مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا را در ادامه برای شما آورده ایم و قصد داریم به مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا، دلایل تحصیل در کانادا و شرایط ادامه تحصیل در اروپا بپردازیم. از این رو اگر بین ادامه تحصیل در قاره اروپا و یا کشور کانادا مردد هستید و نمی دانید کدامیک برای شما مناسب تر است، بهتر است از جوانب مختلف این دو مقصد محبوب تحصیلی را با یکدیگر مقایسه کنید.

از آنجایی که مقاصد تحصیلی متعددی در قاره اروپا وجود دارد و اروپا تنها به یک کشور و مقصد تحصیلی محدود نمی‌شود، نخست بهتر است به جزئیات مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل پرداخته و سپس با یکدیگر به مرور و مقایسه شرایط تحصیل در اروپا با کانادا می‌پردازیم.

تحصیل در اروپا

شرایط ادامه تحصیل در کشور کانادا

شرایط ادامه تحصیل در کشور کانادا باعث شده تا این مقصد برای ایرانیان انتخابی جذاب باشد. همانطور که پیش از این در مطلب شرایط تحصیل در کانادا به طور مفصل این موضوع را توضیح دادیم، شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا نیازمند مدرک مهم و اولیه نامه پذیرش تحصیلی acceptance letter هستید، در واقع شما باید شهر و استان کانادا و کالج و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و از طریق مراجعه به وب‌سایت دانشگاه، از شرایط پذیرش تحصیلی دانشجویان بین المللی باخبر شوید.

به طور معمول شرایط پذیرش تحصیلی هر موسسه آموزشی در کانادا با دیگری متفاوت است و نمی‌توان اطلاعات کاملاً جامعی در مورد شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا داد، اما در حالت عمومی این شرایط شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی امضا و تکمیل شده دانشجو
  • رزومه و سوابق تحصیلی دانشجو
  • ترجمه رسمی ریز نمرات درسی
  • ترجمه رسمی آخرین مدارک تحصیلی فرد (دیپلم، کارشناسی و غیره)
  • کپی و اسکن ترجمه شده مدارک هویتی دانشجو (پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی)
  • نامه تمکن مالی 3 ماهه اخیر
  • انگیزه نامه برای مقاطع تکمیلی
  • ترجمه برنامه تحصیلی موجه دانشجو
  • توصیه نامه اساتید دانشگاهی (برای مقاطع تکمیلی)
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی و یا فرانسوی
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • دو قطعه عکس رنگی و جدید دانشجو

شما باید به عنوان یک دانشجوی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا، به طور اینترنتی با دپارتمان پذیرش و وب سایت دانشگاه تعامل و مکاتبه داشته، مدارک مورد نیاز تحصیلی را اسکن و آپلود نموده و با پرداخت هزینه ارزی 100 تا 200 دلاری ادمیشن فی، مدارک را جهت ارزیابی به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید.

شما می توانید به طور همزمان برای چند دانشگاه کانادا درخواست پذیرش تحصیلی و مدارک خود را ارسال کنید، این کار شانس موفقیت شما را در امر پذیرش بالا می برد، اما از جنبه اقتصادی هزینه بردار بوده و به صرفه نیست. همچنین باید به نکات دیگری نیز به هنگام ارسال مدارک و درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا توجه کنید. 

اینکه از شرط سنی و گپ تحصیلی غیرقابل توجیه و زیادی برای مقطع و رشته تحصیلی در کانادا برخوردار نباشید، اینکه حدنصاب نمرات و معدل GPA شما با رشته تحصیلی مورد نظرتان مطابقت داشته باشد و اینکه پیش از موعد ضرب‌العجل ددلاین، مدارک تحصیلی را برای موسسه آموزشی ارسال کنید.

شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از مشاوره مهاجرت تحصیلی لتس گو یونی در این زمینه استفاده کرده و متناسب با شرایط تحصیلی و مالی خود، مقصد و موسسه آموزشی موردنظرتان را انتخاب نمایید. اما برای تحصیل در کانادا تنها اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه کافی نبوده و شما ملزم هستید تا پس از دریافت نامه موافقت دانشگاه برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. 

