چنان چه شما عزیزان علاقمند به تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی هستید با این پست از لتسگویونی همراه باشید. بسیاری از افراد قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارند؛ اما نداشتن آشنایی با زبان رسمی این کشور آن ها را از تحصیل منصرف می کند. این کشور فرصتی را مهیا کرده است تا آن دسته از دانشجویانی که با زبان فرانسوی آشنایی ندارند نیز بتوانند به ادامه تحصیل به زبان انگلیسی بپردازند.

چرا تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه؟

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل یک فرصت بی نظیر برای آن دسته از افرادی است که قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور را دارند. بیش از 1100 برنامه تحصیلی به صورت کامل به زبانی غیر از زبان فرانسوی آموزش داده می‌شوند. مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌تواند به دلیل کیفیت بالای آموزشی، مدرک معتبر دانشگاهی و هزینه های آموزشی مقرون به صرفه می تواند گزینه ای جذاب برای دانشجویان بین المللی علی الخصوص ایرانیان باشد. از دیگر مزایای تحصیل در کشور فرانسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    عدم تبعیض از لحاظ آموزش میان دانشجویان بومی و بین المللی
•    کیفیت بالای آموزشی با توجه به نیاز دانشجویان
•    اخذ رتبه شش در جهان در بخش تحقیق و توسعه (R&D)
•    پنجمین قدرت برتر اقتصادی در دنیا
•    برخورداری از محیطی مناسب برای شکوفایی استعداد، نوآوری و کارآفرینی
•    رتبه سوم جهان در جذب دانشجویان بین المللی

شرایط تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه

شرایط تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

طبق قانون اعلام شده در سال 2015، تمامی مراکز آموزشی می توانند طرح های آموزشی خود را به زبانی غیر از فرانسوی ارائه دهند. این طرح باعث شد تا تعداد دانشجویان بین المللی به 343،000 نفر برسد و تا سال 2017 در حدود 5 درصد افزایش یابد. برای آن دسته از متقاضیانی که به زبان رسمی این کشور تسلط کافی ندارند، تنها راه انتخاب دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی خواهد بود. 

برای تحصیل متقاضیان می بایست گواهی معتبر زبان (آیلتس و یا تافل) را ارائه دهند. حداقل نمره قبولی نمره زبان برای ورود به دانشگاه با توجه به مقطع تحصیلی و دوره انتخابی متفاوت می باشد. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل مشغول هستند این فرصت را خواهند داشت تا در هفته 20 ساعت را به انجام کارهای پاره وقت بپردازند. البته نباید در طول مطالعه از یادگیری زبان فرانسوی غافل شد؛ چرا که ارتباط با مردم جامعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدارک لازم برای تحصیل

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور شرایط ساده ای را برای جذب دانشجویان بین المللی در نظر گرفته‌اند. می توان گفت که برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا، دانشگاه های فرانسوی یکی از بهترین مقاصد تحصیلی می باشند. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های این کشور به شرح زیر خواهد بود:
•    ارائه مدارک پیشین به همراه ریز نمرات تحصیلی
•    گذرنامه معتبر
•    عکس پاسپورتی
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    گواهی مدرک زبان
•    گواهی اثبات تمکن مالی
•    ارائه فرم تکمیل شده OFII
•    رزومه تحصیلی
•    انگیزه نامه (در صورت نیاز)
•    توصیه نامه (در صورت نیاز)
•    بیمه نامه

تحصیل پزشکی در کشور فرانسه به زبان انگلیسی

همان طور که گفته شد، برخی از رشته های موجود در این کشور به زبانی غیر از زبان فرانسوی نیز ارائه می‌شوند. در حال حاضر، دانشگاه های دولتی این رشته را صرفاً به زبان فرانسه ارائه می‌دهند؛ اما علاقمندان به ورود در رشته پزشکی می توانند در دانشگا های خصوصی به ادامه تحصیل مشغول شوند. تعداد دانشگاه هایی که فرصت تحصیل در رشته پزشکی به زبانی غیر از زبان فرانسه را مهیا کرده اند اندک است؛ اما همین تعداد نیز از اعتبار علمی بالایی برخوردار بوده و مدرک اخذ شده از آن ها بسیار معتبر می باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که سال های آخر تحصیل در این رشته با کارآموزی در بیمارستان‌ها همراه بوده که لازمه آن توانایی برقراری ارتباط با بیماران خواهد بود. به علاوه، هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی به مراتب از هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بیشتر است. از جمله دانشگاه هایی که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم کرده اند، می توان به دانشگاه تور (University de Tours) اشاره کرد.

هزینه تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

برخورداری از امنیت اجتماعی و بیمه درمانی با امکان پرداخت بیش از 60 درصد از هزینه های پزشکی را می توان یکی از مزیت های اصلی تحصیل در این کشور به انگلیسی دانست. دانشجویانی که بیشتر از دو ماه را در فرانسه به تحصیل می پردازند، واجد شرایط دریافت کمک هزینه های مسکن خواهند بود. فرصت کار در حین تحصیل برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مهیا است و میزان حقوق دریافتی آن ها هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه را پوشش می‌دهد.

