شرایط تحصیل دندانپزشکی در قبرس جنوبی و شمالی به همراه هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس اروپایی را به همراه شرایط پذیرش تحصیلی 2024 را در این پُست لتس گو یونی مورد بررسی قرار داده‌ایم چون این روزها قبرس به یکی از اولویت‌های تحصیلی برای شهروندان ایرانی بدل شده است.

از نبود نیاز به دریافت ویزا و امکان دریافت سریع پذیرش تحصیلی دانشگاه گرفته تا کیفیت بالای آموزشی و شهریه بسیار مناسب رشته ها و مقاطع دانشگاهی خصوصاً شرایط تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی، امکان کار دانشجویی در دانشگاه‌های قبرس، اعتبار بالای مدارک و رشته های محبوب دندانپزشکی قبرس، همگی این کشور را به یک مقصد ایده‌آل برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

در ابتدا ممکن است به فکر انتخاب بهترین کشور برای تحصیل رایگان در رشته محبوب و پولسازی نظیر دندانپزشکی بیفتید. اما با در نظر گرفتن زمان بر بودن دریافت نامه پذیرش و ویزای تحصیلی اینگونه کشورها و الزام برای ارائه مدرک زبان، بدون شک تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. البته می‌توانید با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود، ارزیابی شخصی شوید و بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

در عین حال تحصیل رایگان در دانشگا‌های دولتی کشورهایی نظیر آلمان و ترکیه نیازمند دانش کامل زبان آلمانی و یا ترکی استانبولی است.به بیانی دیگر، دروس اغلب رشته ها در دانشگاه‌های دولتی این کشورها خصوصاً در مقطع کارشناسی به زبان بومی ارائه می‌شود.

از این رو وجود تجهیزات پیشرفته، شهریه های فوق‌العاده و مقرون به صرفه رشته تخصصی دندانپزشکی در قبرس، در کنار ارائه دروس به زبان انگلیسی، جای هیچ تردیدی را برای متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی باقی نگذاشته است. در ادامه به توضیح جزئیات تحصیل رشته دندانپزشکی در قبرس، شرایط تحصیل در قبرس، مدارک مورد نیاز دندانپزشکی و هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس می‌پردازیم.

دانشجوی دندانپزشکی در قبرس شمالی

تحصیل دندانپزشکی در قبرس

تحصیل دندانپزشکی در قبرس شاخه مهمی از مطالعات پزشکی را پوشش می‌دهد و با جنبه‌های مختلفی از سلامت و بهداشت دهان و دندان در ارتباط است. علاوه بر آن، دندانپزشکی عمومی، جراحی دندان و ایمپلنتولوژی جزو رشته‌های محبوب و متمرکز دندانپزشکی در قبرس هستند.

بنابر پیشنهاد lets go uni، تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی بهترین انتخاب برای شماست، چون برخلاف قبرس جنوبی نیاز به ویزای تحصیلی نداشته و می‌توانید با هزینه‌های بسیار معقول به دندانپزشکی موفق و بین‌المللی تبدیل شوید. فردی که توانایی بالایی در شناسایی و درمان بیماران دهان و دندان داشته و با کمترین درد، بهترین نتیجه دندانپزشکی را برای بیمار به ارمغان می‌آورد.

دانشگاه های پزشکی قبرس مورد تایید وزارت بهداشت

دانشگاه های پزشکی قبرس مورد تایید وزارت بهداشت زیاد نیستند و در حال حاضر تنها دانشگاه university of cyprus قبرس مورد تایید وزارت بهداشت ایران است که به دلیل قرارگیری در قبرس جنوبی نیازمند دریافت ویزای تحصیلی است. اما در حالت کلی 2 دانشگاه دندان پزشکی زیر از شهرتی جهانی برخوردار بوده و مدرک دندانپزشکی آنها دارای اعتبار بالایی در دنیا است:

دانشگاه Near East: دانشگاه NEU در سال 1988 تاسیس شده و به عنوان یک موسسه آموزش عالی بین‌المللی در پایتخت قبرس شمالی یعنی در شهر معروف نیکوزیا واقع شده است. این دانشگاه از پرسنل آکادمیک و اساتید برتر تحصیلی برخوردار بوده و فرصت های تحصیلی پیشرفته و تخصصی را در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا در اختیار دانشجویان بومی و بین المللی قرار می‌دهد. در حال حاضر بیش از 26 هزار دانشجو از از قریب به 100 کشور مختلف دنیا برای تحصیل در دانشگاه Near East به قبرس قدم می‌گذارند.