از این رو باید به صورت اینترنتی درخواست ویزا و مدارک تحصیلی، مالی و هویتی خود را برای سفارت کانادا ارسال کرده و پس از انگشت نگاری بیومتریک و پرداخت هزینه ویزا، منتظر جواب سفارت باشید. اگر واجد شرایط شناخته شوید و موفق به هر دو مهم پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا گردید، باید پیش از شروع ترم تحصیلی دانشگاه در کانادا حضور یافته و برای ثبت نام اقدام کنید.

البته باید پیش از حرکت به سمت کانادا در مورد محل اقامت موقت و یا دائم خود در این کشور تصمیم گیری کرده و بنابر شرایط خود برای رزرو هتل، خوابگاه دانشجویی و یا اجاره خانه مستقل و شخصی در این کشور اقدام نمایید.

ولی ممکن است در زمان تصمیم گیری برای انتخاب مقصد تحصیلی در خارج از کشور این سوال برای شما پیش بیاید که چرا از نظر اغلب دانشجویان ایرانی، دانشگاه های کانادا در اولویت اول انتخاب بوده و تمایل به تحصیل در این کشور پیشرفته و اقتصادی دارند؟ بر همین اساس بد نیست تا در ادامه با مزایای تحصیل در کانادا آشنا شوید.

دانشجویان فارغ التحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا

مزایای تحصیل در کانادا بسیار بوده و شهروندان این کشور به گرمی و مهربانی‌شان شهرت دارند و همیشه به دانشجویان خارجی با رویی باز خوشامد می‌گویند. کانادا همواره به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل در خارج از کشور شناخته می شود و عمدتاً به دلیل کیفیت زندگی افرادی که در آن زندگی می کنند شناخته شده است. به طور خلاصه مزایا و دلایل اصلی تحصیل در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه های مناسب تحصیل در مقایسه با انگلیس، آمریکا و استرالیا
  • برخورداری از برترین سیستم آموزشی در دنیا
  • اعتبار بالای مدارک دانشگاهی
  • امکان انجام کار دانشجویی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکان درخواست پذیرش تحصیلی رایگان
  • امکان همراهی خانواده با استفاده از ویزای همراه
  • کیفیت بالای زندگی و رفاه اجتماعی
  • محیط چند زبانه، چند فرهنگی و مهاجرپذیر
  • امکان دریافت مجوز کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی
  • بازار کار پویا و بین المللی
  • امکانات و تجهیزات فوق پیشرفته دانشگاهی و آزمایشگاهی
  • حضور دانشگاه های برتر دنیا در کانادا
  • امکان دریافت کارت اقامت دائم PR

دانشجویان بین المللی این امکان را دارند تا در خلال تحصیل برای مدت 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی پرداخته و از این طریق بخشی از هزینه های زندگی خود را در کانادا پوشش دهند، البته دانشجویان مجاز هستند تا در زمان تعطیلات کار تمام وقت در بازار کار این کشور را تجربه کنند.

همچنین دانشجویان بین المللی می توانند پیش از فارغ التحصیلی مجوز کار تمام وقت PGWP را دریافت کرده و برای حداکثر 3 سال به کار تمام وقت در بازار کار کانادا بپردازند. اگر دانشجو دارای همسر و فرزند باشد، می‌تواند از همراهی ایشان از طریق ویزای همراه در کانادا بهره مند شود.

در صورتی که یک دانش آموز بین المللی زیر 18 سال در حال تحصیل در کانادا باشد، این امکان برای هر یک از والدین وی وجود دارد تا از طریق ویزای همراه به صورت موقت در کنار فرزند خود در کانادا باشد. اکنون که با شرایط کلی ادامه تحصیل در کانادا و دلایل و مزایای این مقصد تحصیلی آشنا شدید، نوبت به شرایط ادامه تحصیل در اروپا به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی برتر دنیا می‌رسد.

دانشجویان بین المللی در اروپا

شرایط ادامه تحصیل در اروپا

شرایط ادامه تحصیل در اروپا نیز باعث شده تا این مقاصد به دلایل زیادی طرفداران خود را داشته باشند. در حال حاضر کشورهای زیادی نظیر ایتالیا، اوکراین، فرانسه و آلمان در قاره اروپا جزو مقاصد برتر تحصیلی محسوب شده و هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی را به سمت خود می‌کشانند.

