبز از دیرباز مقصد مهاجرتی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده که سودای کسب ثروت و شهر دارند. 

همانطور که احتمالا به خوبی می‌دانیم معیارهای مختلفی برای انتخاب یک مقصد مهاجرتی وجود دارد که این معیارها بر اساس اهدف و آرزوها، سبک زندگی و روحیه شخصی ما تعیین می‌شوند. یکی از معیارهایی که اهمیت بسیاری دارد پیدا کردن یک شغل پردرآمد یا تحصیل در رشته های پولساز پس از مهاجرت به کشور مقصد است.

حال اگر ما به دلایل مختلف در نهایت، کشور انگلیس را برای ادامه تحصیل و مهاجرت انتخاب نموده و تصمیم داریم که در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنیم یا به عنوان یک نیروی کار متخصص وارد بازار کار انگلیس شویم قطعا اهمیت دارد که بدانیم رشته‌ های پولساز در انگلیس کدامند؟

زمانی که به عنوان یک دانشجو یا نیروی کار خارجی در انگلستان زندگی می‌کنید اشتغال آسان و کسب درآمد بالا پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و میزان رضایت شما از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های مهاجرت باشد بنابراین پس از بررسی معایب و مزایای زندگی در انگلیس، پیش از هر اقدامی خوب است بدانید که رشته های پولساز در انگلیس کدامند. چطور می‌توان در این کشور ثروتمند شد؟

تحصیل در رشته های پولساز در انگلیس

اهمیت تحصیل در رشته های پولساز در انگلیس

اگرچه احتمالا اکثر ما اتفاق نظر داریم که پولساز بودن نباید پررنگ‌ترین نقش را در انتخاب رشته تحصیلی بازی کند اما با این حال دانستن اینکه رشته‌ های پولساز در یک کشور اروپایی مانند انگلیس کدامند و بازار کار و میانگین درآمد آن‌ها چگونه است می‌تواند کمک کند تا انتخاب ایمن‌تری داشته باشید.

به خصوص که در حال حاضر، انگلیس یکی از گران‌ترین نقاط اروپا برای زندگی بوده و ایرانیان متقاضی مهاجرت به این کشور باید بودجه قابل توجهی را در نظر داشته باشند. حتی در صورتی که بتوانید با حمایت خانواده و یا دریافت بورسیه تحصیلی انگلیس، به طور رایگان یا با کمترین هزینه از پس میانگین 20 هزار پوندی شهریه دانشگاه‌های این کشور بربیایید، باز هم برای تامین هزینه زندگی و اقامت در شهرهای بزرگ این کشور به تحصیل در یک رشته پولساز نیاز دارید.

به یاد داشته باشید که با توجه به افزایش سرسام‌آور تعداد افراد تحصیل کرده در مدارج عالی و به راه افتاد موج مهاجرت تحصیلی به بهترین موسسات آموزش عالی در جهان از جمله دانشگاه های انگلیس، دیگر مانند گذشته تنها با داشتن یکی مدرک دانشگاهی نمی‌توان مسیر موفقیت در پیدا کردن یک شغل پولساز به سرعت را طی کرد.

برای مثال در کشور انگلیس، گزارشات رسمی حاکی از آن است که تعداد افراد با مدارک دانشگاهی بالا در دهه 70 میلادی حدود 10 درصد جامعه بوده در حالی که امروز به بیش از 50 درصد رسیده است حال به این درصد تعداد دانشجویان پرشمار بین‌المللی در دانشگاه های انگلیس را هم اضافه کنید.

این اعداد و ارقام به معنای افزایش رقابت برای پیدا کردن شغل و برخورداری از یک درآمد بالا متناسب با هزینه‌های زندگی در انگلستان می‌باشد بنابراین شاید باید از ابتدا هدف را درست نشانه گرفته و تیر خود را در رشته‌های پولساز بنشانید. در حال حاضر بیش از 65000 رشته برای انتخاب در دانشگاه های انگلستان وجود دارد که برای برخی از آن‌ها بیشتر از سایرین تقاضا و درآمد در بازار کار این کشور وجود دارد. 

