شرایط تحصیل در دبیرستان های کانادا چیست؟ تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان در سال 2024 چقدر هزینه دارد؟ مقطع دبیرستان در کانادا با شرایط خاص و ویژه ای همراه است و می‌تواند ورود به دانشگاه‌های این کشور را در پی داشته باشد. با ما در این پُست از مجله لتسگویونی همراه باشید تا مفیدترین اطلاعات را کسب کنید.

دبیرستان در کانادا

دبیرستان در کانادا مقطع تحصیلی بین پایه‌های نهم تا دوازدهم است که دانش‌آموزان بین ۱۴ تا ۱۸ سال را در خود جای می‌دهد. وجود سیستم آموزشی کارآمد و پیشرفته در مدارس و دبیرستان های کانادا باعث شده تا تعداد زیادی از خانواده‌ها ترغیب به ثبت نام فرزندشان در آن‌ها جهت ورود به یکی از مهم‌ترین پایه های تحصیلی شوند. تحصیل در مدارس کانادا برای آن دسته از دانش آموزانی که قصد رشد و شکوفایی استعدادهای خود را دارند گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود. تمامی مدارس دولتی، خصوصی و شبانه روزی کانادا در مقطع دبیرستان پذیرای دانش آموزان خارجی هستند. 

در طی سال‌های اخیر، تعداد دانش آموزان بین‌المللی متقاضی ورود به دبیرستان‌ های کانادا به شدت رو به افزایش است. در رابطه با این موضوع باید عنوان کرد که میزان ثبت نام دانش آموزان خارجی در دبیرستان های این کشور 55 درصد افزایش یافته است. سیستم آموزشی در دبیرستان‌ های کانادا در سطح بین المللی شناخته شده است و دانش آموزان از احترام و ارزش بالایی برخوردارند. علاوه بر این، هم دولت فدرال و هم دولت استانی کشور دائماً در تلاش هستند تا با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب تعداد زیادی متقاضی را جذب کنند و حتی به آن‌ها کمک کنند تا امکان اقامت پس از تحصیل در کانادا را داشته باشند.

تحصیل در مقطع دبیرستان کانادا

نظام آموزشی مقطع دبیرستان در کانادا

در این کشور آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مسئولیت تأمین سیستم آموزشی با دولت فدرال، استانی و محلی می‌باشد و هر استان مسئول نظارت بر سیستم آموزشی خود خواهد بود. سال تحصیلی در تمام استان‌ها از ماه سپتامبر آغاز شده و در ماه ژوئن به پایان می‌رسد. در بریتیش کلمبیا، مانیتوبا و آنتاریو سن تحصیل اجباری 18 سال بوده و در برخی ایالات مانند ساسکاچوان، آلبرتا، پرنس ادوارد و کبک تحصیل اجباری در 16 سالگی پایان می‌یابد. 

دانش آموزان جهت فارغ التحصیلی باید در مجموع 80 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند. برخی از دروس ارائه شده در این مقطع شامل ریاضیات، علوم اجتماعی، انگلیسی، برنامه ریزی، شیمی و فیزیک می‌شود. در مدارس این کشور طیف گسترده‌ای از دروس انتخابی وجود دارد که دانش آموزان می‌توانند هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنند. تئاتر، روزنامه نگاری، رقص، آشپزی، بازاریابی، حقوق، روانشناسی و زمین شناسی از جمله دروس انتخابی هستند. زبان آموزش در مدارس انگلیسی و فرانسوی است که در کنار این زبان‌ها، زبا‌ن‌های ژاپنی، اسپانیایی و ماندرین نیز تدریس می‌شود.

انواع دبیرستان های کانادا

انواع دبیرستان کانادا

انواع دبیرستان کانادا عبارتند از: دبیرستان‌های دولتی، شبانه روزی و خصوصی (شامل مدارس ویژه مذهبی، ورزشی، استثنایی و غیره). کانادا دارای بهترین عملکرد در زمینه رشد و آموزش است. بنابراین، چندان مهم نیست که متقاضیان در کدام نوع از این دبیرستان‌ها به آموزش مشغول هستند. با قاطعیت می‌توان عنوان کرد که تحصیل در دبیرستان های کانادا یکی از بهترین روش‌های ممکن برای ورود به دانشگاه‌های این کشور است.

آمارها نشان می‌دهند که نوجوانانی که آموزش خود را در این کشور سپری کرده‌اند از هم سالان خود در سایر نقاط دنیا تحصیل کرده‌تر بوده و از سطح دانش بالاتری برخوردارند. تحصیل در دبیرستان‌ های کانادا به شرح زیر است:

•    دبیرستان‌های دولتی

این مدارس بیشترین نوع دبیرستان در کل کشور کانادا هستند. این مدارس بودجه خود را به صورت عمومی به دست آورده و مدیریت آن‌ها به هیئت منتخب مدارس سپرده می‌شود که در سطح محلی اداره می‌شوند. برنامه های آموزشیاز استانی به استان دیگر متفاوت بوده که موجب تفاوت در سیستم مدیریت و آموزش آن‌ها خواهد شد. 

