در این مطلب از وبلاگ لتس گو یونی راهنمای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه را به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما با این رشته تحصیلی ارائه کرده‌ایم، پس اگر به مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه و خصوصا رشته پزشکی علاقه‌مند هستید تا انتها همراه ما باشید.

تحصیل پزشکی

تحصیل پزشکی و پزشک بودن یکی از حرفه‌ای‌ترین، معتبرترین و با افتخارترین مشاغل در سراسر جهان است که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. به تعبیری دیگر پزشکان می‌توانند در گروه قهرمانان، الگوها و ناجیان بشر باشند و معمولاً کسانی هستند که جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و بیماری‌هایشان را درمان می‌کنند.

از طرف دیگر باید بدانید که اهمیت این شغل به دلیل اینکه با زندگی و گاها مرگ افراد سر و کار دارد، بسیار بالاست. پس آموختن دانش پزشکی به هیچ عنوان نباید ساده در نظر گرفته شود و بلکه باید با دقت بیشتر و تمرینات فراوان دوره آموزشی را گذراند تا دانشجوی پزشکی کلیه مهارت‌های عملی لازم برای تشخیص بیماری را کسب کنند. 

از آنجایی که رشته پزشکی در سراسر جهان و مخصوصا ایران بسیار طرفدار دارد، موفقیت در انتخاب این رشته تحصیلی در کشور ایران بسیار سخت است و افراد فقط با شرکت در آزمون سراسری کنکور و درصورت کسب رتبه‌های بسیار بالا موفق به قبولی در این رشته می‌شوند.

ولی تحصیل رشته پزشکی در اکثر کشورهای دنیا نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارد و متقاضی با داشتن یک سری پیش زمینه علمی می‌تواند وارد دنیای پزشکی شود. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آزمایشات پزشکی

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه یکی از بهترین انتخاب‌های افراد علاقه‌مند به حوزه پزشکی است، چرا که تحصیل پزشکی در ترکیه مزیت‌های فراوانی دارد که بسیاری از دغدغه‌های افراد را از بین می‌برد. 

از آنجایی که کشور ترکیه از نظر پزشکی در سطح جهان معروف است پزشکان بسیاری در این کشور حضور دارند و همچنین امکانات درمانی فراوانی را در اختیار دارند. لذا دانشجوی پزشکی در ترکیه به راحتی از حضور پزشکان با تجربه و همچنین امکانات فراوان و به روز دنیا برای آموزش بهتر بهره‌مند می‌شود.

همچنین ازنظر بودجه تحقیقات پزشکی و فن‌آوری‌های پیشرفته پزشکی نیز کشور ترکیه در رتبه دوم جهان قرار گرفته است و در حوزه پزشکی پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند که چشم جهانیان را به سمت کشور ترکیه باز کرده است و متقاضیان بین المللی بسیاری را برای تحصیل پزشکی به ترکیه کشانده است.

تحصیل پزشکی در ترکیه یک گزینه بسیار مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی است چرا که میزان شهریه سالیانه رشته پزشکی در ترکیه بسیار کمتر از دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی است. همچنین برای تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه نیاز به دانش زبان ترکی نیست و این رشته به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

برنامه درسی رشته پزشکی ترکیه شبیه بیشتر برنامه‌های درسی پزشکی است که در سایر کشورهای جهان ارائه می‌شود. در مجموع برای گرفتن مدرک پزشکی در ترکیه، دانشجو باید 6 سال را صرف تحصیل در این رشته کند که دو سال ابتدایی تحصیل به گذراندن دروس تئوری اختصاص می‌یابد و از سال سوم به بعد دروس عملی پزشکی آغاز می‌شود و سال آخر هم مربوط به دوره‌های کارآموزی می‌شود.

