اگر شما هم مانند بسیاری از افراد به فکر مهاجرت به آلمان هستید؛ اما هنوز هم دچار شک و تردید می‌باشید برای آگاهی از معایب و مزایای زندگی در آلمان با لتسگو یونی همراه باشید. در چند دهه اخیر این کشور مقصد مهاجرتی اکثر ایرانیان بوده است و می‌توان گفت که مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری در صدر روشهای مهاجرتی هستند.

آلمان یکی از صنعتی‌ترین و پیشرفت‌هترین کشورهای اروپایی است که سالانه میزبان تعداد زیادی از مهاجران از اقصی نقاط مختلف جهان است. این کشور جزو قوی‌ترین اقتصادهای جهان بوده و می‌تواند یکی از بهترین کشورها برای جذب نیروی متخصص باشد.

برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با این کشور می‌توانید روش های مهاجرت به آلمان را در سایت lets go uni مطالعه کنید. در این پست قصد داریم تا معایب و مزایای زندگی در آلمان را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

زندگی در آلمان

آلمان کشوری در اروپای مرکزی است. این کشور دومین کشور پرجمعیت اروپا پس از روسیه و پرجمعیت‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. این کشور بین دریای بالتیک و دریای شمال واقع شده است و مساحت آن 357022 مربع است. این کشور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی می‌باشد. امنیت اجتماعی و سیستم مراقبت بهداشتی همگانی و تحصیلات دانشگاهی رایگان از جمله خدماتی است که این کشور به شهروندان خود را ارائه می دهد. 

کشور آلمان یک اقتصاد بزرگ با نیروی کار بسیار ماهر، سطح پایین فساد و سطح بالایی از نوآوری است. این کشور سومین صادرکننده بزرگ و سومین وارد کننده کالا در جهان می‌باشد. نرخ بیکاری منتشر شده توسط یورواستات تا ژانویه 2020 به 3.2 درصد رسید که دارای جایگاه چهارمین نرخ پایین بیکاری در اتحادیه اروپا است. کالاهای صادراتی این کشور عبارتند از: وسایل نقلیه، ماشین آلات، کالاهای شیمیایی، تجهیزات الکتریکی، داروسازی، تجهیزات حمل و نقل، فلزات اساسی، محصولات غذایی و لاستیک و پلاستیک.

مخارج زندگی در کشور آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار معقول و مناسب است. هزینه زندگی در آلمان به صورت ماهیانه 800 یورو در نظر گرفته می‌شود. وجود دانشگاه‌های متعددی که در میان دانشگاه‌های برتر دنیا رده بندی شده‌اند، کشور آلمان را به گزینه‌های مناسب جهت زندگی و تحصیل تبدیل کرده‌اند. حال که به صورت کلی به بررسی شرایط زندگی پرداختیم، وقت آن است تا معایب و مزایای زندگی در آلمان را به طور دقیق بررسی کنیم.

مزایای زندگی در آلمان

آلمان کشوری است که با وجود شکست‌ها و ناکامی‌های قرن بیستم، خود را به سرعت به عنوان یک رهبر جهانی معرفی کرد. اکنون، این کشور نقش مهمی را در اتحادیه اروپا ایفا می‌کند و یکی از تأثیرگذارترین کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان است. آگاهی از مزایا و معایب زندگی در یک کشور از مهم‌ترین مسائلی است که مهاجران باید در هنگام انتخاب مقصد مدنظر قرار دهند. 

مسلماً مهاجرت به یک کشور جدید میتواند تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف زندگی افراد ایجاد کند که با توجه به شرایط آن‌ها، هر کدام از این تغییرات می‌توانند مثبت و یا منفی باشند. در این بخش از مقاله قصد بر آن است تا جنبه های مثبت زندگی در کشور آلمان مورد بررسی قرار گیرند.

•    حمل و نقل عمومی کارآمد

کشور آلمان دارای شبکه بزرگی از سیستم حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوس، تراموا، قطار و کشتی (مانند هامبورگ) است. اگر چه این سیستم بی نقص نیست؛ اما کاملاً قابل اعتماد و ایمن است و افراد می‌توانند با آن‌ها به راحتی سفر کنند.