تقریباً تمام دبیرستان‌ های دولتی کانادا، دانش آموزان دختر و پسر را در کلاس‌های مشترک قرار می‌دهند. دانش آموزان در اغلب مناطق می‌توانند انتخاب کنند که به کدام زبان آموزش ببینند. برخی استان‌ها کلاس های مذهبی را ارائه می‌دهند و شرکت در آن‌ها برای همه آزاد خواهد بود. تحصیل در این مدارس امکان آشنایی با فرهنگ ها و آداب و رسوم ملل مختلف را فراهم می‌کند.

•    دبیرستان‌های خصوصی

بر خلاف دبیرستان‌ های دولتی کانادا، تحصیل در این مدارس هزینه را به دنبال خواهد داشت. مدارس خصوصی موظف هستند تا همان برنامه آموزشی را که در مدارس دولتی وجود دارد، ارائه دهند. تفاوت کلی آن‌ها در ظرفیت و اندازه کلاس‌ها است. علاوه بر این، دانش آموزان می‌توانند از یک سری برنامه‌های آموزشی منحصر به فرد برخوردار شوند. برخلاف مدارس دولتی که کلاس‌ها به صورت مختلط هستند، در این نوع مدرسه کلاس‌های ویژه دختران و پسران وجود دارد.

•    دبیرستان‌های شبانه روزی

این نوع دبیرستان های کانادا یک محیط سخت گیرانه از نظر آموزشی را برای دانش آموزان به وجود می‌آورد و آن‌ها را برای شروع یک دوره جدید در زندگی آماده می‌کند. با توجه به این که وقت متقاضیان صرف رفت و آمد و مسائل وقت گیر دیگر نمی‌شود، فرصت زیادی خواهند داشت تا خودشان را وقف فعالیت‌های مدرسه مانند فعالیت های ورزشی، هنری و سایر فعالیت‌های فوق برنامه کنند. در این نوع مدرسه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی افراد تقویت می‌شود. مدارس شبانه روزی معتبری در کانادا وجود دارند که امکان ورود و آموزش را برای متقاضیان خارجی فراهم می‌کنند.

شرایط تحصیل دبیرستان در کانادا

شرایط تحصیل دبیرستان در کانادا برای آن که متقاضیان واجد شرایط ورود به دبیرستان‌ های کانادا شوند باید رعایت شوند. داشتن دانش کافی در زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی، معدل خوب، تمکن مالی مناسب و غیره نمونه هایی از شروط لازم می‌باشند. برای شروع به تحصیل نیاز به ارائه یک سری مدارک اولیه خواهد بود. جهت اخذ پذیرش موارد زیر از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز می‌باشند:
•    گذرنامه معتبر
•    ریز نمرات
•    عکس
•    رسید پرداخت هزینه درخواست
•    تمکن مالی
•    آدرس م مشخصات محل زندگی در مقصد
•    ارائه مشخصات دقیق والدین

هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا

هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت است. هزینه تحصیل در مدارس دولتی سالانه بین 14 هزار تا 18 هزار دلار می‌باشد. شهریه مدارس شبانه روزی که امکاناتی نظیر خوابگاه، غذا و اینترنت را ارائه می‌دهند، می‌تواند از سالی 28 هزار تا 50 هزار دلار باشد. دانش آموزان می‌توانند به تحصیل در مدارس روزانه مشغول بوده و از Stay Home (زندگی با خانواده های کانادایی) استفاده کنند. این خانواده‌ها مورد تأیید دولت بوده و از نظر امنیت در سطح قابل قبولی هستند. در صورت استفاده از این نوع خدمت هزینه تحصیل ماهیانه در حدود 600 الی 900 دلار می‌باشد. هزینه تحصیل در برخی مدارس به شرح زیر است:
•    لیسیه فرانسه: 18،300 تا 20،900 دلار
•    لیکفیلد: 34،000 تا 70،000 دلار
•    برنتوود: 30،000 دلار
•    کالج بین المللی کلمبیا: 23،190 دلار
•    رویال آرت: 7،800 دلار
•    بادول کانادا: 23،500 دلار

