مقایسه تحصیل در آمریکا و انگلیس به متقاضیان کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی خود بگیرند. هر دو کشور دانشگاه‌های معروف جهانی، طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و تجربه‌های فرهنگی منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. اما هر مقصد مزایا و معایب مختص به خود را دارد که باید به آن‌ها توجه داشت.

در این پست لتس گو یونی، ما به طور جامع انگلیس و آمریکا را به عنوان مقصد‌های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی مقایسه کرده و عواملی مانند شرایط تحصیل، تنوع رشته‌ها، هزینه‌ی تحصیل، فرصت‌های پس از تحصیل، ویزا، بورسیه تحصیلی و غیره را بررسی می‌کنیم. با وجود زبان و تاریخ مشترک، دیدگاه‌های مختلفی درباره‌ی مهاجرت به این مقاصد وجود دارد و شما پس از خواندن این پست، می‌توانید وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی خود را رزرو کرده تا ببینید برای حضور در کدام کشور شانس بیشتری دارید.

آمریکا بهتر است یا انگلیس

آمریکا بهتر است یا انگلیس؟ انگلیس و آمریکا دو مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی هستند که به دنبال تحصیل و مهاجرت در کشور‌های برجسته هستند. سیستم آموزشی هر دو کشور انگلستان و آمریکا در بالاترین حد ممکن قرار گرفته است و بسیاری از از کشورهای دنیا نیز سیستم‌های آموزشی خود را بر اساس این دو کشور بنا کرده‌اند.

همچنین بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر دنیا نیز در کشورهای انگلستان و آمریکا هستند که در رتبه بندی‌‌های معتبری همچون QS هر ساله معرفی و انتخاب می‌شوند. علاوه بر موارد فوق برنامه‌های متعدد بورسیه تحصیلی نیز در این دو کشور برقرار هستند که برای دانشجویان خارجی بسیار با اهمیت است. ما نیز قصد داریم در بخش‌های مختلف این پست به مقایسه این مقاصد از جوانب مختلف بپردازیم تا در آخر متقاضی بتواند نتیجه‌گیری بهتری داشته باشد.

سیستم آموزشی انگلیس و آمریکا

سیستم‌های آموزشی در انگلیس و آمریکا کاملاً متفاوت هستند. در انگلیس، چهار مقطع تحصیلی وجود دارد؛ ابتدایی، متوسطه، آموزش بعد از متوسطه و آموزش عالی. آموزش ابتدایی هفت سال طول می‌کشد، در حالی که آموزش متوسطه پنج سال طول می‌کشد. آموزش بعد از متوسطه شامل دوره‌های حرفه‌ای و کارآموزی است و آموزش عالی شامل دانشگاه‌ها و کالج‌هایی ست که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری ارائه می‌دهند.

در آمریکا سه مقطع آموزشی وجود دارد؛ ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان. آموزش ابتدایی شش سال، راهنمایی سه سال و دبیرستان چهار سال طول می‌کشد. بعد از دبیرستان، دانش‌آموزان بین کالج‌های عمومی، مدارس فنی حرفه‌ای یا دانشگاه‌ها می‌توانند انتخاب کنند.

سیستم آموزشی انگلیس بیشتر تخصصی است و دانش‌آموزان از سن پایین دروس خود را انتخاب می‌کنند، در حالی که سیستم آموزشی آمریکا بیشتر عمومی است و دانش‌آموزان تا دانشگاه دروس مختلف اما یکسانی را یاد می‌گیرند. هر دو سیستم آموزشی با کیفیت بالا و طیف گسترده‌ای از فرصت‌ها برای دانش‌آموزان ارائه می‌شوند.

هزینه تحصیل در آمریکا و انگلیس

در آمریکا شهریه‌ها بسته به نوع دانشگاه، رشته و مکان می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند اما به طور کلی دانشگاه‌های عمومی معمولاً شهریه‌های پایین‌تری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی دارند. برای مثال، شهریه‌های داخلی برای دانشگاه‌های عمومی می‌توانند از ۱۰هزار تا ۳۰ هزار دلار در هر سال تحصیلی باشند، در حالی که دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند بین ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار در هر سال تحصیلی دریافت کنند. اما شهریه‌های دانشجویان خارجی برای دانشگاه‌های عمومی می‌توانند به طور قابل توجهی بالاتر از شهریه‌های داخلی باشند.

