تحصیل در رشته حقوق در انگلستان چگونه است؟ برای اطلاع از از شرایط تحصیل رشته حقوق در انگلیس با این پست از وبلاگ مهاجرتی لتس گو یونی همراه ما باشید و به بررسی دقیق‌تر تحصیل رشته حقوق در دانشگاه های حقوق انگلستان، هزینه و شرایط تحصیل در رشته حقوق در کشور انگلستان بپردازیم. 

اگر قصد مهاجرت از طریق تحصیل را دارید و رشته حقوق و وکالت در ابتدای لیست علایق شما قرار گرفته است، پس بهتر است در ابتدا اطلاعات دقیقی را در زمینه تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور کسب کنید و سپس با همراهی گروه مهاجرتی لتس گو یونی برای اخذ پذیرش تحصیلی رشته حقوق در انگلستان اقدام کنید.

تحصیل در رشته حقوق در انگلستان 

انگلستان مقصدی هیجان‌انگیز برای تحصیل حقوق در دنیا است که هرساله تعداد بسیاری از علاقه‌مندان به وکالت و این رشته را به سمت خود جذب می‌کند. کشور انگلستان با وجود سنت غنی حقوقی و همچنین حضور افراد خبره در زمینه حقوق، محیطی محرک برای فراگیری آموزش‌های حقوقی فراهم کرده است.

تحصیل حقوق در انگلستان برای دانشجویان بین المللی درهایی را به روی درک جامعی از سیستم حقوقی بریتانیا، حقوق بین الملل و رشته‌های مختلف حقوقی باز می‌کند که ممکن است در دیگر کشورها اینچنین نباشد و یادگیری حقوق را بسیار جذاب‌تر می‌کند.

رشته حقوق در کشور انگلستان در معتبرترین دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود ‌و دانشجویان با دانش، مهارت‌ و دیدگاه جهانی مورد نیاز برای برتری در زمینه حقوق آماده می‌شوند. در ادامه مطلب به مزایای تحصیل در این رشته تحصیلی در کشور انگلستان می‌پردازیم:

تحصیل حقوق در انگلستان

پذیرش آسان: کشور انگلستان برخلاف بسیاری از کشورها شرایط آسان‌تری برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته حقوق دارد و برای ورود نیاز به آزمون ورودی نیست. پس فقط کافی‌ست تا مدارک مورد نیاز فرد آماده باشد تا بتواند در رشته حقوق از برترین دانشگاه‌های انگلیس پذیرش تحصیلی بگیرد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برخی از دانشگاه‌های انگلیس همچون دانشگاه آکسفورد برای پذیرش دانشجو در رشته حقوق آزمونی به نام LNAT برگزار می‌کنند که درصورت قبولی دانشجو در این آزمون تحصیل در رشته حقوق امکان‌پذیر می‌شود.

آینده شغلی مطمئن: از آنجایی که مدرک حقوق از دانشگاه‌های انگلستان اعتبار بسیار زیادی در جوامع حقوقی بین‌المللی دارد، دانشجویان با اطمینان خاطر از آینده شغلی مناسب، تحصیل حقوق در انگلستان را انتخاب می‌کنند و تا حدی نگرانی بابت پیدا کردن شغل مناسب را ندارند. 

همچنین مشاغل زیادی همچون: وکیل حقوقی، مجری حقوقی، منشی دادگاه و غیره با رشته حقوق مرتبط هستند که فارغ‌التحصیلان حقوق می‌توانند پس از دریافت مدرک تحصیلی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند و مشغول به کار شوند.

مدرک معتبر جهانی: از آنجایی که رشته حقوق در بریتانیا قدمتی 900 ساله دارد، اعتبار مدرک حقوق از این کشور در سراسر دنیا قابل قبول و بسیار معتبر است و با توجه به اینکه بهترین دانشکده‌های حقوق جهان در این کشور مستقر هستند، بسیاری از کارفرمایان به دلیل کیفیت آموزش در این رشته به دنبال فارغ التحصیلان حقوق از انگلستان هستند.

