بورسیه روسیه هر ساله به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد. اگرچه تحصیل در روسیه بسیار ارزان تر از کشورهای غربی است و هزینه‌ی زندگی نیز پایین است اما تحصیل رایگان در این کشور لذت دیگری دارد. ما در این مقاله، انواع بورسیه تحصیلی روسیه و شرایط ثبت نام آن، مراحل و اخذ بورسیه روسیه در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا را بررسی می‌کنیم.

کشور پهناور روسیه یکی از باسوادترین ملیت های دنیا را در خود جای داده است، در سال ۲۰۱۵ آژانس اطلاعاتی آمریکا نرخ باسوادی روسیه را ۹۹.۷ درصد (۹۹.۷ درصد مردان و  ۹۹.۶ درصد زنان) اعلام کرد. روسیه این آمار فوق‌العاده را مدیون سیستم آموزشی، بورسیه تحصیلی و آموزش با هزینه بسیار پایین در کشور است. در سال ۲۰۱۶ شرکت آمریکایی Bloomberg تحصیلات عالی در کشور روسیه را در رتبه سوم جهانی قرار داد، همچنین در سال ۲۰۱۴ روسیه به عنوان ششمین مقصد پرطرفدار میان دانشجویان بین المللی انتخاب شد.

مسکو روسیه سینت بیزل

بورسیه تحصیلی روسیه

به طور کلی برای درخواست بورسیه تحصیلی روسیه مهاجران، افراد خارج از کشور و افراد اهل روسیه که در آن زندگی می‌کنند می‌توانند همانند شهروندان خود پس از قبول شدن در آزمون ورودی دانشگاه‌ها در کنکور سراسری کشوری روسیه (EGE) اقدام کنند. دریافت بورسیه تحصیلی روسیه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است و علاقمندان تحصیل در روسیه می‌توانند از راه‌های مختلفی اقدام کنند که در این مطلب معرفی می‌شوند که یکی از راه‌های دریافت بورسیه تحصیلی اقدام برای بورسیه تحصیلی دولت است.

بورسیه تحصیلی دولتی روسیه

بورسیه تحصیلی روسیه به توانمندترین دانشجویان  بر اساس سابقه تحصیلی آنان تعلق میگیرد، چنانچه درخواست بورسیه روسیه در دوره کارشناسی را داشته باشید، کمیسیون بر اساس نمرات دبیرستان شما تصمیم می گیرد و اگر قصد تحصیل و دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد را داریم دوره کارشناسی شما معیار سنجش است.

اگرچه شما برای دریافت کمک هزینه تحصیلی صحبت به زبان روسی ندارید اما دانستن این زبان به شما کمک می کند راحت‌تر با محیط جدید کنار بیایید و ارتباط برقرار کنید.

کشور روسیه ‍

قبل از هر چیز اجازه دهید بررسی کنیم که این بورسیه دولتی چه هزینه‌هایی را در بر میگیرد : 
- تمامی مخارج تحصیل در طول دوره
-  تامین خوابگاه یا محل اقامت (در صورت امکان)
- هزینه امرار معاش

بورسیه تحصیلی دولتی شامل موارد زیر نمی‌شود:
- هزینه سفر تا مقصد
- هزینه زندگی
-  بیمه درمانی

شرایط بورسیه تحصیلی دولتی روسیه

امکان دریافت بورسیه رایگان در تمام طول دوره آموزشی به دانشجویان منتخب بین‌المللی از سوی ذولت روسیه نیز مانند دیگر کشورها تعلق می‌گیرد اما نباید فراموش کرد که پس از دریافت آن نیز شرایطی وجود دارد، دانشجویان به صورت دوره‌ای در دانشگاه خود سنجیده می شوند و باید از این ارزیابی سربلند بیرون آیند این به این معناست که: 

- دانشجو نباید مورد توبیخ قرار بگیرد.
- در نمرات آزمون ها و ارزیابی دانشجو نباید بیش از دو نمره پایین 6 از 10 کسب کرده باشد.
- هیچ یک از آزمون ها را بدون دلیل موجه از دست ندهد.

از دیگر شرایط بورسیه تحصیلی روسیه این است که دانشجویان خارجی امکان استفاده از تنها یک بورسیه تحصیلی در هر دوره را دارند. چنانچه فرد واجد شرایط دریافت بیش از یک بورسیه باشد وی می تواند از بین گزینه‌ها به صلاحدید خود بورسیه مورد نظر را انتخاب کنند.

ثبت نام بورسیه تحصیلی روسیه از طریق دولت

مرحله اول:

از سفارت کشور خود درباره بورسیه رشته های تحصیلی مختلف در دسترس پرس و جو کنید.

