برای آگاهی از شرایط و مدارک تحصیل کارشناسی در ایتالیا این محتوا از مجله لتسگو یونی را دنبال کنید تا بتوانید در مقطع لیسانس در ایتالیا تحصیل کنید. بسیاری از کسانی که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی راهی مسیر مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا می‌شوند در تلاش هستند تا بتوانند با دریافت مدرک بین‌المللی از یکی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا وارد بازار کار جهانی شده و یا از این فرصت به عنوان دروازه‌ای برای ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در برترین دانشگاه‌های جهان استفاده کنند.

در یک دهه اخیر، هر ساله به تعداد دانشجویان خارجی که اقدام به ادامه تحصیل در ایتالیا نموده‌اند، افزوده شده است. کشور ایتالیا به دلیل برخورداری از فضایی چند فرهنگی، مقرون به صرفه‌گی و وجود دانشگاه‌های برتر دولتی و خصوصی یکی از مقصدهای بین‌المللی پرطرفدار برای دانشجویان سرتاسر جهان از جمله ایرانیان می‌باشد. برای مثال دانشگاه بولونیا در این کشور را می‌توان یکی از سر منشاء‌های اصلی توسعه علم و آموزش عالی در جامعه غرب و قدیمی‌ترین موسسه آموزش عالی در اروپا دانست. 

در نظام آموزش عالی ایتالیا محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید برای تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در اکثر رشته‌ها وارد دانشگاه‌های این کشور شوید اما بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل کارشناسی در ایتالیا را انتخاب می‌کنند چرا که این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای برجسته اروپایی، شرایط به نسبت آسان‌تری جهت اخذ پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی داشته و می‌تواند پلی برای ورود به موسسات آموزشی برتر جهان در سایر کشورهای توسعه یافته باشد.

برای آگاهی از جزئیات شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل کارشناسی در ایتالیا این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تحصیل کارشناسی در ایتالیا

تحصیل کارشناسی در ایتالیا

با توجه به اینکه کشور ایتالیا یکی از 26 کشور عضو در حوزه اتحادیه شنگن است دریافت ویزای تحصیلی این کشور که می‌تواند پس از مدتی منجر به دریافت اقامت در آن شود طرفداران زیادی دارد اما برای بسیاری از دانشجویان این سوال مطرح است که آیا می‌توان با مدرک دیپلم در ایتالیا تحصیل کرد و هیچ آزمونی را پشت سر نگذاشت؟ آیا تحصیل مقطع کارشناسی در تمام دانشگاه‌های ایتالیا رایگان است؟ آیا درست است که می‌گویند برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا نیازی به ارائه مدرک زبان نیست؟ خب بیایید به دقت به بررسی هر یک از این پرسش‌ها بپردازیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی در ایتالیا تصوری نادرست است و نمی‌توان گفت که تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی رایگان می‌باشد. توجه داشته باشید که ممکن است یک دانشجوی نخبه به دلیل برخورداری از شرایطی خاص بتواند تحت بورسیه کامل و به صورت رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کند اما این امکان برای تمام دانشجویان خارجی وجود ندارد به علاوه فرصت بورسیه کامل و تحصیل رایگان معمولا شامل حال مقاطع تحصیلات تکمیلی شده و به ندرت تحصیل کارشناسی را در بر می‌گیرد.

بنابراین اگر تصمیم دارید که به عنوان یک دانشجوی خارجی برای تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا اقدام کنید، در هر یک از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی باید شهریه پرداخت کنید و تحصیل شما رایگان نخواهد بود. در صورتی که واجد شرایط لازم باشید و بتوانید در یک فضای به شدت رقابتی توانمندی‌های خود را به اثبات برسانید می‌توانید برای تحصیل کارشناسی نیز از بورسیه و کمک هزینه‌های تحصیلی موسسات آموزش عالی ایتالیا بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص محتوای تحصیل رایگان در ایتالیا را در مجله لتسگئو یونی مطالعه کنید. 

دانشجویان و متقاضیان می‌توانند با مدرک دیپلم شروع به تحصیل در دوره LAUREA در دانشگاه‌های ایتالیا نمایند. این دوره معادل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های ایران است. تحصیل کارشناسی در ایتالیا بین 3 تا 4 سال به طور می‌انجامد و متقاضیان برای دریافت پذیرش در این دوره باید مدرک دیپلم 12 ساله و پیش دانشگاهی را ارائه نمایند.

