مهاجرت تحصیلی به ایرلند در سال 2024 و تحصیل در ایرلند این روزها به یکی از اولویت‌های دانشجویان بین المللی تبدیل شده است؛ چرا که این کشور یکی از زیباترین و آرام‌ترین کشورهای جهان می‌باشد. تیم لتس گو یونی نیز بسیاری از دانشگاه‌های این کشور را به متقاضیان خود پیشنهاد می‌دهد. 

برای انتخاب این کشور به عنوان مقصد تحصیلی خود، لازم است اطلاعات کافی مانند مزایای تحصیل در ایرلند، شرایط تحصیل در ایرلند، هزینه تحصیل در ایرلند، مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایرلند و غیره را کسب کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که تمام این اطلاعات را برای شما طبق بروزترین آمار تنظیم کرده ایم. همچنین شما می‌توانید با تیم مشاوره پذیرش تحصیلی ما در ارتباط باشید. 

تحصیل در ایرلند جنوبی

تحصیل در ایرلند جنوبی یا همان جمهوری ایرلند به دلایل زیادی انتخاب بسیاری از متقاضیان شده است که در بخش بعد به آن‌ها می‌پردازیم؛ اما در ابتدا مهم است اطلاعاتی راجع به این مقصد تحصیلی کسب کنیم. ایرلند جزیره‌ای در شمال اروپا واقع در اقیانوس اطلس شمالی است و سومین جزیره بزرگ اروپا و بیستمین جزیره بزرگ جهان با مساحتی حدود ۸۴۴۲۱ کیلومتر مربع می‌باشد. 

در سال ۱۹۲۲، پس از جنگ استقلال ایرلند، تقسیم این جزیره رخ داد و تبدیل به ۲ کشور مجزای ایرلند و ایرلند شمالی شد. ایرلند یا ایرلند جنوبی کشوری است که ما در این مطلب به آن پرداختیم. جمهوری ایرلند کاملا مستقل است؛ با ارز، قوانین و الزامات ویزای خود. ایرلند شمالی کشوری مجزا و بخشی از بریتانیا است که ارز، قوانین و الزامات ویزای مشترک با بقیه کشورهای بریتانیا را دارد. 

تحصیل در ایرلند شمالی

تحصیل در ایرلند شمالی مزایای خود را دارد؛ چرا که این کشور در بریتانیا قرار دارد و قطعا شامل مزایای زیادی می‌شود و پایتخت آن شهر بلفاست است. از نظر سیاسی، جنگ استقلال ایرلند منجر به دودستگی بین اتحادیون و ملی‌گرایان در ایرلند شمالی شد. اتحادیون کسانی هستند که می‌خواهند در بریتانیا بمانند، در حالی که ملی‌گرایان کسانی هستند که می‌خواهند به جمهوری ایرلند بپیوندند. 

برای سفر بین دو بخش جزیره، گذرنامه لازم بوده و باید از گمرک عبور کرد. هر دو ایرلند و ایرلند شمالی سیستم‌های آموزشی با کیفیت بالا دارند؛ با دانشگاه‌ها و کالج‌های بین‌المللی شناخته‌شده. دو دانشگاه جهانی در این کشور وجود دارد؛ دانشگاه کوئینز بلفاست و دانشگاه الستر که هر ساله دانشجویانی از سراسر جهان را برای تحصیل در دانشکده‌های خود پذیرش می‌کنند.

مزایای تحصیل در ایرلند

مزایای تحصیل در ایرلند این کشور را به یک مقصد اروپایی جذاب برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. اگر همچنان به نظر فردی ایرلند مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی نیست با ما همراه باشد چرا که در بخش زیر تعدادی از مزایای آن را به اختصار بررسی می‌کنیم: 

دوره‌ها: همه دوره‌های مورد نظر یک دانشجو را ارائه می‌دهد و جالب‌ترین بخش درباره تحصیل در این مقصد این است که دانشجویان می‌توانند به سراغ رشته‌های نامرتبط بروند و علایق خود را دنبال کنند. 

