تحصیل دندانپزشکی در آمریکا رویای بسیاری از دانشجویان است؛ چرا که اعتبار مدرک اخذ شده و بازار کار این رشته در آمریکا بسیار وسوسه انگیز می‌باشد. آمریکا یکی از اولین مقاصد تحصیلی در حوزه های پزشکی و دندانپزشکی است و سالانه متقاضیان زیادی با رویای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور با یک دیگر رقابت می‌کنند.

دانشگاه‌های آمریکا دائماً در تلاشند تا تکنولوژی‌های روز دنیا را در اختیار دانشجویان قرار داده و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده کنند.

رشته دندانپزشکی جزو مشاغل مورد نیاز آمریکا بوده و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شده و درآمد خوبی کسب کنند. این کشور تراز اول توانسته موفقیت های چشمگیری در زمینه‌های پزشکی و دندانپزشکی داشته باشد و فارغ‌التحصیلان با مهارتی را به جامعه ارائه دهد.

با این مطلب از لتس گو یونی همراه باشید تا با شرایط تحصیل دندانپزشکی در آمریکا بیشتر آشنا شده و در خلال آن نیز اشاره‌ای به مواردی همچون بهترین دانشگاه ها و هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی داشته باشیم.

تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

فردی که لبخندی زیبا به شما می‌دهد، کسی نیست جز دندانپزشک! حرفه دندانپزشکی شامل مراقبت و درمان دهان و دندان است. اگر می‌خواهید به یک دندانپزشک حاذق تبدیل شوید، تحصیل در آمریکا یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. دلایل متعددی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت آموزشی بالا

ایالات متحده آمریکا بدون شک یکی از بهترین سیستم های دانشگاهی در کل جهان را دارد. دانشگاه‌های کشور آمریکا به‌روزترین دانش ها را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. با توجه به سخت گیری‌های اساتید، فارغ‌التحصیلان دارای توانایی‌های لازم برای کار به عنوان یک دندانپزشک هستند.

فرصت های آموزشی متعدد

آمریکا دارای هزاران دانشگاه و کالج گوناگون می‌باشد. این کشور فرصت‌های طلایی و بی‌نظیری را در اختیار آن دسته از عزیزانی قرار می‌دهد که قصد ورود به رشته دندانپزشکی را دارند.

جدیدترین فناوری‌ها

دانشگاه‌های کشور آمریکا به جدیدترین فناوری‌ها مجهز بوده و هرگز در زمینه به کارگیری تکنولوژی با شکست مواجه نشده‌اند. دانشجویانی که به تحصیل دندانپزشکی در آمریکا مشغول هستند، می‌توانند با جدیدترین تکنولوژی‌های لازم در این رشته آشنا شوند.

پشتیبانی از دانشجویان بین المللی

آمریکا به صورت باور نکردنی از دانشجویان بین‌المللی خود حمایت می‌کند و بسیاری از کشورها فاقد این خصوصیت هستند. همین حمایت و پشتیبانی باعث شده تا دانشجویان بین‌المللی تجربه‌ای عالی از تحصیل در این کشور داشته باشند.

فرصت های شغلی

دانشجویانی که به تحصیل دندانپزشکی در آمریکا مشغول هستند حداکثر شانس را برای استخدام خواهند داشت. به طور کلی، کارفرمایان به دنبال پرسنلی هستند که دارای طیف وسیعی از تجربه، مهارت ها و دانش هستند و می‌توانند با هر فرهنگ کاری سازگار شوند.

تنوع فرهنگی

کشور آمریکا ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف، قومیت‌ها و نژادها است. بسیاری از مردم از نقاط مختلف جهان در این کشور زندگی می‌کنند و باعث شده تنوع فرهنگی بی‌نظیری را به وجود بیاورند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

برای تحصیل دندانپزشکی در کشور آمریکا بهتر است که در ابتدا با شرایط ورود به این رشته بیشتر آشنا شوید. بیشتر از 65 دانشکده دندانپزشکی در آمریکا وجود دارد که مورد تأیید کمیسیون اعتبار بخشی دندانپزشکی ADA هستند. برنامه‌های آموزشی ارائه شده در هر کدام از این دانشکده‌ها به طور مداوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نتیجه همیشه کیفیت آموزشی آن‌ها در سطح مطلوبی قرار دارد.