به طور کلی می‌توان گفت که تحصیل کارشناسی در دانشگاه‌های ایتالیا نیازی به قبولی در آزمون ورودی ندارد و شما تنها با مدرک دیپلم خود می‌توانید تقاضای پذیرش نمایید اما در برخی از رشته‌های خاص در صورتی که بورسیه دولتی یا خصوصی ویژه‌ای موجود باشد ممکن است یک آزمون اولیه از متقاضی گرفته شود. توجه داشته باشید که پیش از هر اقدامی ابتدا باید از وجود دانشگاه مورد نظر خود در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا اطمینان یابید.

شرایط پذیرش کارشناسی در ایتالیا

به منظور دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ایتالیا در مقطع کارشناسی باید حتما تحصیلات متوسطه خود را با موفقیت به پایان رسانده و گواهی معتبر دیپلم و پیش دانشگاهی را ارائه دهید. همچنین دقت داشته باشید که بسیاری از برنامه‌های آموزشی مقطع لیسانس در ایتالیا فقط به زبان ایتالیایی ارائه می‌شوند که در این صورت لازم است دانش زبانی خود را نیز از طریق اراده مدارک معتبر به اثبات برسانیم.

اگرچه در دستور‌العمل بسیاری از  دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای تحصیل دوره کارشناسی به سن خاصی اشاره نشده است اما به طور کلی بر اساس شرایط و ضوابط موجود می‌توان حداکثر سن 30 سال را به عنوان سن مجاز برای پذیرش لیسانس مطرح کرد. روشن است که هرچه این سن کمتر و به بیست سالگی نزدیک‌تر باشد شانس متقاضی برای دریافت پذیرش و ویزای دانشجویی بیشتر خواهد بود. 

 ممکن است برخی از برنامه‌های آموزشی مقطع لیسانس در هر یک از دانشگاه‌های ایتالیا، شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان خود داشته باشند که برای اطلاع از آن‌ها باید دستور‌العمل سایت موسسه آموزش عالی مورد نظر خود را دنبال کنید اما شرایط لازم برای پذیرش در مقطع لسانس در دانشگاه‌های ایتالیا به شرح زیر می‌باشد:

  • مدرک دیپلم معتبر
  •  مدرک پیش دانشگاهی معتبر
  • کسب حداقل 60 نمره کل از نمرات دو سال آخر تحصیلات متوسطه
  • حداقل معدل 15 در دیپلم
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • قبولی در آزمون ورودی (در برخی دانشگاه‌های خاص)

دانشجویانی که متقاضی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی هستند باید مدرک آزمون IAMT را ارائه دهند. همچنین توجه داشته باشید بر اساس دستور‌العمل برخی از دانشگاه‌ها، برای دریافت پذیرش در برخی از رشته‌ها، حداقل نمره کسب شده در تعدادی دروس خاص مانند ریاضیات در دوره دبیرستان مهم می‌باشد.

شرایط تحصیل کارشناسی در ایتالیا

مدارک پذیرش کارشناسی در ایتالیا 

مدارک لازم برای پذیرش دوره لیسانس از دانشگاه های ایتالیا و دریافت ویزای تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده به زبان ایتالیایی
  • ریز نمرات دانشگاهی ترجمه شده به زبان ایتالیایی
  • عکس
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • ارائه تمکن مالی حداقل 5500 یورو برای یک سال تحصیلی
  • تعیین محل اقامت و زندگی

مدرک زبان برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا

شاید شما هم شنیده‌اید که تحصیل دوره کارشناسی در دانشگاه های  ایتالیا نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد. آیا این درست؟ خیر اینطور نیست. در حالت کلی شما برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های ایتالیا باید مدرک زبان انگلیسی و یا ایتالیایی ارائه دهید. در صورتی که برنامه آموزشی شما به زبان انگلیسی ارائه شود ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 برای متقاضیان الزامی است همچنین اگر دوره آموزشی به زبان ایتالیایی برگزار شود در اکثر موارد دانشگاه از دانشجوی متقاضی درخواست می‌کند که مدرک B2 ایتالیایی را  ارائه نماید.

در برخی موارد شرایط اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها به این صورت است که برای تحصیل کارشناسی دانشجو در زمان دریافت پذیرش، اجباری به ارائه مدرک زبان ندارد اما باید در ابتدای شروع برنامه تحصیلی دوره آموزش زبان انگلیسی یا ایتالیایی را با پرداخت هزینه در دانشگاه بگذراند.
آزمون‌های زبان مورد قبول دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل کارشناسی عبارتند از:

  • CILS و CELI برای زبان ایتالیایی 
  • TOFEL، IELTS و  PTE برای زبان انگلیسی

هزینه تحصیل کارشناسی در ایتالیا 

همانطور که پیشتر گفتیم تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا برای دانشجویان خارجی کاملا رایگان نیست و دانشجویان باید بخشی از هزینه را پرداخت نمایند اما لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در موسسات آموزش عالی این کشور در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی کمتر است که این امر موجب شده تا در برخی از اطلاع رسانی‌ها تحصیل در ایتالیا رایگان توصیف شود. 