ویزا: ویزای تحصیلی کشور اروپایی ایرلند نرخ تایید بالا و مزایای فوق العاده‌ای دارد. به عنوان مثال، کسی که ویزای تحصیلی یک‌ساله می‌گیرد ویزای تحصیلی او ۱+۲ است؛ به این معنی که متقاضی پس از تکمیل دوره خود، دو سال تمدید برای پیدا کردن کار و کسب تجربه وقت دارد. برای دانشجویان کارشناسی، ویزای ارائه شده ۳+۲ است، به این معنی که سه سال برای تکمیل دوره کارشناسی و دو سال تمدید برای پیدا کردن کار و کسب تجربه فرد زمان دارد. 

هزینه‌ها و بورس‌های تحصیلی: نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان، ایرلند از نظر شهریه بسیار مناسب است. همچنین، تعداد زیادی بورسیه تحصیلی از حداقل ۱۲۰۰ یورو تا حداکثر ۴۰۰۰ یورو توسط دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. ایرلند از نظر هزینه‌های روزانه نیز بسیار مناسب است و هزینه مواد غذایی، رفت و آمد و غیره در آن بسیار ارزان هستند. 

جمعیت: این مقصد جذاب اروپایی جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر دارد، که بسیار کمتر از بسیاری کشورها است و این جمعیت کم به معنای فرصت‌های شغلی بیشتر است. 

تنوع فرهنگی: شاید این مقصد مهاجرتی جمعیت کمی داشته باشد، اما مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند از فرهنگ‌های مختلف بوده و مقصدی محبوب بین دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت تحصیلی است. 

زبان: ایرلند یک کشور انگلیسی زبان است و این نشان می‌دهد که هیچ مانع ارتباطی بین افراد وجود ندارد. 

شرایط تحصیل در ایرلند

شرایط تحصیل در ایرلند

شرایط تحصیل در ایرلند نیز یکی از مزایای کلی آن محسوب می‌شود. دانشگاه‌ها و کالج‌های آن از روش یادگیری تعاملی و منحصر به فردی پیروی می‌کنند که در آن فرد با همکلاسی‌ها و استاد خود حین یادگیری درباره موضوع/مفهوم در حال بحث، تعامل خواهد داشت. 

شرایط تحصیلی آن به گونه‌ای است که در آن فرد باید فعالیت‌های عملی بسیاری انجام دهد که شامل انجام تکالیف، خواندن تعداد زیادی مقاله علمی و نوت برداری از سخنرانی‌های مختلف می‌شود. علاوه بر سخنرانی‌های بسیار، جلسات آموزشی معمول نیز برپا می‌شوند تا دانشجویان را در بهتر فهمیدن مفاهیم یاری کنند. 

برای تحصیل در این مرکز، ابتدا فرد باید رشته مورد نظرش را انتخاب کند که در این مرحله به متقاضی پیشنهاد می‌شود با یک مشاور مهاجرت تحصیلی مانند لتس گو یونی مشورت کرده و با دانشگاه‌های ارائه دهنده، مدت زمان دوره و الزامات آن آشنا شود. فرد باید برای ورودی پاییز یا بهار، بسته به دوره، درخواست خود را ارسال کند که ددلاین‌های مهم در ماه‌های جون/جولای و سپتامبر/اکتبر هستند. 

مقاطع تحصیلی ایرلند

در این مقصد تحصیلی تمام مقاطع دانشگاهی ارائه می شوند. همچنین مدارس فنی حرفه‌ای نیز وجود دارد که متعلق به دولت هستند و تحت تامین مالی آن قرار دارند. زبان‌های رسمی این کشور ایرلندی و انگلیسی هستند و هر دو در مدارس آموزش داده می‌شوند. برخی مدارس ایرلندی را به عنوان زبان اصلی آموزش استفاده می‌کنند، به خصوص در مناطق گالتاخت. مقاطع تحصیلی آن عبارتند از: 