برخلاف سایر کشورها، شما باید به مدت 4 سال در رشته دندانپزشکی تحصیل کرده و یا دارای مدرک لیسانس در رشته های مرتبط باشید. اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور آمریکا بسیار سخت و رقابتی است و درخواست پذیرش از طریق American Association of Dental Schools Application Service به دانشگاه ارسال می‌شود. برای ورود به دانشگاه نیاز به شرکت در آزمون MCAT (آزمونی است که هر ساله توسط سازمان کالج های ایالات متحده برگزار می‌شود) خواهد بود. پس از قبولی در آزمون ورودی باید در یکی از دوره‌های پیش بالینی و یا بالینی تحصیل کنید.

اگر وارد دوره‌های پیش بالینی شوید نیاز است تا دروس تئوری این رشته را پشت سر گذاشته و اگر در دوره‌های بالینی وارد شوید باید کارآموزی را در بیمارستان‌ها پشت سر بگذارید. 

مدارک لازم برای پذیرش

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور ایالات متحده، نیاز به ارائه مدارک خاصی است. ممکن است که مدارک درخواستی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد؛ اما به طور کلی هنگام ارسال درخواست پذیرش به مدارک زیر نیاز است و نقص در مدارک می‌تواند شانس دریافت پذیرش را کاهش دهد:
•    تکمیل فرم درخواست آنلاین
•    قبولی در آزمون ورودی
•    مدرک زبان معتبر
•    ریز نمرات تحصیلی
•    توصیه نامه
•    انگیزه نامه
•    رزومه تحصیلی
•    گذرنامه
•    رسید پرداخت هزینه درخواست

دانشگاه دندانپزشکی در آمریکا

دانشگاه‌ های دندانپزشکی در آمریکا

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، گرفتن پذیرش رشته دندانپزشکی در ایالات متحده بسیار سخت و رقابتی است. دانشگاه‌های مختلفی وجود دارند که فرصت تحصیل در این رشته پردرآمد را فراهم کرده‌اند. بهترین دانشگاه‌های آمریکا در سال 2024 طبق گزارشات QS به شرح زیر خواهند بود:

دانشگاه میشیگان (University of Michigan)

دانشگاه میشیگان یک موسسه دولتی است که طی سال 1817 تأسیس شد. این دانشگاه تنها 45 دقیقه با دیترویت، یکی از بهترین شهرهای دانشجویی آمریکا فاصله دارد. این دانشگاه شامل 19 دانشکده مختلف از جمله معماری و برنامه ریزی شهری، دانشکده کسب و کار، دانشکده پزشکی، دانشکده حقوق، دانشکده داروسازی، دانشکده بهداشت عمومی ‌و دانشکده دندانپزشکی است. هم اکنون، حدود 32,000 نفر در مقطع کارشناسی و 16,000 نفر در دوره تحصیلات تکمیلی به ادامه تحصیل مشغولند.

دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (University of California, San Francisco)

دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو یک مرکز آموزش عالی دولتی است که در سال 1864 تأسیس شد. دانشکده دندانپزشکی این مرکز در سال 1881 آغاز به کار کرد. UCSF یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی و علوم زیستی جهان محسوب می‌شود. این مرکز کمک هزینه‌های بیشتری را نسبت به سایر مراکز کشور در زمینه های تحقیقاتی دریافت می‌کند.

دانشگاه هاروارد (Harvard University)

این مرکز سال 1636 به عنوان کالج هاروارد تأسیس شد و قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی در ایالات متحده و یکی از معتبرترین مراکز علمی‌در جهان است. بیش از 400 سازمان دانشجویی در محوطه دانشگاه وجود دارد و مدرسه پزشکی هاروارد با 10 بیمارستان همکاری های آموزشی دارد. 

دانشگاه نیویورک (New York University)

دانشگاه نیویورک (NYU) یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که در سال 1831 تأسیس شد. این مرکز با داشتن چندین شعبه در سراسر جهان، تمرکز جدی بر بین المللی شدن دارد. فارغ التحصیلان دانشگاه نیویورک تعدادی از جوایز نوبل و همچنین چندین جایزه دیگر از جمله جوایز پولیتزر و جوایز هابیل را دریافت کرده‌اند.

دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)

دانشگاه پنسیلوانیا یک مرکز تحقیقاتی و خصوصی است که در شهر فیلادلفیا واقع شده است. این موسسه علمی ‌در سال 1740 توسط بنیامین فرانکلین، یکی از بنیانگذاران ایالات متحده تأسیس شد. این موسسه علمی ‌آموزش های خود را در 5 دانشکده کارشناسی و 7 دانشکده تحصیلات تکمیلی به علاقمندان ارائه می‌دهد.

دانشگاه واشنگتن (University of Washington)

دانشگاه واشنگتن یک مرکز آموزش عالی تحقیقاتی و دولتی در سیاتل واشنگتن است. این مرکز آموزشی در سال 1861 تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه ها در ساحل غربی آمریکا است. این موسسه یک مدرسه پزشکی بسیار شناخته شده دارد که به آموزش دندانپزشکی، پزشکی و بهداشت عمومی ‌می‌پردازد. این مرکز آموزش های خود را از طریق 140 دپارتمان به دانشجویان ارائه می‌دهد.

دانشگاه کلمبیا (Columbia University)

کلمبیا در سال 1754 تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه در ایالت نیویورک و کل آمریکا است. پردیس اصلی موسسه در قلب شهر نیویورک در برادوی قرار دارد. از جمله برندگان جایزه نوبل دانشگاه  شیمیدان رابرت لفکویتز، اقتصاددان جوزف استیگلیتز و همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برنده جایزه صلح می‌باشند. بودجه تحقیقاتی این مرکز در موضوعات پزشکی سالانه در حدود 600 میلیون دلار می‌باشد.

دانشگاه بوستون (Boston University)

به عقیده بسیاری دانشگاه بوستون بزرگ‌ترین شهر دانشگاهی جهان است. نزدیک به 35,000 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد از بیش از 130 کشور جهان در این موسسه به تحصیل مشغول هستند. این موسسه علمی ‌300 رشته تحصیلی را به علاقمندان ارائه می‌دهد. 

دانشگاه آیووا (University of Iowa)

دانشگاه آیووا یک دانشگاه تحقیقاتی و ملی است که در سال 1847 تأسیس شد. این موسسه شامل 12 دانشکده است که بزرگ‌ترین آن‌ها کالج هنر و علوم لیبرال می‌باشد. در میان دانشگاه های دولتی ایالات متحده، UI اولین موسسه‌ای بود که دانشکده پزشکی را افتتاح کرد. 

هزینه تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

کیفیت بالای آموزشی و وجود دانشگاه های برتر دنیا باعث شده تا هزینه تحصیل در آمریکا بالاتر از سایر کشورهای اروپایی باشد. شهریه سالانه رشته دندانپزشکی بسته به موسسه انتخابی متغیر خواهد بود؛ اما به صورت تقریبی در دانشگاه های دولتی تا 40 هزار دلار و در دانشگاه های خصوصی بیش از 50 هزار دلار در سال می‌باشد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که دانشجویان بین‌المللی با آن مواجه هستند، فرصت دریافت کمک هزینه تحصیلی خواهد بود.

بورسیه تحصیلی دندانپزشکی در آمریکا

اکثر متقاضیان ورود به رشته دندانپزشکی به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا هستند. این کمک هزینه ها بسیار رقابتی است و به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که رزومه تحصیلی قابل قبولی داشته باشند. بیشتر از 600 مرکز آموزش عالی کشور آمریکا کمک هزینه‌هایی به ارزش 20 هزار دلار و یا حتی بیشتر را به دانشجویان بین المللی خود اعطا می‌کنند. انواع بورسیه های ارائه شده به شرح زیر هستند:
•    دانشگاهی
•    مالی
•    شایستگی محور
•    مبتنی بر کشور
•    بودجه دولتی
•    بودجه خصوصی

دوره تخصص دندانپزشکی در کشور آمریکا

قبولی در دوره‌های تخصص نیز مانند دوره دندانپزشکی عمومی ‌رقابتی می‌باشد و تنها دانشجویان ممتاز و با استعداد می‌توانند وارد دانشگاه های کشور آمریکا شوند. طول مدت تحصیل بین 2 الی 6 سال خواهد بود و شامل دوره های رزیدنتی و کارآموزی در بیمارستان‌های آمریکا می‌شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، تخصص‌های را ارائه می‌دهد:
•    اندودنتیکس
•    بهداشت عمومی‌دهان
•    جراحی
•    ارتودنسی
•    آسیب شناسی دهان و فک و صورت
•    دندانپزشکی کودکان
•    رادیولوژی دهان، فک و صورت
•    پریودنتیکس و پروتزهای دندانی

