خوابگاه دانشجویی در کانادا چگونه است؟ اگر متقاضی تحصیل در این کشور هستید و به پاسخ این پرسش نیاز دارید با لتسگو یونی همراه باشید. مهاجرت تحصیلی نگرانی‌ها و هزینه‌های بسیاری به همراه دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها نوع مسکن دانشجویی است. اینکه به عنوان یک دانشجو کجا زندگی کنیم که هم هزینه‌ای معقول داشته و هم از امنیت کافی برخوردار باشد حتی در کشور پیشرفته‌ای مانند کانادا کار چندان آسانی نیست. 

در صورتی که تصمیم نهایی شما مهاجرت به کانادا از طریق پذیرش در یکی از دانشگاه‌ها و کالج های این کشور است انتخاب محل سکونتی که مناسب و مقرون به صرفه باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. خوابگاه دانشجویی معمولا اولین و ارزان‌ترین گزینه‌ای است که مد نظر قرار می‌گیرد. در ادامه با انواع روش‌های اقامت تحصیلی در کانادا و زیر و بم خوابگاه دانشجویی در این کشور آشنا می‌شویم.

خوابگاه دانشجویی در کانادا 

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند تعیین کننده نوع و کیفیت محل زندگی شما در یک مهاجرت تحصیلی باشد بودجه‌ای است که در اختیار دارید. به عنوان یک زندگی دانشجویی در کانادا مهم است بدانید که چه نوع مسکنی می‌خواهید؟ چقدر سفر خواهید داشت؟ آیا شغل پاره وقتی که بتواند کمک هزینه شما باشید خواهید داشت یا خیر؟ آیا تمایل به زندگی در یک خوابگاه دانشجویی در کانادا را دارید یا خیر؟

پاسخ به تمام این پرسش‌ها نقش موثری در میزان توانایی مالی شما برای انتخاب محل سکونت و خوابگاه پس از ورود به کانادا دارد. همچنین شهر و دانشگاه محل تحصیل نیز عاملی تاثیرگذار در انتخاب خوابگاه دانشجویی در کانادا است زیرا هزینه اجاره مسکن و خوابگاه در برخی از شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو بیشتر از سایر شهرها می‌باشد. 

خوابگاه دانشجویی در کانادا چگونه است؟

از سویی دیگر ممکن است دانشگاه محل تحصیل شما خوابگاه دانشجویی رایگان و با کیفیت مناسب در اختیار دانشجویان خود قرار دهد بنابراین لازم است پیش از ورود به کانادا و شهر محل تحصیل خود  ابتدا از طریق دانشگاه اطلاع پیدا کنید که آیا شرایط بهره‌مندی از امکانات خوابگاه دانشجویی را دارید یا خیر. اگر در نهایت با بررسی تمام جوانب، تصمیم بر این شد که به عنوان مهاجر تحصیلی در طول دوران تحصیل خود در یک مسکن یا خوابگاه دانشجویی در کانادا اقامت کنید آنگاه باید انتخاب کنید که این محل اقامت درون محوطه دانشگاه  On-Campus و یا خارج از دانشگاه Off-Campus باشد.

در ادامه به بررسی تفاوت شرایط زندگی در هر یک از این محیط‌ها می پردازیم. اگر به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا هستید محتوای هزینه زندگی دانشجویی در کانادا برای شماست.

اقامت دانشجویی داخل دانشگاه 

به این نوع اقامت در اصطلاح  On-campus گفته می‌شود. منظور از آن این است که دانشجو در محوطه تعریف شده دانشگاه محل تحصیل خود و یا در فضایی نزدیک به آن اقامت نموده و می‌تواند از کلیه خدمات ارائه شده توسط دانشگاه بهره‌مند شود. این نوع اقامت شامل دو حالت خوابگاه دانشجویی و خانه‌های شهری می‌باشد. 

خوابگاه دانشجویی 

اگر تصمیم دارید به عنوان یک دانشجو وارد خاک کانادا شوید و هنوز محلی برای اقامت ندارید خوابگاه‌ دانشجویی در کانادا سریع‌ترین، امن‌ترین و راحت‌ترین شیوه برای داشتن سرپناه و محل سکونت است. کیفیت خوابگاه دانشجویی، شرایط لازم برای استفاده از آن و هزینه‌ی خوابگاه برای دانشجویان بین‌المللی به قوانین تعیین شده از سوی هر دانشگاه بستگی دارد. به طور کلی خوابگاه‌ ها ساختمان‌های بزرگی هستند که به صورت بلوک‌هایی با فضای باز مشترک در قسمتی از محوطه دانشگاه یا در فاصله‌ای بسیار کم از آن قرار گرفته‌اند.

