اگر قصد تحصیل و یا کار در کشور آلمان را دارید، حتماً در مورد داشتن مدرک زبان برای دریافت پذیرش شنیده‌اید. بله، داشتن مدرک زبان آلمانی یکی از موارد لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای کاری کشور آلمان است که تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‌ها برای متقاضیان شده است. اما کدام مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت مورد تأیید سفارت است؟ جواب این سوال بسیار اهمیت دارد؛ چرا که هر مدرک و هر آزمونی مورد تأیید سفارت آلمان نیست.

بنابراین تصمیم گرفتیم در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، انواع مدرک زبان مورد تأیید سفارت آلمان برای مهاجرت را، به شما معرفی کنیم. پس اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید با ما همراه باشید. فراموش نکنید که برای هرگونه سوال در مورد مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانید از طریق رزرو وقت مشاوره مهاجرت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مدرک زبان آلمانی مورد تأیید سفارت

اگر قصد دارید تا در کشور آلمان به خصوص در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنید و یا بورسیه تحصیلی آلمان را دریافت کنید، داشتن مدرک زبان آلمانی از ضروریات است. به علاوه، بیشتر استادان در دانشگاه‌های آلمان، دروس را به زبان آلمانی تدریس می‌کنند. البته که برای دانشجویان بین المللی دوره‌هایی به زبان انگلیسی هم وجود دارد، اما اکثر دوره‌ها در دانشگاه به زبان رسمی کشور آلمان، یعنی آلمانی هستند. به همین دلیل اخذ مدرک آلمانی، علاوه بر اینکه یکی از مدارک لازم برای پذیرش شما در دانشگاه است، به شما در برقراری ارتباط با شهروندان برای زندگی راحت‌تر در آلمان هم کمک خواهد کرد.

برای اثبات مهارت خود در زبان آلمانی باید یک مدرک معتبر و مورد تأیید سفارت و دانشگاه‌های آلمان ارائه کنید که نشان دهد شما آزمون‌های معتبر آلمانی را با موفقیت سپری کرده‌اید. معتبرترین مدرک زبان آلمانی مدرک DSH سطح 2 و 3 است، اما آزمون‌ها و مدارک معتبر دیگری هم وجود دارند که از اعتبار بالایی برخوردارند و می‌توانید آنها را هم به سفارت ارائه کنید. در ادامه این مدارک را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

مدرک زبان آلمانی معتبر برای سفارت آلمان

انواع مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت

از آنجایی که آزمون‌های زبان و گواهی زبان مورد تأیید، برای پذیرش دانشگاه‌ها و سفارت آلمان، یکی از دغدغه‌های متقاضیانی است که خود را برای مهاجرت به آلمان برای کار و یا تحصیل آماده می‌کنند، در این قسمت به مدارک زبان معتبری که می‌توانید دریافت و به سفارت و دانشگاه مورد نظرتان تحویل دهید، اشاره می‌کنیم. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

مدرک DSH

معتبرترین گواهی زبان کشور آلمان مدرک زبان DSH یا Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang است که متأسفانه این آزمون در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شود و فقط در دانشگاه‌های دولتی آلمان برگزار می‌شود. این آزمون شامل دو بخش کتبی و شفاهی است که قسمت کتبی قبل از شفاهی برگزار می‌شود. میزان نمره DSH بین 1 تا 3 و بالاترین نمره 3 است.

مدرک TestDaf

آزمون TestDaf برای متقاضیان پذیرش در دانشگاه‌های آلمان یک گواهی زبان معتبر است که در موسسه گوته برگزار می‌شود. این آزمون نباید با آزمون TestAS که در میان مدارک لازم برای بعضی از دانشگاه‌های آلمان به چشم می‌خورد اشتباه گرفته شود. آزمون TestAS یک آزمون علمی است که برای تأیید صلاحیت داوطلبان بین‌المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، به دو زبان، شامل آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود و برای اخذ پذیرش از بعضی دانشگاه‌های آلمان، ارائه نمرات کارنامه آن لازم است.