کمتر بودن طول دوره تحصیل: از آنجایی که ساختار آموزشی برای این رشته در انگلستان منحصر به خودش می‌باشد، طول دوره تحصیل حقوق در انگلستان به نسبت سایر کشورها زمان کوتاه‌تری دارد. به طور مثال طول دوره تحصیلی قانون تجارت در انگلستان 4 تا 5 است درحالی که در کشور آمریکا تقریبا 7 سال به طول می‌انجامد.

حضور اساتید برجسته حقوق: افراد نخبه بسیاری در سیستم آموزشی بریتانیا حضور دارند که به عنوان اساتید دانشگاه علم و تجربه خود را در اختیار دانشجویان حقوق می‌گذارند. از این رو کسب دانش از متخصصان باتجربه به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌ها و اعتماد به نفس لازم برای پیشرفت شغلی خود را کسب کنند.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در انگلستان

به طور کلی هزینه‌های تحصیل در کشور انگلستان به علت بالا بودن ارزش پوند برای ایرانی‌ها به نسبت بسیاری از کشورها بیشتر است، اما باید گفت که هزینه تحصیل در انگلیس کاملا به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، شهر محل زندگی و دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد و از این جهت بسیار هزینه‌ها بسیار متغیر هستند.

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حقوق در انگلستان به‌طور میانگین مبلغی درحدود 12000 تا 20000 پوند در سال محاسبه شده است. در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیلی مبلغ پرداختی بابت شهریه بسیار بالاتر است و دانشجوی بین‌المللی باید مبلغی درحدود 14000 تا 30000 پوند در سال برای تحصیل در مقطع ارشد پرداخت کند.

همچنین دانشجویان بین‌المللی باید علاوه بر هزینه شهریه دانشگاه حقوق در این کشور برنامه دقیقی برای هزینه‌های زندگی در شهرهای انگلستان داشته باشند. طبق آمار به طور میانگین هزینه سالانه زندگی در لندن حدود 12 هزار پوند و در شهرهای دیگر بین 9 تا 10 هزار پوند می‌باشد.

دانشگاه های حقوق انگلستان

از آنجایی که کشور انگلیس را می‌توان به عنوان مهد علم حقوق در دنیا معرفی کرد، در اکثر دانشگاه‌های انگلیس و در تمامی سطوح این رشته تحصیلی ارائه می‌شود. طبق آخرین آمار موسسه رتبه‌بندی QS، برترین دانشگاه‌های انگلستان در زمینه حقوق به ترتیب زیر رتبه بندی شده‌اند. اگر قصد تحصیل در رشته حقوق در انگلیس را دارید همین حالا وقت مشاوره مهاجرت خود را با گروه مهاجرتی لتس گو یونی رزور کنید.

تحصیل رشته حقوق در انگلستان

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و بزرگترین دانشگاه انگلستان است. دانشکده حقوق این دانشگاه طیف گسترده‌ای از تخصص‌های حقوقی و بین رشته‌ای را برای علاقه‌مندان به دنیای حقوق و وکالت ارائه می‌دهد. 

این دانشگاه به دلیل همکاری با گروه‌های بحث و گفتگوی متعدد و روش‌های تدریس گفتگو محور خود در دنیا مشهور است و تمرکز زیادی روی تحقیقات علمی و نوآورانه دارد. رشته‌های حقوق این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج انگلستان به دلیل تحقیقات حقوقی پیشرفته خود به ویژه در زمینه‌های حقوق بین‌الملل و جرم شناسی در دنیا مشهور است و یکی از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه‌های کشور انگلیس است. این دانشگاه که قدمت آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد دارای 11 مرکز تحقیقاتی است. 

دانشگاه کمبریج نیز همانند دانشگاه آکسفورد رشته حقوق و گرایش‌های آن را در مقاطع تحصیلی مختلف از کارشناسی تا دکترا ارائه می‌کند که طول دوره‌های آن بین 9 ماه تا 3 سال متغیر است.

مدرسه اقتصاد لندن

نه تنها دانشکده حقوق در مدرسه اقتصاد لندن یکی از بهترین دانشکده‌های انگلستان است، بلکه در سطح بین‌المللی نیز شهرت فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این، دانشگاه در مطالعه قوانین مالیاتی، قانون بانکداری، حقوق شرکت‌ها، قانون کار، دعاوی مدنی، و حرفه و نظام حقوقی در سطح دنیا پیشگام است.

