اگر شما هم مثل خیلی از دانشجویان سراسر دنیا قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا و تجربه زندگی دانشجویی در کانادا را دارید، باید علاوه بر دانستن اطلاعات مهم شرایط پذیرش تحصیلی دانشگاه و قوانین سفارت برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا، از هزینه زندگی دانشجویی در تورنتو و سایر شهرهای محبوب و معروف این کشور پهناور و پیشرفته باخبر شوید.

پیش از این در مطلب هزینه تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم به زوایای هزینه های تحصیلی در دانشگاه های این کشور پرداختیم، اما این بار قصد داریم تا به طور جامع هزینه زندگی دانشجویی در کانادا را برای شما بررسی کنیم.

زندگی مشترک در خانه دانشجویی در کانادا

تجربه زندگی دانشجویی در کانادا

فرض کنید بالاخره موفق به دریافت پذیرش تحصیلی یک دانشگاه کانادایی و ویزای تحصیلی این کشور شده اید، باید خیلی سریع خوابگاه دانشجویی خود را رزرو کرده و قبل از شروع ترم تحصیلی جدید، خود را برای ثبت نام دانشگاه به کانادا برسانید.
زمانی که به فرودگاه و و بخش مرزی کانادا می رسید، افسر مهاجرت مجوز تحصیل و یا همان استادی پرمیت را برای شما صادر می کند، مدرکی مهم که در طول دوران تحصیل شما در این کشور با ویزای کانادا تمدید شده و مجوز ادامه تحصیل در کانادا محسوب می شود.

صرف نظر از تفاوت های زیاد فرهنگی و قوانین دولت کانادا با ایران، مطمئنا در برخورد اول و حضور اولیه در خاک کانادا از وسعت و طبیعت مثال زدنی دومین کشور پهناور دنیا تعجب زده خواهید شد.

کشوری چندفرهنگی، دو زبانه و مهاجرپذیر که پذیرای شهروندان ایرانی زیادی در شهرهای تورنتو، ونکوور، مونترال، لندن، کبک و نقاط دیگر کانادا است.این درست است که استادی پرمیت و ویزای تحصیلی شما تنها تا پایان دوره تحصیلی (کارشناسی 4 ساله، ارشد 2 ساله) اعتبار دارد، اما آنقدر راحتی، آسایش، صمیمت، ثبات اقتصادی و مزایای متنوع کانادا شما را جذب خود می کند که به احتمال زیاد تصمیم می گیرید تا پیش از فارغ التحصیلی برای مجوز کار تمام وقت PGWP کانادا اقدام کرده و با استفاده از این ورک پرمیت ارزشمند، چند سال دیگر را در کانادا سپری کنید.

تجربه زندگی دانشجویی در کانادا مطمئنا برای هر شخصی با دیگری متفاوت است و چالش هایی را به همراه خواهد داشت، اما بنابر آمار، ترجیح اغلب دانشجویان بین المللی در این است تا بعد از اتمام تحصیلات نیز در کانادا کار کرده و اقامت و زندگی دائم در این کشور را تجربه کنند.

تحصیل در کانادا تصمیمی است که از همان ابتدا درب های پیشرفت و موفقیت را به سوی شما باز می کند و آینده درخشان و ایده آلی را برایتان به تصویر خواهد کشید؛ پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به بررسی هزینه های زندگی دانشجویی کانادا از جوانب مختلف بپردازیم.

خوابگاه های دانشجویی در کانادا

همانطور که در مطلب میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا به این موضوع اشاره کردیم، تمکن مالی بانکی مورد نیاز دانشجو در کانادا بدون احتساب شهریه، سالانه 12 هزار دلار کانادایی است که برای پوشش هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از فاکتورهای اصلی هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا مسکن و یا خوابگاه دانشجویی است. عموماً اغلب دانشجویان سال اولی در کانادا از گزینه خوابگاه دانشجویی داخل دانشگاه و یا on- campus استفاده می کنند که به آنها سالن های اقامت نیز گفته می شود.