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه بسته به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد. کشور ترکیه همواره برای پذیرش دانشجویان بین المللی مشتاق بوده است چرا که حضور دانشجوی بیشتر در روند مطالعات و تحقیقات علمی تاثیر بسزایی می‌گذارد و باعث پیشرفت‌ کشور ترکیه می‌شود. لذا در روند اخذ پذیرش سختگیری‌ها بسیار کمتر است و همچنین شرایط اخذ پذیرش تحصیلی برای رشته پزشکی ترکیه همانند سایر رشته‌ها است که به شرح زیر می‌باشد:

•    اثبات هویت و ملیت مانند گواهی تولد یا گذرنامه 

•    سوابق تحصیلی دوره متوسطه

•    نمرات خوب در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی

•    مدرک دیپلم یا اتمام دوره متوسطه

•    تکمیل فرم ثبت نام و ثبت پذیرش 

•    ویزای دانشجویی

•    پرداخت هزینه پذیرش

•    مدرک مهارت در زبان انگلیسی (در صورت وجود)

•    ترجمه رسمی تمامی مدارک به زبان ترکی یا انگلیسی

از آنجایی که معمولا روند موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارجی پیچدگی‌های خاص خود را دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا کلیه روندهای مربوط به اقدام برای دانشگاه‌ مورد نظر خود برای تحصیل در ترکیه و دیگر نقاط جهان را به گروه مهاجرتی لتس گو یونی بسپارید و همچنین از خدمات پذیرش تحصیلی رایگان گروه مهاجرتی لتسگو یونی استفاده کنید.

آموزش پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه‌تر می‌باشد و یکی از دلایلی که افراد تحصیل در ترکیه را به دیگر کشورها ترجیح می‌دهند، همین پایین بودن هزینه‌های تحصیلی است. البته رشته پزشکی در جهان به نسبت گران‌تر از بسیاری از رشته‌های دیگر است و در ترکیه هم به همین ترتیب است.

شهریه تحصیل پزشکی در ترکیه به طور تقریبی از 10 هزار دلار در سال شروع شده و در برخی از دانشگاه‌ها تا حدود 27 هزار دلار در سال نیز می‌رسد که برای اطلاع بیشتر به برخی از شهریه‌ها در دانشگاه‌های ترکیه که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

•    شهریه رشته پزشکی در دانشگاه مالتپه که در استانبول قرار دارد برای یک سال تحصیلی در حدود 14 هزار دلار است.

•    شهریه تحصیل پزشکی در دانشگاه آتیلیم در آنکارا برای یک سال تحصیلی در حدود 15 هزار دلار است.

•    رشته پزشکی در دانشگاه İSTİNYE در استانبول برای یک سال تحصیلی از دانشجویان خود مبلغ 20 هزار دلار دریافت می‌کند.

•    در دانشگاه اوکان در استانبول برای تحصیل در رشته پزشکی مبلغی در حدود 23.500 دلار اخذ می‌شود.

بهترین دانشگاه‌ های ترکیه برای پزشکی

بهترین دانشگاه‌ های ترکیه برای پزشکی و انتخاب آن‌ها به عواملی مانند رتبه‌بندی دانشگاه، امکانات و تجهیزات و همچنین موقعیت مکانی دانشگاه دارد. ترکیه در مجموع 47 دانشکده پزشکی دارد که برای عموم مردم شناخته شده است و گزینه‌های مناسبی برای گرفتن پذیرش تحصیلی هستند. در ادامه نام ده دانشگاه برتر کشور ترکیه در زمینه آموزش علم پزشکی که همگی در گروه دانشگاه‌های خصوصی نیز می‌باشند را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

•    دانشگاه مالتپه

•    دانشگاه آتیلیم

•    دانشگاه ازمیر اکونومی

•    دانشگاه ACIBADEM

•    دانشگاه ALTINBAŞ

•    دانشگاه BİRUNİ

•    دانشگاه İSTİNYE

•    دانشگاه استانبول MEDİPOL

•    دانشگاه اوکان

•    دانشگاه BAHÇEŞEHİR

البته بهتر است بدانید که تعداد دانشگاه‌هایی که در کشور ترکیه رشته پزشکی را ارائه می‌دهند بسیار زیاد است و دست متقاضیان برای انتخاب دانشگاه کاملا باز است. 

پیشتر در مطلب دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه درخصوص اعتبار مدارک رشته پزشکی ترکیه در ایران بحث کرده‌ایم، پس اگر قصد دارید تا با مدرک پزشکی از دانشگاه‌های ترکیه به ایران برگردید، بهتر است از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران اطلاع کسب کنید.