دانشگاه کالج لندن UCL

کالج دانشگاهی لندن میزبان یک جامعه فکری شایسته از دانشمندان حقوقی در جهان است و برای تدریس از رویکرد چند رشته‌ای برای آموزش و تحقیق استفاده می‌کند. دوره‌های مختلفی از کارشناسی تا دکترا در رشته حقوق در این دانشگاه تدریس می‌شود.

لازم به ذکر است که این دانشگاه روش تدریسی منحصر به فرد خود را دارد و از سنت شرکت در بحث و گفتگو پیروی می‌کند و از این به عنوان ابزاری برای القای تفکر انتقادی و تقویت مهارت‌های استدلال در دانشجویان رشته حقوق استفاده می‌کند. 

بورسیه تحصیلی رشته حقوق در انگلستان

انواع مختلفی بورسیه‌ تحصیلی برای تحصیل در رشته حقوق در کشور انگلستان در انتظار دانشجویان بومی و همچنین دانشجویان بین‌المللی قرار گرفته است. به طور مثال بورسیه تحصیلی حقوق بین الملل، بورسیه تحصیلی حقوق بشر و بورسیه تحصیلی حقوق تجارت از رایج‌ترین انواع بورسیه‌های تحصیلی مربوط به رشته حقوق هستند.

در این بین بورسیه تحصیلی حقوق بشر به دانشجویانی که در حمایت از حقوق بشر کمک کنند تعلق می‌گیرد. همچنین بورسیه تحصیلی حقوق تجارت نیز به دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته حقوق تجارت هستند تعلق می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق که اختصاصا برای دانشجویان رشته حقوق در انگلستان ارائه می‌شود، بورسیه‌های دیگری نیز برای تحصیل در انگلستان وجود دارد. مهمترین برنامه بورسیه تحصیلی در کشور انگلیس بورسیه چونینگ انگلستان است که بسیاری از ایرانیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

برای موفقیت در دریافت بورسیه دانشجو در ابتدا باید سایت دانشگاه محل تحصیل خود را بررسی کند و درصورتی که واجد شرایط دریافت بورسیه بود سراغ مراحل دیگر برود. هنگامی که نوع بورسیه مناسب شرایط انتخاب شد، باید فرم درخواست را تکمیل کرد. 

نکته مهم برای دریافت بورسیه رشته‌های حقوق این است که دانشگاه همراه با درخواست از دانشجو توصیه نامه از معلمان یا کارفرمایان را می‌خواهد. همچنین اکثر برنامه‌های بورسیه تحصیلی به دانشجویان برتر تعلق می‌گیرد که ارائه مدارک نمرات و نمرات آزمون به همراه درخواست الزامی است.

مقاطع تحصیلی رشته حقوق در انگلستان

رشته حقوق در انگلیس در تمامی مقاطع تحصیلی همچون: کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در اکثر دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شود و تحصیل در انگلستان را جذاب می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از این مقاطع می‌پردازیم.

LLB - کارشناسی حقوق

LLB به عنوان لیسانس حقوق در انگلستان شناخته می‌شود و طول دوره آن به طور معمول 3 سال تمام وقت است. همچنین گاها برخی از دوره‌های LLB با موضوعات دیگر ترکیب می شوند و تکمیل آن یک سال بیشتر طول می‌کشد.

LLB یک مدرک حقوقی واجد شرایط است که شامل هفت حوزه آموزشی اصلی می‌باشد که برای ادامه آموزش وکالت در بریتانیا مورد نیاز است. این حوزه‌های اصلی عبارتند از: قانون اساسی و اداری، قانون قراردادها، قانون جزا، قانون اتحادیه اروپا، حقوق عدل و عدالت، قانون زمین و قانون شکایت.

فارغ التحصیل LLB

Graduate LLB یک نسخه سریع از دوره LLB کارشناسی است که طول این دوره 2 سال تحصیلی می‌باشد. این دوره برای دانشجویانی است که دارای پیشینه غیرحقوقی هستند، یعنی دانشجویانی که در دوره تحصیلی پیشین خود دروس دیگری را مطالعه کرده اند. این دوره مناسب فارغ‌التحصیلانی است که علاقه‌مند به وکالت هستند. 