از این رو شما به عنوان یک دانشجوی ایرانی در کانادا یک خوابگاه دانشجویی یا به اصطلاح dorm را با یک هم دانشگاهی شریک می شوید و از تجهیزاتی نظیر آشپزخانه، محیط های اجتماعی، شستشوی لباس به صورت اشتراکی با سایر دانشجویان مستقر استفاده می کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در کانادا

بنابر تجربه و پیشنهاد لتس گو یونی، شما به بودجه تقریبی 3000 تا 7500 دلار کانادا برای استفاده از خدمات خوابگاه دانشجویی در کانادا برای یک سال نیاز خواهید داشت.

به طور معمول هزینه خوابگاه متغیر بوده و به نوع دانشگاه، منطقه و شهر محل استقرار، تجهیزات، تعداد اتاق ها، وعده های غذایی و مواردی نظیر این بستگی دارد. اما پس از گذشت سال اول دانشگاه در کانادا، دانشجویان بین المللی ترجیح می دهند تا خانه و یا آپارتمانی را در سطح شهر اجاره کرده و به طور اشتراکی اجاره ماهانه آنرا با سایر هم خانه ها و دانشجویان تقسیم کنند.

شما می توانید با این کار از یک فضای مستقل در داخل شهر استفاده کرده و از تجهیزات آشپزخانه، حمام و فضاهای حال و پذیرایی به صورت اشتراکی با سایرین بهره ببرید. اجاره خانه ها در هر شهر از کانادا با دیگری متفاوت است، برای مثال شهرهای بزرگ تر مثل کلگری، تورنتو و ونکوور گران تر از سایر شهرهای کانادا هستند (اما در مقام مقایسه باز هم از شهرهایی نظیر نیویورک و لندن مناسب تر هستند).

هزینه مورد نیاز و پیشنهادی برای اجاره خانه در کانادا به طور ماهانه بین 750 تا 2200 دلار کانادا است که با در نظر گرفتن گزینه اشتراکی بسیار مناسب خواهد بود.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که برخی هزینه های جانبی نیز برای قبوض ماهانه خانه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

•  قبوض برق، آب، گرمایش، شهرداری: در حدود 150 دلار در ماه

•  اینترنت: بین 50 تا 70 دلار در ماه

همچنین شما این گزینه را دارید تا به صورت homestay با یک خانواده میزبان در کانادا زندگی کنید. در این حالت، شما باید علاوه بر هزینه 200 دلاری اولیه، انتظار پرداخت ماهانه 750 تا 950 دلار کانادا را در ازای یک اتاق و وعده های غذایی در کنار خانواده داشته باشید.

اگر چه اغلب با آب شدن یخ های اولیه، شما می توانید در فعالیت های خانواده شرکت کرده و از این طریق زبان انگلیسی خود را به طرز شگفت انگیزی ارتقاء دهید و درباره فرهنگ و سبک زندگی کانادایی ها بیاموزید و تجارب بسیار ارزشمندی را در حین تحصیل در کانادا بدست آورید.

در همین زمینه بد نیست نگاهی به مطلب چیزهایی که باید درباره اجاره خانه در کانادا بدانید، بیاندازید.

دانشجویان بین المللی در کانادا

حمل و نقل عمومی در کانادا

در تورنتو، TTC که مخفف کمیسیون حمل و نقل تورنتو است یک شبکه اتوبوس دوگانه سوز و مترو است که در سراسر شهر گسترده شده، در شهر مونترال نیز شبکه مترو 4 خطه STM تمام شهر را به خوبی پوشش می دهد.

اگر شما یک دانشجوی بین المللی در کانادا با میانگین سنی 18 تا 25 سال باشید، از تخفیف دانشجویی به هنگام خرید بلیط مترو و اتوبوس برخوردار می شوید که شامل موارد زیر می شود:

•  مجموع هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی به صورت ماهانه 108 دلار کانادا است، این در حالی است که قیمت بلیط یک طرفه 3 دلار است.

•  شما می توانید با پرداخت هزینه بیشتر از تاکسی هم در سراسر شهر استفاده کنید که به ازای هر کیلومتر بین 2 تا 6 دلار دریافت می کنند.