در انگلیس، شهریه‌ها به طور کلی پایین‌تر از آمریکا هستند اما هنوز هم هزینه‌ی قابل توجهی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند. انگلیس یک سیستم شهریه‌ی طبقه‌بندی شده دارد که شهریه‌ها بسته به سطح یا گروه رشته متفاوت هستند و مدرک کارشناسی به طور کلی شهریه‌های پایین‌تری نسبت به مدرک کارشناسی ارشد دارد. برای مثال، شهریه‌های کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی در انگلیس می‌توانند بین ۱۰ هزار تا ۳۵ هزار پوند در هر سال تحصیلی متغیر باشند، در حالی که شهریه‌های کارشناسی ارشد گاها تا ۵۰ هزار پوند نیز می‌روند.

دانشجویان بین‌المللی باید از قبل اقدام به تحقیق و مقایسه شهریه‌های دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف کنند. آن‌ها باید همچنین هزینه‌های اضافی مانند کتاب‌های درسی، هزینه‌های آزمایشگاه و غیره را هنگام بودجه‌بندی برای شهریه‌ها در نظر بگیرند. به طور کلی، هزینه‌ی زندگی در آمریکا بالاتر از انگلیس است اما همانطور که شهریه‌ها و هزینه‌ها در آمریکا بالاتر هستند، سطح درآمد نیز بالاتر است.

در آمریکا هزینه‌های زندگی بسته به مکان دانشگاه می‌توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند. برای مثال، هزینه‌های زندگی در شهر نیویورک یا سان فرانسیسکو به طور قابل توجهی بالاتر از هزینه‌های زندگی در شهر‌های کوچکتر دانشگاهی هستند. 

هزینه تحصیل در آمریکا و انگلیس

بورسیه‌ های آمریکا و انگلیس

تحصیل در خارج از کشور مخصوصاً برای متقاضیان ایرانی بسیار هزینه‌بر می‌باشد، اما خوشبختانه، بسیاری از برنامه‌های بورسیه تحصیلی و کمک هزینه‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی نیز در دسترس هستند. هر دو کشور برنامه‌های متعدد بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که در اینجا به بعضی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در آمریکا تعداد زیادی بورسیه تحصیلی برای تمام مقاطع در دسترس هستند اما برای دکتری شانس متقاضیان بیشتر است. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها بر اساس شایستگی تحصیلی، نیاز مالی یا معیار‌های دیگر بورسیه تحصیلی خاصی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. 

همچنین سازمان‌ها و بنیاد‌های خارجی زیادی وجود دارند که از متقاضیان خارجی حمایت مالی می‌کنند؛ مانند بنیاد روتاری، بنیاد فورد یا بنیاد سوروس. علاوه بر این، برخی از آژانس‌های دولتی آمریکا، مانند فولبرایت، بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که شامل شهریه‌ی کامل، سفر رفت و برگشت، بیمه‌ی سلامت، حقوق و ساپورت از ویزا می‌شود.

انگلیس نیز طیف گسترده‌ای از برنامه‌های بورسیه تحصیلی را از طرف خود دانشگاه‌ها و یا دولت‌اش ارائه می‌دهد. به طور مثال، بورسیه چونینگ برای دانشجویانی که مدرک کارشناسی و حداقل دو سال تجربه‌ی کاری دارند و پذیرش بدون شرط از یکی از دانشگاه‌های این کشور را گرفته‌اند، در دسترس بوده و شهریه کامل، هزینه‌های پرواز و حقوق ماهانه اندکی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، سازمان‌ها و خیریه‌های خارجی وجود دارند که کمک هزینه‌های بسیاری برای دانشجویان بین‌المللی در انگلیس ارائه می‌دهند؛ مانند برنامه‌ی بورسیه تحصیلی و فلوشیپ کامنولث، بورسیه تحصیلی رودز یا بورسیه تحصیلی مارشال.