دانشگاه EUC) European University Cyprus): دانشگاه اروپایی قبرس یا همان EUC جزو برترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی منطقه بوده و با همکاری و مشارکت با سایر دانشگاه های بومی و جهانی در تلاش است تا فرصت های تحصیلی را برای تحقیقات استراتژیک بلند مدت، مشارکت‌های دانشگاهی و برنامه های نوآورانه و خلاقانه تحصیلی ارتقاء دهد.

این دانشگاه ها در کنار دندانپزشکی دانشگاه neu قبرس از تجهیزات و آزمایشگاه های پیشرفته‌ای برای رشته های تخصصی دندانپزشکی در قبرس برخوردار هستند. در همین زمینه خواندن مطلب بهترین دانشگاه های قبرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رشته های دندانپزشکی در قبرس

رشته های دندانپزشکی در قبرس و شناخت آن‌ها به انتخاب شما کمک زیادی می‌کند.اگر قصد تحصیل در رشته دندان پزشکی در قبرس را دارید، بد نیست تا با محبوب ترین و پرتقاضاترین رشته‌ها و مقاطع تحصیلی دندانپزشکی قبرس آشنا شوید:

• دندان پزشکی دانشگاه EUC: دانشکده پزشکی EUC قبرس رشته 5ساله دندانپزشکی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که به دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی جراحی دندان BDS منتهی می‌شود.

• پرسنل پشتیبانی دهان و دندان: کالج حرفه‌ای دانشگاه NEU فعالیت‌های آموزش و تدریس خود را با ارائه دوره‌های تحصیلی انگلیسی و ترکی استانبولی ادامه می‌دهد و رشته پرمخاطب MDSP در این دانشگاه خوش‌نام ارائه می‌شود.

• دندانپزشکی دانشگاه Near East: رشته تخصصی دندان پزشکی این موسسه آموزشی، راه حل‌ها و روش‌های انقلابی و جدیدی را برای ترمیم دندان‌های طبیعی از دست رفته با استفاده از پروتز ثابت و متحرک و بر مبنای استانداردهای جهانی ارائه می‌دهد. 

• جراحی دندان دانشگاه EUC: این رشته تخصصی براساس رشته‌های تحصیلی و موجود دانشکده‌های دندانپزشکی اروپا و آمریکای شمالی بنا شده و با توجه ویژه به بروزرسانی‌های پروفایل صلاحیت‌های دندانپزشکی فارغ‌التحصیل اروپا، توسط انجمن آموزش دندان پزشکی ADEE به تایید رسیده دارد.

• متخصص جراحی و بیماریهای دهان، فک و صورت: دانشگاه Near East قصد دارد تا متخصصانی ماهر و آگاه که توانایی شناسایی موفق و ارائه روش‌های درمانی به بیماران خود را دارند؛ تکنیک‌های رادیولوژی را انجام داده و تفسیر می‌کنند و به تحقیق و تفسیر نتایج در زمینه‌های مرتبط می‌پردازند را به بهترین نحو در این رشته تحصیلی آموزش دهد.

آزمایشگاه دندانپزشکی دانشگاه های قبرس

دندانپزشکی در قبرس شمالی

دندانپزشکی در قبرس شمالی تفاوتی چندانی با دنیا ندارد و به طور کلی این رشته یک دوره 5 ساله است که به دریافت مدرک جراحی دندان یا همان BDS منتهی می‌شود. برای مثال چنانچه به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه EUC بپردازید، در طول دوره با مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های این رشته آموزشی سر و کار خواهید داشت.

دروس این دوره آموزشی به زبان انگلیسی ارائه می شوند و حداقل حجم کاری در نظر گرفته شده برای دانشجویان، 5000 ساعت از دوره های آموزشی تئوری و عملی است؛ این مقدار در مجموع برابر با 300 واحد درسی ECTS در قبرس است.

رشته دندانپزشکی از ترکیب پایه و اساس علمی قوی و مهارت های عملی و بالینی تشکیل می‌شود. از این رو با تمرکز بر مهارت هایی نظیر توانایی کار در وضعیت فشار و سختی، توانایی کار گروهی با سایر پرسنل دندان پزشکی و توانایی ارتباط موثر با بیماران و سایر همکاران، به خوبی به عنوان یک متخصص و پزشک سلامت در آینده آماده می‌شوید.