هزینه موبایل در کانادا

اپراتور بل Bell یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات سرویس موبایل و اینترنت در کانادا است و بسته های آن بین 50 تا 115 دلار در هر ماه هزینه دارد. شما می توانید از طرح و اپراتور مورد نظر خود استفاده کنید و انتظار پرداخت حداقل 20 دلار کانادا در ماه را برای هزینه های موبایل خود داشته باشید.

بیمه دانشجویی در کانادا

تمامی دانشجویان بین المللی باید دارای بیمه سلامت باشند، اما مقدار پوشش و هزینه های آن در هر استان و شهر کانادا فرق می کند. اگر قصد تحصیل در استان های آلبرتا، کبک، بریتیش کلمبیا، منیتوبا، نیوفاندلند، لابرادور و یا ساسکاچوان را داشته باشید، بنابر بر مدت زمان اقامت خود تحت پوشش برنامه های بهداشتی استانی قرار خواهید گرفت.

اما در سایر استان ها و قلمروها باید یک بیمه سلامت خصوصی برای خود درخواست دهید. اما به طور کلی هزینه بیمه دانشجویی به طور سالانه بین 600 تا 900 دلار کانادا خواهد بود. 

هزینه غذا در کانادا

برای یک دانشجوی بین المللی هزینه خورد و خوراک و غذا در کانادا کاملاً به شرایط اقامتی و خوابگاه وی بستگی دارد، به بیانی دیگر، اگر از خدمات خوابگاه دانشجویی به همراه وعده های غذایی دانشگاه استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه زیاد برای خرید مواد خوراکی از رستوران و فروشگاه ها ندارید.

اگر از گزینه homestay و زندگی در کنار یک خانواده کانادایی را انتخاب کرده باشید، باز هم در اغلب موارد از وعده های غذای خانگی برخوردار خواهید شد. اما اگر به طور شخصی و یا اشتراکی خانه و یا آپارتمانی را در سطح شهر اجاره کرده باشید، همه چیز در مورد خورد و خوراک به خودتان بر می گردد.

می توانید مایحتاج غذایی خانه را خریده و با پخت و پز، خودتان غذا درست کنید و یا اینکه اغلب از غذاهای آماده، فست فودی و یا رستورانی استفاده کنید. هر یک از این انتخاب ها تاثیر بسیار زیادی در هزینه های ماهانه زندگی شما خواهد داشت.

برای مثال می توانید با مبلغی در حدود 300 دلار کانادا خرید ماهانه مواد غذایی خود را از سوپرمارکت انجام دهید. سوپرمارکت های ارزان و مناسبی که می توانید در سراسر کانادا به آنها مراجعه کنید شامل Canadian superstore، walmart و No Frills می شوند.

هزینه خوردن غذا در رستوران به طور تقریبی 10 تا 25 دلار کانادا است. البته قیمت غذای فست فودی مثل گزینه کمبو مک دونالد کمتر بوده و در حدود 10 دلار است. این در حالی است که غذای 3 مرحله ای و یا به اصطلاح three-course meal برای دو نفر در یک رستوران متوسط کانادا، بین 50 تا 65 دلار خواهد بود.

اما هزینه برخی از اقلام خوراکی در کانادا شامل موارد زیر می شود:

•  کاپوچینو: 4.26 دلار 

•  نوشابه: 2.22 دلار 

•  آب 0.33 لیتری: 1.82 دلار 

•  شیر یک لیتری: 2.51 دلار 

•  نان سفید 500 گرمی: 2.89 دلار 

•  تخم مرغ 12 عددی: 3.46 دلار

•  پنیر 1 کیلویی: 12.65 دلار

•  فیله مرغ 1 کیلویی: 13.29 دلار

•  گوشت گوساله 1 کیلویی: 15.07 دلار

•  یک کیلو سیب: 4.13 دلار

•  یک کیلو موز: 1.74 دلار

•  یک کیلو پرتقال: 4.02 دلار

اگر تمایل به ثبت نام در باشگاه ورزشی داشته باشید، هزینه ماهانه شما در حدود 50.23 دلار خواهد شد و برای رفتن به سینما و انجام سرگرمی های این چنینی، هزینه هر بلیط 14 دلار کانادا خواهد بود.

