در این مطلب قصد داریم تا pr کانادا، شرایط تمدید کارت pr کانادا و مدارک تمدید pr کانادا را به شما توضیح دهیم و جزئیات کاربردی و مهم آن را به شما معرفی نماییم.

شاید برای خیلی از شما که قصد مهاجرت به کانادا و دریافت یکی از انواع ویزای تحصیلی، ویزای توریستی و یا ویزای کاری کانادا را دارد، این سوال پیش بیاید که pr چیست و چه کاربردی در روند مهاجرت به کشور کانادا دارد.

کارت pr کانادا همانند ویزای کانادا یک مجوز قانونی و رسمی در این کشور است که دارای مدت و اعتبار 5ساله بوده و در موعد مقرر نیاز به تمدید مجدد دارد. شاید در زمان خواندن این مطلب، هنوز در حال آماده سازی مقدمات دریافت نامه پذیرش تحصیلی و اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا هستید و به مقطع مهم دریافت کارت pr کانادا و یا تمدید آن نرسیده اید.

اما از آنجایی که در نهایت انواع مهاجرت به کانادا به دریافت pr این کشور منتهی می شود، اطلاع از شرایط کلی pr کانادا و مدارک لازم برای تمدید آن مورد نیاز شما خواهد بود.

تمدید اقامت کارت pr کانادا

Pr کانادا

حروف pr مخفف permanent residency به معنی اقامت دائم در کانادا است. اما این کارت و مدرک مهم کانادایی به همین سادگی به دست نمی آید و نیازمند گذراندن پروسه نسبتاً پر پیچ و خم مهاجرت به کانادا است.

مهم نیست سریع ترین و ارزانترین راه مهاجرت به کانادا و یا سخت ترین و گرانترین روش را انتخاب کنید، چون در هر صورت، اعتبار ویزای شما تمام شده و باید از طریق دریافت مجوز کار و جاب آفر کارفرما و یا روش های اسپانسرشیپ مالی و ازدواج با یک شهروند کانادایی، برای دریافت کارت اقامت دائم و یا همان pr کانادا درخواست دهید.

همواره دریافت کارت پی آر کانادا، فرد را از داشتن ویزای تحصیلی و یا ویزای کاری این کشور بی نیاز کرده و به فرد اجازه ورود و خروج نامحدود به کانادا را تا زمان اعتبار کارت می دهد.

اما بهتر است برای درک بهتر ارزش pr کانادا، یکبار با یکدیگر روند رسیدن به این مدرک ارزشمند را از طریق مهاجرت تحصیلی مرور کنیم:

  • ابتدا برای دریافت نامه پذیرش تحصیلی دانشگاه درخواست می دهید.
  • سپس، با دریافت نامه پذیرش، مدارک مورد نیاز را آماده کرده و برای ویزای تحصیلی کانادا از طریق سفارت اقدام می کنید.
  • با اخذ این دو مدرک ارزشمند، نوبت به مهاجرت تحصیلی شما به کانادا می رسد.
  • با رسیدن به فرودگاه کانادا، مجوز تحصیل و یا همان استادی پرمیت کانادا برای شما صادر می شود.
  • شما می توانید با در دست داشتن استادی پرمیت و ویزای تحصیلی کانادا، در دانشگاه کانادایی ثبت نام کرده و به تحصیل و زندگی در این کشور مشغول شوید.
  • شما این امکان را دارید تا در حین تحصیل به کار دانشجویی پاره وقت برای حداکثر 20 ساعت در هفته بپردازید.
  • اگر دوره تحصیلی شما کارشناسی باشد (بین 3 تا 4 سال) و اگر دوره تحصیلی شما ارشد و یا دکترا باشد (بین 2 تا 3 سال) در خاک کانادا حضور داشته و مطابق با بازه زمانی تحصیل، مجوز استادی پرمیت شما تمدید می گردد.
  • شما باید پیش از فارغ التحصیلی و اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا، برای مجوز کار تمام وقت PGWP درخواست دهید.
  • این مجوز با اعتبار حداکثر 3 ساله برای دانشجو صادر می شود و به فرد این اجازه را می دهد تا در این مدت زمان به کار تمام وقت در بازار کار کانادا بپردازد.
  • انجام این کار سرآغاز و مقدمه دریافت کارت اقامت دائم و یا همان pr کانادا است.
  • بنابر قوانین دولتی، با حضور 5 ساله در خاک کشور کانادا (مجموع زمان تحصیل و کار تمام وقت با استفاده از مجوز ورک پرمیت)، شما این امکان را دارید تا برای کارت pr کانادا درخواست دهید.
  • در صورت موافقت با درخواست کارت pr، شما از یک شهروند و دانشجوی خارجی دارنده ویزای تحصیلی و وضعیت اقامت موقت در کانادا، به یک شهروند دائمی و قانونی در این کشور تبدیل می شوید.
  • ممکن است کارت pr کانادا در ابتدا و به هنگام ارزیابی اولیه درخواست متقاضی واجد شرایط، با اعتبار یکساله برای فرد صادر شود و در ادامه اعتبار 5 ساله برای آن لحاظ گردد.
  • کارت pr کانادا قابل تمدید بوده و نیاز به دریافت مجوز تحصیل، ویزای تحصیلی و مجوز کار را برای فرد از بین می برد.
  • دارنده کارت pr از اغلب مزایای معادل شهروندی در کانادا از جمله پوشش خدمات درمانی دولتی این کشور برخوردار می شود. می تواند در هر نقطه ای از کانادا به زندگی، تحصیل و کار بپردازد و در صورت داشتن شرایط لازم برای حق شهروندی و پاسپورت کانادا درخواست دهد.