اما در راس تمامی موارد ذکر شده، این امکان را دارید تا با تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس، مهارت های بالینی و دانش علمی خود را برای تبدیل شدن به یک دندان پزشک ماهر و زبده گسترش دهید. رشته دندانپزشکی یک حرفه ممتاز است که مشاغل متنوعی را در سر راه فارغ‌التحصیلان دانشگاه های پزشکی قبرس قرار می دهد. 

این بدین خاطر است که تخصص های گوناگونی در این رشته وجود دارد که از آن جمله می توان به جراحی دهان و دندان، دندانپزشک ترمیمی، دندان پزشک کودک و یا ارتودنسی اشاره کرد. عموماً دروس و آموزش های تئوری و عملی دوره در گروه های کوچک به دانشجویان ارائه می شود و شما می توانید از احساس تعلق خاطر به تیم قدرتمندی از دانشجویان همکلاسی و دست اندرکاران و مدرسان برخوردار شوید؛ تیمی که پشتیبانی پیوسته برای توسعه تحصیلی و شخصی ارائه می‌دهد.

با تحصیل دندانپزشکی در قبرس، می توانید از تمارین بالینی بهره برده و در کلینیک‌های خصوصی دانشگاه از فرصت تعامل با بیمار و آموزش بالینی بهره‌مند شوید. در حالت کلی دوره دندانپزشکی در قبرس از 300 واحد درسی در 5 سال تحصیلی و یا 10 ترم تشکیل شده است. ویژگی های کلیدی این رشته تحصیلی دانشگاه های قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

• تضمین کیفیت آموزشی و اعتبار جهانی مدارک دانشگاهی در DI.PA.E

• برگرفته از مدل های اتحادیه اروپا و استانداردهای بین المللی سلامت

• ارائه گواهی و اعتبار لازم برای تخصص های تحصیلی آینده، تحقیقات و صنعت دندان

• نرم افزارها و ابزارهای به روز رسانی شده

• تقویم درسی و برنامه تحصیلی تطبیق پذیر

• دانشکده پویا، برجسته و با تجربه

• ارائه ارزیابی و بازخورد پیوسته

• بهترین تجهیزات و امکانات دندانپزشکی

در این بین تجهیزات تدریس در دانشکده های پزشکی قبرس شامل موارد زیر می‌شود:

• اتاق های یادگیری مبتنی بر مشکل

• سالن های کنفرانس چند جانبه

• کتابخانه دارای پایگاه داده الکترونیکی مرتبط و مجلات علمی

• سالن سخنرانی و آمفی تئاتر مدرن

• آزمایشگاه آناتومی

• آزمایشگاه بافت شناسی

• آزمایشگاه های بیوشیمی

• آزمایشگاه های میکروبیولوژی

• آزمایشگاه فیزیولوژی

• آزمایشگاه بالینی دندان پزشکی

• آزمایشگاه شبیه ساز Heptic

• آزمایشگاه شبیه ساز دندانپزشکی

• کلینیک بالینی فوق مدرن دانشگاه

شرایط و هزینه تحصیل در قبرس اروپایی

بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت دانشگاه EUC قبرس، متقاضی تحصیل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی جراحی دندان BDS باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

• فرم تکمیل شده درخواست پذیرش که به همراه هزینه درخواست باید برای دپارتمان دانشگاه ارسال شود. (برای مثال هزینه پذیرش EUC بالغ بر 52 یورو است)

• مهارت زبان انگلیسی: متقاضی باید آزمون GCSE و یا IGCSE را با حداقل نمره C گذرانده باشد و یا دارای مدرک آیلتس با نمره 6.5 یا مدرک تافل با نمره 213 (نمره 550 در حالت کتبی و نمره 79 تا 80 در حالت اینترنتی) باشد.

• دارای مدرک کارشناسی از دانشگاهی معتبر و قابل شناسایی باشد.

• در صورت لزوم و صلاحدید دانشگاه از متقاضی تحصیل دندانپزشکی در قبرس مصاحبه حضوری و اینترنتی گرفته می‌شود.

• کار و فعالیت داوطلبانه در زمینه رشته دندانپزشکی دانشجو مزیت محسوب می‌شود.