زندگی دانشجویی در کنار خانواده کانادایی

هزینه زندگی دانشجویی در تورنتو

پیش از این درباره بهترین شهرهای کانادا برای تحصیل و زندگی با شما صحبت کردیم، اما پرداختن به هزینه های زندگی دانشجویی در تورنتو به عنوان محبوب ترین شهر کانادا خالی از لطف نیست. شهروندان و دانشجویان ایرانی زیادی در شهر تورنتو به کار، زندگی و تحصیل می پردازند و به همین خاطر از آن با نام تهرانتو یاد می کنند.

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت دانشگاه معروف و خوش نام تورنتو، هزینه تقریبی زندگی برای یک سال تحصیلی (8 ماه) در شهرهای تورنتو، میسیساگا و اسکاربرو به شرح زیر است:

•  غذا: بین 1604 تا 3700 دلار

•  لباس: بین 900 تا 1100 دلار

•  حمل و نقل عمومی: 980 دلار (122.45 دلار در هر ماه)

•  کتاب، تجهیزات و وسایل دانشگاه: 1000 تا 2000 دلار

•  هزینه های متفرقه و جانبی: 1000 تا 2000 دلار

اما بخش اجاره خانه که بیشترین سهم را در هزینه زندگی دانشجویی در تورنتو دارد شامل موارد زیر می شود: (اجاره خانه های مجردی استودیو و یک خوابه در مرکز شهر تورنتو 500 دلار بیشتر از فهرست زیر است)

منطقه تورنتو GTA

خانه مجردی / استودیو: 1.080 تا 1520 دلار در ماه

آپارتمان یک خوابه: 1261 تا 1910 دلار 

آپارتمان دو خوابه: 1467 تا 2393 دلار 

آپارتمان 3 خوابه با بیشتر: 1633 تا 2982 دلار 

منطقه Downtown Toronto در نزدیکی سنت جرج

اتاق: 1.011 دلار در ماه

خانه مجردی / استودیو: 1224 دلار 

آپارتمان یک خوابه: 1333 دلار 

آپارتمان دو خوابه: 2223 دلار 

آپارتمان 3 خوابه با بیشتر: 3027 دلار 

در نزدیکی UTM

اتاق: 526 دلار در ماه

خانه مجردی / استودیو: 1053 دلار 

آپارتمان یک خوابه: 1250 دلار 

آپارتمان دو خوابه: 1495 دلار 

آپارتمان 3 خوابه با بیشتر: 2004 دلار 

در نزدیکی UTSC

اتاق: 753 دلار در ماه

خانه مجردی / استودیو: 1015 دلار 

آپارتمان یک خوابه: 1250 دلار 

آپارتمان دو خوابه: 1413 دلار 

آپارتمان 3 خوابه با بیشتر: 2821 دلار 

هزینه های زندگی دانشجویی در کانادا

هزینه های زندگی دانشجویی در ونکوور

بنابر اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه West کانادا، هزینه زندگی دانشجویی در شهر ونکوور به تقریبی شامل موارد زیر می شود:

خانه و یا اقامتگاه دانشجویی: 500 تا 2000 دلار کانادا

حمل و نقل عمومی: 98 تا 174 دلار کانادا

هزینه خورد و خوراک: 300 تا 800 دلار کانادا

هزینه موبایل و اینترنت سیم کارت:  60 تا 150 دلار کانادا در ماه

تلویزیون کابلی و اینترنت خانگی:100 تا 200 دلار در ماه

بیمه درمانی استانی: 163 دلار در هر ترم تحصیلی

بنابر اطلاعات وب سایت numbeo هزینه زندگی در ونکوور 75 درصد بیشتر از تهران و اجاره خانه در این شهر به طور تقریبی 114 درصد بیشتر از پایتخت است.

شما می توانید در صورت تمایل از خدمات مشاوره و ارزیابی آنلاین و پذیرش تحصیلی lets go uni استفاده کرده و جهت برخورداری از اطلاعات بیشتر در زمینه ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به کانادا به وب سایت لتس گو یونی مراجعه کنید.