اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا چگونه خواهد بود؟ اگر تصمیم دارید که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا تحصیل کنید این محتوا برای شماست. کمتر پیش می‌آید که دانشجویی با هدف بازگشت به کشور زادگاه خود بار سنگین مهاجرت تحصیلی را به دوش بکشد. اکثر کسانی که به عنوان دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه یک کشور ثانویه می‌شوند رویای اقامت بعد از تحصیل در همان کشور یا سفر به کشوری پیشرفته‌تر را دارند. 

کشور ایتالیا نیز از این قاعده پرتکرار مستثنی نیست. هر ساله دانشجویان بسیاری از سرتاسر دنیا با هدف اقامت بعد از تحصیل، مهاجرت به ایتالیا را انتخاب می‌کنند اما سرانجام این مهاجرت چه خواهد شد؟ آیا این دانشجویان باید بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ایتالیا به کشور خود بازگردند؟ آیا می‌توان ویزای تحصیلی ایتالیا را بعد از تحصیل به ویزای کاری تبدیل کرد؟ یک دانشجو در ایتالیا از چه راه‌هایی می‌تواند اقامت دائم این کشور را دریافت کند؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها، این مقاله از مجله لتسگو یونی را دنبال کنید. 

شرایط اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا

برای دانشجویانی که می‌خواهند در اروپا تحصیل کنند، معمولا تحصیل در ایتالیا یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن می‌رسد. چرا که کشور ایتالیا بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهانی را در خود جای داده و برنامه‌های آموزشی منحصر به فردی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد.

ایتالیا را می‌توان به نوعی مهد علم و دانش در قاره سبز دانست که همواره نقش پررنگی در مناسبات علمی، فرهنگی و تجاری منطقه داشته است. بنابراین تحصیل و دریافت مدرک بین‌المللی معتبر از دانشگاه‌های این کشور می‌تواند کلیدی طلایی برای ورود به بازار کار جهانی باشد. به علاوه اگر دانشجویی متقاضی تحصیل کارشناسی در ایتالیا به زبان رسمی این کشور باشد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداقل هزینه، پذیرش یکی از موسسات آموزش عالی این کشور را دریافت کند.

در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایتالیا برنامه‌های آموزشی متعددی را همراه با بورسیه و کمک‌ هزینه‌های بخش دولتی و خصوصی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند. اگر یک دانشجوی ممتاز با رزومه تحصیلی درخشان هستید احتمالا ایتالیا می‌تواند مقصدی مناسب و مقرون به صرفه برای ادامه تحصیلات تکمیلی شما باشد. 

حال اگر با هر روشی و برای هر مقطعی به عنوان مهاجر تحصیلی و از طریق ویزای تحصیلی وارد کشور ایتالیا شوید باید به فکر اتفاقات بعد از تحصیل خود نیز باشید. در صورتی که تصمیم شما اقامت در ایتالیا پس از فارغ‌التحصیلی باشد باید در سال‌های پایانی دوره تحصیلی خود برنامه‌ای قانونی و مشخص برای اقامت بعد از تحصیل داشته باشید. در ادامه به معرفی انواع روش‌های اقامت بعد از فارغ‌التحصیلی در این کشور می‌پردازیم.

اقامت در ایتالیا از طریق ادامه تحصیل

این روش را شاید بتوان راحت‌ترین و ایمن‌ترین روش کسب مجوز اقامت مجدد بعد از پایان یک دوره تحصیلی در ایتالیا دانست. نکته قابل توجه این است که ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا پس از گذراندن یک دوره تحصیلی در این کشور به مراتب راحت‌تر از اخذ پذیرش اولیه است چرا که در این زمان فرد به عنوان یک دانشجوی ایتالیایی شناخته می‌شود که مجدد برای تحصیل در مراکز آموزش عالی این کشور درخواست داده است.