اگر برای مثال قصد تحصیل در ایتالیا و دانشگاه های ممتاز این کشور را داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید که تحصیل در این کشور همانند کانادا نیاز به اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی دارد. با این تفاوت که ویزای تحصیلی ایتالیا از نوع ویزای شینگن است، این بدین معنی است که دارنده ویزای تحصیلی شینگن می تواند تا پایان اعتبار ویزا، به طور آزادانه به 25 کشور دیگر حوزه شنگن از جمله سوئد، سوئیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و بسیاری از کشورهای معتبر اروپایی عضو این حوزه سفر کند.

بر همین اساس، روند مهاجرت تحصیلی به اروپا و کشور ایتالیا به این صورت است که یک دانشگاه مناسب ایتالیایی را انتخاب کرده و از آن درخواست پذیرش تحصیلی می‌کنید، سپس در صورت موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی، برای ویزای تحصیلی شینگن ایتالیا از سفارت این کشور درخواست می‌دهید.

خوشبختانه اغلب رشته های تحصیلی و مقاطع دانشگاهی در این کشور به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و بستر مناسبی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده‌اند. از آنجایی که ویزای تحصیلی ایتالیا از نوع شینگن است، سختگیری نسبتاً زیادی بر سر مدارک تحصیلی و شرایط کلی دانشجو از جمله تمکن مالی از سوی افسر پرونده نشان داده می‌شود و متقاضی باید در مورد کامل بودن مدارک، صحت اطلاعات، آمادگی داشتن برای پاسخ صریح و شفاف به سوالات افسر سفارت و مواردی از این قبیل اطمینان کامل داشته باشد.

ایتالیا مقصدی کم هزینه و مناسب برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود و بخاطر داشتن فرهنگ و پشتوانه تاریخی بسیار قوی و غنی، انتخاب ایده آلی برای دانشجویان هنر، موسیقی و معماری به شمار می‌رود.

اما اگر بخاطر هزینه‌های بسیار پایین و نسبتاً رایگان فرانسه و یا آلمان قصد تحصیل در این دو کشور را داشته باشید، باید به این موضوع توجه کنید که تحصیل کم هزینه در این مقصد تحصیلی معروف تنها در دانشگاه‌های دولتی میسر می شود؛ دانشگاه‌هایی که اغلب دروس دانشگاهی خود را به زبان بومی آلمانی و یا فرانسوی ارائه می‌دهند، از این رو دانشجو ملزم به دریافت یکی از دو مدرک زبان آلمانی و یا فرانسوی خواهد بود.

اما این موضوع در مورد ایتالیا صدق نکرده و شما می‌توانید با مدرک زبان انگلیسی نیز به راحتی در دانشگاه‌های دولتی این کشور به تحصیل بپردازید. برای تحصیل در فرانسه و یا آلمان نیز نیاز به دریافت ویزای تحصیلی شینگن دارید که سختی های خاص خود را داشته و به دلیل تقاضای بالا از سراسر دنیا، دریافت آن زمان بر خواهد بود.

برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین به عنوان یکی دیگر از مقاصد اروپایی، باز هم نیاز به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی دارید، با این تفاوت که اوکراین جزو حوزه شنگن نبوده و مراحل دریافت ویزای تحصیلی آن در مقایسه با کشورهای حوزه شنگن آسان‌تر است.

با توجه به تفاوت شرایط پذیرش، زبان تحصیلی، هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی و تنوع انتخاب در هر یک از مقاصد تحصیلی برتر اروپا، پیشنهاد می‌کنیم که مشاوره و ارزیابی آنلاین تحصیلی ما در لتس گو یونی استفاده کرده و از این طریق، بهترین انتخاب را برای آینده تحصیلی و کاری خود در خارج از کشور رقم بزنید.

