مدارک و شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و یا هر کشور دیگری در دنیا مختص به خود آن کشور است و یکی از مهمترین مراحل موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی در هر کشوری داشتن اطلاعات کافی از مدارک مورد نیاز و همچنین شرایط لازم آن کشور است.

در این پست مجله مهاجرتی لتس گو یونی به بررسی این مدارک و شرایط می‌پردازیم. پس اگر شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارید بهتر است تا انتهای این پست همراه ما باشید و با رزرو وقت مشاوره مهاجرتی خود با مشاوران با تجربه گروه مهاجرتی لتس گو یونی وارد مسیر مهاجرت تحصیلی خود شوید.

شرایط تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل در آلمان به عنوان یکی از مهمترین مقاصد مهاجرتی در دنیا به نسبت بسیاری از کشورهای هم تراز با آلمان راحت تر است و افراد بسیاری از سراسر جهان این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. 

طبق آمار رسمی ارائه شده توسط دولت آلمان بیش از 400 هزار دانشجوی بین‌المللی در کشور آلمان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و همچنین تعداد بسیار زیاد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های رتبه برتر این کشور برای علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی ارائه می شود که هر نوع سلیقه‌ای را در برمی‌گیرد.

اولین مرحله برای اطلاع از شرایط تحصیل در آلمان انتخاب رشته تحصیلی مورد نظر فرد است که براساس نوع رشته انتخابی می توان شرایط و مدارک مورد نیاز به آن رشته تحصیلی در آلمان را بررسی کرد و به نتیجه دقیق تری رسید. برای نمومه شرایط تحصیل در رشته معماری با رشته پزشکی یا حقوق متفاوت است.

پس هر فرد متقاضی در ابتدای راه باید با توجه به علایق شخصی خود و همچنین با آگاهی از توانایی‌ها و استعدادهای خود از میان رشته های تحصیلی مختلف و مرتبط، یک یا چند گزینه را انتخاب کند و براساس آن به سراغ مراحل بعدی که کسب اطلاع از شرایط لازم برای آن رشته تحصیلی است برود.

شرایط تحصیل در آلمان

مرحله دوم مربوط به شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر در کشور آلمان است. هر دانشگاه در هر موقعیت شرایط و الزامات خاص خود را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد که باید پس از انتخاب رشته تحصیلی به سراغ انتخاب دانشگاه برای تحصیل رفت.

برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، مدارک شما باید توسط دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید به رسمیت شناخته شود. این بدان معنی است که شما نیاز به داشتن یک مدرک معتبر ورود به تحصیلات تکمیلی دارید که به عنوان Hochschulzugangsberechtigung (HZB) یا Abitur نیز شناخته می‌شود.

اگر گواهی پایان تحصیل متقاضی در آلمان به رسمیت شناخته نشود، فرد متقاضی باید در یک دوره مقدماتی یک ساله به نام Studienkolleg شرکت کند و سپس وارد مرحله تحصیلات تکمیلی شود.

برخی از دانشگاه‌ها در آلمان برای پذیرش دانشجویان یک مرحله آزمون ورودی برگزار می‌کنند که به عنوان TestAS شناخته می‌شود و در صورت قبولی فرد متقاضی پذیرش انجام می‌شود. این آزمون به طور اختصاصی برای دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا طراحی شده است.

یکی دیگر از شرایط ورود به آلمان برای تحصیل اثبات تمکن مالی از سوی متقاضی برای سفارت آلمان است. اگر شهروند کشورهایی هستید که برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی نیاز دارند، هنگام درخواست ویزای خود باید مدرکی مبنی بر تمکن مالی ارائه دهید.

از سال 2023، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آلمان به 11208 یورو در سال نیاز دارند تا هزینه‌های خود در طول مدت اقامت در آلمان را پوشش دهد. بهترین راه برای ارائه مدرک اثبات منابع مالی در سفارت آلمان از طریق حساب مسدود شده است.

همچنین یکی دیگر از شرایط مهم تحصیل در آلمان داشتن بیمه درمانی در طول دوره تحصیل در این کشور است. دانشجویان بین المللی باید تا زمانی که در آلمان هستند در سیستم مراقبت‎های بهداشتی این کشور بیمه شوند. هر دانشجوی بین المللی باید کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را دریافت کند.

برای دریافت این کارت بیمه دانشجوی متقاضی باید همزمان با درخواست ویزای دانشجویی برای بیمه درمانی نیز اقدام کند و در زمان ثبت نام دانشگاه مدارک بیمه را به دانشگاه تحویل دهد. از دانشجویان انتظار می‌رود مبلغی ماهانه به ارائه دهندگان بیمه درمانی دولتی یا خصوصی (اگر بیش از 29 سال داشته باشند) پرداخت کند.

آخرین مرحله که از دیگر مراحل اهمیت بیشتری دارد، گرفتن ویزای تحصیلی آلمان است. بسیاری از افراد مراحل ابتدایی را با موفقیت به انجام میرسانند ولی در مرحله آخر که گرفتن ویزای تحصیلی آلمان است موفق نمی‌شوند. علت عدم موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی آلمان آشنا نبودن با الزامات خاص ویزا و سفارت است.