بر همین اساس دانشجویی که دوره تحصیل کارشناسی خود در ایتالیا را به پایان رسانده باید تلاش کند که برای مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرفته شده و به این شکل اقامت خود را از طریق ویزای تحصیلی تمدید نماید. دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد نیز باید برای کسب صندلی مقطع دکترای تخصصی در دانشگاه‌های ایتالیا رقابت کنند تا بتوانند همچنان در این کشور اقامت داشته باشند. 

مدرک تحصیلی مقطع قبلی، کسب حداقل معدل و ریز نمرات تعیین شده در برخی دروس که از سوی دانشگاه مورد نظر تعیین می‌شود از جمله مدارک اصلی است که دانشجو بین‌المللی باید برای ادامه تحصیل خود ارائه دهد. تحصیل دکتری در ایتالیا شرایط و مدارک خاص خود را دارد که باید از سوی دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید که یک دانشجو بین‌المللی برای آن که بتواند درخواست اقامت دائم ایتالیا را ارائه دهد باید حداقل 5 سال در این کشور اقامت موقت داشته باشد. 

همانطور که مطلع هستید دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در ایتالیا باید ویزا دریافت کنند که این ویزای تحصیلی از دو نوع تشکیل شده است:

  • ویزای نوع C: این نوع ویزا برای آن دسته از دانشجویانی است که تصمیم دارند برای یک دوره آموزشی کوتاه مدت (حداکثر 90 روزه) در کشور ایتالیا اقامت داشته باشند. همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج‌های زبان نیز باید این نوع ویزا را دریافت نمایند.
  • ویزای نوع D: این نوع ویزا، ویزای تحصیلی بلند مدت ایتالیا محسوب می‌شود که دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا باید آن را دریافت کنند.

همچنین دانشجویان خارجی در ایتالیا می‌توانند در طول دوران تحصیلی خود به صورت پاره وقت در این کشور کار قانونی داشته باشند که تعداد ساعات کاری مجاز در هفته و میانگین درآمد این کار دانشجویی وابسته به مقطع تحصیلی و نوع کار مجاز متفاوت می‌باشد.

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق کار

اقامت بعد از تحصیل از طریق کار از دیگر روش‌های محبوب برای آن دسته از دانشجویان خارجی است که با هدف وارد شدن به بازار کار کشور ایتالیا راهی دانشگاه‌های آن می‌شوند. اگر این سوال برای شما طرح است که آیا می‌توان پس از اتمام دوره آموزشی، ویزای تحصیلی ایتالیا را به ویزای کاری تبدیل کرد یا خیر؟ بله قطعا این امکان وجود دارد.

کشور ایتالیا در این زمینه از قوانین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند که به موجب آن دانشجو می‌تواند بعد از تحصیل به مدت 6 ماه در کشور ایتالیا اقامت داشته و در طول این مدت شغل قانونی مورد نظر خود را پیدا کند. توجه داشته باشید که فرصت شغلی باید یک کار قانونی باشد که فرد در آن درآمد قانونی کسب نموده و مالیات آن را به دولت ایتالیا پرداخت نماید. 

در صورتی که فرد بتواند پس از تحصیل و در مهلت 6 ماهه شغل قانونی پیدا کند آنگاه ویزای تحصیلی وی به ویزای کاری یک ساله تبدیل می‌شود. امکان تمدید این مجوز کاری در اکثر موارد پس از یک سال وجود دارد. تمدید اقامت کاری معمولا 5 ساله است که در نهایت می‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم ایتالیا شود. 

نکته قابل توجه این است که کشور ایتالیا از نظر آمار بیکاری در وضعیت چندان مطلوبی قرار ندارد و از جمله معدود کشورهای اروپایی است که فرصت‌‌ شغلی در آن به خصوص برای برخی رشته‌ها به آسانی به دست نمی‌آید. بنابراین اگر به عنوان یک دانشجو تصمیم دارید که برای اقامت پس از تحصیل از طریق مجوز کار اقدام کنید لازم است که رزومه تحصیلی خود را تا حد ممکن قوی کرده و مدرک زبان داشته باشید. هرچه تسلط شما بر زبان ایتالیایی بیشتر باشد شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در مهلت 6 ماهه خواهید داشت.

