منظور از pr کانادا چیست؟ اقامت دائم کانادا را چگونه بگیریم؟ شاید شما هم جزو افرادی هستید که به فکر مهاجرت به کانادا و اطلاع از شرایط اقامت کانادا هستید و می خواهید از جزئیات مختلفی نظیر بهترین روش اخذ اقامت دائم کانادا و دریافت کارت پی آر کانادا، هزینه اقامت دائم کانادا چقدر است و مواردی از این قبیل باخبر شوید.

از این رو اگر خواستار زندگی، کار و تحصیل در کانادا و اقامت کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته، چندزبانه و چند فرهنگی هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. ابتدا به سوال شما در خصوص pr کانادا چیست پاسخ میدهیم و با مزایای pr کانادا شما را آشنا میکنیم.

Pr کانادا چیست

اینکه pr چیست یا pr مخفف چیست مورد سوال بسیاری از افراد است، بهتر است بدانید واژه Pr یا permanent residence یک وضعیت مهاجرتی به معنی اقامت دائم کانادا است اما به هیچ وجه با حق شهروندی کانادا برابر نبوده و تنها یک وضعیت مهاجرتی دارای ثبات در کانادا برای شهروندان خارجی است.

مزایای کارت pr کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

•  اقدام برای حق شهروندی کانادا

•  برخورداری از مزایای اجتماعی نظیر پوشش بیمه خدمات درمانی

•  امکان زندگی و تحصیل کم هزینه در کانادا

•  امکان کار تمام وقت در بازار کار این کشور

•  تحت پوشش و حمایت قانون کانادایی

•  مکان ثبت نام فرزندان در مدارس دولتی و رایگان کانادا

•  امکان افتتاح حساب بانکی بین‌المللی

درخواست ویزای تحصیلی کانادا

سیتیزن کانادا چیست

حالا که متوجه شدید pr کانادا چیست و با مزایای کارت pr کانادا آشنا شدید، بهتر است معنی سیتیزن را نیز بدانید. سیتیزن Citizen همان شهروند کانادا است که امکان استفاده از تمامی امتیازهای اجتماعی، فرهنگی و رفاهی این کشور را دارد. امکان حق رای و فعالیت سیاسی داشته و می‌تواند در مشاغل اداری و امنیتی نیز فعالیت کند.

در عین حال یک سیتیزن کانادا می‌تواند از پاسپورت معتبر این کشور به عنوان تابعیتی جدید بهره‌مند شود. یعنی اگر موفق شوید با استفاده از یکی از برنامه‌های مهاجرتی این کشور اقامت دائم کانادا را دریافت کنید، می توانید پس از گذشت چند سال برای حق شهروندی و سیتیزن شیپ کانادا درخواست دهید و به یک شهروند دو تابعیتی ایرانی و کانادایی تبدیل شوید.

پاسپورت کشور کانادا از اعتبار بسیار زیادی در دنیا برخوردار است و به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا آزادانه با ویزای فرودگاهی و یا بدون نیاز به ویزا به 183 کشور معتبر دنیا سفر کند.

روش های گرفتن اقامت کانادا

در حال حاضر اداره مهاجرت و حقوق شهروندی دولت کانادا روش‌های متعددی را برای دریافت اقامت دائم کانادا یا همان کارت pr کانادا در دسترس عموم قرار داده که شامل این موارد می‌شود:

•  سیستم اکسپرس اینتری و برای نیروی کار ماهر (skilled worker)

•  برنامه نامزدی استانی (مهاجرت کاری)

•  سرمایه گذاری

•  کارآفرینی

•  افراد خویش فرما و خوداشتغالی

•  مهاجرت خانوادگی از طریق اسپانسرشیپ

•  مهاجرت استان کبک (از طریق کار و سرمایه گذاری)

•  مهاجرت تحصیلی

با توجه به اینکه تنوع و جزئیات این برنامه‌های مهاجرتی برای دریافت pr کانادا زیاد بوده و زمینه فعالیت lets go uni فقط در حوزه مهاجرت تحصیلی است، قصد داریم تا در ادامه تنها به توضیح جزئیات برنامه مهاجرتی تحصیلی برای دریافت اقامت کانادا بپردازیم.

اقامت دائم کانادا

اگر بخواهید از همان ابتدا برای اقامت دائم و کارت pr کانادا اقدام کنید باید به وبسایت دولتی Canada.ca مراجعه کرده و از طریق ورود به بخش CRS سیستم اکسپرس اینتری، امتیازات خود را بر مبنای فاکتورهای سن، سطح تحصیلات، مهارت زبان، تجربه و مهارت کار در داخل کشور و کانادا و موارد دیگر محاسبه کنید.

البته برای طرح های مهاجرت خانوادگی، سرمایه گذاری، کارآفرینی و یا تجاری، جزئیات کار فرق می کند. در هر حالت و با هر برنامه مهاجرتی، شما باید داشتن تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های خود و خانواده را به سفارت کانادا اثبات کنید.