• توصیه نامه: متقاضی باید دارای توصیه نامه از یکی از اساتید قبلی دانشگاه خود باشد. این نامه باید توسط دانشگاه به تایید رسیده باشد و توسط استاد به صورت مستقیم به دپارتمان پذیرش دانشگاه قبرس ارسال شود.

• انگیزه نامه: هر یک از متقاضیان ادامه تحصیل دندانپزشکی در قبرس باید یک انگیزه نامه دقیق و موجه را به زبان انگلیسی تنظیم کنند. انگیزه نامه باید در بر دارنده جزئیات سوابق و تجارب تحصیلی قبلی و علایق فرد در کنار اهداف شغلی و دلایل انگیزشی تحصیل دندان پزشکی باشد.

• تایید پیشنهاد: متقاضیان مورد تایید دانشگاه باید ظرف یک هفته از دریافت نامه پذیرش، تایید ادامه پروسه را اعلام کنند. برای انجام این کار، دانشجو باید بخشی از شهریه را با اعلام دانشگاه از طریق کردیت کارت واریز نماید. برای مثال این مبلغ برای دانشگاه EUC قبرس 10,950 یورو است. الباقی شهریه طی 2 قسط در ماههای مختلف پرداخت خواهد شد. 

• سوابق تحصیلی که شامل کپی مدرک کارشناسی، ریز نمرات، مدرک و معدل دیپلم می‌شود. ترجیحاً معدل دانشجو متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس باید 18 و یا بالاتر باشد (معدل 90 درصدی دیپلم)، در عین حال دروس زیست شناسی و در کنار آن یک درس شیمی، ریاضیات و یا فیزیک را گذرانده باشد.

دانشجویان بین المللی دانشگاه های قبرس

مدارک تحصیل دندانپزشکی در قبرس

مدارک تحصیل دندانپزشکی در قبرس برای هر موسسه‌ آموزشی ممکن است متفاوت باشد، بنابراین درک پیش‌نیازهای دانشکده دندانپزشکی که به آن اقدام خواهید کرد ضروری است. با ورود به دانشگاه‌های قبرس، فارغ‌التحصیلان پس از فارغ‌التحصیلی مدرکی با اعتبار بین‌المللی دریافت خواهند کرد. مدارک الزامی اکثر دانشگاه‌ها را در زیر آورده ایم:

• کپی پاسپورت دانشجو با حداقل اعتبار 6 ماهه

• ترجمه رسمی کپی شناسنامه

• ترجمه رسمی تمامی مدارک تحصیلی اعم از دیپلم، پیش دانشگاهی و یا کارشناسی به همراه ریز نمرات

• عکس رنگی متقاضی

• مدرک زبان

• انگیزه نامه 

• توصیه نامه 

شهریه دندانپزشکی در قبرس

شهریه دندانپزشکی در قبرس بنابر نوع تخصص، مقطع تحصیلی و دانشگاه مورد نظر دانشجو متغیر است. در حال حاضر شهریه دندان پزشکی (جراح دندان BDS) دانشگاه EUC قبرس حدود 21 هزار یورو در سال است. 

این در حالی است که شهریه اعلام شده توسط دانشگاه EMU قبرس حدود 20 هزار دلار در سال است. برخی از دانشگاه های مطرح پزشکی و دندانپزشکی قبرس نظیر EUC، بورسیه تحصیلی تا 15 درصد را برای دانشجویان واجد شرایط (با میانگین نمرات B و بالاتر) برای مدرک دیپلم و یا کارشناسی در نظر گرفته‌اند.

اما دانشگاهی نظیر EMU قبرس در تمامی رشته‌ها به استثنای دندانپزشکی و پزشکی، بورسیه تحصیلی و تخفیف 50 درصدی شهریه را برای دانشجویان بین‌المللی لحاظ کرده است. در کنار این موارد، باید هزینه‌های جانبی حمل و نقل، خوابگاه، قبوض برق و تلفن و غیره، خورد و خوراک، تجهیزات درسی و غیره را به مجموع هزینه‌های خود اضافه کنید که ماهانه به طور تقریبی برابر با 700 تا 1000 یورو در ماه هزینه در بر خواهد داشت.

مجله تحصیلی lets go uni به شما پیشنهاد می‌کند که از ارزیابی و مشاوره هوشمند تحصیلی این مجموعه پیش از اقدام برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی بهره ببرید و در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دانشگاه‌ها و جزئیات تحصیل در قبرس و یا سایر مقاصد تحصیلی به وبسایت lets go uni مراجعه کنید.