بیمارستان ترکیه

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در جهان

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه در جهان بالا است و به راحتی با دانشگاه‌های معتبر و بزرگ در سطح بین المللی قابل رقابت است. از طرف دیگر مراجعه تعداد زیادی از بیماران از کشورهای مختلف جهان به ترکیه برای معالجه و یا جراحی‌های زیبایی نشانگر اعتبار و جایگاه پزشکی ترکیه در جهان است.

براساس اطلاعات آماری شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه، تعداد گردشگران پزشکی به ترکیه در سال 2018 در مقایسه با سال قبل حدود 31 درصد افزایش یافته است و همچنین سرمایه گذاری و برنامه ریزی ترکیه در زمینه توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تعداد بازدیدکنندگان نیازمند خدمات پزشکی را افزایش داده است که در سال 2018 به بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر رسیده است.

همچنین سیستم آموزشی ترکیه از سال 2001 عضو سیستم آموزشی اتحادیه اروپا یا روند بولونیا بوده است، بنابراین کلیه اسناد سیستم آموزشی ترکیه توسط منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) تأیید می‌شوند. EHEA کمک می‌کند تا سیستم‌های آموزش عالی در سراسر اروپا با استانداردهای مشابه با کیفیت بالا سازگار باشند. 

دانشگاه های ترکیه نیز همکاری علمی تنگاتنگی با دانشگاه‌های مشهور جهان و اساتید بین المللی از کشورهای آمریکایی و اروپایی در آنجا دارند. بنابراین، دانشجویان این فرصت را دارند که ضمن داشتن سطح تحصیلات با کیفیت در اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های برتر بین المللی شرکت کنند.

دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مانند دانشگاه علوم پزشکی استانبول و دانشگاه علوم پزشکی آنکارا دارای شهرت جهانی هستند و در رتبه‌های برتر بین المللی قرار دارند. همه موارد فوق نشانگر موقعیت برتر علوم پزشکی در ترکیه است. بنابراین، تحصیل پزشکی یک انتخاب هوشمندانه است که بسیاری از افراد باید آن را در برنامه‌های خود در نظر داشته باشند.

چرا تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه متقاضیان بسیاری از سراسر جهان دارد؟

آیا تا به حال فکر کرده‎ اید که چرا سالانه چندین هزار متقاضی خواهان تحصیل در ترکیه در رشته پزشکی هستند؟ شاید تعجب کنید اما طبق آمارهای موجود سالانه چندین هزار متقاضی می‌خواهند در این رشته تحصیلی در ترکیه تحصیل کنند و هر ساله به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. اما دلیل این همه تقاضا چیست؟ دلایل انتخاب ترکیه برای تحصیل به ویژه پزشکی بسیار است که به برخی از دلایل اشاره می‌کنیم:

•    برای تحصیل پزشکی در ترکیه برخلاف کشورهای آمریکا و کانادا، نیاز به گذراندن دوره‌های پیش نیاز نیست.

•    سیستم آموزشی ترکیه از سال 2001 عضو سیستم آموزشی اتحادیه اروپا یا فرایند بولونیا شده است. بنابراین، مدارک دانشگاهی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مورد تایید کشورهای اروپایی است.

•    پس از فارغ التحصیلی از ترکیه، با دریافت مدرک پزشکی از این کشور به راحتی می‌توانید در کشورهای جهان در زمینه پزشکی مشغول به کار شوید.

•    نام دانشگاه‌های ترکیه در زمینه رشته پزشکی در میان برترین دانشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد.

اگر به رشته پزشکی علاقه فراوان دارید و از سختی‌های تحصیل در این رشته تحصیلی آگاه هستید و در ایران موفق به کسب رتبه قبولی برای پذیرش در رشته پزشکی نشده‌اید، تحصیل پزشکی در ترکیه یک گزینه فوق العاده برای شماست. برای ورود به دنیای پزشکی فقط کافیست در سایت لتس گو یونی وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی خود را رزرو کنید تا با راهنمایی کارشناسان با تجربه ما اولین قدم در این مسیر را بردارید.