بورسیه تحصیلی دبیرستان های کشور کانادا

روند تحصیل دانش آموزانی که موفق به دریافت بورسیه و کمک هزینه تحصیلی شده‌اند به شدت تحت نظارت قرار می‌گیرد. دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان کمی سخت اتفاق می‌افتد؛ اما همین بورسیه‌های نادر و سخت نیز به صورت دوره‌ای فراخوان داده می‌شوند. اخذ بورسیه و کمک هزینه از داخل ایران کاری بسیار سخت و دشوار و البته غیرممکن است و تنها در صورتی میسر خواهد بود که متقاضیان جزو نوابغ محسوب شوند. برخی از کمک هزینه های تحصیلی در کشور کانادا به شرح زیر است:
•    بورسیه بخش دولتی US 
•    بورسیه براندون گودمن
•    بورسیه هالسی
•    بورسیه دیفاین یورسلف
•    بورسیه برنامه CIEE

کار حین تحصیل در دبیرستان های کشور کانادا

برای کار کردن در زمان تحصیل در مدرسه قوانین خاصی وجود دارد که طبق آن از نیروهای کار زیر 18 سال در برابر شرایط کاری سخت، طاقت فرسا و غیرعادلانه محافظت می‌کند. حداقل سن قانونی برای کار کردن در استان‌های مختلف با هم تفاوت دارند. قانون کار این کشور به افراد زیر 18 سال تنها تحت شرایطی اجازه کار می‌دهد که با ساعت مدرسه و تکالیف آن‌ها تداخل نداشته باشد. دانش آموزان بین المللی که در مراکز آموزشی معتبر مشغول به تحصیل هستند و دارای اجازه اقامت قانونی بوده، امکان کار در حین تحصیل را خواهند داشت.

طبق قانون فدرال دانش آموزان 14 یا 15 ساله اجازه کار بیش از 3 ساعت در زمان مدرسه و 8 ساعت در روزهای تعطیل را نخواهند داشت. بنابراین، ساعات کاری آن‌ها نباید بیش از 18 ساعت در هفته باشد. آن‌ها اجازه کار در مشاغلی مانند استخراج معدن، چوب بری و کار با اره، لیفتراک، گودبرداری و حفاری، ساخت کاشی، خدمت جنگلداری و سایر مشاغل پرخطر را نخواهند داشت.

ویزا برای تحصیل در مقطع دبیرستان در کشور کانادا

چنان چه متقاضیان قصد تحصیل در دبیرستان کانادا را داشته باشند، باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. دریافت ویزا منوط به تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارکی به صورت آنلاین در سایت سفارت کانادا است. روند درخواست ویزا معمولاً دو ماه زمان خواهد برد و زمان درخواست پذیرش در بهار و پاییز است. مدارکی که جهت ارائه به سفارت و دریافت ویزا نیاز خواهد بود به شرح زیر است:
•    نامه پذیرش از مدرسه
•    گذرنامه معتبر
•    بیمه نامه
•    تمکن مالی
•    عدم سوء پیشینه
•    انگیزه نامه
•    عکس پاسپورتی

متقاضیان می بایست برای مصاحبه و انگشت نگاری در سفارت حضور پیدا کنند و منتظر دریافت جواب از طریق ایمیل باشند. در مرحله بعدی، نیاز به فرستادن پاسپورت و دریافت ویزا خواهد بود. در راستای حل این مشکل شرکت های مهاجرتی خدماتی را تحت عنوان پیکاپ پاسپورت ارائه می دهند.

تحصیل در دبیرستان های کانادا و ویزای همراه

ویزای همراه یکی از مهم‌ترین مواردی است که معمولاً برای والدینی که قصد دارند فرزندان خود را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال‌های گذشته، ویزایی تحت عنوان ویزای گاردین برای والدینی که قصد همراهی فرزندان خود را در زمان تحصیل داشتند، صادر می‌شد و به آن‌ها اجازه کار نیز داده می‌شد. در سال‌های اخیر، طبق قوانین جدید کشور تنها یکی از والدین تحت ویزای توریستی امکان همراهی فرزندان را در زمان تحصیل داشته و از اجازه کار کردن نیز برخوردار نمی‌باشند.

خوابگاه برای تحصیل در دبیرستان های کانادا

اسکان در حین تحصیل در دبیرستان های کانادا

مسئله مهم دیگری که زمان تحصیل دبیرستان در کانادا حائز اهمیت است، بحث اسکان و محل زندگی می‌باشد. گزینه های مختلفی برای اسکان دانش آموزان خارجی وجود دارد. گزینه اول اقامت در خوابگاه و یا پانسیون است. این نوع اقامتگاه توسط مدارس شبانه روزی اداره می‌شوند و شامل ارائه وعده‌های غذایی و اینترنت نیز هستند. 

گزینه دوم stay home یا اقامت در خانه است. تقریباً تمام مدارس دولتی و اکثر مدارس خصوصی فاقد خوابگاه یا پانسیون هستند. اقامت در خانه خانواده هایی که مورد تأیید دولت این کشور هستند امری بسیار معمول و متداول است. زندگی در این خانه‌ها به تقویت زبان نیز کمک خواهد کرد. گزینه سوم اجاره خانه مستقل خواهد بود. چنان چه والدین قصد همراهی فرزندان خود را داشته باشند این گزینه می‌تواند انتخاب مناسبی برای آن‌ها باشد. 