گرفتن بورسیه تحصیلی در این ۲ کشور می‌تواند رقابتی و چالش‌برانگیز باشد، بنابراین مهم است که فرد خوب آماده شود و زودتر اقدام کند. یکی از عوامل کلیدی برای گرفتن بورسیه تحصیلی، داشتن شایستگی است. از این رو، توصیه می‌شود که متقاضیان نمرات خود را بالا نگه داشته و فعالیت‌های فرا تحصیلی مربوط به حوزه انتخابی انجام دهد. با انجام این کار، فرد می‌تواند احتمال گرفتن بورسیه تحصیلی را افزایش دهد.

شرایط کار حین و پس از تحصیل انگلیس و آمریکا

شرایط کار حین و پس از تحصیل انگلیس و آمریکا تفاوت‌هایی دارند. در انگلیس، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته و در طول ترم به صورت تمام وقت در تعطیلات کار کنند. دانشجویان کارشناسی، ارشد آموزشی و ارشد تحقیقاتی همه می‌توانند تحت این شرایط کار کنند، اما دانشجویان ارشد تحقیقاتی باید اجازه‌ی کتبی از استاد راهنمای خود داشته باشند.

بعد از تکمیل دوره‌ی خود، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ویزای فارغ‌التحصیلی درخواست کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد برای دو سال (سه سال برای دکتری) برای کسب تجربه‌ی کاری در انگلیس بمانند. آن‌ها می‌توانند هر نوع کاری را انجام دهند، اما نمی‌توانند ورزشکار یا مربی حرفه‌ای باشند. این ویزا قابل تمدید نیست، اما اگر فرد شغل مناسبی داشته باشد، امکان تغییر به ویزای کاری طولانی‌مدت یا Skilled Worker وجود دارد. هرچند متقاضیان می‌توانند قبل یا بعد از انقضای ویزای دانشجویی خود برای این ویزا درخواست دهند.

در آمریکا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته در داخل یا خارج از دانشگاه در طول ترم و تا ۴۰ ساعت در هفته در تعطیلات دانشگاهی بسته به نوع ویزای خود، کار کنند. F۱، M۱ و J۱ سه نوع ویزای دانشجویی در آمریکا هستند، اما F۱ رایج‌ترین آن برای مهاجران تحصیلی است.

دارندگان ویزای F۱ می‌توانند بعد از تکمیل تحصیلات خود برای آموزش عملی اختیاری (OPT) درخواست کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یک سال در یک شغل که مستقیماً به رشته‌ی تحصیلی آن‌ها مربوط است، کار کنند. همچنین، دارندگان ویزای F۱ که مدرکی در رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی یا ریاضیات) دارند می‌توانند برای تمدید OPT درخواست کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ۲۴ ماه دیگر نیز کار کنند.

بازار کار در آمریکا به طور کلی بزرگتر از انگلیس است و طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی را ارائه می‌دهد. آمریکا همچنین خانه‌ی برخی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی در جهان است که فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند. انگلیس، از طرف دیگر، بازار کار قوی‌تری در زمینه‌هایی مانند مالی، مهندسی و سلامت و درمان دارد.

تحصیل در آمریکا یا انگلیس

خوابگاه دانشجویی در انگلیس و آمریکا

هم آمریکا و هم انگلیس خوابگاه‌های متنوعی برای متقاضیان بین‌المللی ارائه می‌دهند. در آمریکا دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به انتخاب خود، داخل دانشگاه در خوابگاه‌ها یا آپارتمان‌های متعلق به دانشگاه زندگی کرده یا در خارج از دانشگاه در اقامتگاه‌های خصوصی زندگی کنند. هزینه‌ها بسته به ایالت و دانشگاه متفاوت هستند اما برای مثال، در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، هزینه‌ی خوابگاه داخل دانشگاه می‌تواند بین ۱۴ هزار تا ۱۹هزار دلار در هر سال تحصیلی باشد.

