تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا می‌تواند رویای زندگی شما را به حقیقت تبدیل کند اما چگونه؟ می‌خواهیم نگاهی به این رشته در ایتالیا داشته باشیم. کشور ایتالیا را می‌توان یکی از بازوهای اصلی رشد فرهنگ و هنر در اروپا و کل جهان دانست که همواره ارائه کننده بهترین دوره‌های آموزشی رشته طراحی داخلی و سایر رشته‌های وابسته به هنر و فن بوده است.

ابتدا بیایید تعریفی خلاصه از رشته طراحی داخلی داشته باشیم و پس از آن به دنبال رد پای آن در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا بگردیم. طراحی داخلی که با عنوان طراحی دکوراسیون داخلی نیز شناخته می‌شود در اکثر دانشگاه‌ها زیر گروه رشته‌های هنر بوده و در دانشکده‌های هنر و معماری ارائه می‌شود. 

این رشته را می‌توان هنر چیدمان فضای داخلی ساختمان‌های عمومی و شخصی دانست که هدف اصلی آن بهره‌گیری از عناصر هنر و مهندسی فضا، برای تزریق آرامش، زیبایی و آسایش به محیط می‌باشد به گونه‌ای که کارکرد فضا افزایش یافته و مطابق با سلیقه مخاطب نیز باشد. این روزها کیفیت طراحی داخلی ساختمان‌ها مورد توجه روانشناسان محیطی نیز قرار گرفته و صاحبان کسب و کار آن را به عنوان عاملی موثر در بهبود کیفیت بازار خود می‌دانند.  

بنابراین اگر علاقه‌مند به طراحی داخل مکان‌ها، انتخاب مبلمان مناسب و زیباسازی فضا هستید احتمالا این رشته شما را شگفت‌زده خواهد کرد. به ویژه اگر در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور پیشرو و صاحب نظر در این عرصه تحصیلات خود را دنبال نموده و با موفقیت به پایان برسانید احتمالا بازار کار خوب این رشته نیز شما را برای انتخابی که کرده‌اید، سربلند خواهد. 

اما برای تحصیل این رشته بهتر است به کدام کشور سفر کنیم؟ بیایید نگاهی به برترین‌های طراحی فضاهای داخلی حال حاضر دنیا بیندازیم. با توجه به کیفیت برنامه‌های آموزشی و موفقیت فارغ‌التحصیلان برای جذب در بازار کار برترین‌ کشورها برای تحصیل این رشته عبارتند از:

  • ایتالیا
  • انگلستان
  • ژاپن
  • اسپانیا
  • چین
  • ترکیه
  • قبرس

خب همانطور که توقع داشتیم نام کشور ایتالیا در صدر این جدول می‌درخشد. سیستم آموزشی قوی و به روز، وجود برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی برای تحصیل در ایتالیا ، تاریخچه غنی در فرهنگ و هنر و امکان تحصیل در فضایی چند فرهنگی از جمله دلایل اصلی انتخاب تحصیل رشته طراحی داخلی در ایتالیا دانست که در ادامه به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.

رشته طراحی داخلی در ایتالیا

چرا رشته طراحی داخلی را در ایتالیا بخوانیم؟

ستایش ایتالیا به عنوان یک کشور خارجی برای تحصیل در رشته‌های هنری از جمله طراحی فضاهای داخلی کار چندان آسانی نیست زیرا مزایای بسیار گسترده‌ای دارد. چند نفر از افرادی که در دایره بهترین هنرمندان جهان در ذهن شما قرار گرفته‌اند ایتالیایی هستند؟ میکل آنژ، داوینچی، گوچی، ورساچه، فونتا و .... این لیست احتمالا بسیار طولانی خواهد بود.

وجود این پیشینه غنی هنری در ایتالیا موجب شده است تا نظام آموزش عالی این کشور برنامه‌های متعددی را در حوزه آموزش هنر در رشته‌های مختلف ارائه نماید. الهام گرفتن از مناظر درخشان، آثار هنری بی‌نظیر و سایت‌های میراث جهانی یونسکو در نقاط مختلف ایتالیا به شما این فرصت را می‌دهد تا بهترین خود باشید. از دیگر مزایای تحصیل این رشته در ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه‌‌های ایتالیا مقرون به صرفه هستند

در مقایسه با رقبای غربی خود، همچنان ایتالیا یکی از مقرون به صرفه‌ترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود که این ارزان بودن تاثیر منفی بر کیفیت برنامه‌های آموزشی آن نداشته است. علت اصلی این پایین بودن هزینه که گاهی حتی با تحصیل رایگان در این کشور نیز شناخته می‌شود دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا است.