بهترین دبیرستان‌ کانادا

بهترین دبیرستان‌ کانادا برنامه های درسی را در سطح جهانی ارائه کرده و از جدیدترین امکانات و فناوری‌های آموزشی برخوردار است. مسلماً پس از فارغ التحصیلی از مدارس معتبر می‌توان به راحتی وارد کالج و یا دانشگاه شد. بهترین دبیرستان‌های کانادا به شرح زیر است:

•    Ashbury college

کالج Ashbury در سال 1981 تأسیس شد. این مدرسه شبانه روزی در اتاوا واقع شده است. در این مدرسه 751 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که 20 درصد از آن ها از سایر کشورها می‌باشند. شهریه سالانه این مدرسه 64،700 دلار است که به دانش آموزان ممتاز تخفیف 10 درصدی داده خواهد شد. از جمله امکانات ورزشی این مدرسه اسکی، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، کوهنوردی، هاکی و گلف است.

•    Bishop’s college school

این مدرسه در سال 1836 در شربروک استان کبک تأسیس شد. در حدود 260 دانش آموز در این مدرسه آموزش می‌بینند که 40 درصد از آن‌ها از سایر کشورها هستند. شهریه سالانه این مدرسه 55،500 دلار است که دانش آموزان نمونه تا 40 درصد تخفیف خواهند گرفت.

•    Bodwell highschool

این مدرسه یک مدرسه شبانه روزی خصوصی است که در سال 1991 در ونکوور تأسیس شد. مدرسه بادول کانادا 650 دانش آموز دارد که 95 درصد از آن‌ها از سایر کشورها می‌باشند. شهریه سالانه این مدرسه 38،450 دلار است. دانش آموزان این مدرسه در فعالیت های ورزشی، هنری و علمی موفق به کسب رتبه های برجسته و درخشان شده اند.

مزایا و معایب تحصیل در مقطع متوسطه کانادا

به جرأت می‌توان گفت که تحصیل دبیرستان در کانادا از بسیاری از جهات بهترین انتخاب در طول زندگی یک فرد است؛ زیرا که باعث پیشرفت در جنبه های مختلف فرهنگی و شخصیتی او می‌شود. گزینه های متعددی جهت آموزش در دبیرستانهای این کشور وجود دارد. دریافت اقامت، ورود به بازار کار، اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های دنیا تنها بخشی از مزایای ورود به این مقطع آموزشی هستند. تمرکز اصلی آموزش در مدارس، کسب مهارت خواهد بود و متقاضیان می‌توانند علایق خود را شناخته و استعدادهای خود را پرورش دهند.

نوجوانان امکان برخورداری از بالاترین کیفیت های آموزشی را خواهند داشت. در تازه‌ترین رتبه بندی‌های سازمان همکاری و توسعه (OECD) این کشور در زمینه ریاضیات رتبه دهم و در زمینه علوم رتبه هفتم را کسب کرده است. همچنین رتبه دوم را در میان بیشترین فارغ التحصیلان داراست. از دیگر مزایا می‌توان به هزینه‌های مناسب نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان، خوابگاه های خوب، رفاه اجتماعی بالا و وجود زیرساخت‌های مناسب اشاره کرد.

در کنار مزایای زیادی که آموزش در این کشور به همراه دارد، معایبی نیز وجود خواهند داشت. شاید توجه به نوسانات ارزی یکی از جدی ترین مشکلات و معایب تحصیل در این کشور باشد. مسئله دیگر دوری از خانواده است. دلتنگی برای خانواده و دوستان خصوصاً در سنین پایین امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. تفاوت های فرهنگی بین کشورهای مختلف یکی دیگر از چالش هایی است که متقاضیان با آن مواجه خواهند شد.

سخن آخر 

زندگی و تحصیل در محیطی امن، شاد و پیشرفته آرزوی والدین برای فرزندانشان است. کشور کانادا فرصت‌های برابر و مناسبی را در اختیار تمامی متقاضیان قرار خواهد داد. تحصیل در دبیرستان های کانادا بین سنین 14 تا 18 سال امکان پذیر است. شرایط اسکان برای متقاضیان بین المللی فراهم بوده و آن‌ها می‌توانند از بین گزینه‌های موجود بهترین نوع اقامتگاه را انتخاب کنند.متقاضیان می‌توانند حین آموزش، با فرهنگ‌های مختلف آشنا شده و زبان خود را تقویت و برای ورود به دانشگاه آماده شوند. چنان چه شما متقاضیان عزیز به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره دبیرستان های کانادا و مشاوره با کارشناسان مجرب مجموعه لتسگو یونی هستید، با ما در ارتباط باشید.