رشته های پولساز در انگلیس

با استفاده از اطلاعات منتشر شده توسط آژانس آمار بخش آموزش عالی انگلستان، نگاهی به رشته‌ های پولساز در انگلیس می‌اندازیم:

رشته دندانپزشکی

اگر به دنبال آن هستید که خیلی زود به عنوان یک پزشک جذب بازار کار انگلیس شده و درآمد بالایی داشته باشید احتمالا باید سر و کار داشتن با دندان‌های بیماران را انتخاب کنید زیرا دندانپزشکی با میانگین سالانه 38000 پوند درآمد، یکی از رشته‌های پولساز در انگلیس است. درآمد این رشته در مطب‌های خصوصی به 80000 پوند در سال نیز می‌رسد.

اگرچه دندانپزشکی یکی از پولساز ترین رشته ها در انگلستان است اما همچنان ظرفیت بازار کار آن اشباع نشده و بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند ظرف مدت 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی کار پیدا کنند. البته باید دقت داشته باشید که این عدم رقابت مربوط به پس از فارغ‌التحصیلی بوده و پذیرش در دانشگاه های انگلیس برای تحصیل در رشته دندانپزشکی بسیار رقابتی و نسبتا دشوار است.

رشته پزشکی

اگرچه بدون شک می‌توان پزشکی را عضوی از لیست رشته‌های پولساز در انگلیس دانست اما باید توجه داشته باشید که این رشته طیف بسیار گسترده‌ای داشته و ممکن است به عنوان یک پزشک عمومی جوان که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده، درآمد بسیار بالایی نداشته باشید اما یقین داشته باشید که بیکار نخواهید ماند.

درآمد اولیه یک پزشک عمومی تازه کار در انگلیس حدود 25000 پوند سال می‌باشد در حالی که این رقم برای پزشکان با تجربه بالاتر و به حدود 35000 پوند می‌رسد. بر اساس گزارشات رسمی، میانگین درآمد ماهیانه یک پزشک متخصص در انگلیس حدود 70000 پوند در سال است که دو برابر میانگین حقوق در این کشور است.

حوزه‌ای که در آن تخصص خود را دریافت می‌کنید نیز نقش قابل توجهی در میزان پولساز بودن رشته پزشکی دارد برای مثال متخصصان قلب و عروق یا روانپزشکی در مقایسه با سایر تخصص‌ها میانگین درآمد بالاتری در انگلیس دارند.

رشته دامپزشکی

اگر در ایران زندگی می‌کنید احتمالا برای شما جالب خواهد بود که بدانید دامپزشکی در اولویت رشته های پولساز در انگلیس قرار دارد. با توجه به اینکه تحصیل و کار در این رشته روحیه خاص و علاقه بسیار زیادی طلب می‌کند طبیعی به نظر می‌رسد که بازار کار پرتقاضاضی آن در کشور انگلیس علی رغم پولساز بودن، اشباع نشده باشد.

اگر فارغ‌التحصیلی رشته دامپزشکی از دانشگاه های انگلیستان هستید و یا تصمیم دارید که به عنوان یک دامپزشک ماهر به این کشور مهاجرت کنید خوب است بدانید که دولت بریتانیا از شما برای شروع به کار خود حمایت کرده و برنامه‌های مالی مختلفی برای فعالیت دامپزشکان در این کشور در نظر گرفته است.

میانگین درآمد دامپزشکان تازه کار و مبتدی در کلینیک‌های دامپزشکی انگلیس حدود 37000 پوند در سال می‌باشد و این رقم برای دامپزشکان مجرب در کلینیک‌های شخصی تا 70000 پوند افزایش می‌یابد.