اکنون که به خوبی با pr کانادا و روند دریافت آن از طریق مهاجرت تحصیلی آشنا شدید، نوبت به این رسیده تا از نحوه تمدید کارت pr و مدارک لازم برای تمدید آن باخبر شوید.

مدارک pr کانادا

تمدید کارت pr کانادا

بنابر قوانین دولت فدرال، فرد دارنده کارتِ پی آر کانادا باید وضعیت اقامتی خود در این کشور را حداقل برای 730 روز در 5 سال گذشته در این کشور حفظ کند. نیازی نیست که این تعداد روز به صورت مستمر و ادامه دار باشد و بنابر تصمیم افسر مهاجرت ممکن است که برخی از زمان های خارج از کشور نیز برای شما محاسبه شود.

انقضای کارت pr کشور کانادا و اتمام اعتبار 5 ساله آن به معنی از دست رفتن وضعیت اقامت این کشور نیست و فرد باید سریعاً برای تمدید کارت pr کانادا اقدام نماید.

بر همین اساس، شما تنها در صورت وجود هر یک از موارد زیر مجاز به تمدید کارت اقامت pr خود در این کشور هستید:

  • اعتبار کارت pr کانادا منقضی شده باشد و یا کمتر از 9 ماه به انقضای آن مانده باشد.
  • کارت اقامت شما گم، دزدیده و یا خراب شده باشد.
  • کارت پی آر کانادا خود را در بازه زمانی 180 روزه از زمان مهاجرت به کانادا دریافت نکرده باشید (برای طرح هایی نظیر اسکیل ورکر)
  • نیاز به بروزرسانی اطلاعات کارت خود از جمله تغییر قانونی نام، تغییر تابعیت و شهروندی، جنسیت و یا تصحیح تاریخ تولد داشته باشید.

در صورتی که مشمول هیچ یک از موارد بالا نباشید، نمی توانید برای تمدید کارت pr کانادا اقدام کنید. به طور معمول هزینه ارزیابی درخواست PR card جدید معادل 50 دلار کانادایی بوده و صدور آن در حدود 92 روز به طول می انجامد.

این در حالی است که زمان ارزیابی و رسیدگی به درخواست تمدید pr کانادا در حدود 88 روز کاری و هزینه آن نیز 50 دلار کانادا اعلام شده است.