این ساختمان‌ها به واحدهای مسکونی با تعداد مشخصی دانشجو تقسیم شده و معمولا هر چند واحد به طور مشترک از آشپزخانه، اتاق تلویزیون و نمایش فیلم، خشکشویی و ... استفاده می‌کنند. در اکثر موارد حمام نیز مشترک است. زندگی در خوابگاه دانشجویی مقرون به صرفه‌ترین روش سکونت در کانادا است.

اکثر دانشگاه های کانادا خوابگاه دانشجویی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. در برخی از موارد این امکان وجود دارد که دانشجو با پرداخت کمی هزینه بیشتر یک اتاق شخصی در خوابگاه داشته باشد. همچنین قابل توجه است که در خوابگاه های اکثر دانشگاه های کانادا تفکیک جنسیتی وجود دارد که این امر موجب افزایش امنیت روانی و جنسی در خوابگاه های این کشور شده است. 

یکی دیگر از مزایای زندگی در خوابگاه های دانشجویی کانادا امکان برقراری تعامل بیشتر با دانشجویان سایر فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف می‌باشد. در چنین شرایطی احتمالا در اوایل شروع به تحصیل خود در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین المللی کمتر احساس غربت خواهید کرد. خوابگاه دانشجویی این امکان را فراهم می‌کند که در مدت زمان کوتاهی وارد ارتباطی نزدیک و موثر با سایر دانشجویان شده و از این طریق دایره آشنایی و دوستی خود را گسترش دهید. به این ترتیب شما می‌توانید از جنبه اجتماعی تحصیل در دانشگاه نیز لذت برده و امنیت اجتماعی بیشتری را احساس کنید.

از سویی دیگر اگر یک شغل نیمه وقت دانشجویی داشته باشید با زندگی در خوابگاه می‌توانید در طی چند سال پول بیشتری ذخیره کرده و پس از فارغ‌التحصیلی در شرایط مالی بهتری باشید. از جمله نکات منفی اقامت در خوابگاه دانشجویی در کانادا می‌توان به قدیمی بودن برخی ساختمان‌ها، اشتراک فضای حمام و آشپزخانه و اختصاص خوابگاه بر اساس نمرات و وضعیت مالی اشاره کرد. بدین صورت که در برخی از دانشگاه‌ها داشتن معدل سطح A و نمرات بالا یا ارائه تمکن مالی بیشتر، دانشجو را واجد شرایط دریافت خوابگاه می‌نماید. 

تقریبا تمام دانشگاه های کانادا و برخی از کالج‌ها امکانات خوابگاه را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند اما میان کیفیت واحدهای اقامتی آن‌ها و هزینه تفاوت وجود دارد. میانگین هزینه خوابگاه دانشجویی در کانادا حدود 3000 تا 7000 دلار در سال است. در نهایت بررسی‌های صورت گرفته از دانشجویان در کانادا نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها نسبت به دوران سکونت خود در خوابگاه های دانشجویی رضایت نسبی دارند. به طور کلی می‌توان به موارد زیر به عنوان مزایای اقامت در خوابگاه اشاره کرد:
•    ارتباط اجتماعی گسترده
•    محیط تمیز و سالم
•    امنیت
•    دسترسی به اینترنت 
•    موقعیت شهری خوب
•    دسترسی راحت و سریع به حمل و نقل عمومی
•    عدم نیاز به خرید وسایل و مبلمان
•    سالن مطالعه
•    شرکت در برنامه‌های تفریحی برنامه ریزی شده از سوی دانشگاه
•    و....

خوابگاه دانشجویی دولتی در کانادا

واحد اقامتی دانشجویی 

برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر تامین بلوک‌های خوابگاهی درون محوطه خود، خانه‌های مشخصی را در نقاط خاصی از شهر که معمولا در فاصله نزدیکی از دانشگاه قرار دارند خریداری نموده و به عنوان واحد مسکونی در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد. این خانه‌ها معمولا برای اقامت سه تا شش دانشجو در نظر گرفته شده و در اکثر موارد به هر کدام از آن‌ها یک اتاق خواب جدا تعلق می‌گیرد. سایر فضاها مانند آشپزخانه و اتاق نشیمن میان دانشجویان حاضر در خانه مشترک است.

نکته قابل توجه این است که این واحدهای اقامتی معمولا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده و به ندرت اتفاق می‌افتد که دانشجویی در سال اول تحصیل خود بتواند مجوز سکونت در این خانه‌ها را دریافت کند.