مرحله دوم :

در سایت education-in-russia.com به روش نوشته شده در این لینک ثبت نام کنید، فرم الکترونیکی را پر کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

اطلاعات مورد نیاز درفرم برای ثبت نام بورسیه تحصیلی :

 - اطلاعات کامل هویتی : نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، محل اقامت و شماره تماس
- حرفه ی خود  یا تخصص و یا رشته تحصیلی در آن حوزه اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی کرده‌اید. (شما می توانید این اطلاعات را پس از تکمیل نیز در سایت ویرایش کنید)
-  سطح تحصیلات کنونی خود
-  سطح زبان روسی

حالا شما می توانید حداکثر تا ۶ دانشگاهی را که تمایل به تحصیل در آنجا را دارید بین دانشگاه‌های نامبرده شده در (quota) انتخاب کنید اما نباید بیش از سه مرکز در یک حوزه انتخاباتی  فدرال و همچنین بیش از دو دانشگاه در یک شهر انتخاب شده باشند.

دقت شود که لیست دانشگاه‌ها را باید با توجه به اولویت آن بنویسید که اولین دانشگاه بیشترین اولویت را داشته باشد. مدارکی که در این مرحله به آن نیاز دارید:

-  کپی پاسپورت (حداقل ۱۸ ماه بعد از ورود تان به روسیه اعتبار داشته باشد.)
-   کپی مدارکی که مقطع تحصیلی تان را تایید کند.

حالا سخت‌ترین مرحله یعنی انتظار برای اعلام زمان بندی مصاحبه ها و آزمون ها روی سایت یا در ایمیل فرا رسیده است. چنانچه شما درکسب بورسیه  تحصیلی  موفق بوده باشید اسم تان در لیست خواهد بود.

پس از اینکه  لیست مشخص شد چنانچه نام شما بین کاندیدا بود باید مدارک دیگری را نیز به شرح زیر فراهم آورید:

- گواهی پزشکی مبنی بر اینکه هیچ دلیل پزشکی برای جلوگیری از ورود شما به دانشگاه روسیه وجود ندارد این گواهی شامل اچ آی وی نیز می شود.

- کپی همه مدارک (ترجمه شده به  زبان روسی)

این مدارک را می‌توانید به صورت الکترونیکی  و یا حضوری به سفارت تحویل دهید.

مرحله نهایی

چنانچه در دانشگاه مورد نظر و با بورسیه تحصیلی مورد نظر قبول شده باشید خبر قبولی شما ما به همراه اطلاعاتی درباره قدم های بعدی از سوی دانشگاه به شما خواهد رسید.

بورسیه تحصیلی روسیه از طریق موسسات

علاوه بر دولت روسیه موسسات و پروژه ایی نیز وجود دارند که میتوانند در راه دریافت بورسیه شما را یاری کنند در این لیست سعی کردیم تعدادی از این موسسات و معرفی کوتاهی از آن ها را آورده‌ایم.

۱.  موسسه دانشجویان آسیایی و روسی SRAS

این موسسه هر ساله بورسیه تحصیلی به مقصد روسیه و دیگر کشورهای عضو شوروی سابق در نظر می‌گیرد، بیشتر آنها به دانشجویان آمریکایی تعلق می‌گیرد.

۲.  بورسیه بنجامین گیلمن Benjamin A. Gilman Scholarship

بیش از ۲۹۰۰ با مبلغی تا۵۰۰۰ دلار برای دانشجویان کارشناسی آمریکایی از طرف این موسسه در نظر گرفته شده است.

تحصیل رایگان در کشور روسیه

۳.  بورسیه تحقیقاتی BP 

بورسیه تحصیلی روسیه با مبلغ ۲۴۰ تا ۵۶۰ دلار ماهانه برای دانشجویان رشته‌های تحصیلی اقتصاد و انرژی از سوی این شرکت در نظر گرفته شده است.

۴. بورسیه تحصیلی شوراهای آمریکا American Councils Scholarship

این بورسیه بین هزار تا ۲۲۵ هزار دلار آمریکا ارزش دارد و به طور معمول شامل هزینه های سفر، مقرری ماهانه و بیمه سلامت می شود.

۵.  پروژه Open Doors روسیه 

پروژه بورسیه تحصیلی روسیه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته های ریاضی فیزیک علوم کامپیوتر و اقتصاد را دارند تعلق می‌گیرد.

بورسیه تحصیلی روسیه برای مقطع کارشناسی 

قبل از اقدام برای بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی شاید لازم باشد بدانید که دانشگاه های کمتری نسبت به دیگر مقاطع در روسیه هستند که رشته‌ها را به زبان انگلیسی تدریس کنند بنابراین ممکن است انتخاب‌ها برای مقطع کارشناسی محدود‌تر باشند. چناچه به فکر ادامه‌ی تحصیل مقطع کارشناسی در این کشور هستید این دانشگاه‌ها می توانند نظر شما را جلب کنند.

 موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو MIPT  

این دانشگاه بورسیه‌های تحقیقی متنوعی برای دانشجویان خارجی امید آینده درخشانی را با خود در رشته های فیزیک، ریاضی و دیگر رشته‌های مربوط به همراه می‌آورند در نظر گرفته است. 