در انگلیس نیز، دانشجویان بین‌المللی حق انتخاب دارند و معمولا هزینه‌ی خوابگاه دانشگاهی می‌تواند از ۴ هزار پوند تا ۱۰ هزار پوند در هر سال تحصیلی باشد. خوابگاه‌های این کشور در مقایسه با آمریکا بیشتر در دسترس هستند و بسیاری از دانشگاه‌ها به طور خودکار برای سال اول دانشجو خوابگاه رزرو می‌کنند. همچنین، دانشگاه‌های انگلیسی توجه ویژه‌ای به زیرساخت و کیفیت خدمات خوابگاه‌هایشان دارند و به طور کلی با وجود هزینه پایین‌تر، نمره قابل قبول‌تری می‌گیرند.

دانشگاه‌ های انگلیس و آمریکا

انگلیس و آمریکا برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان را دارند، مانند آکسفورد، کمبریج، هاروارد و استنفورد. اما سیستم‌های آموزشی آن‌ها از نظر مدت زمان، ساختار و هزینه بسیار متفاوت هستند. در انگلیس، دانشجویان معمولاً دوره کارشناسی را در سه سال و دوره کارشناسی ارشد را در یک سال به اتمام می‌رسانند. آن‌ها همچنین از ابتدا بر یک حوزه‌ی موضوعی تمرکز می‌کنند و باید شایستگی‌های علمی قوی داشته باشند.

در آمریکا دانشجویان چهار سال برای مدرک کارشناسی و دو سال برای مدرک کارشناسی ارشد صرف می‌کنند و قبل از انتخاب یک رشته اصلی، موضوعات مختلفی را خوانده و باید یک پروفایل جامع ارائه دهند. انگلیس به طور کلی ارزان‌تر از آمریکا است، چون دوره‌ها کوتاه‌تر هستند ولی آمریکا انعطاف‌پذیری و تنوع بیشتری را ارائه می‌دهد، چون دانشجویان می‌توانند به دانشگاه‌های مختلف درخواست دهند و همزمان برای تحصیل در رشته‌های فرعی یا گرفتن گواهی‌نامه‌های مختلف اقدام کنند.

آمریکا بهتر است یا انگلیس

در آمریکا بیش از ۴ هزار کالج و دانشگاه وجود دارد که انواع مختلفی از مدارک و رشته‌ها را ارائه می‌دهند، در مقابل انگلیس کمتر از ۲۰۰ دانشگاه دارد، اما تعداد بسیاری از آن‌ها از بهترین‌های جهان هستند. همچنین برخی از موسسات تخصصی پزشکی و هنرهای اجرایی در انگلیس قرار دارد. 

طبق رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال ۲۰۲۴، انگلیس چهار دانشگاه در ده دانشگاه برتر جهان دارد: دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، کالج سلطنتی لندن و کالج دانشگاهی لندن. آمریکا نیز پنج دانشگاه در بین ده دانشگاه برتر جهان دارد؛ موسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا (Caltech) و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UCB). 

تحصیل در آمریکا یا انگلیس

تحصیل در آمریکا یا انگلیس؟ در این بخش به اختصار مزایای تحصیل در هر کشور را بیان میکنیم. هر دو کشور مزایای زیادی دارند. پس از بررسی مزایای هر دو، به یکی از تفاوت‌های آشکار این ۲ کشور، یعنی مبحث ویزا می‌پردازیم و تفاوت‌های فرهنگی آن‌ها را عنوان می‌کنیم. 

