سالها‌ست تحصیل در رشته معماری در کانادا جایگاه خود را در میان رشته‌های پرطرفدار مهندسی پیدا کرده است. تحصیل در رشته معماری کانادا شرایط و مدارکی نیاز دارد که در این بخش از سایت موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی به شرح آن پرداخته‌ایم.

تحصیل در رشته معماری در کانادا

رشته معماری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی است. این رشته جذاب نقطه تلاقی ذوق هنر و قریحه مهندسی است که در سیستم آموزش عالی کشور کانادا بسیار حرفه‌ای به آن پرداخته شده است.

برنامه‌های درسی طراحی شده در این رشته معمولا ارتباط نزدیکی با رشته‌های مهندسی سازه و همچنین طراحی و گرافیک دارد و دانشجویان فارغ‌التحصیل از این رشته در هر دو مهارت پرورش و آموزش داده می‌شوند. به همین دلیل، در برخی دانشگاه های کانادا در دانشکده مهندسی و در برخی دیگر، در دانشکده طراحی و گرافیک یا حتی دانشکده هنر ارائه می‌شود.

تحصیل رشته معماری در کانادا تقاضای بسیاری میان متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد.

از جمله درس‌های جذاب این رشته تحصیلی، عکاسی، نقشه‌کشی، طراحی، نرم‌افزارهای کامپیوتری ترسیمی، آشنایی با محیط و تحلیل فضاهای شهری، و مرمت و نگهداری سازه است. با نگاهی به این درس‌ها می‌توان دریافت که تحصیل در رشته معماری در کانادا چگونه به پرورش استعداد‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌پردازد.

علاوه‌بر این، دانشجویان با مهارت‌هایی نظیر درک انواع سبک‌ها طرح‌های معماری، علم طراحی، ساختار طراحی، مواد و سازه‌های فلزی و بتنی، معماری چشم‌انداز و طرح‌های سه ‌بعدی با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری آشنا می‌شوند. ورود تکنولوژی به این رشته با سرعت عملی بالایی همراه بوده و استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز به آموزش دارد.

سیستم آموزشی این حوزه با نگرش فردی موسسات آموزش عالی طراحی می‌شود و در برخی موسسه‌های معماری روی درس‌هایی نظیر ریاضیات و هندسه نیز تمرکز ویژه‌ای می‌شود. بنابراین، دریافت پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های کانادا نیاز به ارائه سابقه تحصیلی مناسب دارد.

به طور کلی، تحصیل در کانادا در رشته معماری به دو حالت امکان‌پذیر است؛ اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ها و دریافت پذیرش تحصیلی از موسسات فنی حرفه‌ای زیر نظر موسسه سلطنتی معماری کانادا (RAIC). دوره‌های تخصصی این رشته در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود؛ اما در موسسات حرفه‌ای دوره‌ها معمولا به صورت کارورزی و عملی همراه با برنامه‌های تئوری خلاصه دروس برگزار می‌شود.

در واقع، دانشجویانی که شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا در رشته معماری را ندارند، در دوره‌های کارورزی موسسه سلطنتی معماری کانادا شرکت می‌کنند.  اما دوره‌های تخصصی آکادمیک که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، تحت نظارت سازمان CACB یا همان Canadian Architectural Certification Board طراحی و اجرا می‌شوند.

تعدادی از دانشگاه‌های تایید شده توسط CACB در میان بهترین دانشگاه های کانادا و حتی جهان دیده می‌شوند. برای مثال دانشگاه بریتیش کلمبیا در شهر ونکوور با رتبه 75 جهانی از این رشته، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پذیرش تحصیلی است.

از دیگر دانشگاه های کانادا که در این رشته بسیار درخشان عمل کرده‌اند، می‌توان به دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه تورنتو، دانشگاه واترلو، دانشگاه مونترال، دانشگاه کونکوردیا و دانشگاه رایرسون اشاره کرد. برای دریافت پذیرش تحصیلی این موسسات آموزش عالی می‌توانید روی تجربه و دانش کارشناسان ما در بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی حساب کنید!

علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند در رشته‌های برنامه‌ریزی شهری، محوطه سازی، طراحی داخلی / خانه، نظریه معماری، طراحی ساختمان، CAD یا فناوری معماری به کمک رایانه و نگه‌داری سازه از دانشگاه‌های کانادا پذیرش تحصیلی دریافت کنند.