مدرسه عالی اقتصاد HSE 

دانشگاه که در سن پترزبورگ واقع شده است کمک هزینه‌های متعددی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته که بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های تحصیل آنان را پوشش می‌دهد.

دانشگاه فدرال سیبری SFU

اس اف یو یکی از اولین دانشگاه‌های فدرال روسیه است و ۳۰۰ جای خالی برای کسانی که نیاز به کمک هزینه دارند در نظر گرفته است که علاوه بر تحصیل رایگان مبلغی به عنوان مقرری ماهیانه نیز به افراد منتخب اختصاص می دهد.

 دانشگاه تیومن University of Tyumen

این دانشگاه بورسیه چهارساله‌ی تحصیل دوره‌ی کارشناسی را برای رشته‌ی علوم اطلاعات، مطالعات فرهنگی، اقتصاد، علوم زیستی، تاریخ، فیلم و مدیا، جامعه شناسی و انسان شناسی اختصاص می‌دهد.

بورسیه تحصیلی روسیه مقطع کارشناسی ارشد

رقابت برای دریافت بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در کشور روسیه بسیار بالاست و برای دریافت آن نیاز به مدرک تخصص یا کارشناسی در رشته مورد نظر دارید و باید آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

دانشگاه ملی علم و فناوری روسیه MISiS 

این مجموعه مبلغی را ماهیانه، فارغ از اینکه این افراد شامل بورسیه تحصیلی دولتی باشند یا خود  هزینه‌های تحصیل را تقبل کرده باشند به دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته های علوم، تکنولوژی، ریاضی و مهندسی تخصیص می دهد.

دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ

بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌هایی که به انگلیسی در این مجموعه تدریس می‌شوند تعلق میگیرد که این مبلغ شامل هزینه‌های یک ترم تحصیل در مجموعه یا اقامت در خوابگاه می‌شود.

دانشگاه بین المللی المپیک روسیه

همانطور که از نام دانشگاه پیدا است، این مرکز بیست بورسیه تحصیلی برای کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی مد نظر دارد که هزینه های تحصیل، اقامت و مقرری ماهیانه را پوشش می‌دهد.

مدرسه عالی اقتصاد

این دانشگاه برای دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد اقداماتی فراهم آورد تا از بورسیه استفاده کنند، واجدین شرایط عبارتند از:

- افرادی که از همین مرکز یا دیگر دانشگاه‌های روسیه دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

- فارغ‌التحصیلان برنامه درسی تابستان دانشگاه

موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو

ام آی پی تی برنامه‌هایی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز در نظر دارد که یکی از آن‌ها همان بورسی تحصیلی دولتی و دیگری PGAS است که مورد دوم به دانشجویان برتر در زمینه ی درسی، تحقیقات، ورزشی و فعالان اجتماعی تعلق می‌گیرد.

دانشگاه فدرال سیبری

این دانشگاه بورسیه ی پروژه ی Open Doors روسیه را که پیش‌تر در مورد آن توضیح دادیم شامل می‌شود که دانشجویان با شرکت و برنده شدن در این المپیاد می‌توانند از شانس تحصیل رایگان در مجموعه برخوردار شوند.

بورسیه تحصیلی روسیه برای مقطع دکترا

روسیه در چند سال اخیر تلاش زیادی کرده تا سیستم تحصیلات عالی در کشور را مدرن‌تر کند تا راه دانشجویان با استعداد خارجی به کشور باز شود و این تلاش ها جواب داده است. بسیاری از رشته‌ها در مقطع دکترا به انگلیسی تدریس می‌شوند و رقابت در این مقطع نیز بالاست. اگر مایل به تحصیل دکترا در روسیه هستید این دانشگاه‌ها بورسیه‌های متنوعی را به همراه دارند و می‌توانید آن‌ها را در نظر داشته باشید. 

موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو

موسسه ی مسکو نیز بورسیه دولتی دکترا را به دانشجویان خود اختصاص می‌دهد که شامل پرداخت ماهانه تا ۱۲۲ دلار به آن ها در بعضی رشته ها و ۸۱ دلار در دیگر رشته‌ها می‌شود.

مدرسه عالی  اقتصاد

این مرکز برای مقطع دکترا نیز برنامه‌های تحصیلی در نظر دارد از جمله بورسیه دولتی qouta که طبق آن دانشجو ماهانه ۴۰۷ دلار دریافت می‌کند و پس از قبولی باید مدارکی از جمله گواهی سلامت، کپی پاسپورت، فرم پذیرش، مدارک تحصیلی را فراهم آورند.

دانشگاه دولتی  South Ural

برای ثبت نام در این دانشگاه می توانید از وبسایت Future in Russia اقدام کنید و مدارک خود را به فرم پیوست کنید و سپس فرم درخواستی را ارسال کنید. این مرکز هم بورسیه‌های دولتی را برای دانشجویان فراهم می‌آورد.