مزایای تحصیل در انگلستان

مزایای تحصیل در انگلیس خیلی فراتر از دانشگاه‌های معروف آن است و در طول سال‌ها، رشد آکادمیک آن حفظ شده و همچنان مقصدی پرطرفدار برای تمام سنین باقی مانده است. علاوه بر برتری آکادمیک این مقصد، مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارتند از: 

  • پیشینه علمی غنی 
  • امکان ایجاد ارتباطات قوی از طریق کارآموزی
  • جامعه‌ی جهانی با فرهنگ‌های متنوع
  • حمل و نقل عمومی قابل دسترس
  • مکان تاریخی اکثر دانشگاه‌ها
  • انجمن‌ها و باشگاه‌های متنوع
  • فرصت‌های پس از فارغ‌التحصیلی
  • فرآیند پذیرش و ویزا آسان
  • آزادی مذاهب
  • سیستم بهداشتی بهتر

مزایای تحصیل در آمریکا

آمریکا نیز بخاطر مزایای زیادش بسیار بین دانشجویان ایرانی محبوب است. بسیاری از مزایای این ۲ کشور یکسان هستند اما پیشنهاد تیم لتس گو یونی برای اخذ پذیرش و انتخاب مقصد تحصیلی بیشتر کشور انگلیس می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم. مزایای تحصیل در آمریکا عبارتند از: 

  • دانشگاه‌های برتر
  • تنوع فرهنگ‌ها و ادیان
  • تنوع جغرافیایی
  • فرصت‌های کارآموزی بسیار
  • تکنولوژی پیشرفته
  • انعطاف‌پذیری بین رشته‌ها
  • درآمد بهتر و آسان‌تر

تفاوت فرهنگ آمریکا و انگلیس

نحوه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و انگلیس

برای تحصیل در هر کشور، دانشجویان بین‌المللی باید برای ویزای دانشجویی درخواست کنند که بسته به کشور و نوع ویزا، شرایط، روش‌ها و هزینه‌های مختلفی دارد. در انگلیس، دو نوع ویزای دانشجویی اصلی وجود دارد: ویزای دانشجویی و ویزای تحصیلی کوتاه مدت. 

ویزای دانشجویی برای دانشجویانی است که می‌خواهند یک دوره‌ی تمام وقت را که بیش از شش ماه طول می‌کشد، تحصیل کنند. ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای دانشجویانی است که می‌خواهند در یک دوره‌ی کوتاه کمتر از شش ماه تحصیل کنند. برای دانشجویان ایرانی ویزای دانشجویی مناسب‌ترین ویزاست و باید شرایط زیر را داشته باشد: 

  • حداقل ۱۶ سال سن
  • پیشنهاد از یک موسسه/دانشگاه شناخته شده در انگلیس و شماره‌ی تایید پذیرش برای تحصیل (CAS) 
  • تمکن مالی کافی
  • مدرک زبان
  • برای درخواست ویزای دانشجویی، دانشجویان بین‌المللی باید مدارک زیر را ارائه کنند: 
  • اسناد سفر مانند گذرنامه و غیره
  • سند CAS از موسسه‌ی خود
  • یک گواهی‌نامه‌ی تأیید فناوری علمی (ATAS)، در صورت نیاز
  • اسناد مالی
  • هزینه‌ی درخواست ویزا
  • بیمه

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ویزای دانشجویی انگلیس تا شش ماه قبل از شروع دوره‌ی خود درخواست کنند که زمان پردازش آن می‌تواند بسته به کشور مبدا و فصل از سه تا هشت هفته متفاوت می‌باشد. 

در آمریکا سه نوع اصلی ویزای دانشجویی وجود دارد که ویزای F-1 برای دانشجویانی است که می‌خواهند یک دوره‌ی علمی یا زبان را در یک کالج، دانشگاه یا موسسه‌ی دیگر بگذرانند. در پست ویزای تحصیلی آمریکا، متقاضی محترم می‌تواند به طور کامل راجع به شرایط و مدارک مورد نیاز این ویزا مطالعه کند. 

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای ویزای دانشجویی آمریکا تا ۳۶۵ روز قبل از شروع دوره‌ی خود درخواست دهند. هم انگلیس و هم آمریکا فرآیندهای مختلفی برای ویزای دانشجویی دارند، بنابراین، دانشجویان بین‌المللی باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد محل تحصیل و درخواست، راجع‌به شرایط و روش‌های ویزای هر کشور را تحقیق کنند. 