اگر به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به دنبال تحصیل این رشته در ایتالیا به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی هستید با تقویت رزومه خود می‌توانید امید زیادی برای ادامه تحصیل از طریق دریافت کمک هزینه داشته باشید. همچنین در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا شهریه دانشجویان بین‌المللی با دانشجویان بومی برابر می‌باشد.

دانشگاه‌های ایتالیا تجربه یک آموزش عالی هستند

احتمالا اکثر شما می‌دانید که دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا نخستین بار در سال 1088 در ایتالیا تاسیس شد. این بدان معناست که ایتالیا سال‌هاست که دستی بر آتش آموزش عالی داشته و از بنیانگذاران اصلی آن در جهان است بنابراین عجیب نیست که سیستم اموزش عالی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار باشد. 

زمانی که این قدمت تاریخی در آموزش با پیشینه غنی هنری ایتالیا در هم می‌آمیزد کیفیت برنامه‌های آموزشی رشته‌هایی مانند طراحی فضاهای داخلی که از فرهنگ و هنر الهام گرفته و در عین حال رشته‌های نسبتا مدرنی می‌باشند، به طرز چشمگیری افزایش یافته و جمعی از بهترین اساتید و مشتاق‌ترین دانشجویان طراحی داخلی در دانشگاه‌های ایتالیا گرد هم آورده است.

ایتالیا در خط مقدم مد و معماری قرار دارد

یک بازدید کوتاه یا سیر و سیاحت در تصاویری از ایتالیا کافی است تا بفهمیم که چرا این کشور از نظر مد، معماری و هنر در جهان پیشرو محسوب می‌شود. در حال حاضر میلان یکی از 4 پایتخت برتر مد در جهان است.  با گذر از شهرهای جذاب ایتالیایی به عمق معماری غنی در این کشور پی می‌برید که اکنون در تلاش از تا با تقویت طراحی فضاهای داخلی زیبایی جذابیت بیرونی را به زیبایی درونی پیوند بزند.

بازار کار طراحان داخلی در ایتالیا پررونق است

احتمالا هر نوع طراحی که باشید از پارچه و لباس گرفته تا ساختمان و چهره، برای شما در ایتالیا کار خواهد بود. شهرهای بزرگ این کشور و به ویژه پایتخت آن، میلان، محل استقرار تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های تجاری بزرگ تا استارت‌آپ‌های کوچک است که به طراحان خلاق در عرصه‌ای مختلف از جمله طراحی داخلی ساختمان‌ها نیاز دارند.

همچنین در صورتی که به دنبال اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا هستید به یک کار تمام وقت پس از فارغ‌التحصیلی نیاز دارید بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که در ابتدا برای تحصیل در رشته‌ای وارد دانشگاه‌های ایتالیا شوید که بازار کار خوبی داشته باشد.

رشته طراحی داخلی در دانشگاه های ایتالیا

رشته طراحی داخلی در ایتالیا

این رشته در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایتالیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود که دانشجویانی با مدارک لیسانس غیر از طراحی فضاهای داخلی اما در زیر گروه رشته‌های مرتبط هنر و معماری می‌توانند برای دریافت پذیرش این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام کنند.

علاوه بر این برخی دوره‌های آموزش طراحی داخلی به شکل کوتاه مدت، شش ماه تا یک سال، به طور تخصصی برای مشتاقان یادگیری طراحی فضاهای داخلی در موسسات ایتالیایی معتبر برگزار می‌شوند که متقاضیان واجد شرایط معمولا با هدف تقویت رزومه حرفه‌ای خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. هزینه اکثر دوره‌های کوتاه مدت باید توسط دانشجو پرداخت شده و موسسه در پایان یک گواهینامه معتبر اعطا می‌کند.

دوره‌های کوتاه مدت طراحی داخلی در ایتالیا که شامل حال دانشجویان خارجی نیز می‌شود معمولا به زبان انگلیسی و یا هر دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می‌شود اما اگر به دنبال تحصیلات دانشگاهی هستید باید بدانید که اکثر برنامه‌های آموزشی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ویژه برنامه‌هایی که ارائه دهنده بورسیه و کمک هزینه تحصیلی می‌باشند نیزا به تسلط بر زبان ایتالیایی دارند اما تعداد برنامه‌های انگلیسی زبان مقطع دکترا قابل توجه است.

