تمکن مالی برای تحصیل در آلمان یکی از آن مدارکی است که هیچ جوره نمی‌توانید آن را دور بزنید! در آلمان، بیشتر دانشگاه‌ها شهریه دریافت نمی‌کنند و هزینه کلی تحصیل نسبت به سایر کشورهای اروپایی مانند هلند، سوئیس یا فرانسه کمتر است، اما باز هم نشان دادن مدرک تمکن مالی الزامی است. 

این کشور به تازگی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی در سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۵ را اعلام کرده است که افزایشی جزئی داشته است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا از جدیدترین مقدار مشخص شده و روش‌های درست آماده‌سازی این مدرک باخبر شوید. در انت‌ها اگر سوالی در مورد تحصیل در آلمان برای شما متقاضی گرامی باقی ماند، می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی اقدام نمایید و شرایط خود را بررسی کنید. 

تمکن مالی برای تحصیل در آلمان

دولت آلمان افزایش جزئی در نیاز به اثبات تمکن مالی برای سال تحصیلی ۲۰۲۴/۲۵ را تایید کرده است. از ۱ ژانویه ۲۰۲۳، تمکن مالی برای متقاضیان ویزای دانشجویی، مبلغ ۱۱.۲۰۸ یورو (حدود ۱۲ هزار دلار آمریکا) تعیین شده بود. برای سال تحصیلی آینده اما این مبلغ به ۱۱.۹۰۴ یورو (حدود ۱۲۹۰۰ دلار آمریکا) افزایش خواهد یافت، که نشان‌دهنده افزایشی حدود ۶ درصد نسبت به مبلغ قبلی است. این مبلغ باید هزینه‌های شما برای اقامت، غذا، بیمه، حمل و نقل و سایر ملزومات را پوشش دهد. 

اثبات منابع مالی یک الزام برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا است که درخواست ویزای تحصیلی دارند و مبلغ جدید معادل هزینه زندگی ماهانه ۹۳۴ یورویی است. وب‌سایت «تحصیل در آلمان» وزارت آموزش و پرورش فدرال توضیح می‌دهد که دانشجویان می‌توانند این نیاز را به چند روش برآورده کنند که در ادامه به طور مفصل به هر یک می‌پردازیم. هر یک از این روش‌ها ممکن است برای دریافت «Finanzierungsnachweis»، یا اثبات تمکن مالی، برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان استفاده شود. 

مبلغ جدید ۱۱.۹۰۴ یورویی، آلمان را در بین مقاصد مهاجرت تحصیلی اصلی در سطح بالایی قرار می‌دهد و می‌توان آن را با استرالیا (۲۹.۷۱۰ دلار استرالیا)، کانادا (۲۰.۶۳۵ دلار کانادا)، ایرلند (۱۰.۰۰۰ یورو) و فرانسه (۷.۳۸۰ یورو) مقایسه کرد. هر دو کشور استرالیا و کانادا نیز طی ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی در نیازهای تمکن مالی خود اعلام کرده‌اند. 

چگونه تمکن مالی برای تحصیل در آلمان را نشان دهیم؟ 

می‌توانید این کار را با واریز پول به یک حساب بانکی مسدود شده در آلمان، ارائه مدارک درآمد و دارایی‌های والدین خود، ارائه نامه دریافت بورسیه، ارائه ضمانت بانکی، یا داشتن ضمانت مالی از یک مقیم دائم در این کشور انجام دهید. حال بیایید هر کدام از این روش‌ها را به طور کامل بررسی کنیم.

تمکن مالی برای تحصیل در آلمان حساب بانکی مسدود شده آلمان

بیشتر دانشجویان بین‌المللی در آلمان به یک حساب بانکی مسدود شده یا به اصطلاح بلوکه شده متکی هستند تا نشان دهند که پول کافی برای حمایت از خود دارند. یک حساب بانکی مسدود شده که در این کشور به عنوان Sperrkonto شناخته می‌شود، نوعی حساب بانکی است که مقدار مشخصی پول را که به صورت پیش‌پرداخت واریز می‌کنید، «مسدود» یا «بلوکه» می‌کند و نمی‌توانید تا زمانی که به این کشور برسید به آن دسترسی داشته باشید. پس از رسیدن، می‌توانید تا سقف ۹۹۲ یورو در ماه برای پوشش هزینه‌های زندگی هنگام تحصیل در آلمان برداشت کنید. 