مدرک GDS

GDS یا Großes Deutsches Sprachdiplom آزمونی است که مهارت‌های فوق العاده پیشرفته زبان کشور آلمان را برای افراد غیر آلمانی و غیر بومی ارزیابی می‌کند، که معادل سطح CEFR ،C2 است. این آزمون 4 بار در سال برگزار می‌شود و تا 3 هفته قبل از آزمون امکان ثبت نام برای آن وجود دارد.

مدرک زبان موسسه گوته (Goethe-Institute Test)

مدرک زبان گوته یا Goethe یکی از شناخته‌‌شده‌ترین مدارک زبان آلمانی است که به عنوان یک گواهی زبان معتبر می‌توانید به سفارت آلمان ارائه کنید. مدرک گوته در 6 سطح از A2 تا C1 برای بزرگسالان و کودکان ارائه می‌شود. موسسه گوته در ایران هم نمایندگی دارد که نماینده گوته در کشور آلمان است و در این موسسه علاوه بر آزمون زبان گوته، آزمون‌هایی مانند TestDaf و TestAS هم برگزار می‌شود..

مدرک آزمون TELC

یکی دیگر از آزمون‌های بین‌المللی زبان کشور آلمان که مدرک آن نیز مورد تأیید سفارت آلمان است، آزمون‌ Telc مخفف The European Language Certificates است، این آزمون بر اساس CEFR که مربوط به شورای اروپا است تدوین شده و برای سنجش 10 زبان رایج در اروپا، از جمله آلمانی، برگزار می‌شود. TELC در ایران تا سطح زبان A2 آلمانی را بررسی می‌کند و در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود. این مدرک برای دریافت ویزای تحصیلی و کاری مناسب است.

مدرک زبان سفارت اتریش OSD

مدرک زبان آزمون OSD یا Österreichisches Sprachdiplom از دیگر مدارک زبان مورد تأیید سفارت آلمان است. این آزمون تمامی مهارت‌های زبان برای آلمان از سطح A1 تا C1 را ارزیابی می‌کند. مرکز برگزارکننده OSD، انجمن فرهنگی سفارت اتریش یا OKF در تهران است و 5 بار در سال آزمون را برگزار می‌کند.

انواع مدرک زبان آلمانی

بررسی سطح های مختلف زبان آلمانی

با توجه به مطالبی که در مورد آزمون‌های زبان کشور آلمان ارائه کردیم، بهتر است در مورد سطوح مختلف آلمانی هم اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. از آنجایی که مدت زمان یادگیری سطح‌های مختلف زبان، متفاوت است و برای هر دانشگاه و هر مقطع تحصیلی یک سطح خاص مورد نیاز است، لازم است تا در این مورد اطلاعات کافی داشته باشید. به طور کلی سطوح زبان در آلمانی از سطح A1 تا سطح C2 را شامل می‌شوند که A1 پایین تر سطح و C2 بالاترین سطح است.

سطح A1

این سطح ابتدایی‌ترین سطح در آلمان است که در آن می‌توانید کلمات و جملات ساده و متداول روزانه را بیان کنید. همچنین برای نیازهای عمومی و معرفی کردن خودتان سطح A1 کافیست و نشان می‌دهد که شما دانش مقدماتی از زبان آلمان را دارید.

سطح A2

شما بعد از اتمام این سطح می‌توانید کلمات و جملاتی در ارتباط با موضوعات مشخص، مثلاً اطلاعات درباره خود و خانواده، خرید، کار و محیط اطراف را به خوبی درک کنید و در موقعیت‌های ساده که به تبادل اطلاعات در موضوعات آشنا و متداول نیاز دارد، منظور و نیازهای فوری خود را را بیان کنید.

سطح B1

گذراندن این سطح نشان می‌دهد که فرد نکات اصلی در گفت‌وگوها و متون مربوط به موضوعات روزمره را درک می‌کند و می‌تواند از پس موقعیت‌هایی که معمولاً یک فرد در کشورهای آلمانی زبان با آن برخورد می‌کند، بربیاید. همچنین می‌تواند درباره موضوعات آشنا و درباره تجربیات و رویدادها با جملات ساده و روان صحبت کند.