هرچند باید توجه داشت که برخی از کشورها، ممکن است با مشکلات یا محدودیت‌های بیشتری در گرفتن ویزای دانشجویی برای آمریکا روبرو شوند، به خصوص اگر از کشورهایی باشند که به عنوان یک تهدید امنیتی محسوب شوند یا با این کشور روابط ضعیفی داشته باشند. 

برای مثال، گرفتن ویزای دانشجویی برای ایرانیان در آمریکا واقعاً سخت است، چون آن‌ها باید تحت بررسی بیشتری قرار بگیرند و در آخر با زمان‌های انتظار طولانی‌تر و ریجکتی‌های بیشتری مواجه می‌شوند. 

بنابراین، دانشجویان بین‌المللی باید از خطرات و چالش‌های رفتن به آمریکا آگاه باشند و گزینه‌های خود را با دقت انتخاب کنند. در آمریکا فرآیند دریافت ویزای کار نیز می‌تواند چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد و ماندن در این کشور سخت شود. در مقابل، انگلیس به تازگی یک سیستم جدید مهاجرتی اجرا کرده است که به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا دو سال بعد از فارغ‌التحصیلی در انگلیس بمانند و کار کنند. همچنین در صورت داشتن تمکن مالی مورد نیاز و پرداخت شهریه، ویزای کشور راحت‌تر قابل اخذ است. 

تفاوت فرهنگ آمریکا و انگلیس

تفاوت فرهنگ آمریکا و انگلیس در زندگی دانشجویی آنان، عامل دیگری است که متقاضی باید هنگام انتخاب مقصد خود در نظر بگیرد. انگلیس و آمریکا هر دو کشورهای انگلیسی زبان با یک میراث مشترک هستند، اما تفاوت‌های فرهنگی زیادی دارند که بر زندگی دانشجویی تأثیر می‌گذارند. برای مثال، انگلیسی‌ها بیشتر محافظه کار بوده و رسمی رفتار می‌کنند در حالی که آمریکایی‌ها دوستانه و غیررسمی هستند. 

انگلیسی‌ها همچنین سنت و تاریخ برایشان ارزش بسیاری داشته، در حالی که آمریکایی‌ها بیشتر پیشرو و روشنفکر هستند که این تفاوت‌ها در غذا، مد و قواعد اجتماعی آن‌ها منعکس می‌شوند. در آمریکا دانشجویان اغلب لباس‌های برند دانشگاه خود را می‌پوشند تا روح موسسه را نشان دهند اما در انگلیس، دانشجویان به ندرت لباس‌های دانشگاه خود را می‌پوشند و ترجیح می‌دهند با سبک مد خود، شخصیت خود را نشان دهند. 

همچنین همانطور که بر همگان واضح است، آن‌ها انگلیسی را با ۲ لهجه متفاوت امریکن و بریتیش صحبت میکنند که در آن واژگان و نوع تلفظ و گاها نوشتار آن‌ها می‌تواند سردرگمی ایجاد کند. از این رو لازم است، آشنایی نسبی با تفاوت‌های آن‌ها داشته باشید.

کلام پایانی

در این پست سعی شد تا به طور کلی شرایط تحصیل در کشورهای آمریکا و انگلیس بررسی شود و به متقاضی کمک شود تا بهترین انتخاب را انجام دهد. تحصیل در خارج از کشور به دانشجویان کمک می‌کند که فرهنگ، اقتصاد و زبان مقصد انتخابی خود را بهتر بفهمند و بتوانند بهتر در بازار کار جهانی عمل کنند. 

با توجه به موارد گفته شده و شرایط مهاجرتی پایداری‌تری که در انگلیس برای ایرانیان وجود دارد، مجموعه ما این مقصد را بیشتر به متقاضیان محترم پیشنهاد می‌دهد. اگر روزی مشکل ویزا و نرخ ریجکتی بالای آمریکا برای ایرانیان حل شود، این کشور نیز مقصدی فوق العاده برای تحصیلات بین المللی می‌باشد. برای شروع سفر تحصیلی خود، با لتس گو یونی تماس بگیرید و بال‌های خود را برای تحصیل در مقصد رویایی خود با بودجه‌ی مناسب بگشایید.