•    دانشگاه مقرون به صرفه

در اکثر دانشگاه‌های آلمان شهریه ای وجود ندارد. دانشگاه‌های این کشور شرایطی را مهیا کرده‌اند که دانشجویان بین المللی و مهاجران نیز امکان تحصیل به صورت رایگان را خواهند داشت. طبق گزارشات DAAD، هزینه های زندگی برای یک دانشجو در آلمان به طور متوسط 850 یورو در ماه است. 

•    وقت شناسی

آلمانی‌ها همیشه وقت شناس هستند. اگر میگویند ساعت 18:00 با دوستان خود ملاقات خواهند کرد، قطعاً رأس ساعت مشخص در محل خواهند بود و این از وقت شناسی آن‌ها است. وقت شناسی یک موضوع بسیار مهم و جدی است و رسیدن بعد از زمان مشخص شده، اصلاً مورد قبول نیست.

مزایای زندگی در آلمان

•    نرخ پایین جرم و جنایت

آلمان نرخ جرم و جنایت پایینی دارد. البته در هر شهر بزرگ جنایاتی وجود دارد. به عنوان مثال، دوچرخه‌ها و کیف پول‌ها به سرقت می‌روند و دزدها وارد خانه ها می‌شوند. با این حال، میزان جرم و جنایت به قدری پایین است که اغلب اتفاق نمی افتد.

•    سیستم جامع رفاه

دولت آلمان به شهروندان و ساکنان خود کمک می‌کند تا کیفیت زندگی خوبی داشته باشند. برخی از مزایایی که عنوان شهروند یا مقیم آلمان از آن ها برخوردار هستند عبارتند از: 
1.    سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی: بر اساس سازمان بهداشت جهانی، سیستم مراقبت‌های بهداشتی آلمان در رتبه 25 برتر جهان قرار دارد. بیمه شدن برای تمامی افرادی که در آلمان زندگی می‌کنند الزامی است. افراد بسته به درآمد خود می‌توانند بیمه دولتی یا خصوصی را انتخاب کنند. 
2.    مرخصی استعلاجی با حقوق: افراد مجاز به گرفتن روزهای مرخصی با حقوق هستند. هر کارمند تا هفته ها مرخصی استعلاجی با حقوق دریافت می کند.
3.    مزایای بیکاری: اگر افراد پس از یک سال کار در آلمان شغل خود را از دست بدهند، می‌توانند برای اخذ مزایا اقدام کنند. آن ها تا یک سال یا تا زمانی که شغل جدیدی پیدا کنند از دولت کمک مالی ماهانه دریافت خواهند کرد. مبلغی که دریافت می کنند حدود 60 درصد از سه حقوق آخر آن‌ها است.

•    امنیت شغلی

اخراج کارمندان در آلمان آن‌طور نیست که در فیلمهای آمریکایی می‌بینیم؛ جایی که یک روز به دفتر می‌رسند، رئیسشان آن‌ها را اخراج می کند و با جعبه‌های پر از وسایل از ساختمان بیرون می روند. هنگامی که افراد در آلمان شغلی پیدا کرده و دوره آزمایشی را پشت سر گذاشتند، اخراج آن‌ها برای کارفرما سخت خواهد بود. کارفرمایان باید دلایل منطقی برای اخراج افراد داشته باشند؛ زیرا هر کارمندی می‌تواند از شرکت به دلیل اخراج ناعادلانه آن‌ها شکایت کند.

•    اخلاق کاری

آلمانی‌ها به دلیل کارآمدی، قابلیت اطمینان و وقت شناسی مشهور هستند. مخصوصاً وقتی سر کار هستند. با این حال، محیط کار کاملاً به فرهنگ شرکت بستگی دارد. در برخی از شرکت‌ها، آلمانی‌ها تمام صبح را جلوی صفحه نمایش خود می‌نشینند و کار می‌کنند، یک وقت استراحت ناهار می‌گیرند، بعد از ظهر به کار خود ادامه می‌دهند و ساعت 5 بعدازظهر محیط کار را ترک می‌کنند. 

•    تعطیلات رسمی متعدد

در این کشور، تعطیلات رسمی جزو مرخصی قانونی سالانه افراد محسوب نمی‌شوند. ایالت بایرن هر سال 13 تعطیلات رسمی دارد. بنابراین علاوه بر 30 روز مرخصی که بسیاری از شرکت‌ها به صورت استاندارد ارائه می‌دهند، می‌توان دو هفته دیگر نیز در استراحت بود و به سفر رفت.

