اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با تحصیل پزشکی در فرانسه و همچنین دانشگاه های پزشکی فرانسه و هزینه های آن هستید با این پست از مجله لتسگویونی همراه باشید. فرانسه جز کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم کرده است. تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مهندسی فرانسه مورد استقبال بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. ده ها دانشگاه این کشور مرتباً در رده بندی دانشگاه های بین المللی قرار دارند. 

تحصیل پزشکی در فرانسه

آموزش در دانشگاه های این کشور بر جنبه های عملی و نظری آموزش پزشکی تمرکز دارد. آموزش رشته پزشکی فرانسه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است. اخذ مدرک پزشکی عمومی در این کشور به 9 سال تحصیل نیاز دارد. دانشجویانی که علاقمند به اخذ تخصص هستند باید یک الی دو سال دیگر نیز تحصیل کنند. فقط 15 تا 20 درصد دانشجویان امتحان مورد نیاز برای ورود به سال دوم تحصیل پزشکی را می گذرانند. اصولاً تحصیل پزشکی در این کشور به سه دوره (PCEM، DCEM و پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تقسیم می شود. این کار با اخذ گواهی نامه دکترای MD در کشور به پایان می رسد. 

دوره اول (PCEM) :

دوره اول دو سال مقدماتی دانشگاهی است که برای کلیه دانشجویان پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و همچنین فیزیوتراپی یکسان می باشد. برای ورود به سال دوم، باید در پایان سال اول یک امتحان را پشت سر بگذرانند. علاوه بر این، حداکثر دانشجویان خارجی که از خارج از اتحادیه اروپا پذیرفته شده اند، به 8 درصد از کل دانشجویان محدود می شوند. 

دوره دوم (DCEM) :

دوره دوم چهار سال به طول می انجامد. برای ورود به مرحله سوم، دانشجویان سال چهارم باید دوره دوم را با موفقیت پشت سر بگذارند و امتحانات تئوری را نیز گذرانده باشند. دانشجویان پس از موفقیت و بسته به نمراتشان، می توانند در تخصص مورد نظر خود شرکت کنند.

دوره سوم (DES) :

دوره سوم آموزشی شامل دو برنامه تحصیل MD عمومی یا سایر تخصص ها می باشد که هر دوی آن ها دانشجویان را قادر می سازند تا یک مدرکDES  را دریافت کنند. پس از آن، دانشجویان می توانند پایان نامه ای را برای اخذ مدرک دکترای پزشکی تهیه کنند. 

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

شرایط تحصیل پزشکی در فرانسه

همان طور که گفته شد، تحصیل پزشکی در فرانسه به سه دوره (PCEM، DCEM و پزشکی عمومی یا سایر تخصص ها) تقسیم می شود که منجر به دریافت مدرک دکترای پزشکی می شود. بهتر است متقاضیان تحصیل در این رشته زیر 23 سال سن داشته باشند. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در کشور فرانسه دارند باید این نکته را در نظر داشته باشند که برای پذیرش در دانشگاه های دولتی و رایگان کشور فرانسه به حداقل مدرک B2 زبان فرانسوی نیاز است . 

البته این شرایط نیز مهیا است که متقاضیان به منظور تحصیل در دوره های زبان در این کشور اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کرده و پس از دریافت مدرک B2 در زبان فرانسه برای اخذ پذیرش در دانشگاه های دولتی اقدام کنند. هزینه دوره های زبان در فرانسه سالانه بین 2000 تا 6000 یورو می باشد. از دیگر مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور به شرح زیر می باشد:
•    آخرین مدرک تحصیلی دانشجویان
•    تکمیل فرم درخواست ورود به رشته پزشکی
•    اثبات دانش زبان
•    گذرنامه
•    بیمه درمانی
•    تمکن مالی

لازم به ذکر است که ثبت نام برای اخذ پذیرش در دانشگاه های کشور فرانسه معمولاً از 22 جولای آغاز می شود.

شرایط زبانی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی فرانسه

دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته های پرطرفدار را دارند باید در آزمون های مشخصی شرکت کرده و در آن ها قبول شوند. آن ها می توانند در یکی از دو آزمون زیر شرکت کرده و در صورت قبولی در دانشگاه های MD این کشور ثبت نام کنند :

•    آزمون DELF و DALF 

دیپلم زبان فرانسه DELF و دیپلم متمرکز زبان فرانسوی (DALF) ، این دیپلم ها بیانگر مهارت دانشجویان در زبان فرانسه است. این مدارک در کل جهان به رسمیت شناخته شده اند. سطح B2، آن برای پذیرش در دانشگاه های پزشکی فرانسه مورد نیاز است. مدت اعتبار این مدرک همیشگی خواهد بود.