تحصیل کارشناسی معماری در دانشگاه های کانادا

اولین دوره آکادمیک برای دریافت مدرک تخصصی در رشته معماری، دوره کارشناسی معماری است که بر خلاف دیگر رشته‌های تحصیلی حدود 5 تا 7 سال طول می‌کشد. دانشجویان در طول این دوره با تکنیک‌های طراحی و دروس پایه معماری شامل ارتباطات تصویری، تاریخ معماری، مصالح ساختمانی، ساخت‌و ساز و عناصر ساختمانی آشنا می‌شوند.

اخذ پذیرش تحصیلی دوره‌های کارشناسیِ زیرمجموعه این رشته نیاز به مدرک زبان انگلیسی با نمره مناسب (معادل نمره 7 از آزمون آیلتس)، مدرک فارغ‌التحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی با معدل کلِ حداقل 75 درصد (16 به بالا)، ریزنمرات دوره دبیرستان با نمرات بالا در دروس مرتبط مانند ریاضی، فیزیک و شیمی دارد.

تحصیل کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه های کانادا

در دوره کارشناسی ارشد معماری بیشتر روی مهارت‌های عملی تمرکز می‌شود و بسته به گرایش تحصیلی دانشجویان با مفاهیم عمیق‌تری از معماری و رابطه آن با جامعه و فرهنگ آشنا می‌شوند. از جمله گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان به معماری داخلی، معماری منظر، فناوری معماری، مطالعات معماری، مدیریت پروژه و ساخت، برنامه ریزی شهری، طراحی شهری، بازسازی بناهای تاریخی و ... اشاره داشت.

دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های کانادا در 119 واحد تحصیلی ارائه می‌شود؛ دانشجویانی که با مدرک کارشناسی از رشته مرتبط در این برنامه پذیرش می شوند، به طور معمول در طول سه سال و نیم دوره تحصیلی خود را به اتمام می‌رسانند.

تحصیل رشته معماری در کانادا به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد محبوبیت بیشتری میان علاقمندان مهاجرت تحصیلی یافته است. باید توجه داشت که دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های مورد تایید سازمان CACB نیاز به ارائه سابقه تحصیلی مناسبی دارد.

پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا (معادل نمره 7 از آزمون آیلتس)، مدرک کارشناسی مرتبط با نمره بالا، گواهی آزمون GRE، و سابقه کار در این رشته دارد.

برخی دانشگاه‌ها پس از تایید سوابق تحصیلی متقاضی مهاجرت تحصیلی، برای صدور پذیرش نمونه کار از متقاضی درخواست می‌کنند. ارائه نمونه کار یا پرتفولیو از موارد بسیار مهم در پروسه اخذ پذیرش برای تحصیل در کانادا در این رشته محسوب می‌شود.

موسسه سلطنتی کانادا کالج های رشته معماری را نظارت میکند.

تحصیل رشته معماری در موسسات RAIC

موسسه سلطنتی معماری کانادا (The Royal Architectural Institute of Canada (RAIC یک سازمان ملی اما غیرانتفاعی در کشور کاناداست که بیش از 100 سال نماینده معماران و رشته معماری بوده است. موسسه RAIC از سال 1907 فعالیت خود را آغاز کرده و آوازه آن بیش از دیگران طنین‌انداز شده است.

بیشتر انستیتوهای زیرمجموعه RAIC در استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا و نوا اسکوشیا مستقر هستند، اما دفتر ملی سازمان در اتاوا قرار گرفته است. موسسه سلطنتی معماری کانادا (RAIC) نیز دوره‌هایی با محوریت معماری ارائه می‌دهد که معادل دوره‌های حرفه‌ای معماری در کانادا محسوب می‌شود و اغلب دوره‌های انستیتوهای زیر مجموعه آن در دانشگاه‌های مورد تایید CACB برگزار می‌شود. برای مثال دانشکده جان دنیل John H. Daniels یکی از انستیتوهای زیرمجموعه RAIC است که در دانشگاه تورنتو قرار دارد.