بهترین دانشگاه های ایتالیا در رشته طراحی داخلی

حال تعدادی از بهترین دانشگاه ها و کالج‌های ایتالیا برای تحصیل در این رشته را معرفی می‌کنیم. دقت داشته باشید که مقاطع تحصیلی در این لیست تفکیک نشده و از طریق بررسی سایت هر مرکز مشخص می‌شود که برنامه آموزش رشته طراحی فضاهای داخلی را در کدام مقطع و به چه زبانی ارائه می‌دهند:

دانشگاه پلی تکنیک میلان

تا به اینجا چندین بار تاکید کردیم که رشته طراحی فضاهای داخلی در تلاش برای ترکیب نمودن هنر و فنون مهندسی است بنابراین جای تعجب ندارد که برخی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی شناخته شده ایتالیا این رشته را به عنوان بخش از برنامه‌های آموزشی خود ارائه کنند که بدون شک سردمدار آن‌ها دانشگاه پلی تکنیک میلان است. این دانشگاه در حال حاضر یکی از ده دانشگاه برتر ایتالیا است که شهرت جهانی دارد.

به عنوان یک طراح داخلی این برنامه آموزشی تلاش می‌کند تا شما را به یک نیروی فنی تبدیل کند می‌تواند فضاهای داخلی خصوصی، عمومی، دائمی یا موقت را با استفاده از مجموعه عناصری که سطح کیفی رابطه بین انسان و فضا را ارتقاء می‌بخشند، طراحی نماید. این طراحی نه تنها در سیستم چیدمان مبلمان و اثاثیه، بلکه در ارتباط با تمامی عناصر کیفیت بخش فضا مانند نور، رنگ، بافت و ... صورت می‌گیرد.

دانشگاه پلی تکنیک تورین

این دانشگاه که پس از تلی تکنیک میلان یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا است ارائه کننده بهترین دوره‌های آموزش طراحی داخلی می‌باشد. دانشگاه پلی تکنیک تورین در میان ده دانشگاه برتر اروپا قرار داد. اگر به دنبال تحصیل رایگان از طریق بورسیه استانی ایتالیا هستید شانس خود برای تحصیل در دانشگاه تورین را فراموش نکنید.

دانشگاه کمرینو

از دیگر دانشگاهی که رشته طراحی داخلی را در ایتالیا ارائه می‌دهد دانشگاه کمرینو می‌باشد که در شهری به همین نام واقع شده است. در حال حاضر رشته طراحی داخلی در دانشکده معماری و مدرسه علوم و فنون این دانشگاه تدریس می‌شود. 

سایر دانشگاه‌های معتبر ایتالیایی که ارائه دهنده رشته طراحی داخلی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی هستند عبارتند از:

  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه فلورانس
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه ساساری
  • دانشگاه سالنتو

همچنین از جمله بهترین دوره‌های آموزش طراحی داخلی مقطع کارشناسی در موسسات معتبر و کالج‌های ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این دوره‌های لیسانس تمام وقت برای مدت 3 سال و به زبان انگلیسی می‌باشند.

  • موسسه طراحی اروپایی میلان
  • موسسه طراحی اروپایی فلورانس
  • موسسه طراحی اروپایی رم
  • مدرسه بین‌المللی مد و طراحی Raffles Milan
  • موسسه برتر معماری و طراحی ISAD

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای رشته طراحی داخلی

درآمد رشته طراحی داخلی در ایتالیا

درآمد رشته‌ای مانند طراحی داخلی و سایر رشته‌های مرتبط با هنر و خلاقیت در درجه اول به میزان ذوق هنری و خلاقیت طراح بستگی دارد. طراحی که حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد قطعا در بازار کار خوش می‌درخشد. همچنین اینکه شما به عنوان یک طراح فریلنسر(نیروی کار خویش فرما) با چه تعداد شرکت طراحی یا پروژه شخصی کار کنید در میزان درآمد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت که در ابتدایی‌ترین حالت ممکن یک طراح داخلی تازه کار با 1 تا 4 سال تجربه، حدود 24500 یورو در سال درآمد خواهد داشت که این رقم برای طراحی با حدود ده سال سابقه به 36600 یورو در سال می‌رسد.

سخن پایانی

انتخاب رشته را شاید بتوان کلیدی‌ترین بخش تصمیم برای یک مهاجرت تحصیلی دانست که سرنوشت شما را رقم می‌زند اما علاقه زیاد به یک رشته نمی‌تواند به تنهایی رمز موفقیت شما باشد. رشته‌هایی مانند طراحی داخلی در کشوری مانند ایتالیا معمولا متقاضیان بسیاری دارد بنابراین اگر می‌خواهید عضوی برنده از این رقابت باشید لازم است که مراحل اپلای و جزئیات مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را با کمک یک مشاور مجرب مهاجرتی به دقت دنبال کنید. مشاوران لتسگو یونی در خدمت شما هستند.