تحصیل در رشته دندانپزشکی در آمریکا

بازار کار دندانپزشکان در کشور آمریکا

اگر در دانشگاه های آمریکا به تحصیل در رشته دندانپزشکی مشغول بوده باشید، این شانس را خواهید داشت تا پس از اتمام تحصیلات و فارغ التحصیلی در کشور مانده و شغلی مناسب پیدا کنید. ممکن است بیمارستان‌ها و مراکزی که کارآموزی خود را در آن جا گذرانده‌اید، شما را استخدام کند.

فردی که به عنوان دندانپزشک در ایالات متحده کار می‌کند، معمولاً حدود 238 هزار دلار در سال به دست می‌آورد. حقوق و دستمزد از 117 هزار دلار (پایین‌ترین) تا 372 هزار دلار (بالاترین) متغیر است. این متوسط حقوق سالانه شامل مسکن، رفت و آمد و سایر مزایا می‌شود. حقوق دندانپزشکان بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا ایالت به شدت متفاوت است.

بهترین شهرها برای دندانپزشکان داور (ایالت نیوهمپشایر)، نورث پورت (ایالت فلوریدا)، پورتلند (ایالت مِین)، گینس ویل (ایالت جورجیا) و برلینگتون (ایالت ورمونت) هستند.

درآمد

دندانپزشکان نیز بر اساس زمینه کاری و تخصص خود دارای درآمدهای گوناگونی هستند که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد (مبالغ به دلار و به ازای هر سال):
•    دندانپزشک عمومی: 238,000
•    اندودنتیست: 284,000
•    ارتودنتیست: 279,000
•    متخصص لثه: 257,000
•    متخصص پروتزهای دندانی: 284,000

 مزایای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل در دانشگاه‌های دندانپزشکی کشور آمریکا رویای بسیاری از دانشجویان بین المللی است و اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایالات متحده نیز بسیار سخت و رقابتی می‌باشد. اما تحصیل در این کشور با مزایای بی‌شماری همراه است که در این بخش از مقاله قصد داریم تا برخی از آن‌ها را بررسی کنیم.

•    تحصیل به زبان انگلیسی

یادگیری زبان جدید برای اکثر ما پروسه‌ای سخت و زمان بر است؛ اما خوشبختانه انگلیسی زبانی بین المللی و نیز زبان رسمی ‌این کشور است. با تحصیل در دانشگاه های ایالات متحده که دارای معتبرترین سیستم آموزشی دنیا نیز هستند، می‌توان به راحتی دانش زبان انگلیسی را به سطح پیشرفته رساند.

•    تحصیل در دانشگاه‌هایی با به‌روزترین تکنولوژی‌ها

ایالات متحده پیشرفته ترین و به‌روزترین فناوری‌های دنیا را در اختیار دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در این کشور برای متقاضیان امکان دسترسی به امکانات پژوهشی پیشرفته و فناوری‌های نوین است.

•    اعتبار مدرک دانشگاهی

یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در ایالات متحده می‌توان به امکان اشتغال فارغ التحصیلان در تمام کشورها بدون نیاز به شرکت در آزمون های تعیین صلاحیت اشاره کرد. علاوه بر این، فارغ التحصیلان می‌توانند در بیمارستان های کشور نیز مشغول به کار شوند.

•    یافتن دوست از اقصی نقاط دنیا

ایالات متحده بهترین انتخاب برای اکثر دانشجویان بین المللی است؛ چرا که در حین تحصیل می‌توان با افراد مختلفی از کشورهای مختلف دیدار کرده و علاوه بر یافتن دوست، با فرهنگ دیگر کشورها نیز آشنا شد.

سخن آخر

در طول این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا کاربردی‌ترین و مفیدترین اطلاعات را، راجع به رشته دندانپزشکی در کشور آمریکا به شما بدهیم. اگر مشتاق مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا با کارشناسان مجرب ما در مجموعه اعزام انشجوی lets go uni در ارتباط باشید و مسیر مهاجرت خود را هموار کنید. کارشناسان ما آماده‌اند تا با صبر و حوصله به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.