در پایان دوره انستیتوهای RAIC، دانشجویان مدرکی معتبر عنوان دیپلم Dipl.Arch دریافت می‌کنند؛ در واقع این دوره به افرادی که توانایی حضور در دانشکده معماری در سطح دانشگاهی را ندارند، اجازه می‌دهد تا در این حرفه فعالیت‌هایی داشته باشند. 

فارغ التحصیلان RAIC پس از اخذ دیپلم معماری باید برای دریافت گواهینامه تحصیلی خود به CACB مراجعه کنند. با توجه شرایط استانی فرد، شرایط متفاوتی برای اخذ این گواهینامه وجود دارد. در پایان و با دریافت گواهینامه معماری کانادا متقاضی می‌توانند به عنوان یک آرشیتکت ثبت‌شده در این کشور و البته در استان مورد نظر شروع به فعالیت کند.

شرایط تحصیل در کانادا رشته معماری

متقاضیان تحصیل در کانادا در رشته معماری برای دریافت پذیرش تحصیلی باید مدارک مورد نیاز را در مهلت تعیین‌شده برای مسئولان ارسال کنند. به عبارتی دیگر، مدارک و شرایط مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی دانشگاه با دانشگاه متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر باید به سایت رسمی موسسه آموزش عالی مورد نظر و شرایط پذیرش گرایش منتخب مراجعه کرد.

از جمله گرایش‌های این رشته در میان دانشگاه های کانادا می‌توان به برنامه تحصیلی طراحی در معماری، معماری منظر، شهری سازی، معماری منظر، مطالعات پیشرفته در معماری (MASA)، طراحی محیط، مرمت ابنیه و مدلسازی مهندسی اشاره کرد. هر یک از این گرایش‌ها شرایط پذیرش تحصیلی متفاوتی دارند.

تحصیل در رشته معماری در کانادا بسیار رقابتی‌ست؛ به دلیل محبوبیت این رشته میان علاقمندان مهاجرت تحصیلی، باید رزومه تحصیلی برجسته و سوابق مفیدی ارائه کرد. پذیرش تحصیلی برخی موسسات مشروط به ارائه کارنامه و نمرات آزمون‌های مشخصی مانند GRE یا آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی (در برخی دانشگاه‌ها زبان فرانسوی) است. ارائه نمرات بالاتر از حد انتظار دانشگاه می‌تواند شانس پذیرش شدن را افزایش دهد.

برخی موسسه‌های آموزش عالی برای صدور پذیرش تحصیلی نیاز به نمونه کار دارند؛ در این صورت، متقاضی باید سوابق شایسته‌ای داشته باشد تا بتواند نظر مسئولان پذیرش دانشجویان بین‌المللی را جلب کند. اغلب دانشگاه‌های مورد تایید سازمان CACB در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه سابقه کار مناسب را از شرایط بی بدیل پذیرش تحصیلی معرفی کرده‌اند.

سازمان CACB به‌طور انحصاری امور مربوط به رشته معماری را از مرحله صدور مدرک فارغ‌التحصیلی گرفته تا تایید آن برای اشتغال در کشور کانادا نظارت می‌کنند. به این معنا که متقاضیان مهاجرت تحصیلی پیش از اقدام برای ثبت‌نام در هر یک از انجمن های استانی باید مدارک تحصیلی خود را توسط CACB تایید کنند.

باید توجه داشت که بر اساس قوانین نظام آموزشی این کشور دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی به معنای پایان کار نیست؛ در واقع، داشتن مدرک حرفه‌ای یا تخصصی معتبر پیش‌نیازی‌ست برای شرکت در آزمون معماری و کسب مجوز از نظام معماری استانی یا منطقه ای. 

به عبارتی دیگر، متقاضیان کار در کانادا حتی اگر مدرک فارغ‌التحصیلی از رشته‌های زیرمجموعه معماری هم داشته باشند، باید جهت کسب مجوز از سازمان CACB در آزمون معماری شرکت کنند تا با دریافت گواهینامه آن بتوانند وارد بازار کار شوند.

مهم‌ترین نقش و وظیفه سازمان CACB ارزیابی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان معماری چه از دانشگاه و چه موسسات تحت نظر (RAIC) است. اما افرادی که مدارک حرفه‌ای خود را از موسسات آموزش عالی خارجی دریافت کرده‌اند هم باید به این مجموعه مراجعه کنند.