  • پیش دبستانی
  • ابتدایی
  • متوسطه
  • فراگیر و عالی (دانشگاهی)

مزایای تحصیل در ایرلند

هزینه تحصیل در ایرلند

هزینه تحصیل در ایرلند موردی است که حتما باید قبل از مهاجرت به خوبی آن را بررسی کنید. فرد باید حداقل ۱۰.۰۰۰ یورو برای هزینه‌های زندگی و پوشش شهریه تمکن مالی نشان دهد که بسته به موسسه و دوره تحصیلی متفاوت است. هزینه آموزش ابتدایی برای هر کودک حدود ۲ هزار یورو بوده و هزینه مقطع متوسطه حدود ۴ هزار یورو در سال است که بیشتر هزینه‌ها مربوط به کلاس‌های تقویتی و ناهار می‌شود. 

هزینه دوره‌های کارشناسی بین ۱۰.۰۰۰ تا ۲۵.۰۰۰ یورو و دوره‌های ارشد بین ۱۲.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰ یورو در سال هستند. رشته‌های تخصصی یا موسسات معتبر ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند. هزینه‌های نیز به شهر انتخابی فرد برای تحصیل بستگی دارد، اما میانگین آن‌ها بین ۱۰.۰۰۰ تا ۱۶.۰۰۰ یورو در سال است که شامل مسکن، غذا، حمل و نقل و هزینه‌های شخصی می‌شود. بیمه سلامت هم ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو در سال هزینه دارد و فرد باید هزینه‌های دیگر مثل کتاب، لوازم التحریر، تلفن همراه، اینترنت و غیره را نیز در نظر بگیرد. 

تحصیل رایگان در ایرلند

تحصیل رایگان در ایرلند برای متقاضیان بین المللی امکان‌پذیر نیست، با این حال، برخی استثناها و فرصت‌ها برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد. مثلا اگر زودتر درخواست خود را ثبت کنید، الزامات NQF را برآورده کنید و بورسیه بگیرید، هزینه‌های شما کاهش فاحشی پیدا می‌کنند. بسیاری از بورسیه‌ها توسط دولت، سازمان‌ها یا دانشگاه‌ها تامین می‌شوند. 

برخی از دانشگاه‌هایی که بورسیه‌هایی برای دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌دهند عبارتند از کالج ترینیتی دوبلین، کالج دانشگاهی دوبلین و دانشگاه ملی ایرلند. این بورسیه‌ها می‌توانند هزینه‌های شهریه و زندگی شما را پوشش دهند. اما حتی اگر نتوانید بورسیه بگیرید، می‌توانید در دانشگاه‌های ارزان‌تر تحصیل کنید و برخی از رشته‌های تحقیقاتی نیز برای دانشجویان بین‌المللی کمک هزینه ارائه می‌دهند. 

تحصیل در ایرلند بدون مدرک زبان

تحصیل در ایرلند بدون مدرک زبان ممکن نیست؛ اما گزینه‌های زیادی پیشروی فرد قرار دارد و آیلتس و تافل تنها گزینه‌های ممکن نیستند. فرد می‌تواند آزمون‌های دیگری مانند دولینگو نیز بدهد و برخی از برترین دانشگاه‌هایی که تست‌های دیگری قبول می‌کنند که عبارتند از دانشگاه کالج دوبلین، کالج دانشگاهی دوبلین و کالج دانشگاهی لیمریک. از بین گزینه‌های بسیار متقاضی می‌تواند روی آزمونی که برای او راحت‌تر است تمرکز کند، اما توجه داشته باشید که دانش زبان انگلیسی برای تحصیل و زندگی در این مقصد الزامی است. 