هزینه آموزش در مقطع کارشناسی 180 تا 1000 یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد 256 تا 3000 یورو است که نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه می باشد. دانشجویانی که به زبان غیر فرانسوی به تحصیل مشغول می شوند باید هزینه ای به مراتب بیشتر را پرداخت کنند. هزینه آموزش در دانشگاه های خصوصی از 1500 یورو شروع شده و در برخی از دانشگاه ها به بیشتر از 20،000 یورو در سال هم می رسد.

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های فرانسه

دانشگاه های برتر برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

بدون تردید متقاضیانی که به دنبال آموزش در این کشور به زبانی غیر از زبان فرانسوی هستند به دنبال اطلاعاتی مفید پیرامون دانشگاه های برتر آن خواهند بود. متقاضیان فرصت تحصیل در رشته هایی مانند اقتصاد و مدیریت کسب و کار، زبان و ادبیات انگلیسی، فیزیک و ریاضیات، مدیریت فروش و بازاریابی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی پزشکی، مدیریت گردشگری، مهندسی عمران و غیره را در این دانشگاه ها خواهند داشت. 

•    دانشگاه پاریس (Université de Paris)

 این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های فرانسه بوده که به دلیل برتری در تحقیقات، برنامه های جامع با کیفیت و حمایت از نوآوری در سطح بین المللی شناخته شده است. فرانسوی زبان اصلی است که در دانشگاه صحبت می شود، با این حال برنامه های زیادی به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند. رتبه این دانشگاه در دنیا 292 می‌باشد.

•    دانشگاه سوربن (Sorbonne University)

دانشگاه سوربن یک دانشگاه تحقیقاتی در سطح جهانی است که طیف گسترده‌ای از رشته های هنری، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی را ارائه می دهد. رویکرد آموزشی دانشگاه سوربن آموزش و پژوهش برای چالش های فکری و علمی قرن بیست و یکم است. بر اساس رتبه بندی QS رتبه این دانشگاه 72 می باشد.

•    دانشگاه اکول پلی تکنیک (École Polytechnique)

این دانشگاه یک موسسه فرانسوی پیشرو است. طیف برنامه های آکادمیک دانشگاه شامل دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. این دانشگاه همچنین یکی از اعضای مؤسسه پلی ‌تکنیک پاریس است؛ مؤسسه ‌ای عالی که پنج دانشکده مهندسی فرانسوی معتبر را گرد هم می ‌آورد. 

•    دانشگاه ساینس پو (Sciences Po)

دانشگاه ساینس پو در سال 1872 تأسیس شد و دانشگاه پیشرو در علوم اجتماعی است. این دانشگاه دارای جامعه دانشجویی با جمعیت 14،000 دانشجو است که نیمی از آن ها از دانشجویان بین المللی از 150 کشور دنیا می باشند. رتبه این دانشگاه در دنیا 261 است.

•    دانشگاه مونپلیه (Montpellier University)

دانشگاه مونپلیه یک دانشگاه تحقیقاتی در جنوب شرقی کشور فرانسه است. این دانشگاه در سال 1289 تأسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است.  این دانشگاه بیش از 15،000 دانشجو و در حدود 1450 کارمند دارد. این یک دانشگاه چند رشته ای با هشت دانشکده و تمرکز ویژه بر علوم و تحقیقات فناوری می باشد. 

•    دانشگاه اکس مارسی (Aix Marseille University)

این دانشگاه در سال 2011 تأسیس شده و جایگزین دانشگاه پروونس، دانشگاه مدیترانه و دانشگاه پل سزان شد. امروزه، این دانشگاه یکی از جوان‌ترین دانشگاه های فرانسه است. طبق گزارشات QS رتبه این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های دنیا 510 – 501 است.

•    دانشگاه بوردو (Université de Bordeaux

دانشگاه بوردو تعدادی از برنامه های کارشناسی ارشد را ارائه می دهد که 100 درصد به زبان انگلیسی با تمرکز بر زیست شناسی، علوم اعصاب و کشاورزی تدریس می شوند. این دانشگاه که به دلیل کیفیت دوره های تحصیلی و تحقیقاتش در بین دانشگاه های برتر فرانسه قرار گرفته است، یک موسسه بین المللی چند رشته ای است. دانشگاه بوردو سومین دانشگاه بزرگ فرانسه با بیش از 50،000 دانشجو می باشد. رتبه این دانشگاه 418 است.

•    دانشگاه نانت (Université de Nantes)

دانشگاه نانت واقع در غرب فرانسه، یک مرکز آموزش عالی و تحقیقاتی بزرگ است که در شهر زیبای نانت واقع شده است. در طول 50 سال گذشته، دانشگاه نانت آموزش و تحقیقات خود را به بالاترین سطح رسانده است. این دانشگاه یکی از دانشگاه های فرانسه است که مطالعات بین رشته ای را ارائه می کند. 75 درصد واحدهای تحقیقاتی دانشگاه دارای رتبه A و A+ می باشند. 