به طور کلی 11 موسسه آموزش عالی در رشته معماری میان دانشگاه های کانادا وجود دارد که سیستم آموزشی و مدرک فارغ‌التحصیلی آن مورد تایید CACB قرار می‌گیرد؛ دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه واترلو، دانشگاه کلگری، دانشگاه کارلتون، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه لاوال، دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه مونترال و دانشگاه رایرسون. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری پیشنهاد می‌کنیم از این دانشگاه‌ها پذیرش تحصیلی دریافت کنید.

هزینه تحصیل در رشته معماری در کانادا

با توجه به تنوع گرایش‌ها و موسسه‌های آموزشی ارائه‌دهنده آن‌ها، هزینه تحصیل در کانادا در رشته معماری نیز بسیار متفاوت است. برخی رشته‌ها به‌صورت دو گرایش همزمان و برخی برنامه‌های تحصیلی به صورت دو مقطعی (کارشناسی و کارشناسی ارشد متوالی) ارائه می‌شوند که در میزان شهریه و هزینه‌ها تاثیرگذار است.

برای مثال تحصیل در دانشکده معماری دانشگاه واترلو سالانه حدود 82 هزار دلار آمریکا شهریه دارد که به همراه هزینه‌های جانبی تحصیل حدود 85 هزار دلار آب می‌خورد. با اینکه دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در رشته معماری به حساب می‌آید، اما شهریه سالانه این رشته حدود 59 هزار دلار و بسیار به صرفه اعلام شده است. طبق آخرین به‌روزرسانی، دوره چهارساله مقطع کارشناسی رشته معماری در سال تحصیلی دانشگاه دالهاوزی برای دانشجویان بین‌المللی حدود 94 هزار دلار هزینه دارد.

متقاضیان مهاجرت تحصیلی که شرایط سنی مناسب و سابقه تحصیلی برجسته‌ای داشته باشند، می‌توانند در برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی دانشگاه مورد نظر شرکت کنند و از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی بکاهند. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در سایت رسمی دانشگاه‌ها اعلام شده است. 

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد معماری در کانادا

مانند دیگر رشته‌های تحصیلی، هزینه تحصیل کارشناسی ارشد معماری در کانادا یا MArch به دانشگاه ارائه‌دهنده این برنامه بستگی دارد؛ دوره کارشناسی ارشد معماری در کانادا معمولا در 120 واحد درسی طراحی شده است که به طور میانگین سالانه 55 هزار دلار آب می‌خورد.

البته برخی گرایش‌ها تعداد واحدها و در نتیجه شهریه کمتری دارند. برای مثال رشته فناوری معماری در کالج سنتنیال سالانه 18 هزار دلار شهریه دارد و کارشناسی ارشد رهبری مهندسی (MEL) در سیستم‌های شهری از دانشگاه بریتیش کلمبیا دوره یک‌ساله است که حدود 52 هزار دلار شهریه دارد.

با این حساب، تخمین هزینه‌های تحصیل معماری در کانادا به دلیل تنوع در طول دوره و واحدهای دانشگاهی بسیار دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم برای محاسبه هزینه‌ها و دریافت اطلاعات دقیق‌تر بسته به شرایط و وضعیت تحصیلی خود با همکاران ما در بخش اعزام دانشجو لتسگو یونی تماس بگیرید.

بورسیه معماری کانادا

دانشگاه های کانادا به متقاضیان تحصیل در رشته معماری که شرایط مناسبی دارند، امکان شرکت در برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی را فراهم کرده‌اند. دانشجویان واجد شرایط می‌توانند با شرکت در این برنامه‌ها از میزان هزینه‌های زندگی و تحصیل در کانادا به میزان قابل توجهی بکاهند. برخی از بورسیه های تحصیلی کانادا شرایطی را فراهم کرده‌اند تا دانشجویان نخبه در این کشور رایگان تحصیل کنند.

به دلیل رقابت بالای متقاضیان مهاجرت تحصیلی برای پذیرش در این رشته، و همچنین تقاضای بالا در بورسیه تحصیلی، بورسیه شدن در مقطع کارشناسی نیاز به سوابق تحصیلی بسیار درخشانی دارد. اغلب متقاضیان مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد موفق به دریافت بورسیه معماری کانادا می‌شوند.

