اگر جزو ایرانیانی هستید که دانشگاه های ترکیه را برای ادامه تحصیل و زندگی دانشجویی انتخاب کرده اید، باید فاکتورهای زیادی از جمله شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه، رشته ها و مقاطع قابل ارائه دانشگاهی، هزینه های تحصیل و همچنین هزینه زندگی در ترکیه 2022 را مد نظر خود قرار دهید.

پیش از این در مطالب پیشین معایب و مزایای زندگی در ترکیه را به شما توضیح دادیم، اما این بار قصد داریم تا با پرداختن به جزئیات هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه، چشم انداز کامل تری از شرایط تحصیل و زندگی در ترکیه در پیش روی شما قرار دهیم، تا بتوانید با خیالی راحت درباره آینده تحصیلی خود در این کشور تصمیم گیری نمایید. 

هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه 2022

با توجه به اینکه هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با بسیاری از سایر مقاصد تحصیلی دنیا از جمله کانادا، انگلیس و یا استرالیا ارزان تر و اقتصادی تر است، باز هم نباید از هزینه زندگی دانشجویی در این کشور غافل شد. ارزهای رایج و قابل استفاده در ترکیه عمدتاً لیر و یورو است، اما لیر به عنوان پول رسمی این کشور محسوب می شود و در زمان نوشتن این مطلب قیمت هر لیر ترکیه معادل 3527 تومان است.

اما از آنجایی که ترکیه یک کشور اروپایی آسیایی و مقصد توریستی و تحصیلی بین المللی در دنیا است، اغلب اطلاعات هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه به ارز یورو ارائه شده است و هر یورو به طور تقریبی معادل 9.66 لیر ترکیه است.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت studyportal ، میانگین هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در ترکیه بین 400 تا 650 یورو در ماه است که در کمترین حالت معادل 3864 لیر و در بیشترین حالت ماهانه 6279 لیر خواهد بود. البته این مبلغ کاملاً تقریبی بوده و بنابر سبک زندگی و عادت های خرید دانشجو در ماه متغیر است. 

هزینه اقامت دانشجویی در ترکیه

یکی از مواردی که در زندگی و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باید به آن توجه کنید، هزینه اقامت دانشجویی در این کشور است، برخی از گزینه های اقامتی اقتصادی تر بوده و برخی دیگر راحتی و حریم خصوصی بیشتری را برای شما به همراه دارند. اما در نهایت این شما هستید که باید براساس بودجه و تمکن مالی سالانه خود برای تحصیل و زندگی در این کشور، اقامتگاه مسکونی خود را انتخاب کنید.

به طور کلی گزینه های اقامتی زیر دارای محبوبیت فراوانی در میان دانشجویان بومی و بین المللی ترکیه هستند و از لحاظ هزینه با یکدیگر فرق می کنند:

•  خوابگاه های دانشجویی که هزینه آنها براساس تجهیزات، تعداد اتاق ها و خصوصی یا اشتراکی بودنشان، بین 20 تا 200 یورو در ماه متغیر است.

•  خوابگاه های دولتی: بین 24 تا 38 یورو در ماه هزینه دارد.

•  خوابگاه های خصوصی که تجهیزات پیشرفته تر و مدرن تری دارند، اما به همان نسبت نیازمند هزینه بیشتری نیز هستند.

•  اجاره یک خانه و یا آپارتمان: بنابر متراژ، تعداد اتاق ها، مبله یا غیر مبله بودن، منطقه و محله و بسیاری از فاکتورهای دیگر هزینه آن از 283 تا 428 یورو در ماه متغیر است. اگر قصد داشته باشید تا خانه ای را به صورت شخصی در ترکیه اجاره کنید، می توانید به صورت اشتراکی با چند دانشجوی دیگر این کار را انجام دهید تا هزینه های اقامت دانشجویی شما به میزان زیادی در این کشور کاهش یابد.

یکی از تفاوت های خوابگاه های دانشجویی و اجاره خانه های شهری خارج از فضای دانشگاه های ترکیه، هزینه های جانبی آپارتمان و خانه مسکونی نظیر قبض آب، برق، گاز، اینترنت و غیره است که حداقل بین 50 تا 75 یورو در ماه هزینه خواهد داشت.

هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه

هزینه غذا در ترکیه

به طور معمول دانشجویان بین المللی ترکیه می توانند از مزایای کافه تریای دانشگاه که شامل ارائه 2 تا 3 وعده غذای اقتصادی به صورت روزانه می شود استفاده کنند. عموماً این وعده های غذایی بین 0.30 تا 1.15 یورو هزینه دارد و شما می توانید در صورت تمایل از غذاهای کافه ها و رستوران های خارج از دانشگاه استفاده کنید.

هزینه ماهانه غذای شما به عنوان یک دانشجو در ترکیه ارتباط بسیار زیادی با سبک زندگی و نوع خورد و خوراکتان دارد. به طور تقریبی و میانگین مبلغ 1000 یورو برای هزینه غذا در هر ترم تحصیلی در نظر گرفته شده که  در مجموع دو ترم تحصیلی در یکسال برابر با 2000 یورو خواهد بود.