•    آزمون های TCF / TFE فرانسه 

اصولاً این آزمون ها سطح مهارت دانشجویان را به زبان فرانسوی ارزیابی می کنند. بر خلاف دیپلم معتبر DELF وDALF، گواهی نامه TCF فقط برای دو سال معتبر می باشد.

دانشگاه های پزشکی در کشور فرانسه

دانشگاه های پزشکی در فرانسه

فرانسه یکی از کشورهای اروپا بوده که دارای تعداد زیادی دانشگاه های برتر در شاخه پزشکی در سطح جهانی است. حتی با این که تنها کمتر از 20 درصد از متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی در این کشور می توانند وارد سال دوم دانشکده های پزشکی شوند، باز هم تقاضا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی این کشور بالا است. برخی از دانشگاه های فرانسه به شرح زیر می باشند:
1 . دانشگاه بورگوین (Université Bourgogne)
2 . دانشگاه کائن باس نرمندی (Université Caen Basse-Normandie)
3 . دانشگاه کاتولیک لیل (Université Catholique de Lille)
4 . دانشگاه کلود برنارد (Université Claude Bernard)
5 . دانشگاه سوربن (Sorbonne Universite)
6 . دانشگاه پاریس سود (Université Paris-Sud)
7 . دانشگاه اکس مارسی (University of Aix-Marseille)
8 . دانشگاه لیون (Universite de Lyon (ComUE))
9 . دانشگاه لورن (Universite de Lorraine)
10 . دانشگاه پاریس – سکلای (Universite Paris Saclay)
11 . دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس (PSL Research University Paris)
12 . دانشگاه لیل نورد فرانسه (Universite Lille-Nord-de-France)
13 . دانشگاه استراسبورگ (University of Strasbourg)
14 . دانشگاه گرنوبل آلپ (Universite Grenoble Alpes)
15 . دانشگاه بوردو (Universite de Bordeaux)
16 . دانشگاه سنت کونتین (Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines University (UVSQ))
17 . دانشگاه رن 1 (Université de Rennes 1)
18 . دانشگاه اوورگن (University of Auvergne)
19 . دانشگاه نورماندی (Normandie Universite)
20 . دانشگاه برست (Universite de Brest)
21 . دانشگاه دکارت پاریس (Paris Descartes University)
22 . دانشگاه بریتانی غربی (Western Brittany University)
23 . کالج پزشکی مونپلیه نیمس (Montpellier Nimes College of Medicine)

دانشگاه های تحقیقاتی PLS، سوربن، پاریس، گرنوبل آلپ، استراسبورگ، بوردو، مونپلیه، اکس مارسی، کلود برنارد، رن، لیل، نرماندی و تور جزو دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان ایران می باشند.

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در فرانسه

هزینه تحصیل رشته MD در دانشگاه های این کشور متغیر است و تا حد زیادی به این که دانشجویان در دانشگاه دولتی یا خصوصی تحصیل می کنند، بستگی خواهد داشت، برخی از افراد نیز که تصمیم به مهاجرت دارند، علاوه بر هزینه تحصیل باید به فکر هزینه های زندگی نیز پس از تحصیل باشند. دانشجویان باید برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 4500 تا 7000 یورو هزینه پرداخت کنند که این میزان نسبت به دانشگاه های دولتی این کشور بسیار زیاد است. تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی کشور کاملاً رایگان نمی باشد.

دانشجویان باید برای تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه نیز شهریه پرداخت کنند که این میزان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد. به عنوان مثال، دانشجویانی که در دانشگاه علم و تکنولوژی فرانسه به تحصیل مشغولند سالانه مبلغ 270 یورویی را پرداخت خواهند کرد.

هزینه زندگی دانشجویان بین المللی 

غذای فرانسوی خوشمزه بوده و تصور رایج بر این است که گران قیمت نیز هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که فرانسوی ها واقعاً برای هر وعده غذایی ارزش قائلند. با این حال، غذا در سراسر فرانسه گران نیست. هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه می تواند به طور متوسط حدود 250  تا 300 یورو در ماه برای مواد غذایی در پاریس یا کمتر هزینه کند. قیمت مسکن معمولاً بالاتر از میانگین بین المللی و در حدود 200 تا 300 یورو در ماه است. بسته به بیمه انتخابی، بیمه درمانی 20 تا 50 یورو در ماه هزینه خواهد داشت. هزینه کتاب ها یا سایر مطالب یادگیری به طور متوسط 50 یورو در ماه است.