مزایای تحصیل در اروپا

مزایای تحصیل در اروپا در بسیاری از موارد بیشتر از معایب آن هستند. در حال حاضر کشورها و دانشگاه های متنوعی در اروپا هستند که پذیرای دانشجویان بین المللی بوده و دارای مزایای و معایب مختص به خود هستند، از این رو برای اینکه نمی توان در یک مطلب به دلایل تحصیل تک تک این کشورها پرداخت، ما قصد داریم تا در ادامه دلایل تحصیل در ایتالیا را به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی اروپا به شما معرفی کنیم:

  • حضور دانشگاه های با کیفیت و برتر اروپایی
  • اعتبار بالای مدارک دانشگاهی قابل ارزیابی در سایر کشورهای دنیا
  • ارائه دروس و رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی
  • کیفیت بالا و قابل قبول سیستم آموزشی
  • هزینه های مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی در ایتالیا
  • امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل در این کشور
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا
  • امکان درخواست پذیرش تحصیلی رایگان
  • وجود جاذبه های متعدد توریستی، طبیعی و گردشگری
  • تنوع بالای رشته های تحصیلی قابل ارائه به دانشجویان بین المللی
  • امکان اقامت و کار پس از فارغ التحصیلی در حوزه شنگن از طریق ویزای جستجوی کار
  • امکان سفر به کشورهای دیگر حوزه شنگن با استفاده از ویزای تحصیلی شنگن
  • بازار کار بین المللی
  • محیط زندگی چند زبانه، چند فرهنگی و صمیمی

اکنون که با شرایط و مزایای تحصیل در کانادا و اروپا آشنا شدید، بد نیست تا به صورت خلاصه یک مقایسه و نتیجه گیری نهایی با یکدیگر انجام دهیم.

تحصیل دانشجویان در خارج از کشور

مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا

مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا باعث می‌شود تا شما تصمیم بهتری بگیرید. از لحاظ بار علمی و کیفیت تحصیلی، نمی‌توان بین کانادا و دانشگاه های اروپا گزینه بهتر و یا بدتر انتخاب کرد، اما اگر از جنبه‌های دیگر به این موضوع نگاه کنیم، موارد قابل توجه زیر در مقایسه این دو مقصد تحصیلی معروف وجود دارد:

  • کانادا کشوری مهاجرپذیر است و برعکس شرایط موجود و حاکم در کشورهای اروپایی، با روش های مختلف از اقامت دائم و کار تمام وقت دانشجوی فارغ التحصیل در این کشور استقبال می کند.
  • هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با کشورهای اروپایی بیشتر است، به همین خاطر حتماً باید با توجه به تمکن مالی خود بین تحصیل در کانادا و یا مقاصد اروپایی تصمیم گیری کنید.
  • ویزای تحصیلی کانادا تنها مختص به همین کشور بوده و نمی‌توان مثل ویزای تحصیلی شینگن، بدون ویزا به کشورهای متنوع اروپایی سفر کرد.
  • برای تحصیل در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه ملزم هستید تا زبان بومی آلمانی و یا فرانسوی را به طور کامل بیاموزید، اما این موضوع برای کانادا وجود نداشته و به استثنای دانشگاه های استان کبک، تمامی دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند.
  • در حال حاضر کانادا از بازار کار فوق العاده و نرخ بیکاری بسیار پایینی در مقایسه با کشورهای اروپایی برخوردار است، از این رو فرصت‌های کاری بیشتری برای دانشجویان بین المللی در این کشور وجود دارد.
  • اگر به دنبال تحصیل کم هزینه و نسبتاً رایگان در خارج از کشور هستید، دانشگاه های اروپا برای شما مناسب تر بوده و از لحاظ اقتصادی توجیه بیشتری به نسبت دانشگاه های کانادا دارند.
  • هزینه پایین تحصیل در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه موجب استقبال فراوان دانشجویان بین المللی شده، از این رو دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی این کشورها بسیار زمان‌بر و سخت‌تر از سایر کشورهای اروپا است.

شما می‌توانید برای تصمیم گیری راحت تر در مورد تحصیل در اروپا و یا کانادا به وب سایت لتس گو یونی مراجعه کرده و از تمامی اطلاعات و جزئیات دانشگاه ها و موسسات آموزشی مقاصد مختلف تحصیلی مطلع شوید. گروه لتس گو یونی از صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور همراه شما بوده و در تمامی مراحل اخذ پذیرش تحصیلی، ویزای تحصیلی، ثبت نام دانشگاه و رزرو خوابگاه دانشجویی در کنار شماست.