اثبات درآمد والدین

اگر والدین شما درآمد کافی برای حمایت از تحصیل شما در این کشور دارند، می‌توانید از درآمد آن‌ها به عنوان اثبات منابع مالی هنگام درخواست ویزای تحصیلی یا مجوز اقامت آلمان استفاده کنید. معمولاً سفارت ممکن است از شما بخواهد صورتحساب‌های بانکی والدینتان برای سه ماه گذشته را ارائه دهید. آن‌ها همچنین ممکن است نسخه‌ای از قرارداد کار والدینتان را درخواست کنند تا اطمینان حاصل کنند که شما پول کافی برای حضور در دانشگاه در این کشور دارید. 

بورسیه‌ها

اگر بورسیه‌ای دریافت کنید که هزینه‌های مورد نیاز برای تحصیل در آلمان را پوشش می‌دهد، می‌توانید از آن به عنوان اثبات منابع مالی هنگام درخواست ویزای دانشجویی آلمان استفاده کنید. قبل از درج آن در درخواست ویزای خود، باید سندی از تأمین‌کننده معتبر دریافت بورسیه دریافت کنید. این سند باید شامل مبلغ و مدت زمان حمایت مالی باشد. 

ضمانت بانکی

وام بانکی نیز می‌تواند به عنوان اثبات تمکن مالی هنگام درخواست ویزای دانشجویی در سفارت آلمان عمل کند. در مناطقی که تعداد زیادی از دانشجویان به آلمان می‌روند، بانک‌ها معمولاً وام‌های دانشجویی با نرخ بهره کم ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید ضمانت بانکی، که به عنوان «Bankbürgschaft» نیز شناخته می‌شود، را بررسی کنید که بستگی به بانک دارد. 

این نوع ضمانت تضمین می‌کند که بانک تعهدات مالی شما را در طول تحصیلاتتان در آلمان پوشش می‌دهد. اساساً، بانک توافق می‌کند که در صورت لزوم مداخله کند و پرداخت کند که معمولاً با هزینه کمتری نسبت به وام استاندارد انجام می‌شود و برای قبول ریسک، کمیسیون دریافت می‌کند. لازم به ذکر است، این مورد برای دانشجویان ایرانی عملا امکان‌پذیر نیست. 

ضمانت از یک مقیم دائم در آلمان

Verpflichtungserklärung، یا ضمانت از یک مقیم دائم در آلمان، تعهدی است که یک شهروند آلمانی، مقیم دائم یا شهروند اتحادیه اروپا در آلمان برای حمایت مالی شما می‌دهد که معمولاً یک عضو نزدیک خانواده است که هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد. حامی مالی باید اسنادی مانند صورتحساب بانکی و اثبات آدرس خود را در اداره مهاجرت محلی (Ausländerbehörde) ارائه دهد. معمولاً باید تعهد را حداکثر شش ماه قبل از وقت سفارت ویزای شما ارائه دهند. 

ارائه منابع مالی و مدارک اضافی برای تمکن مالی آلمان

در برخی موارد، مقامات آلمانی که در آنجا برای ویزای تحصیلی یا مجوز اقامت درخواست می‌دهید ممکن است حتی پس از ارائه مدرک تمکن مالی، مدارک اضافی درخواست کنند. چنین شرایطی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 

قرارداد با یک شرکت تجاری

اگر با شرکتی در کشور خود قرارداد دارید که متعهد به حمایت مالی شما است، ممکن است مقامات آلمانی اطلاعات دقیقی در مورد آن شرکت درخواست کنند؛ که می‌تواند شامل اسنادی برای تأیید اعتبار شرکت یا جزئیات درباره شرایط و ضوابطی باشد که در قرارداد شما با آن‌ها ذکر شده است. 

دریافت بورسیه در کشور خود

اگر در کشور خود بورسیه‌ای دریافت کرده‌اید، مؤسسات آلمانی معمولاً مدرکی درخواست می‌کنند که نشان دهد ارائه‌دهنده بورسیه معتبر است. این ممکن است به معنای ارائه نامه‌های رسمی، گواهی‌ها، یا هرگونه مکاتبه‌ای از طرف ارائه‌دهنده بورسیه باشد که اعتبار آن را تأیید می‌کند.