از جمله برنامه‌های کمک‌هزینه بین‌المللی بورسیه دولتی کانادا را می‌توان نام برد که برای مقطع تحصیلات تکمیلی برنامه‌های تحقیقاتی رشته‌های مهندسی کامپیوتر، برق، معماری و صنایع ارائه می‌شود. جوایز تحقیقاتی IDRC نیز از دیگر برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی‌ست که به متقاضیان مهاجرت تحصیلی از مبدا کشورهای درحال توسعه ارائه می‌شود که جهت گذراندن دوره تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری رشته معماری و برنامه‌ریزی شهری در یک دانشگاه معتبر وارد خاک این کشور می‌شوند.

برخی از موسسات آموزش عالی برنامه‌های ویژه‌ای برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال جوایز دانشگاه کارلتون به تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در تمامی رشته‌های مهندسی از جمله رشته معماری تعلق پیدا می‌کند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های کانادا در رشته معماری تلقی می‌شود.

بازار کار رشته معماری در کانادا

اگر به دنبال اخذ اقامت دائم کانادا تحت عنوان شغلی معمار تحصیل در این رشته را برگزیده‌اید، خوش شانس هستید! تقریباً در تمامی استان‌های کانادا «معماری» با کد شغلی 2151 در سیستم NOC هر ساله در لیست مشاغل مورد تقاضا کانادا دیده می‌شود. بنابراین مشکلی در یافتن شغل مورد نظر نخواهید داشت.

علاقمندان می‌توانند با ارائه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر ویزای کار این کشور را دریافت کنند یا با شرکت در برنامه‌های متنوع مهاجرتی که برای جذب نیروی کار متخصص طراحی شده‌اند، با دریافت اقامت دائم کانادا به زندگی خود در این کشور ادامه دهید. پس اگر معمار هستید یا متقاضی تحصیل در این رشته هستید، می‌توانید واجد شرایط مهاجرت به کانادا و اقامت در این کشور باشید.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه های کانادا از این رشته می‌توانند به عنوان معمار، متخصص استانداردهای معماری، معمار ارشد، مشاور معمار، معمار سازه‌های صنعتی و تجاری، معمار مسکونی و معمار سازه‌های مسکونی مشغول به کار شوند.

برای اشتغال به کار تمام فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشکده‌های معماری معتبر یا برنامه‌های تحصیلی موسسه معماری سلطنتی کانادا (RAIC) که دوره کارآموزی سه ساله را گذرانده‌اند، می‌توانند در آزمون معماری شرکت کنند و با دریافت گواهینامه رهبری در طراحی انرژی و محیط زیست (LEED) که توسط شورای ساختمان سبز کانادا برگزار می‌شود، شرکت کنند. 

برخی کارفرمایان گواهی این آزمون را برای استخدام نیاز دارند؛ از سویی دیگر، گواهی‌نامه این آزمون برای ثبت مدرک متقاضی در نهاد نظارتی استان‌ها مورد نیاز است. اعضای انجمن معماران کانادا متصدی مشاغل مربوطه است و بر امور این نظار نظارت دارد.

متقاضیان کار در رشته معماری در کشور کانادا باید با توجه به مطابقت مدرک با استانداردهای آموزشی این کشور، اعتبار شش ساله، سه ساله یا دو ساله از سازمان CACB دریافت کنند و در برخی موارد، متقاضیان باید در دوره‌های کارآموزی موسسه سلطنتی RAIC شرکت کنند.

بهترین شهرهای کانادا برای کار در رشته معماری به علت چشم‌اندازهای درخشان در ایجاد فرصت‌های شغلی در استان ساسکاچوان و انتاریو قرار دارند. شهرهای منیتوبا و وینیپک نیز به دلیل ساخت‌وسازهای برنامه‌ریزی شده در بخش‌های تجاری، صنعتی، اداری و مسکونی، پیشنهاد می‌شود.

مشاوران موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی در تمامی مراحل از پذیرش تحصیلی معماری در کانادا گرفته تا اقدام برای مهاجرت از طریق مشاغل مورد تقاضای استانی و فدرال این کشور، همراه شما هستند تا در هزینه، زمان و مخارج‌تان صرفه‌جویی شود. جهت رزرو آنلاین وقت مشاوره موسسه اعزام دانشجو لتسگو یونی کلیک کنید.