•    دانشگاه گرنوبل آلپ (Université Grenoble Alpes)

دانشگاه گرنوبل آلپ (UGA) یک دانشگاه دولتی است که آموزش با کیفیتی را در همه رشته ها ارائه می‌دهد. این دانشگاه سالانه حدود 50،000 دانشجو را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و برنامه های اقامت کوتاه مدت ثبت نام می کند. دانشجویان علاقه مند به برنامه های پژوهشی می‌توانند از تخصص بیش از 100 دپارتمان تحقیقاتی و همکاری با دانشمندان برتر در همه زمینه‌ها استفاده کنند.

•    دانشگاه آمریکایی پاریس (American University of Paris)

روابط نزدیک بین اساتید و دانشجویان، به دانشجویان این امکان را می دهد که از تبادل فکری دقیق و یک شبکه ارتباطی حرفه‌ای بهره مند شوند. دانشگاه AUP  که از سال 1962 در پاریس مستقر است، قدیمیترین مؤسسه آموزش عالی آمریکایی در اروپا است و 14 رشته در مقطع کارشناسی و 9 مدرک کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. 

بورسیه تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

همان طور که گفته شد، برای برخی از رشته‌ها مانند پزشکی باید در دانشگاه های خصوصی تحصیل کرد. هزینه آموزش در دانشگاه های خصوصی این کشور بیشتر از دانشگاه های دولتی است. بر این اساس دانشجویان بین المللی می‌توانند با دریافت بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی بخش زیادی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تأمین کنند. 

متقاضیان برای دریافت این کمک هزینه های تحصیلی باید دارای شرایط خاصی باشند. بالا بودن سطح علمی آن ها یکی از مهم ترین شرایط خواهد بود. از دیگر شرایط لازم برای دریافت بورس برای تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی می‌توان موارد زیر را نام برد:
•    دارا بودن رزومه و سوابق تحصیلی خوب
•    دارا بودن مقاله های علمی
•    دارا بودن معدل خوب تحصیلی

ویزای همراه برای تحصیل به زبان انگلیسی در فرانسه

تحصیل در کشور فرانسه به زبان انگلیسی و ویزای همراه

برخی از کشورهای دنیا فرصتی را مهیا کرده اند که خانواده دانشجو امکان همراهی وی را در حین تحصیل داشته باشند. بر این اساس همسر و فرزندان زیر 18 سال وی می توانند درخواست ویزای همراه را داشته باشند. فرانسه از جمله کشورهایی است که این امکان را در اختیار دانشجویان بین المللی خود قرار داده است. 

نکته ای که باید به آن توجه ویژه کرد این است که همسر دانشجو اجازه کار در این کشور را نخواهد داشت و دانشجو باید بتواند اثبات کند که امکان تأمین هزینه های زندگی خود و همراهانش را در طول زمان تحصیل خواهد داشت. فرزندان زیر 18 سال می توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی این کشور به تحصیل مشغول شوند.

تحصیل در کشور فرانسه به زبان انگلیسی و اقامت پس از تحصیل

بی شک یکی از دلایل علاقه متقاضیان برای تحصیل به انگلیسی در کشور فرانسه امکان یافتن کار و دریافت اقامت از این طریق می باشد. اگر چه دانشجویان بین المللی می توانند به انگلیسی به تحصیل مشغول شوند؛ اما برای اخذ اقامت تسلط به زبان رسمی کشور الزامی خواهد بود. 

دولت این کشور به فارغ التحصیلان فرصت یک ساله جستجوی کار را می دهد تا بتوانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند. چنان چه آن ها موفق به یافتن کار شده و بتوانند به مدت 5 سال در این کشور کار کرده و به طور منظم مالیات خود را پرداخت کنند، می توانند درخواست اقامت دائم را داشته باشند.

مزایای تحصیل در کشور فرانسه به انگلیسی

تحصیل در این کشور پیشرفته و زیبا با مزایای بی شماری برای دانشجویان همراه خواهد بود که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    بالا بودن کیفیت آموزشی دانشگاه ها
•    اعتبار علمی مدارک تحصیلی
•    امکان زندگی در یک کشور پیشرفته اروپایی
•    فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم
•    امکان کار و تحصیل در حوزه شینگن
•    پایین بودن هزینه های زندگی
•    امکان استفاده از بورسیه تحصیلی
•    امکان همراهی خانواده
•    اجازه انجام کارهای دانشجویی
•    فرصت تحقیق و پژوهش در کشور

سخن آخر

در این مقاله به صورت کامل به بررسی شرایط تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی پرداختیم. در مجموع می توان نتیجه گرفت که تحصیل در این کشور فرصتی بی نظیر برای دانشجویان بین المللی باشد. بهترین دانشگاه های این کشور فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. دانشجویان بین المللی می توانند خانواده خود را در طول تحصیل به این کشور بیاورند. چنان چه شما هم وطنان عزیز برای مهاجرت به این کشور پرطرفدار نیازمند اطلاعات بیشتری می‌باشید، می‌توانید از خدمات مشاوره ای مجموعه مهاجرت تحصیلی لتسگویونی برخوردار شوید.