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایرلند

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایرلند یکی از مهمترین قسمت‌های پروسه اخذ پذیرش تحصیلی است که باید قبل از اقدام برای آن اطلاعات کسب کرد. همچنین متقاضیان بین المللی باید بدانند که برای مهاجرت تحصیلی به این مقصد حتما نیاز به ویزای تحصیلی دارند و باید بدانند برای گرفتن ویزای تحصیلی چه باید کرد. مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی کشور ایرلند عبارتند از: 

  • فرم کامل درخواست همراه با امضای فرد
  • نامه درخواست با نام کامل و آدرس پستی
  • تاریخ سفر
  • دلیل سفر
  • دو عکس رنگی سایز پاسپورت
  • کپی پاسپورت فعلی و پاسپورت‌های قبلی
  • مدرک ثبت نام موسسه فعلی
  • مدرک پرداخت هزینه درخواست
  • مدرک زبان انگلیسی
  • تمکن مالی
  • بیمه پزشکی

معمولاً زمان پردازش ویزای تحصیلی این مقصد ۸ تا ۱۰ هفته بوده و این زمان از تاریخ درخواست متقاضی شروع می‌شود. دو نوع ویزای تحصیلی برای کشور ایرلند وجود دارد؛ نوع C و نوع D. نوع C برای اقامت کمتر از ۳ ماه و نوع D برای اقامت بیش از ۳ ماه بوده و هزینه آن ۸۰ یورو است. برای درخواست ویزای تحصیلی ایرلند، مراحل زیر باید دنبال شوند: 

  • بررسی تمامی مدارک 
  • بازدید از وبسایت رسمی INIS و پر کردن فرم درخواست
  • ارسال مدارک و شماره منحصر به فرد تراکنش ویزا

بورسیه تحصیلی ایرلند

بورسیه تحصیلی ایرلند را پیش‌تر به صورت مختصر بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم معروف‌ترین و پرتقاضاترین بورسیه تحصیلی این مقصد را معرفی کنیم. بورسیه تحصیلی دولتی فرصتی برای دانشجویانی است که می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در این کشور تحصیل کنند. این بورسیه تحصیلی توسط Higher Education Authority یا سازمان آموزش عالی به نمایندگی از وزارت آموزش و پژوهش این کشور اداره می‌شود و هدف آن ایجاد ارتباط و همکاری بین‌المللی بین این کشور و شرکای آن است. 

این بورسیه تحصیلی شامل هزینه ورودی و مبلغ سالیانه ۱۰.۰۰۰ یورو است و تمام متقاضیان از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند از آن استفاده کنند. متقاضیان ابتدا باید برای پذیرش در یک موسسه آموزش عالی مجاز درخواست دهند و پذیرش بگیرند. 

این بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی فرد اعطا می‌شود و مدت اعتبار آن بسته به دوره متغیر است. مدارک مورد نیاز شامل ریز نمرات تحصیلی، پاسپورت معتبر، نامه پذیرش و معرفی نامه‌ها می‌شود و مهلت درخواست تا ۱۳ مارس سال جاری است. هرساله تعداد ۶۰ بورسیه تحصیلی در دسترس است و روش درخواست آن به شرح زیر است: 

  • ایجاد حساب کاربری روی وبسایت رسمی بورسیه‌ها 
  • ارسال درخواست از طریق پرتال مربوطه
  • بارگذاری مدارک مورد نیاز

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایرلند

اپلای به ایرلند

اپلای به ایرلند در دو بازه انجام می‌شود و بیشتر دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیازمندی‌های یکسانی برای مدارک و دوره‌های خود دارند. حال در اینجا، روند درخواست برای تحصیل در دانشگاه‌های آن را بررسی می‌کنیم که شامل مراحل زیر می‌شوند: 

۱. تهیه فهرستی از دانشگاه‌هایی که متقاضی قصد اپلای دارد

۲. بررسی وب سایت مراکز مورد نظر و آشنایی با آن‌ها

۳. آماده کردن مدارک مورد نیاز برای اپلای

۴. ثبت و ارسال نهایی درخواست در دانشگاه‌های مورد نظر

همچنین شما می توانید به پست اصطلاحات اپلای مراجعه کرده و اطلاعات بیشتر کسب کنید. متقاضیان بین المللی باید مستقیما در پرتال دانشگاه درخواست خود را ارسال کنند؛ مگر اینکه دوره نیاز به درخواست CAO داشته باشد. CAO دفتر مرکزی دوره‌های ایرلند است که مخصوص پذیرش دانشجویان در دوره‌های کارشناسی در موسسات آموزش عالی ایرلندی (HEIs) ایجاد شده است. برخی از موسسات نیز از وب‌سایت PAC برای درخواست‌ها استفاده می‌کنند. اسناد لازم برای پذیرش، عبارتند از: 