اگر علاقه به خوردن غذا در رستوران و سفارش غذا از بیرون از خانه داشته باشید، ممکن است هزینه ماهانه و سالانه شما بیشتر از مقدار اعلام شده شود، اما اگر جزو افرادی باشید که طرفدار پختن و آماده کردن غذای خانگی و سالم هستند می توانید با خرید مواد اولیه و توجه به تخفیف های سوپرمارکتی، هزینه بسیار کمتری برای خورد و خوراک در ترکیه پرداخت کنید.

قیمت برخی از مواد غذایی ترکیه به شرح زیر است:

•  یک قرص نان: 0.30 یورو

•  یک لیتر شیر: 0.58 یورو

•  12 عدد تخم مرغ: 1.23 یورو

•  1 کیلو پنیر سفید: 4.48 یورو

•  1 کیلو سیب: 0.65 یورو 

•  1 وعده غذای اقتصادی در رستوران: 2.50 یورو

•  منوی کباب: بین 2.85 تا 3.40 یورو

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب سایت lets go uni و یا numbeo مراجعه کنید.

هزینه حمل و نقل در ترکیه

هزینه ماهانه حمل و نقل از طریق مترو و اتوبوس در ترکیه به طور میانگین 27 یورو است. از این رو دانشجویان می توانند با هزینه مناسب و بسیار کمی مسافت هر روزه بین دانشگاه و اقامتگاه مسکونی و بالعکس خود را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و متنوع شهری پیموده و به سادگی در اوقات فراغت از اماکن جذاب توریستی و تاریخی شهرهای محبوبی نظیر استانبول دیدن کنند.
اما هزینه واحد استفاده از وسایل نقلیه در ترکیه به شرح زیر است:

•  تاکسی: 2.85 یورو برای هر 5 کیلومتر

•  اتوبوس و مترو: 0.20 تا 0.40 یورو برای هر بلیط

به استثنای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، باید به هنگام استفاده از تاکسی حواستان به قیمت ها و یا زرنگی راننده های ترک باشد، از این رو بهتر است پیش از سوار شدن درباره قیمت مسیر مورد نظر خود با راننده به توافق برسید و یا به صورت جایگزین از گزینه های سریعتر و اقتصادی تر اپلیکیشن اوبر (همانند اسنپ) و یا BiTaksi استفاده کنید.

در این بین هزینه های جانبی در ترکیه شامل موارد زیر می شود:

•  کتاب و تجهیزات مورد نیاز تحصیل در دانشگاه های ترکیه: 80 یورو

•  قبض ماهانه موبایل: 6.50 تا 11.50 یورو

•  سرگرمی (سینما، کنسرت، تئاتر): 10 تا 15 یورو در ماه

•  بیمه خدمات درمانی خصوصی: 34 تا 57  یورو در سال

در کنار بیمه درمانی و سلامت، دانشجویان ملزم هستند تا برای کارت اقامت یک ساله خود مبلغ 68 یورو پرداخت کنند. بنابر اطلاعات بدست آمده، مبلغ کارت اقامت یا همان رزیدنت پرمیت دانشجویان 72 لیر ترکیه است و دانشجوی بین المللی باید برای دریافت آن داشتن حداقل 19.236 لیر تمکن مالی بانکی را اثبات کند.

کار دانشجویی در ترکیه

کار دانشجویی در ترکیه

یکی از مواردی که می تواند در هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه تاثیرگذار باشد، کار دانشجویی در این کشور است. آن دسته از دانشجویان بین المللی که در مقاطع تکمیلی دانشگاه ثبت نام کرده و هیچ نوع بورسیه تحصیلی ترکیه دریافت نکرده اند، می توانند برای مجوز کار دانشجویی در حین تحصیل درخواست دهند.

اما دانشجویان مقاطع کارشناسی و کاردانی در ترکیه تنها می توانند پس از گذراندن یکسال تحصیلی در دانشگاه های این کشور برای مجوز کار دانشجویی ترکیه درخواست دهند. باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای اپلای ورک پرمیت ترکیه، باید اول کار مورد نظر خود را در بازار کار این کشور پیدا کنید.

با پیدا کردن کسب و کار مناسب، کارفرمای آینده برای ورک پرمیت شما درخواست می دهد. به طور کلی وزارت امور خارجه ترکیه مسئولیت تعیین اصول استاندارد و رویه های اشتغال دانشجویان خارجی در این کشور را دارد.

بنابر اطلاعات بدست آمده، دانشجویان بین المللی مقطع کاردانی دوساله ترکیه می توانند برای حداکثر 24 ساعت در هفته به کار دانشجویی بپردازند. اما دانشجویان بین المللی مقاطع تحصیلی بالاتر امکان انجام کار دانشجویی برای 30 تا 35 ساعت در هفته را خواهند داشت.

حقوق کار دانشجویی می تواند در هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه کمک کننده باشد، اما باید این موضوع را بخاطر داشته باشید که داشتن مهارت های اجتماعی و دانش بالای زبان ترکی استانبولی می تواند تاثیر زیادی در پیشرفت کاری شما در حین تحصیل و تعامل موثر با کارفرما داشته باشد.

شما می توانید در صورت تمایل به تحصیل در ترکیه از خدمات کاملاً رایگان پذیرش تحصیلی فری اپلای lets go uni استفاده کرده و انجام تمامی امور اپلای دانشگاه، ارسال مدارک، ارزیابی و مشاوره تحصیلی و سایر امور مربوطه را به ما بسپارید.