LLM - کارشناسی ارشد حقوق

LLM دوره کارشناسی ارشد حقوق است و طول دوره تحصیلی آن معمولاً 1 سال تمام وقت است. LLM به دانشجو این امکان را می‌دهد که در یک حوزه اختصاصی حقوق و با جزئیات بیشتر نسبت به سطح کارشناسی تحصیل کند.

برخی از گرایش‌های رشته حقوق که در دوره LLM در دانشگاه‌های انگلیس ارائه می‌شوند عبارت‌اند از: دعاوی کیفری، حقوق محیط زیست، قانون استخدام، تجارت بین الملل، امور مالی اسلامی و حقوق دریایی. 

تحصیل در رشته حقوق در انگلیس

PGDL - دیپلم حقوقی فوق لیسانس

مدرک دیپلم کارشناسی ارشد حقوق (PGDL) یک دوره پیش نیاز برای ورود به دنیای وکالت (فارغ التحصیلان با مدرک در موضوعاتی غیر از حقوق) است که در انگلیس برگزار می‌شود و طول این دوره معمولاً 9 ماه تمام وقت است. 

در واقع مدرک PGDL مدرک غیر حقوقی شما را به مدرک حقوقی واجد شرایط تبدیل می کند و به همین دلیل به عنوان «دوره تبدیل حقوق» شناخته می‌شود. در این دوره آزمون مشترک حرفه ای (CPE) برگزار می‌شود و پایه محکمی برای آماده شدن برای مرحله اول آزمون صلاحیت وکلا (SQE) است.

LPC - دوره تمرین حقوقی

LPC آخرین مرحله آموزش حرفه‌ای برای تبدیل شدن به یک وکیل واجد شرایط است و طول دوره آموزشی آن 9 ماه است. ورود به این دوره برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد حقوق طراحی شده است تا به صورت عملی وکالت را تمرین کنند و مهارت‌های خود را بهبود بخشند. این دوره به منظور ایجاد پلی بین تحصیل و آموزش در یک شرکت حقوقی طراحی شده است. 

شرایط تحصیل حقوق در انگلستان

شرایط ورود به دانشکده‌های حقوق در انگلستان بسته به دانشگاه بسیار متغیر است. با توجه به عواملی مانند ملیت، سوابق تحصیلی و سطح علمی دوره تحصیلی، مدارک مورد نیاز برای درخواست متفاوت است. با این حال، به صورت کلی لیستی از مدارک وجود دارد که  تمامی دانشجویانی که قصد تحصیل در  دانشگاه را دارند باید آن را آماده کنند. در زیر مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته حقوق لازم است:

  • مدرک تحصیلی عالی (سطح A یا مدرک دیپلم دبیرستان)
  • سوابق تحصیلی
  • مهارت در زبان انگلیسی

و جهت گرفتن اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق در دانشگاه‌های انگلیس لیست مدارک زیر مورد نیاز است: 

  • مدرک کارشناسی حقوق
  • نمرات شما
  • مهارت زبان انگلیسی
  • رزومه
  • گواهی سابقه (دو تا سه سال)
  • انگیزه‌‌نامه

سطح مورد قبول زبان انگلیسی برای ورود به برنامه‌های دانشگاهی رشته حقوق در کشور انگلستان نمره 6.5 آیلتس به صورت کلی است و هیچ نمره‌ای کمتر از 6 نباشد. البته معادل این مدرک هم قابل قبول است.

توجه داشته باشید که برای موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی در رشته حقوق در انگلیس باید یک سال زودتر اقدام کنید چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها فقط یک بار در سال ورودی جدید پذیرش می‌کنند. همچنین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است با وجود نداشتن مدرک لیسانس حقوق، دانشجو را در مقطع ارشد رشته حقوق پذیرش کنند.

سخن پایانی

تحصیل در رشته حقوق در انگلیس به عنوان یک راه تضمینی برای ورود به دنیای وکالت است. پس اگر شما نیز به تحصیل در رشته حقوق علاقه دارید و همچنین کشور انگلیس را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید، وقت را از دست ندهید و با همراهی موسسه مهاجرتی لتس گو یونی از بهترین دانشگاه‌های انگلیس پذیرش تحصیلی بگیرید.