بورسیه چونینگ انگلستان از بورسیه‌های تحصیلی این کشور است که تمام هزینه‌های تحصیل دانشجویان را پوشش می‌دهد و به افرادی تعلق می‌گیرد که دارای شرایط تحصیلی خوب و دارای استعداد باشند. این بورسیه تقریباً برای تمام رشته ها ارائه می‌شود و هدفش ایجاد تغییر مثبت در بخش‌های مختلف یک کشور است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا به حال 50,000 فارغ‌التحصیل در کشور انگلستان از این بورسیه استفاده کرده‌اند.

اگر از علاقه‌مندان به تحصیل و مهاجرت به انگلیس هستید و شرایط تحصیلی و نمرات خوبی دارید شما هم می‌توانید یکی از گزینه‌های دریافت این فاند تحصیلی عالی باشید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد با این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، که در آن به بررسی بورسیه چونینگ انگلستان برای ایرانیان پرداخته‌ایم، همراه ما باشید.

بورسیه چونینگ

بورسیه چونینگ Chevening انگلستان یک اسکالرشیپ یا فاند تحصیلی است که تمام هزینه‌های زندگی، تحصیل، بلیط رفت و برگشت به انگلستان و ... را پوشش می‌دهد. این فاند در سال 1983 ایجاد شد و امروزه به یکی از بزرگترین و بهترین بورسیه‌های دنیا تبدیل شده که هر ساله تعداد زیادی دانشجو برای به دست آوردن آن با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فاند تحصیلی به صورت فول فاند است و پشتیبانی کامل مالی از دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در همه رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های کشور انگلستان را می‌کند.

بودجه بورسیه تحصیلی چونینگ توسط وزارت خارجه انگلستان و سازمان کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان و سایر سازمان‌های همکار تأمین می‌شود. در این بورسیه دانشجویان می‌توانند بیش از 12 هزار برنامه و رشته کارشناسی ارشد را در بیش از 150 موسسه آموزش عالی و دانشگاه مختلف این کشور انتخاب کنند. شما با این فاند تحصیلی امکان زندگی در انگلستان به مدت 1 سال در مقطع کارشناسی ارشد را خواهید داشت.

بورسیه چونینگ انگلستان برای ایرانیان

شرایط بورسیه چونینگ

برای دریافت این فاند تحصیلی سن، جنسیت، مذهب، وضعیت تأهل و سایر موارد از این دست، اهمیتی ندارد. تنها چیزی که برای بررسی‌کنندگان و اهداکنندگان این فاند مهم است، ارسال یک فرم درخواست به همراه یک انگیزه‌نامه کامل و عالی است که نشان دهد شما توانایی و انگیزه و اشتیاق قرار گرفتن در یک دوره فشرده یک ساله کارشناسی ارشد در انگلستان و یک دید شفاف از آینده و اهداف خود را دارید.

به علاوه برای اینکه واجد شرایط دریافت این اسکالرشیپ باشید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • شهروندی کشوری غیر از بریتانیا که امکان اهدای این فاند برایش وجود داشته باشد را داشته باشید.
  • حداکثر 2 سال بعد از اتمام مدت تحصیل خود انگلستان را ترک کنید و به کشور خود برگردید.
  • دارای مدرک کارشناسی باشید.
  • دارای سابقه کاری به مدت 2 سال (2800 ساعت) باشید.
  • قبلا از این بورسیه استفاده نکرده باشید.
  • برای 3 رشته که شامل این بورسیه می‌شود اپلای کنید.

لازم به ذکر است داشتن یک مدرک کارشناسی ارشد مانعی برای استفاده از این فاند برای مدرک ارشد مجدد، البته تا زمانی که بتوانید به طور واضح دلیل استفاده از آن و مفید بودنش را توضیح دهید، نیست.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه چونینگ انگلستان

مدارک لازم برای دریافت این بورسیه شامل موارد زیر است:

  • مدرک تحصیلی کارشناسی
  • رزومه تحصیلی
  • رزومه کاری
  •  توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های انگلستان
  • مدرک زبان انگلیسی (برای ثبت نام در فاند چونینگ مدارک زبانIELTS Academic، Pearson PTE  Academic، TOEFL iBT،C1 Advanced (formerly Cambridge English: Advanced [CAE])،Trinity ISE II (B2) مورد قبول هستند.)

مدارک لازم برای بورسیه چونینگ انگلستان

بورسیه چونینگ چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

فاند چونینگ فرصتی است برای دانشجویان تا با یکدیگر و با فارغ‌التحصیلان، دانشمندان و سخنرانان برجسته تعامل کنند. این بورسیه به صورت فول فاند موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • شهریه دانشگاه
  • هزینه سفر رفت و برگشت به انگلستان از کشورتان
  • هزینه‌های دریافت ویزا
  • هزینه‌های ورود و خروج به کشور انگلستان
  • پوشش هزینه‌های زندگی و اقامت به صورت ماهیانه. این هزینه بر اساس محل زندگی شما در داخل یا خارج از لندن متغیر است.

