معایب و مزایای تحصیل در فرانسه قطعا مورد پرسش بسیاری از متقاضیان تحصیل در فرانسه است. فرانسه یکی از معتبرترین سیستم‌های آموزشی جهان را دارد و همچنین یکی از کشورهای اروپایی است که هرساله پذیرای بیشترین تعداد دانشجویان بین‌المللی است. فرانسه کشوری جذاب با زیبایی‌های طبیعی فراوان، تنوع اقلیمی، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک است. اما مانند هر کشور دیگری، مزایا و معایبی دارد که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم. در آخر با رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی می‌توانید شانس خود را برای حضور در بهترین دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور بسنجید. 

معایب و مزایای تحصیل در فرانسه

معایب و مزایای تحصیل در فرانسه و آگاهی از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی خود بگیرید. فرقی نمی‌کند که یک کشور چقدر به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خوب باشد، همیشه چیزی وجود دارد که می‌تواند برای برخی دانشجویان مشکل‌ساز باشد. 

هر مقصد مهاجرت تحصیلی حداقل یک مزیت دارد که ارزش رفتن به آنجا را دارد. درست مثل هر مقصد تحصیلی دیگری، فرانسه نیز برای دانشجویان بین‌المللی مزایا و چالش‌هایی دارد. فرانسه با تاریخ غنی، غذای معروف جهانی و مؤسسات آموزشی برجسته، مدت‌هاست که مقصد مهاجرت تحصیلی محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی بوده است. اما قبل از اینکه تصمیم به مهاجرت تحصیلی به این کشور بگیرید، لازم است که به دقت مزایا و معایب آن را بسنجید. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به این کشور جذاب اروپایی خواهیم پرداخت. 

مزایای تحصیل در فرانسه

مزایای تحصیل در فرانسه بی‌شمارند. فرانسه به دلیلی یکی از بهترین مقاصد برای گردشگران، دانشجویان و حرفه‌ای‌هاست! حتی در شهرهای کوچک‌تر، می‌توانید یک جامعه بین‌المللی پیدا کنید که در آن می‌توانید ارتباطات و دوستی‌های جدیدی برقرار کنید و البته، می‌توانید با مردم فرانسوی هم دوست شوید! در اینجا به برخی از بهترین جنبه‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور اشاره می‌کنیم: 

تحصیل مقرون به صرفه

فرانسه ۷۶ دانشگاه دولتی دارد که توسط دولت یارانه می‌گیرند. این به این معنی است که شهریه‌ها بسیار مقرون به صرفه است، حتی برای دانشجویان بین‌المللی. برای دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه دولتی در این مقصد تحصیل می‌کنند، هزینه تحصیل به شرح زیر است: 

  • ۲.۷۷۰ یورو در سال در مقطع لیسانس
  • ۳.۷۷۰ یورو در سال در مقطع کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو در سال در مقطع دکتری

حتی مؤسسات خصوصی که یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند نسبت به دانشگاه‌های کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا و استرالیا نسبتاً ارزان‌تر هستند. علاوه بر این، بورس‌های تحصیلی نیز وجود دارند که می‌توانند این هزینه‌ها را حتی بیشتر برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور کاهش دهند. 

کیفیت بالای آموزش

در حالی که فرانسه شاید به طور سنتی به عنوان کشوری با مؤسسات آموزشی با کیفیت بالا شناخته نشده باشد، اما واقعاً دارای دانشگاه‌های فوق‌العاده‌ای است. ۳۶ دانشگاه فرانسوی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS ۲۰۲۵ رقابت کردند و ۱۰ دانشگاه در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند. در لیست دیگری، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی Times Higher Education ۲۰۲۴ تعداد ۴ دانشگاه فرانسه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند و ۶ دانشگاه دیگر در بین ۳۵۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند. 

معایب و مزایای تحصیل در فرانسه

حمل و نقل و مسکن کم‌هزینه

هزینه‌های حمل و نقل در این مقصد برای تحصیل بسیار راحت است. در واقع، شبکه TER برای جوانان و دانشجویان در هر منطقه از سرزمین اصلی فرانسه تخفیفاتی ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، بسیاری از دانشجویان فرانسوی در پاریس از سیستم اجاره دوچرخه به نام Vélib’ استفاده می‌کنند که مقرون به صرفه و بدون دردسر است. در مورد مسکن نیز، Caisse d’Allocations Familiales به دانشجویان کمک مالی می‌کند. این کمک برای تمام دانشجویان، چه فرانسوی و چه خارجی، در دسترس است به شرطی که: 

  • آن‌ها قبلاً آپارتمان خود را اجاره کرده یا در حال اشتراک‌گذاری آن باشند. 
  • با صاحبخانه رابطه خانوادگی نداشته باشند. 
  • منابع مالی کمی داشته یا اصلاً نداشته باشند. 