تحصیل پزشکی در فرانسه به زبان انگلیسی 

متأسفانه تحصیل در رشته MD در دانشگاه های دولتی فرانسه فقط به زبان فرانسوی امکان پذیر خواهد بود. از این رو، تسلط بر این زبان یکی از مهم ترین موانع در مقابل دانشجویان خارجی است که متقاضی تحصیل در این کشور هستند. از طرف دیگر و به منظور جذب دانشجویان خارجی از سراسر جهان، گروهی از دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی خصوصی برنامه های آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. این کار با هزینه های بالای تحصیل همراه است که بسته به نوع تخصص از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود. 

مزایای تحصیل پزشکی در فرانسه

تحصیل در رشته MD در فرانسه علاوه بر کیفیت بالای آموزشی و مدرک معتبر اخذ شده دارای مزایای متعدد دیگری نیز می باشد. در این قسمت قصد داریم به بررسی برخی از مزایای تحصیل پزشکی در کشور فرانسه بپردازیم.
•    میزان شهریه پایین در دانشگاه های دولتی فرانسه
•    فرصت های برجسته تحقیق و توسعه
•    فرانسه یک قدرت اقتصادی در سطح جهانی است
•    مدرک مورد تأیید وزارت بهداشت
•    دانشگاه های با رتبه برتر در جهان
•    امکان داشتن کار پاره وقت در زمان تحصیل
•    شرایط کار عالی برای فارغ التحصیلان
•    امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی بدون شرکت در آزمون ورودی
•    امکان دریافت بورسیه تحصیلی

رتبه دانشگاه های پزشکی فرانسه

هر ساله بسیاری از دانشجویان بین المللی جذب دانشگاه های این کشور پیشرفته می شوند. دانشگاه های پزشکی این کشور از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار بوده و برخی از آن ها نیز مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می باشند. رتبه دانشگاه های پزشکی این کشور برای سال 2022 به شرح زیر است:
•    دانشگاه سوربون : 72
•    دانشگاه پاریس سود : 49
•    دانشگاه اکس مارسی : 501
•    دانشگاه لیون : 651
•    دانشگاه لورن : 379
•    دانشگاه پاریس سکلای : 274
•    دانشگاه تحقیقات PSL پاریس : 44
•    دانشگاه لیل نورد فرانسه : 288
•    دانشگاه گرنوبل آلپ: 314
•    دانشگاه مونپلیه: 521
•    دانشگاه استراسبورگ : 421
•    دانشگاه گرنوبل آلپ : 144
•    دانشگاه بوردو : 501

ویزای تحصیلی فرانسه برای تحصیل در رشته پزشکی

فرآیند اخذ ویزای تحصیلی این کشور تا حد زیادی به ملیت متقاضیان بستگی خواهد داشت. اگر متقاضیان قصد اقامت بیش از 6 ماه را داشته باشند باید برای ویزای اقامت طولانی مدت اقدام کنند که به عنوان VLT-TS شناخته می شود. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه به شرح زیر است:
•    آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
•    مدرک زبان معتبر
•    گذرنامه
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    نامه پذیرش از دانشگاه
•    بیمه نامه
•    گواهی عدم سوء پیشینه

شرایط کار پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی در فرانسه

دانشجویانی که تحصیلات خود را در دانشگاه های پزشکی این کشور به پایان رسانده باشند، می توانند از اداره مهاجرت فرانسه مجوز اقامت دو ساله را کسب کرده و به دنبال یافتن کار مناسب باشند. این مجوز APS نام داشته و متقاضیان باید چهار ماه پیش از اتمام زمان ویزای تحصیلی و اقامت خود نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بیمارستان ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی مشغول به کار شوند.

سخن آخر

دانشجویان بین المللی که در فرانسه مشغول به تحصیل در رشته پزشکی هستند، می توانند به منظور کاهش هزینه های زندگی، 20 ساعت را در طول هفته به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. از جمله دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می توان به دانشگاه اکس مارسی، دانشگاه سوربون، دانشگاه گرنوبل آلپ، دانشگاه مونپلیه و سایر موارد دیگر اشاره کرد. 

اخذ پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی فرانسه بسیار رقابتی بوده و دانشجویان علاوه بر داشتن حداقل مدرک B2 در زبان فرانسه، باید در آزمون ورودی نیز شرکت کنند؛ اما دانشجویانی که قصد تحصیل همین رشته را در دانشگاه های خصوصی فرانسه دارند می توانند علاوه بر امکان تحصیل به زبان انگلیسی، از معافیت شرکت در آزمون ورودی نیز برخوردار شوند. چنان چه شما متقاضیان عزیز نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید با کارشناسان موسسه لتسگو یونی در ارتباط باشید و وقت مشاوره رزرو نمایید.