بهترین راه حل برای اینکه افراد در این مرحله نیز با موفقیت شرایط را پشت سر بگذارند و بتوانند ویزای تحصیلی خود را اخذ کنند، استفاده از موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور است که با توجه به تجربه و آشنایی این موسسات به روند اخذ ویزا، موفقیت در گرفتن ویزای دانشجویی شانس بالاتری برای فرد دارد.

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان و موفقیت در اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور به صورت کلی یک سری مدارک و الزامات مورد نیاز است که افراد باید قبل از هر اقدامی از این مدارک و شرایط آگاهی داشته باشند و کلیه مدارک را آماده کرده و به دانشگاه ارائه کند.

به طور کلی و به صورت عمومی مدارکی که برای تمامی دانشگاه‌های آلمان مورد نیاز است در ادامه آمده است. نکته قابل توجه این است که برخی از دانشگاه‌ها الزامات اختصاصی خود را دارند و در نتیجه باید قبل از اقدام به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرد و از مدارک اختصاصی آن دانشگاه اطلاع کسب کرد.

  • فرم درخواست پذیرش دانشگاه
  • کپی مدرک تحصیلی پیشین (دیپلم، کارشناسی، ارشد)
  • گواهینامه‌های معتبر علمی مرتبط
  • ریز نمرات و سوابق تحصیلی
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام
  • مدرک بیمه درمانی
  • کپی پاسپورت و مدارک هویتی
  • عکس پرسنلی
  • اثبات مهارت زبان (آلمانی یا انگلیسی)
  • ترجمه کلیه مدارک به زبان آلمانی

دانشجویانی که قصد ثبت نام در دانشگاه‌های آلمان را دارند می‌توانند در زمستان یا تابستان تحصیل خود را شروع کنند. آخرین مهلت ثبت نام برای ترم زمستان 15 جولای و برای ترم تابستان 15 ژانویه است.

این مهلت‌های درخواست می‌تواند از یک موسسه آموزش عالی یا برنامه تحصیلی دیگر متفاوت باشد. پس بهتر است همیشه تاریخ‌ها را از سایت دانشگاه مورد نظر بررسی کرد و روند درخواست خود را زود شروع کنید.

مدارک لازم برای تحصیل در آلمان

مدرک زبان لازم برای تحصیل در آلمان

داشتن مهارت در زبان انگلیسی یا آلمانی یکی از مهمترین معیارهای پذیرش دانشگاه در آلمان است. اگر برنامه تحصیلی شما کاملاً به زبان آلمانی باشد، باید مدرکی دال بر مهارت زبان آلمانی مانند Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang (DSH) یا TestDaF ارائه دهید. از طرف دیگر، اگر دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می شود و به زبان مادری انگلیسی صحبت نمی کنید، باید نمرات آیلتس یا تافل را برای دانشگاه ارائه کنید.

به طور کلی اکثر برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. اما أصلا جای نگرانی نیست و برنامه‌های متعددی نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اگر دوره ای که قصد شرکت در آن را دارید به زبان انگلیسی تدریس می شود، باید یکی از مدارک معتبر زبان انگلیسی را ارائه دهید که عبارتند از:

  • مدرک آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 6
  • مدرک تافل با حداقل نمره 80
  • مدرک کمبریج حداقل B2

 برای کسب اطلاع در خصوص مدرک زبان آلمانی مورد تایید سفارت برای مهاجرت در مجله مهاجرتی لتس گو یونی بخوانید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

پس از طی کردن مراحل ابتدایی و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر در کشور آلمان، باید به سراغ گرفتن ویزای تحصیلی آلمان رفت و مراحل گرفتن این ویزا را طی کرد تا بتوان به راحتی به کشور آلمان مهاجرت تحصیلی کرد. مدارک مورد نیاز گرفتن ویزای دانشجویی که از سوی سفارت آلمان اعلام شده و از دانشجو اخذ می‌شود عبارت‌اند از:

  • مدرک پذیرش دانشگاه
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • فرم تکمیل شده جهت درخواست ویزا
  • مدارک کاری در صورت وجود و نیاز
  • ارائه بیمه مسافرتی قبل از پذیرش دانشگاه
  • ارائه گذرنامه معتبر (همراه دو کپی از صفحات)
  • ارائه عکس پرسنلی
  • ارائه شناسنامه به همراه 2 سری کپی

لازم به ذکر است ویزاهای تحصیلی آلمان برای سه ماه صادر می‌شوند و طی این مدت باید به دفتر ثبت نام اتباع خارجی مراجعه کرد و درخواست اقامت طولانی مدت برای دانشجویان بین المللی را ثبت کرد.

سخن پایانی

تحصیل در آلمان همچون دیگر کشورها شرایط و مدارک خاص خود را نیاز دارد و دانشجویان علاقه مند به تحصیل در آلمان باید قبل از هر اقدامی از شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود اطلاع دقیق کسب کنند. گروه مهاجرتی لتس گو یونی همراه شما در برداشتن این قدم هاست.