سطح B2

گذراندن این سطح مدرک مناسبی برای ورود به دانشگاه‌های آلمانی زبان است و نشان‌دهنده مهارت بالای شما در زبان آلمانی برای کار است. این سطح نشان می‌دهد که شما مفاهیم پیچیده زبان در آلمان را درک می‌کنید و در گفت و گو با یک فرد آلمانی بدون آمادگی قبلی، هیچ مشکلی ندارید. همچنین می‌توانید در مورد مسائل تخصصی اظهار نظر کنید.

سطح C1

این سطح در حد پیشرفته است و نشان می‌دهد که شما می‌توانید بخش بزرگی از واژه‌های سطح بالا را در متن‌های طولانی و پیچیده درک کنید و مواردی را که به صورت ضمنی و اختصار بیان می‌شوند را متوجه می‌شوید. همچنین می‌توانید بدون هیچ گونه آمادگی، روان صحبت کنید بدون اینکه در جستجوی معنی لغتی باشید.

سطح C2

این سطح بالاترین سطح زبان در کشور آلمان است. در این سطح شما می‌توانید هر چیزی را که می‌خوانید یا می‌شنوید بدون هیچ مشکلی متوجه شوید. همچنین می‌توانید اطلاعات کتبی یا شفاهی از منابع مختلف را جمع‌بندی و خلاصه کرده و به طور روان و دقیق در مورد مسائل پیچیده بحث کنید.

هزینه آزمون زبان آلمانی

سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان چیست؟

سطح زبان مورد نیاز برای هر رشته و مقطع متفاوت است. به طور مثال دانش آموزان و افراد زیر 18 سال معمولا نیازی به گواهی زبان ندارند؛ هرچند که دانستن زبان کشور آلمان در پذیرش آنها و همچنین راحتی آنها برای تحصیل در مدارس آلمان کمک بسیاری می‌کند. دانشگاه‌های کشور آلمان به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. در دانشگاه‌های دولتی بیشتر واحدهای درسی به زبان آلمانی و در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر به زبان انگلیسی است.

دانشجویانی که تمایل دارند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی بپردازند، باید مدرک زبان در سطح B2 و گاهی C1 را داشته باشند. برای تحصیل دکتری در آلمان معمولا دوره‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و نیازی به داشتن مدرک زبان آلمانی نیست، اما در صورت ارائه دوره به آلمانی، باید سطح زبان دانشجویان دکتری در حد C1 باشد تا مفاهیم دروس را به خوبی متوجه شوند.

همچنین در کشور آلمان ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی فقط به زبان رسمی کشور آلمان امکان‌پذیر است. بنابراین داشتن گواهی زبان آلمانی برای متقاضیان این رشته‌ها الزامی است و دانشجویان باید برای ورود به این رشته‌ها مدرک C1 را ارائه دهند.

هزینه آزمون های زبان آلمانی

هزینه آزمون بر اساس هر سطح و هر نوع آزمون متفاوت است ولی آزمون‌ها در سراسر دنیا  با هزینه یکسان برگزار می‌شوند. معمولا برای سطوح مقدماتی هزینه کمتر و در سطوح بیشتر هزینه بیشتر است. به طور کلی هزینه آزمون گوته بین 105 تا 195 یورو، آزمون TELC 200 تا 150 یورو، آزمون GDS 100 تا 259 یورو، آزمون TestDaf 100 تا 195 یورو و آزمون DSH 40 تا 170 یورو است.

سخن پایانی

برای تحصیل در محیط آکادمیک در کشور آلمان و همچنین برای کار و زندگی در این کشور یادگیری زبان آلمانی یکی از شروط لازم است. مدارک زیادی برای زبان آلمانی ارائه می‌شود که از بین آنها باید مدرک مورد تأیید سفارت را بشناسید و آن را ارائه کنید تا روند دریافت ویزا سریع‌تر انجام شود.

در این پست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی توضیح دادیم که کدام مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت مورد تأیید سفارت است که امیدواریم برایتان مفید باشد. همچنین برای راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.