برای تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری، شرایط و مدارک زیر مورد نیاز است:

  • دارا بودن شرایط استخدام ذکر شده در فرم استخدامی کارفرما
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی کارفرما
  • ترازنامه تجاری کارفرما
  • سابقه عملکردی مجموعه مورد اشتغال
  • آدرس، تلفن و ایمل مجموعه
  • تلفن و ایمیل کارفرما
  • ارائه اسناد مربوط به محل سکونت (مانند اجاره نامه)

اقامت کاری بعد از تحصیل در ایتالیا

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق ازدواج

ازدواج یکی از راه‌هایی است که از طریق آن می‌توان اقامت دائم هر کشوری را دریافت کرد. در کشور ایتالیا نیز یک دانشجو بین‌المللی اگر در حین و بعد از تحصیل خود در دانشگاه‌های این کشور با یکی از شهروندان قانونی کشور ایتالیا ازدواج کند می‌تواند اقامت دائم این کشور را دریافت نماید. 

دقت داشته باشید که این ازدواج باید کاملا قانونی باشد و حقیقی بودن آن از سوی دولت ایتالیا تایید شود. در این صورت فرد خارجی می‌تواند در مدت 2 سال تابعیت کشور ایتالیا را دریافت نماید. 

اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری

حقیقت این است که دریافت اقامت از طریق سرمایه‌گذاری ارتباط خاصی با اتمام دوره تحصیلی یک دانشجو بین‌المللی در ایتالیا ندارد اما به هر حال یکی از گزینه‌هایی است که وی می‌تواند از آن برای دریافت اقامت دائم این کشور استفاده کرد. یک دانشجو خارجی می‌تواند بعد از تحصیل و یا در حین آن از طریق ثبت شرکت در ایتالیا و یا سرمایه‌گذاری در این کشور درخواست اقامت خود در این کشور را ارائه نماید.

با توجه به اینکه ایتالیا عضو اتحادیه اروپا است و دولتمردان آن تمایل زیادی به جذب سرمایه‌گذار خارجی دارند در صورتی که بودجه کافی در اختیار داشته باشید فرصت‌های تجاری و علمی بسیاری برای خویش کارفرمایی و سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارد. اگر از طریق ثبت شرکت و تزریق سرمایه برای دریافت اقامت پس از تحصیل اقدام کنید، بعد از 3 سال این شانس را دارید که برای دریافت اقامت دائم این کشور درخواست دهید.

رشته‌های پرطرفدار در بازار کار ایتالیا

همانطور که پیشتر گفتیم یکی از بهترین راه‌های اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری از طریق اخذ ویزای کار قانونی می‌باشد. همچنین خاطر نشان کردیم که بازار کار کشور ایتالیا ممکن است شرایط چندان مناسبی برای برخی رشته‌ها نداشته و این خطر وجود دارد که یک دانشجو خارجی نتواند در مدت زمان 6 ماهه شغل مورد نظر خود را پیدا کند. به همین دلیل در این بخش بر اساس آمارهای منتشر شده در وب سایت www.afterschoolafrica.com ده تخصصی که در حال حاضر فرصت‌های شغلی برای آن‌ها در بازار کار ایتالیا به طور چشمگیر وجود دارد عبارتند از:

  • علوم ارتباطات
  • طراح مد و لباس
  • مدیریت مالی
  • مدیریت گردشگری
  • علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی
  • مطالعات ایتالیایی
  • طراح گرافیک
  • بیوانفورماتیک
  • مهندسی توسعه پایدار (برای مثال برنامه ریزی شهری و معماری توسعه پایدار )
  • کارشناس تحلیل داده