رشته های پولساز در انگلیس کدامند؟

رشته اقتصاد

علوم انسانی همواره یکی از رشته های پولساز و بااهمیت در غرب بوده است که علم اقتصد را می‌توان گل سرسبد آن دانست. اگر تحصیل‌کرده رشته اقتصاد هستید اما از انتخاب خود رضایت ندارید خوب است بدانید که اقتصاد پس از رشته های علوم پزشکی،  جزء 5 رشته پولساز در انگلستان می‌باشد به طوری که در این کشور به عنوان یک متخصص علم اقتصاد پس از حدود ده سال کار می‌توانید به درآمد 100000 پوند در سال برسید.

رشته های مهندسی

منظور از رشته های مهندسی، رشته هایی است که در دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه های انگلستان ارائه می‌شوند. در انگلیس نیز مانند تمامی کشورهای پیشرفته که یکی از قدرت‌های صنعتی و تولیدی جهان هستند، جامعه مهندسان بازار کار خوب و درآمد بالایی دارند.

میانگین کلی درآمد یک مهندس حوزه فنی در انگلیس حدود 47000 پوند در سال است که این رقم با توجه به نوع رشته مهندسی، میزان تخصص و مهارت بین 30000 تا 75000 پوند متغیر است. نیاز روز افزورن به توسعه فناوری و زیرساخت‌های نوین مهندسی را در گروه رشته های پولساز و پرتقاضای انگلیس حفظ خواهد کرد.

برای مثال میانگین حقوق یک مهندس هوا و فضا حدود 28000 پوند می‌باشد در حالی که این رقم برای یک مهندس شیمی بیش از 30000 پوند است. میانگین حقوق یک مهندس تازه فارغ‌التحصیل در رشته برق و الکترونیک حدود 30000 و در رشته عمران نزدیک به 28000 پوند می‌باشد.

رشته ریاضیات

تحصیل در هر یک از گرایشات زیر گروه رشته ریاضیات و علم اعداد در انگلستان می‌تواند شما را واجد شرایط کار در موقعیت‌های شغلی مختلفی مانند یک دبیر، حسابدار، کارشناس امور مالی، تحلیل‌گر علم داده و ... کند. بر همین اساس میانگین درآمد اولیه فارغ‌التحصیلان زیر گروه ریاضیات در انگلیس می‌تواند متفاوت باشد. متوسط حقوق اولیه این افراد را می‌توان حدود 30000 پوند در نظر گرفت.

رشته فیزیک و نجوم

همانطور که انتظار داشتیم در لیست رشته های پولساز در انگلیس، نام رشته فیزیک نیز در کنار نام ریاضی قرار می‌گیرد. در یک دهه اخیر تعداد زیادی از مراکز علمی دانشگاهی و دانش بنیان در انگلیس تمرکز خود را بر کیهان شناسی قرار داده و در تلاش هستند تا بینش درستی نسبت به انچه که در کیهان می‌گذرد به دست آورند.

بر همین اساس تحصیلی در رشته های فیزیک، نجوم و کیهان شناسی احتمالا شما را به سمت شغلی پردرآمد در انگلستان سوق خواهد داد. در این کشور، میانگین درآمد یک فیزیکدان و اخترشناس با ده سال سابقه به ترتیب حدود 35000 و 45000 پوند می‌باشد که به طبع پس از 20 سال سابقه به بیش از 50000 پوند می‌رسد.

علوم کامپیوتر

غیر ممکن به نظر می‌رسد که بتوان فهرستی از رشته های پولساز را بدون درج کردن نام رشته های علوم کامپیوتر تهیه نمود. این گروه نه تنها در انگلیس بلکه امروزه در تمام دنیا به عنوان یکی از تخصص‌های پولساز و پرتقاضا شناخته می‌شوند. میانگین درآمد فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر در انگلیس بالغ بر 30000 پوند می‌باشد که رقم برای برنامه نویسان حرفه‌ای می‌تواند به مراتب بیشتر باشد.