چگونه تمکن مالی برای تحصیل در آلمان را نشان دهیم منبع مالی در حساب بانکی شما

اگر مبلغ قابل توجهی را در حساب بانکی خود واریز کرده‌اید، مؤسسات آلمانی ممکن است در مورد منبع آن پول تحقیق کنند. برای مثال، اگر چندین سال به‌طور تمام وقت مشغول به کار بوده‌اید و برای تحصیل خود پس‌انداز کرده‌اید، می‌توانید مدارکی مانند قرارداد کار بلندمدت و صورتحساب‌های بانکی ارائه دهید. 

به همین دلیل معمولاً از حساب بانکی بلوکه شده استفاده می‌شود؛ زیرا مقامات می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که وجوه واریز شده واقعاً برای هزینه‌های شما در آلمان در دسترس است، نه اینکه به طور موقت برای دریافت ویزا انتقال داده شده و سپس به وام‌دهنده بازگردانده شود. این روش بهترین و راحت‌ترین راه است و شانس ویزای شما را افزایش می‌دهد. 

اثبات مالی برای تمدید مجوز اقامت دانشجویی در آلمان

اگر اعتبار ویزای تحصیلی یا مجوز اقامت شما رو به پایان باشد و بخواهید به تحصیل در آلمان ادامه دهید، باید برای تمدید آن به اداره مهاجرت محلی (Ausländerbehörde) درخواست دهید. این فرایند شامل ارائه مدارک مربوط به وضعیت تحصیلی شما و اثبات منابع مالی می‌شود. هنگام درخواست تمدید، اداره مهاجرت معمولاً راجع به اثبات مالی نسبت به زمان درخواست اولیه ویزا یا مجوز تحصیل سخت‌گیری کمتری دارد. الزامات اثبات مالی ممکن است از یک دفتر به دفتر دیگر متفاوت باشد، اما علاوه بر حساب بلوکه شده، بورسیه و ضمانت، این اشکال اضافی از اثبات مالی نیز ممکن است پذیرفته شوند: 

ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

پس‌انداز در حساب بانکی شما. شما باید صورتحساب‌های بانکی خود برای شش ماه گذشته را ارائه دهید. 

قرارداد کاری. اگر هزینه‌های تحصیلی خود را از طریق کار پاره‌وقت تأمین می‌کنید، می‌توانید قرارداد کاری خود را به عنوان مدرک منابع مالی ارائه دهید. اگر درآمد شما کمتر از ۹۹۲ یورو در ماه است، باید اثبات کنید که مابقی مبلغ را از طریق پس‌انداز خود دارید. 

ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی

اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی برای متقاضیان بین‌المللی تحصیل در آلمان ممکن نیست و تا زمانی که ملزم به دریافت ویزا یا مجوز اقامت برای حضور در آلمان هستید، اثبات داشتن منابع مالی کافی اجتناب‌ناپذیر است. اگر نتوانید نشان دهید که منابع مالی کافی برای تحصیل در آلمان دارید، دریافت ویزای دانشجویی یا مجوز اقامت دشوار خواهد بود و این تنها یک الزام بوروکراتیک بی‌فایده نیست؛ این مسئله به این منظور است که اطمینان حاصل شود شما واقعاً توانایی تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در این کشور را دارید. 

بدون داشتن منابع مالی کافی، ممکن است با مشکل در تأمین هزینه‌های اولیه مانند مسکن و غذا مواجه شوید که بر کیفیت زندگی شما و توانایی تمرکز بر تحصیل تاثیر می‌گذارد. در چنین شرایطی، اگر نتوانید گزینه‌های دیگری پیدا کنید، بهتر است صبر کنید تا منابع مالی کافی را تامین کنید. 

سخن آخر

الزامات متعددی وجود دارد که باید هنگام برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در نظر گرفته شود. چه قصد داشته باشید دانشجوی یک دانشگاه آلمانی شوید، زبان آلمانی را در یکی از مدارس زبان بیاموزید یا در یکی از شرکت‌های آلمانی مشغول به کار شوید، مهم است که بتوانید اثبات کنید که می‌توانید در طول مدت اقامت خود در خارج از کشور، از لحاظ مالی خود را تامین کنید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره اثبات منابع مالی مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آلمان ارائه دهیم و اگر سؤالات بیشتری دارید یا می‌خواهید برای یکی از بهترین دانشگاه‌های آلمان اقدام کنید، می‌توانید با تیم لتسگو یونی در ارتباط باشید.