آماده سازی مدارک pr کانادا

مدارک تمدید pr کانادا

بنابر آخرین اطلاعات ارائه شده در وبسایت اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، برای تمدید pr کانادا شما نیاز به مدارکی دارید که شامل موارد زیر می شود:

  • شما باید فرم درخواست تمدید کارت pr با کد IMM 5444 را تکمیل کرده و به صورت فیزیکی برای یکی از اداره های مهاجرت و شهروندی IRCC ارسال کنید.
  • پرداخت هزینه ارزیابی و رسیدگی به درخواست تمدید pr کانادا
  • فتوکپی پاسپورت معتبر متقاضی که حاوی اطلاعاتی نظیر نام، تاریخ تولد، تاریخ انقضاء مدرک، عکس واضح فرد باشد.
  • فتوکپی رسمی سایر مدارک معتبر و پشتیبان در کانادا نظیر گواهینامه رانندگی و کارت هویتی اقامت در یک استان کانادایی و یا کارت دانشجویی کالج و دانشگاه دارای عکس، فرم تکمیل شده IMM 1000، برای سوابق دریافت اولیه کارت اقامت pr کانادا،
  • ارائه فتوکپی کامل مدارک مالیات بر درآمد در کانادا، مدارک تحصیلی و سایر مدارک مرتبط برای اثبات اقامت شما در کشور کانادا
  • دو قطعه عکس رنگی جدید که حداکثر برای 6 ماه گذشته باشد. این عکس ها باید در یک بسته کوچک قرار داده شود و اسم متقاضی بر روی بسته نوشته شود.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که در پروسه تمدید کارت pr، شما نباید کارت اقامت pr منقضی شده خود را از طریق پست برای اداره مهاجرت و شهروندی این کشور بفرستید، بلکه باید آن را برای زمان مصاحبه در نزد خود نگه دارید. در نهایت زمانی که کارت اقامت جدید pr کانادا به شما تحویل داده شد، شما باید کارت منقضی شده قبلی را به سرعت از بین ببرید.

لازم به ذکر است که پروسه تمدید pr کانادا در داخل کانادا انجام می شود و ارسال pr کارت جدید به آدرس های غیر کانادایی امکان پذیر نیست، همچنین مامورین اداره مهاجرت و شهروندی کانادا اجازه ارائه این کارت را به شخص دیگری به جز صاحب اصلی آن نخواهند داشت.

اگر شما در خارج از کشور کانادا باشید و کارت pr شما منقضی شده باشد، امکان تمدید آن را از خارج از کشور نخواهید داشت، از این رو باید اول برای مدرک جایگزین PRTD (IMM 5529) برای برگشت به کانادا درخواست دهید و به محض رسیدن به خاک این کشور، برای تمدید کارت اقامت pr اقدام کنید.

باز هم باید یادآوری کنیم که منقضی شدن کارت اقامت pr کانادا به معنی از بین رفتن وضعیت اقامت دائم فرد در کانادا نیست و تنها در صورت بروز موارد زیر، اقامت دائمی فرد در کانادا از بین می رود:

  • افسر مهاجرت در زمان درخواست تمدید کارت اقامت pr تشخیص دهد که شما دیگر واجد شرایط دریافت PR و یا مدرک PRTD نیستید.
  • به صورت داوطلب از وضعیت اقامت دائم خود در کانادا صرف نظر کرده باشید.
  • دستور خروج رسمی و دائمی شما از کانادا توسط مقامات قضایی صادر شده باشد.
  • به یک شهروند و به اصطلاح سیتیزن کانادایی تبدیل شده باشید.

در نهایت باید به این موضوع توجه داشته باشید که زمانی که به یک فرد دارای اقامت دائم کانادا تبدیل می شوید، باید آدرس پُستی خود در کانادا را به صورت حضوری و یا از طریق ابزار آنلاین قرارداده شده در وب سایت Cic به دولت این کشور اطلاع دهید.

بنابر قانون، شما ملزم هستید تا ظرف 180 روز از دریافت وضعیت اقامت دائم کانادا، آدرس پستی کامل خود را به اداره شهروندی این کشور اطلاع دهید، در غیر این ضورت، درخواست صدور کارت pr کانادا لغو شده و باید مجدداً درخواست دهید. همچنین ملزم به پرداخت مجدد هزینه 50 دلاری کارت pr خواهید بود.

شما این امکان را دارید تا برای درخواست انواع مجوزهای معتبر و کاربردی در کانادا از جمله، نامه پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی از خدمات لتس گو یونی استفاده کرده و با بهره مندی از مشاوره تخصصی تحصیلی، از تمامی جوانب تمدید pr کانادا و یا دریافت آن باخبر شوید.