مدیریت کسب و کار

کمتر کسی است که علاقه‌ای به نشستن بر صندلی یک مدیر پولساز نداشته باشد. رشته های مدیریت و به ویژه رشته پرطرفدار مدیریت کسب و کار (MBA) شانس بالایی برای پیدا کردن یک شغل پردرآمد در انگلیس و اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی دارند.

احتمالا برای پذیرش رشته های مدیریت و تجارت در دانشگاه های انگلیس شرایط رقابتی سختی را تجربه خواهید کرد که کیفیت رزومه تحصیلی و حرفه‌ای شما نقش پررنگی در آن ایفا می‌کند اما تقریبا خیالتان راحت است که پس از فارغ‌التحصیلی نه تنها بیکار نخواهید ماند بلکه یک مدیر پولساز خواهید بود. 

از آنجایی که فارغ‌التحصیلان مدیریت و بازرگانی در هر صنعت و تجارتی مورد نیاز هستند، به راحتی می‌توانند شغل ایده‌آل و پردرآمد خود را در انگلیس به دست آورند. میانگین درآمد شاغلین این حوزه بالغ بر 25000 پوند خواهد بود.

رشته های پردرآمد در انگلیس

رشته معماری

تا به اینجا از علوم پزشکی و مهندسی گفتیم اما جای هنر خالی نخواهد مانند. رشته معماری به عنوان یکی از رشته های هنری در انگلیس شناخته می‌شود که جایگاه بسیار ارزشمندی در نظام فرهنگی این کشور داشته و عضوی پررنگ در لیست رشته های پولساز است.
پس از تبدیل شدن به یک معمار خوش ذوق و ماهر در انگلیس، می‌توانید در گوشه دفتر معماری یا آتلیه خود رد طبقه 33‌ام یک برج نشسته و در حالی که به فکر برنامه ریزی برای طراحی ساختمان بعدی خود از هستید از وجود یکی درآمد بالا لذت ببرید.

رشته حقوق

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فارغ‌التحصیلان رشته های علوم انسانی در جامعه اروپایی از جایگاه اجتماعی و وضعیت شغلی بسیار خوبی برخوردار هستند. یکی دیگر از رشت های این گروه که در لیست پولسازترین های انگلیس جای دارد رشته حقوق است.
میانگین درآمد وکلا و حقوق‌دانان تازه کار و حتی کارآموزان در شرکت‌های حقوقی لندن به 20000 پوند نیز می‌رسد. به عنوان یک وکیل باتجربه درامد شما بیش از 25000 پوند خواهد بود.

رشته علوم سیاسی

تحصیل در رشته علوم سیاسی دیگر گزینه‌ای است که می‌تواند شما را به پولدار شدن در انگلیس نزدیک کند. از حضور در دفتر یک دیپلمات به عنوان دستیار تا ارائه مشاوره در حوزه علوم سیاسی، شما با تحصیل در این رشته درآمد بالایی خواهید داشت. تنها چیزی که نیاز دارید ذهنی ایدئولوژیک و دانشی به روز است تا بتوانید یک اندیشمند سیاسی پولساز در انگلیس باشید. میانگین درامد کارشناسان علوم ساسی در این کشور از 20000 تا 55000 پوند در سال می‌باشد.

سخن پایانی

کیفیت زندگی و حال خوب شما پس از مهاجرت به یک کشور خارجی تا اندازه بسیار زیادی تحت تاثیر درآمدی است که در آن کشور قادر به کسب آن هستید و درآمد شما به رشته تحصیلی و تخصصی که برای ماهر شدن در آن تلاش کرده‌اید بستگی دارد. بنابراین دریافت مشاوره از کارشناسان مهاجرتی برای شناسایی و آنالیز هوشمندانه از بازار کار رشته تحصیلی شما کشور مقصد می‌‌تواند بخشی از موفقیت را تضمین کند. جهت دریافت اطلاعات تحصیل در انگلیس کلیک کنید.