دوره‌های تحصیلی بورسیه چونینگ به چه صورت است؟

انتخاب دوره‌های مناسب در دانشگاه مناسب یکی از مهمترین قسمت‌های درخواست برای این اسکالرشیپ است. برای دریافت آن باید 3 رشته مختلف را انتخاب کنید و مزیت این مسأله این است که شما انتخاب‌ها و گزینه‌های مختلفی خواهید داشت و شانس قبولی و دریافت فاند برایتان بالا می‌رود. این 3 رشته می‌توانند 3 رشته مشابه در 3 دانشگاه مختلف باشند و یا 3 رشته مختلف در یک دانشگاه. البته منظور از متفاوت بودن رشته‌ها این است که نیاز نیست عنوان رشته‌ها دقیقاً مثل هم باشند ولی باید از نظر محتوایی مشابه باشند.

دقت کنید که انتخاب رشته به معنی انتخاب بورسیه  نیست و باید برای رشته تحصیلی، از طریق سایت دانشگاه به صورت جداگانه و برای بورسیه از طریق سایت مخصوص بورسیه چونینگ به آدرس chevening.org مراجعه کنید. در ضمن در انتخاب دوره‌های خود دقت کنید چرا که بعد از ارسال فرم درخواست امکان تغییر آنها نیست؛ مگر بعد از حضور در دانشگاه و با تأیید مسئول مربوطه.

برای دریافت بورسیه چونینگ باید از یکی از 3 دوره انتخابی خود پذیرش موقت گرفته باشید. از ویژگی‌های دوره مناسب و مورد قبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره تحصیلی باید در پاییز شروع شود (بین ماه سپتامبر تا اکتبر)
  • دوره تحصیلی نباید ریسرچ محور باشد و باید کورس محور باشد  (Taught master’s)
  • دوره باید در مقطع کارشناسی ارشد باشد و منجر به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شود.
  • دانشگاه ارائه کننده دوره مورد نظر واقع در بریتانیا باشد.
  • دوره تحصیلی شما باید تمام وقت باشد و نیمه وقت یا پاره وقت نباشد.
  • دوره تحصیلی انتخاب شده آموزش از راه دور نباشد.
  • طول مدت دوره بیش از 9 ماه و کمتر از یک سال باشد.
  • در مقاطع دکتری یا فوق دکتری نباشد.

مدت زمان بررسی بورسیه چونینگ انگلستان

مدت زمان بررسی درخواست بورسیه چونینگ کشور انگلستان چقدر است؟

مدت زمان بررسی و انتخاب افراد برای فول فاند چونینگ حداقل 8 ماه از زمان فرا رسیدن ددلاین‌ها تا زمانی که درخواست‌دهندگان به صورت موقت پذیرفته شوند، طول می‌کشد. برنامه زمانی بررسی این فاند برای سال 2023 به شرح زیر است:

زمان بازگشایی سایت برای ارسال درخواست برای این بورسیه: 2 آگوست 2022 / 11 مرداد 1401
زمان نهایی بسته شدن سایت برای درخواست این بورسیه: 1 نوامبر 2022 / 10 آبان 1401
شروع فرآیند بررسی شرایط متقاضیان: 2 نوامبر 2022
اواسط نوامبر تا دسامبر 2022 : کمیته‌های مستقل به بررسی همه درخواست‌های افراد واجدین شرایط می‌پردازند. سپس نمرات و رتبه‌های آنها به سفارت انگلیس/کمیسیون عالی ارجاع داده می‌شود.
اوایل تا اواسط فوریه 2023 : متقاضیان منتخب برای مصاحبه دعوت می‌شوند.
فوریه تا اواخر آپریل 2023 : آخرین مهلت ارسال مدارک و توصیه نامه‌‌ها
27 فوریه تا 28 آوریل 2023 : زمان انجام مصاحبه از افراد انتخاب شده، در طول این مصاحبه هیئت داوران پذیرش، در سفارتخانه‌های انگلستان و کمیسیون‌های عالی، با نامزدهایی از سراسر جهان مصاحبه می‌کنند.
اوایل ژوئن 2023 : اعلام نتایج نهایی
13 جولای 2023 : آخرین مهلت دریافت پذیرش بدون شرط در یکی از دوره‌های انتخاب شده توسط متقاضی در یکی از دانشگاه‌های انگلستان
سپتامبر تا اکتبر 2023 : سفر به انگلستان جهت شروع تحصیل در این کشور

سخن آخر

بورسیه چونینگ انگلستان یکی از کمک هزینه‌هایی است که دولت انگلستان برای تعلیم دانشجویان برتر پرداخت می‌کند. با دریافت این بورسیه از پرداخت کلیه هزینه‌های تحصیلی و اقامتی معاف خواهید بود. این بورسیه فرصتی است تا بتوانید علاوه بر تجربه زندگی در کشور زیبای انگلستان مهارت‌های رهبری و اشتیاق خود را برای ایجاد یک جریان و تغییر مثبت در کشور خود بعد از اتمام تحصیل تقویت کنید.

در این پُست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی فول فاند چونینگ انگلستان و شرایط و مدارک لازم آن پرداختیم. اگر از علاقه مندان دریافت این بورسیه هستید برای بررسی شرایط‌تان توسط کارشناسان حرفه‌ای ما، می‌توانید از طریق منو سایت، نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.