این کمک مالی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو در ماه متغیر است و معمولاً دو ماه از تاریخ درخواست طول می‌کشد تا اولین پرداخت انجام شود. 

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

پس از فارغ‌التحصیلی از سیستم دانشگاهی فرانسه، یک سال به شما اجازه داده می‌شود تا به دنبال کار بگردید. یا می‌توانید به تحصیل ادامه دهید. فرصت‌های شغلی بسیاری در فرانسه وجود دارد؛ چه استخدام در شرکتی بزرگ و چه شروع استارت‌آپی جدید. علاوه بر این، داشتن مدرک و شغل فرانسوی به شما این امکان را می‌دهد که به طور جدی به اخذ اقامت دائم در فرانسه فکر کنید، که به شما اجازه می‌دهد ۱۰ سال در فرانسه زندگی کنید. 

ارزان بودن شهرهای دیگری جز پاریس

فرانسه به هیچ وجه ارزان‌ترین کشور دنیا نیست، اما کشور گرانی نیز محسوب نمی‌شود. شهرها و شهرک‌های خارج از پاریس هزینه زندگی بسیار معقولی دارند. میانگین حقوق ماهانه در این مقصد ۲.۳۴۰ یورو است و میانگین هزینه زندگی حدود ۱۸۰۰ یورو است که شامل اجاره، قبض‌ها و خرید مواد غذایی می‌شود. 

شهرهای دانشجویی متنوع

فرانسه دارای مجموعه‌ای متنوع از شهرهای دانشجویی است که هر یک جذابیت‌های خاص خود را دارند. پاریس، لیون، مارسی، تولوز و بوردو تنها چند نمونه هستند. چه زندگی در کلان‌شهرهای پرجنب‌وجوش را دوست داشته باشید و چه حومه‌های آرام، شهری پیدا خواهید کرد که با سبک زندگی و علایق شما هنگام تحصیل در این کشور مطابقت دارد. 

استفاده از مزیت‌های تحصیل در اروپا

تحصیل در این کشور درهای جدیدی را برای کشف اروپا باز می‌کند. با موقعیت مرکزی آن، می‌توانید به راحتی به کشورهای همسایه سفر کنید، فرهنگ‌های مختلف را تجربه کنید و دیدگاه وسیع‌تری نسبت به جهان پیدا کنید. ویزای شنگن فرانسه نیز یک مجوز سفر است که به شما اجازه می‌دهد از سایر کشورهای منطقه شنگن بازدید کنید. 

معایب تحصیل در فرانسه

معایب تحصیل در فرانسه؟ بله، هر جایی مشکلات خودش را دارد و فرانسه هم از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه، فرانسه کشور نسبتاً امنی است، بنابراین جرم و جنایت نگرانی بزرگی نیست. در شهرها ممکن است جیب‌برها و کلاهبرداری‌ها و شاید کمی زباله در خیابان‌ها وجود داشته باشد، اما این برای هر شهری عادی است. خیلی راحت است که روی بدی‌ها تمرکز کنید و بدترین حالت را تصور کنید، بنابراین به یاد داشته باشید که حتی اگر برخی از جنبه‌های فرانسه چندان خوب نباشند، این به معنای بد بودن این مقصد مهاجرت تحصیلی نیست. با این حال ما در این بخش برخی معایبی که بهتر است بدانید را بررسی می‌کنیم. 

مزایای تحصیل در فرانسه

موانع زبانی

واضح‌ترین مشکل زندگی و مهاجرت تحصیلی به این کشور این است که شما باید زبان فرانسوی بدانید. اگر از قبل فرانسوی بلد هستید، مشتاق یادگیری آن هستید یا یادگیری زبان‌های جدید برایتان آسان است، می‌توانید این مشکل را نادیده بگیرید. برای کسانی که ممکن است در یادگیری زبان‌های جدید دچار مشکل شوند، درک و فهمیدن و نیز فهمیده شدن در این مقصد ممکن است چالشی باشد. 