•    خدمات بیمه درمانی

تمام افراد مقیم در این کشور باید دارای بیمه باشند. نصف هزینه بیمه را کارمند و مابقی را کارفرما پرداخت خواهد کرد. آلمان از نظر مراقبت های بهداشتی در سطح بالایی قرار داشته و بیمه تقریباً اکثر هزینه‌های پزشکی و درمانی را پوشش می‌دهد. فرد بیمه شده می‌تواند خانواده اش را نیز تحت پوشش قرار دهد.

•    وجود تعادل میان کار وزندگی

در میان کشورهای توسعه یافته، مردم آلمان به عنوان افرادی سخت کوش شناخته می‌شوند و همواره بر اصل تعادل میان کار و زندگی تأکید دارند. پس از پایان یافتن کار، زندگی شخصی در اولویت قرار می گیرد. حتی صحبت در رابطه با مسائل کاری در وقت آزاد معمول نیست.

مزایا و معایب زندگی در آلمان

•    هزینه های پایین زندگی

به طور کلی، هزینه زندگی در این کشور بسته به مکان نسبتاً پایین است. نیازهای اولیه مانند غذا، برق، اینترنت و پوشاک همگی مقرون به صرفه هستند. در مقایسه با شهرهای ساحلی در ایالات متحده و سایر کشورهای بزرگ اروپایی، آلمان کشوری نسبتاً مقرون به صرفه است.

•    دسترسی آسان به سایر کشورهای اروپایی

بسیاری از مهاجران از زندگی در این کشور لذت میبرند؛ زیرا سفر به سایر کشورهای اروپایی از این کشور بسیار آسان است. می‌توان به سادگی سوار اتوبوس یا قطار شد و یا حتی ماشین اجاره کرد و در عرض چند ساعت محیطی کاملاً متفاوت را تجربه کرد. این نزدیکی باعث می شود تا سفرهای آخر هفته به کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و جمهوری چک امکان پذیر باشد.

•    یادگیری زبان انگلیسی

دانش آموزان آلمانی از سنین پایین انگلیسی را یاد می‌گیرند و در نتیجه بسیاری از آلمانی‌ها به خوبی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. تسلط به زبان انگلیسی معمولاً در شهرهای بزرگ‌تر، شهرهای دانشگاهی و مقاصد گردشگری بیشتر است. 

•    اوقات فراغت جذاب

آلمان کشوری زیبا، بزرگ با مکان‌های جالب، معماری چشمگیر و شهرهای تاریخی می‌باشد. اگر چه این کشور در جنگ جهانی دوم متحمل آسیب های زیادی شد، ولی هنوز هم اماکن گردشگری بسیاری در آن وجود دارند. مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند جهت پر کردن اوقات فراغت خود می توانند به کنسرت و اپرا رفته و یا در جشنواره‌های سرگرم کننده شرکت کنند.

معایب زندگی در آلمان

مهاجرت به هر کشوری در کنار مزایای فراوانی که دارد، می‌تواند با معایبی نیز همراه باشد. اگر مزایای زندگی در یک مکان جدید بیشتر از معایب آن باشد، می‌توان با اندکی تلاش خود را با شرایط وفق داد. همان گونه که در بخش قبل به آن اشاره شد، هزینههای زندگی پایین، امنیت شغلی، وجود تعادل میان کار و زندگی از جمله مزیت‌های مهم زندگی در آلمان محسوب می شود. حال وقت آن است که به بررسی معایب زندگی در این کشور بپردازیم.

•    تنوع غذایی محدود برای گیاهخواران

در این کشور تنوع غذایی بسیاری وجود دارد و افراد می‌توانند به راحتی غذاهای بسیاری از کشورها مانند مکزیک، ویتنام و ژاپن را بیابند. آلمانی‌ها علاقه زیادی به خورن سوسیس، کالباس و غذاهای گوشتی دارند. گوشت خوک در سراسر این کشور از طرفداران زیادی برخوردار است. اگر افراد گیاهخوار باشند با مشکل روبه‌رو خواهند شد؛ چرا که مردم جنوب اغلب گوشت خوک می خورند و در میان مردم شمال معمولاً خوردن ماهی رواج دارد.