  • کپی اسکن شده از گذرنامه
  • مدارک تحصیلی پیشین
  • نمره آزمون تسلط به زبان انگلیسی
  • نمره آزمون‌های دیگر در صورت لزوم
  • انگیزه نامه
  • تمکن مالی
  • رزومه در صورت لزوم
  • توصیه نامه در صورت لزوم
  • عکس‌های پاسپورتی

از آنجا که پزشکی، پرستاری و سایر حرفه‌های مربوط به درمان بیشترین دوره‌هایی هستند که توسط دانشجویان بین‌المللی انتخاب می‌شوند، آگاهی از آزمون‌های مورد نیاز این حوزه‌ها نیز خالی از لطف نیست که دو آزمون اصلی عبارتند از: 

  • آزمون پذیرش حوزه درمان (HPAT) 
  • آزمون پذیرش دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیلان (GAMSAT) 

آزمون محبوب بعدی نیز GMAT است که برای دوره MBA لازم است.

بهترین دانشگاه‌های ایرلند

هفت دانشگاه برتر ایرلند شامل موسسات فنی، هنرهای آزاد، بازرگانی و غیره هستند و امکانات و پشتیبانی لازم را برای ارتقای مهارت‌های دانشجویان فراهم می‌کنند. بر اساس رتبه‌بندی QS سال ۲۰۲۴، سه دانشگاه برتر این کشور عبارتند از دانشگاه کالج ترینیتی دوبلین با رتبه 81 ، کالج دانشگاهی دوبلین با رتبه 171 و دانشگاه گالوی با رتبه 289.

تسهیلات دانشجویی ایرلند

تسهیلات دانشجویی این کشور برای دانشجویان بین المللی نیز ارائه می‌شوند. دو گزینه اصلی برای اقامت وجود دارد؛ اقامت در دانشگاه و اقامت خارج از دانشگاه. خوابگاه دانشگاهی محدود و گران است، بنابراین باید درخواست را به موقع ثبت کرد و هزینه آن میانگین هزار یورو در ماه است. اقامت خارج از دانشگاه ارزانتر بوده و فرد گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارد. 

همچنین، به عنوان دانشجوی بین المللی، فرد نیاز به باز کردن یک حساب بانکی و دریافت بیمه سلامت دارد. اکثر بانک‌های این کشور دانشجویان بین المللی را قبول می‌کنند، اما پاسپورت، وضعیت دانشجویی و آدرس فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از دانشگاه‌ها حساب‌های بانکی رایگان و برنامه‌های بیمه سلامت نیز ارائه می‌دهند. اگر دانشگاه فرد، دانشجویش را بیمه نکند، آن‌ها باید بیمه سلامت خصوصی بگیرند. 

بسیاری از تسهیلات نیز بر روی کارت دانشجویی متقاضی می‌آید؛ به خصوص کارت لیپ دانشجویی (SLP) که تخفیف‌هایی روی حمل و نقل عمومی، خرید، رستوران ها، رویدادها و غیره به فرد ارائه می‌دهد. دانشجویان با این کارت می‌توانند پول بسیاری صرفه جویی کنند. 

کلام آخر

همانطور که در این پست عنوان شد، مهاجرت تحصیلی به ایرلند برای دانشجویان بین المللی بسیار جذاب و مفید است. مزایای تحصیل در این کشور بسیار زیاد بوده و مدارک آن در تمامی جهان معتبر هستند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در خصوص مهاجرت تحصیلی به ایرلند، می‌توانید با مجموعه لتس گو یونی در تماس باشید.