بعضی از مردم فرانسه به هیچ وجه نمی‌توانند تحمل کنند وقتی که با یک فرد غیر فرانسوی مواجه می‌شوند، اما احتمال بیشتری دارد که کسی را پیدا کنید که بتواند انگلیسی صحبت کند یا از تمرین انگلیسی با شما خوشحال شود. همچنین، در شهرها افراد زیادی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

با این حال، وقتی صحبت از تحصیلات دانشگاهی می‌شود، فرانسه به طور پیوسته موانع زبانی را کاهش داده است. در این مقصد، چندین دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. مهندسی و سایر رشته‌های فنی کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و اگر زمان زیادی را در این مقصد بگذرانید، با زبان فرانسوی آشنا خواهید شد. همچنین، به کالج‌ های دوره زبان فرانسه نیز می‌توانید بروید. 

اعتصابات

فرانسه سرزمین «زنده باد انقلاب!» است. همه چیز از سال ۱۷۸۹ شروع شد و می‌توان گفت این نگرش از آن زمان تاکنون باقی مانده است. در حالی که قابل تحسین است که مردم فرانسه احساس امنیت و قدرت کافی می‌کنند تا صدای خود را به گوش برسانند و نارضایتی خود را ابراز کنند، این موضوع گاهی اوقات باعث بروز برخی ناملایمات می‌شود. 

تظاهرات (که در فرانسه به آن‌ها «مانفستاسیون» گفته می‌شود) اگر در آن شرکت کنید، می‌توانند شدید باشند، اما همیشه می‌توانید از منطقه‌ای که اعتراضات در آن اتفاق می‌افتد دوری کنید تا از درگیر شدن جلوگیری کنید. حتی اگر شنیدن درباره تمام اعتراضات و اعتصابات جاری ممکن است ترسناک به نظر برسد، احتمالاً شما به عنوان یک فرد تحت تأثیر حداقلی قرار خواهید گرفت. اعتراضات هدفشان نشان دادن قدرت مردم است، نه آسیب رساندن به کسی و اگر واقعاً به فعالیت‌های اجتماعی علاقه‌مند هستید، این عیب در واقع یک مزیت است! 

گرانی مؤسسات خصوصی

در حالی که دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند، مؤسسات خصوصی کمی گران‌تر هستند. هزینه مؤسسات خصوصی معمولاً بین ۳.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ یورو در سال است. اگر این هزینه شهریه را با بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا مقایسه کنید، ممکن است هنوز هم مقرون به صرفه‌تر باشد، مگر اینکه فرصت‌های بورسیه‌ای داشته باشید که می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

معایب تحصیل در فرانسه

پاریس گران

اگر برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه می‌روید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که بخواهید به پاریس بروید. در حالی که نسبت به سایر شهرهای مشابه در جهان مقرون به صرفه‌تر است، اما همچنان این پایتخت، یک مقصد گردشگری، یک مرکز بین‌المللی، یک معدن طلای صنعتی و بسیار گران است. 

میانگین قیمت اجاره یک آپارتمان یک خوابه در پاریس بین ۹۵۰ تا ۲۲۰۰ یورو در ماه، بدون مبلمان است. شما می‌توانید معاملات بهتری پیدا کنید، اما ممکن است مجبور شوید روابطی داشته باشید یا جایی را انتخاب کنید که نامناسب یا امنیت کمتری داشته باشد. یک اتاق خصوصی در یک آپارتمان مشترک، به سبک سوئیت، مقرون به صرفه‌تر است و بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه، با مبلمان است. 

کلام پایانی

تحصیل در فرانسه یا هر کشور خارجی دیگری به شما تجربه جهانی می‌دهد. کسب تجربه خارجی به شما کمک می‌کند که جهان را از زاویه‌ای متفاوت ببینید، تفاوت‌های فرهنگی را بهتر درک کنید و به یک شیوه زندگی متفاوت عادت کنید. در نتیجه، مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور می‌تواند به عنوان یک تجربه بسیار مفید از نظر رشد شخصی در نظر گرفته شود. بسیار مهم است که قبل از شروع سفر خود، هم مزایا و هم چالش‌ها را در نظر بگیرید و با آمادگی مناسب و تمایل به تطبیق، مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌تواند تجربه‌ای غنی و تحول‌آفرین باشد که درهای بسیاری از امکانات را به روی شما باز می‌کند.