هزینه تحصیل در دوره لیسانس دانشگاه‌های ایتالیا برای هر موسسه آموزش عالی تا حدودی متفاوت است به همین دلیل برای اطلاع دقیق از شهریه‌ی برنامه آموزشی خود باید به سایت دانشگاه مراجعه نمایید اما بر اساس آخرین آمار به طور کلی می‌توان گفت که میانگین شهریه سالیانه مقطع لیسانس برای دانشجویان خارجی در موسسات دولتی بین 900 تا 4000 یورو معادل 1000 تا 4800 دلار آمریکا برای یک سال تحصیلی می‌باشد که این هزینه در موسسات خصوص به 6000 تا 20000 یورو برابر با 7200 تا 24100 دلار آمریکا در سال می‌رسد.

در اکثر موراد دانشجویان بین‌المللی که از کشوری خارج از اتحادیه اروپا یا همان EEA در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند باید در مقایسه با دانشجویان بومی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شهریه بیشتری بپردازند اما نکته قابل توجه این است که این وضعیت در تمام دانشگاه‌های این کشور برقرار نیست. در برخی از موسسات آموزش عالی در ایتالیا از جمله دانشگاه بولونیا دانشجویان بین‌المللی و بومی به یک میزان شهریه می‌پردازند بنابراین تحصیل در دانشگاه‌های این چنینی برای متقاضیان خارجی ارزان‌تر خواهد بود.

توجه داشته باشید که هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا تنها محدود به شهریه دانشگاه نبوده و موارد دیگری از جمله هزینه مسکن یا اجاره خوابگاه دانشجویی، هزینه رفت و آمد، خورد و خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، بیمه دانشجویی و سایر خدمات شهری را نیز در بر می‌گیرد.

مدارک تحصیل کارشناسی در ایتالیا

کار دانشجویی برای دانشجویان در ایتالیا

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی ،حتی آن دسته که توانسته‌اند کمک هزینه‌های تحصیلی را دریافت کنند، تامین هزینه‌های زندگی دانشجویی دشوار بوده و نیاز دارند که هم‌زمان با تحصیل، کار دانشجویی نیز داشته باشند. تحصیل کارشناسی در ایتالیا این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید تا حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید که این مدت زمان در طول تعطیلات افزایش می‌یابد. درآمد کار دانشجویی وابسته به نوع کاری که انجام می‌دهید متفاوت خواهد بود اما در کل حداقل دستمزد یک کار دانشجویی در ایتالیا 7 یورو در ساعت است.

بورسیه مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا 

 بورسیه و کمک‌ هزینه‌های تحصیلی متعددی که دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد از جمله مهم‌ترین عواملی است که هزینه تحصیل در این کشور را به طور چشمگیری کاهش داده و متقاضیان بسیاری پیدا کرده است. این بورسیه‌ها انواع مختلفی دارند و برخی از آن‌ها تنها به یک مقطع تحصیلی و یا رشته‌های خاص تعلق می‌گیرند. 

بورسیه دوره لیسانس در ایتالیا بر اساس نوع آن، بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی را شامل می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها تنها شهریه دانشگاه را پوشش داده و برخی دیگر هزینه‌های مسکن و زندگی دانشجویی را نیز تامین می‌نمایند. بورسیه تحصیلی استانی در ایتالیا از جمله انواع این کمک هزینه‌ها است که طرفداران بسیاری دارد.

توجه داشته باشید که بورسیه کامل یا در اصطلاح فول فاند به ندرت در مقطع کارشناسی اتفاق می‌افتد و در صورت وجود، مختص به دانشجویانی است که به عنوان نخبه علمی شناخته شده و  رزومه بسیار متفاوتی دارند. همچنین برای دریافت بورسیه‌ بهتر، لازم است که در یک فضای رقابتی نمره زبان، معدل دیپلم و تسلط خود بر زبان ایتالیایی را تقویت کنید تا شانس بیشتری برای دریافت کمک هزینه بهتر و تحصیل ارزان داشته باشید. حداکثر سن مجاز برای ارائه درخواست تحصیل رایگان در ایتالیا 25 سال می‌باشد.

در صورتی که متقاضی ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا هستید می‌توانید جهت ارزیابی رزومه خود و آگاهی از شانس دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا با مشاوران تیم لتسگو یونی تماس حاصل نمایید. اعزام دانشجو به خارج در کمترین زمان از تخصص‌های این تیم باتجربه است.