اقامت دانشجویی خارج از دانشگاه 

به این نوع اقامت دانشجویی اصطلاحا Off-Campus گفته می‌شود. در این حالت دانشجو در ساختمانی خارج از محوطه دانشگاه که تحت پوشش خدمات دانشگاه نیست و به طور مستقل عمل می‌کند سکونت می‌کند. برخی از مهاجران تحصیلی ترجیح می‌دهند که از خوابگاه دانشجویی استفاده نکنند و از این طریق آزادی عمل و استقلال بیشتری داشته باشند اما باید توجه داشته باشند که انتخاب این نوع سکونت سختی‌ها و هزینه بیشتری به دنبال دارد.

پیدا کردن خانه‌ دانشجویی امن، راحت و مقرون به صرفه در شهرهای بزرگ کانادا کار چندان آسانی نیست. اقامت Off-campus شامل آپارتمان شخصی و یا زندگی در خانه یک خانواده کانادایی می‌شود.

آپارتمان شخصی 

بزرگ‌ترین مزیت انتخاب این نوع سکونت، احساس استقلال و راحتی فردی و بزرگ‌ترین چالش آن هزینه زیاد است. این هزینه به شهر محل زندگی و منطقه‌ای که خانه در آن واقع شده بستگی دارد. به طور کلی اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه که برای زندگی دانشجویی مناسب باشد در شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر کانادا مانند ونکوور، تورنتو و مونترال ماهیانه 400 تا 1500 دلار کانادا است.

همچنین برای یک دانشجوی بین‌المللی امضای قرارداد اجاره و برقراری ارتباط مستقیم با صاحب‌خانه می‌تواند با دشواری‌هایی همراه باشد. بنابراین اگر قصد دارید که پس از ورود به کانادا یک آپارتمان اجاره کنید حتما پیش از ورود به این کشور شرایط اجاره خانه در شهر مقصد خود را ارزیابی نمایید.

زندگی اشتراکی با یک خانواده کانادایی 

یکی از روش‌های اقامت دانشجویی در کانادا که در سبک زندگی ایرانیان چندان معمول نیست زندگی با یک خانواده کانادایی در خانه‌ی آن‌ها می‌باشد. در این نوع سکونت دانشجویی که به آن Homestay یا Host Family گفته می‌شود دانشجوی بین‌المللی در خانه یک میزبان کانادایی ساکن می‌شود.

این روش گزینه مناسبی است برای آن دسته از دانشجویان که دانش زبانی خوبی دارند و می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی با فرهنگ کانادایی آشنا شوند. از جمله مزیت‌های این روش ارزان بودن آن نسبت به اجاره یک آپارتمان شخصی و تجربه احساس زندگی با یک خانواده است. 

خوابگاه دانشجویی خصوصی در کانادا

اگر این شیوه را برای سکونت اولیه خود در کانادا انتخاب کنید پس از آن برای همیشه یک خانواده در کانادا خواهید داشت که می‌تواند پل ارتباطی شما با سایر مردم بومی باشد. این روش از سوی خانواده‌های کانادایی نیز گزینه‌ای پذیرفته شده است و بسیاری از آن‌ها تمایل دارند که میزبان دانشجویان بین‌المللی باشند. 

این خانه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در کانادا شناسایی و معرفی می‌شوند بنابراین اگر تمایل دارید که به جای خوابگاه دانشجویی از طرح Homestay استفاده کنید باید این درخواست را از طریق موسسه آموزش عالی محل تحصیل خود پیگیری نمایید. از جمله امکانات این طرح برخورداری از یک اتاق مبله شده، اینترنت، وعده‌های غذایی، سرویس بهداشتی و حمام می‌باشد همچنین می‌توانید در فعالیت‌های اجتماعی خانواده مشارکت کنید. 

هزینه این نوع اقامت بر اساس شهر، منطقه و کیفیت خانه متفاوت می‌باشد اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در خانه یک خانواده کانادایی حدود 400 تا 800 دلار کانادا در ماه است که در اکثر موارد مبلغ ثابتی حدود 200 دلار نیز باید در ابتدا پرداخت شود. 

سخن پایانی 

در حال حاضر شاید بتوان کانادا را پرطرفدارترین مقصد مهاجرتی به ویژه برای ایرانیان دانست که فرصت‌های کم نظیری برای رشد و داشتن زندگی بهتر در اختیار مهاجران خود قرار می‌دهد. حتی اگر مقصد مهاجرتی ما کشور مطمئنی مانند کانادا باشد باز هم برای یک مهاجرت موفق باید تمام جوانب را بررسی نموده و آگاهانه پای در این مسیر بگذاریم. تیم لتسگو یونی همراه شما است تا تمام زوایای مهاجرت تحصیلی و شرایط اقامت پس از تحصیل در کانادا را ارزیابی نموده و راهنمای شما در این انتخاب باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران لتسگو یونی تماس بگیرید.