•    بسته بودن همه جا در آخر هفته

افرادی که به این کشور مهاجرت کرده اند خوب می‌دانند که یک شنبه‌ها در آلمان همه جا بسته است و تقریباً به جز جایگاه‌های سوخت و یا کیوسک های کوچک جایی برای خرید کردن باز نیست. به همین علت اغلب افراد مایحتاج خود را در روزهای شنبه تهیه می‌کنند.

•    رک بودن مردم

ممکن است در برخورد اول برخی از رفتار آلمانی‌ها بی ادبانه به نظر برسد ولی با گذشت زمان متوجه خواهید شد که آن ها فقط رک گو و صادق هستند. در حقیقت مردم این کشور به صریح بودن در کلام عادت دارند و ممکن است این رفتار برای تازه واردان ناراحت کننده باشد.

•    یادگیری زبان آلمانی

یکی از بارزترین معایب زندگی در آلمان یادگیری زبان رسمی این کشور است. حتی اگر مهاجران به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشند، باز هم برای کار کردن و ارتباط با مردم جامعه نیازمند یادگیری زبان خواهند بود. اکثر جوانان آلمانی به زبان انگلیسی تسلط دارند؛ اما این بدان معنا نیست که می‌توان بدون یادگیری زبان به راحتی ارتباط برقرار کرد.

•    میزان مالیات بالا

از دیگر معایب زندگی در این کشور صنعتی می‌توان به سطح بالای مالیات اشاره کرد. بخش زیادی از مالیات صرف هزینه‌های آموزش و درمان می‌شود. گاهی این میزان به 40 درصد از درآمد هم می رسد. شاید بتوان گفت مالیات بالا در آلمان یکی از اصلی ترین دلایل برای عدم مهاجرت افرادی که به دنبال ثروتمند شدن هستند، باشد.

•    آب و هوای سرد و بارانی

با وجود زیبایی‌های بصری فراوان، اما 36 درصد از مهاجران از آب و هوای این کشور ناراضی هستند. تنها افرادی میتوانند از آب و هوای آن راضی باشند که عاشق آب و هوای بارانی، سرد و همراه با تاریکی های طولانی هستند. در زمستان خورشید بسیار زود غروب می‌کند و حتی در تابستان دمای هوا به ندرت به بالای 30 درجه می‌رسد.

•    رقابت شدید کاری

به دلیل این که اکثر جمعیت کشور را افراد تحصیل کرده تشکیل داده‌اند، رقابت بالایی برای موقعیت‌های شغلی مختلف وجود دارد. این رقابت می‌تواند چالش بزرگی برای مهاجران باشد و ممکن است دستیابی به برخی مشاغل را برای آن ها غیرممکن کند.

•    بیمه سلامت عمومی می‌تواند کند باشد

گاهی اوقات دولت ممکن است زمان زیادی را برای پرداخت به ارائه دهندگان پزشکی صرف کند. این کار می‌تواند روند گرفتن وقت ملاقات یا یافتن یک پزشک با بیمه دولتی را دچار مشکل کند. تفاوت قابل توجهی بین نحوه برخورد با افراد دارای بیمه درمانی خصوصی در مقایسه با افراد بیمه دولتی وجود دارد.

•    بروکراسی فراوان

انجام کارهای اداری نیازمند فرآیندهای قدیمی و بوروکراسی است. به دلیل وجود بوروکراسی، ارائه خدمات در آلمان چالش برانگیز بوده است. تا جایی که شرکتهای خصوصی در تلاش برای ساده سازی فرآیندهای طولانی مدت برای مردم شکل گرفته‌اند. 

•    زمان محدود برای خرید

زمان خرید کردن در این کشور بسیار محدود است. زیرا مغازهها در طول هفته از ساعت 9 صبح تا 17 عصر باز هستند و این زمان جزو زمان‌های کاری محسوب می‌شود. یک شنبه‌ها نیز همه جا تعطیل بوده و زمان مناسبی برای خرید کردن نیست.

سخن آخر

در این مقاله تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما عزیزان را با شرایط کلی زندگی در کشور آلمان و مزایا و معایب زندگی در شهرهای آن آشنا کنیم. در نهایت انتخاب مقصد مهاجرتی تا حد زیادی به شرایط متقاضیان بستگی دارد. این کشور می‌تواند انتخاب خوبی برای مهندسان در حوزه های مختلف کاری باشد. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این خصوص هستید با مشاوران لتسگویونی در ارتباط باشید.