از نقطه نظر لتسگو یونی، با توجه به زمان بر بودن، پیچیدگی و سختی های روند درخواست اقامت دائم کانادا، بهترین راه برای گرفتن اقامت دائم کانادا، مهاجرت تحصیلی است. البته باید حتماً به عنوان یک متقاضی از شرایط لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا برخوردار باشید، وگرنه درخواست ویزای تحصیلی شما از همان ابتدا ریجکت شده و با درخواست پذیرش تحصیلی دانشگاه شما نیز موافقت نخواهد شد.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کانادا

این درست است که مهاجرت تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی یک نوع اقامت موقت در این کشور محسوب می‌شود، اما دولت کانادا این امکان را برای مهاجران دارای تحصیلات عالی و تجربه کاری در کانادا میسر کرده تا از طریق روش‌هایی موفق به دریافت اقامت دائم این کشور فوق العاده شوند.

بر همین اساس، شما باید پیش از هر چیز به فکر مراحل اپلای پذیرش تحصیلی دانشگاهی کانادایی باشید. در واقع شما باید با اطلاعات از رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر خود، اقدام به انتخاب یک دانشگاه مناسب در کانادا کرده و از طریق مراجعه به وب سایت دانشگاه، از شرایط و قوانین پذیرش تحصیلی آن باخبر شوید.

اگر دارای شرط سنی و گپ تحصیلی بین 5 تا 10 سال از آخرین مدرک تحصیلی خود هستید، باید حتما به فکر ارائه دلایل موجه به دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه و بعد از آن افسر مهاجرت سفارت کانادا باشید.

فاصله زیاد بین آخرین مدرک تحصیلی با زمان درخواست پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا نشان از این دارد که ذهن فرد از آمادگی لازم برای ورود مجدد به محیط آکادمیک دانشگاه دور شده و ممکن است نتواند در این زمینه موفق شود.

از این رو شما باید نخست با ارائه مدارک تحصیلی و زبان کامل، سوابق کاری مرتبط با تحصیل و ارائه یک برنامه تحصیلی و انگیزه نامه درست و حسابی نظر دپارتمان پذیرش دانشگاه را به خود جلب کنید و نامه پذیرش تحصیلی را از آنها دریافت کنید.

سپس با ارائه دلایل قابل توجیه از جمله نیاز به کار برای جمع کردن بودجه لازم برای تحصیل، ارائه مقاله، پژوهش و یا سوابق کاری مرتبط با زمینه تحصیلی، زمان مورد نیاز برای دریافت مدرک زبان و یا گذراندن دوره های اجباری و الزامی نظیر خدمت سربازی، موافقت افسر ویزا را نیز جلب کرده و ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید.

به طور معمول پروسه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی کانادا برای متقاضیان بدون گپ تحصیلی و شرط سنی هم سخت و پیچیده است و فرد را با سختی ها و مشکلات زیادی در روند مهاجرت تحصیلی روبرو می کند، از این رو پیشنهاد مجله تحصیلی lets go uni به شما اینست که از مشاوره تخصصی و ارزیابی تحصیلی کارشناسان با تجربه در این زمینه برخوردار شوید.

اگر به فرض و مثال شما موفق به دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه و ویزای تحصیلی کانادا شوید و بخواهید در یک رشته دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازید، دوره آموزشی شما 2 سال طول خواهد کشید، البته برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی این زمان بین 3 تا 4 سال است.

در هر دو صورت، شما باید بنابر قوانین دولتی کانادا با تمام شدن دوره تحصیلی و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به کشور مبداً بازگردید، اما در این میان جزئیات مهمی وجود دارد.

شما می توانید در هر مقطع تحصیلی در کانادا (کارشناسی، ارشد و یا دکترا) به کار دانشجویی برای حداکثر 20 ساعت در هفته بپردازید و پیش از فارغ التحصیلی و اتمام دوره دانشگاهی خود برای مجوز کار PGWP اقدام کنید.

با دریافت این مجوز می توانید پس از فارغ‌التحصیلی برای حداکثر 3 سال به کار تمام وقت در بازار کار این کشور بپردازید. در نهایت با کسب مدرک دانشگاهی و تجربه کاری کانادا و حضور 5 ساله در این کشور، امکان درخواست اقامت دائم کانادا برای شما فراهم خواهد شد.

دانشجویان بین المللی کانادا

مدارک لازم برای گرفتن اقامت کانادا

با توجه به اینکه شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی موفق به دریافت یک مدرک دانشگاهی از کانادا شده و دارای مجوز کار، سابقه کار در بازار کانادا و ویزای تحصیلی این کشور هستید، می‌توانید در سیستم اکسپرس اینتری شرکت کرده و از طریق یکی از سه طرح فدرالی مهاجرت اقتصادی و یا نامزدی استانی برای اقامت دائم کانادا و دریافت کارت پی آر اقدام نمایید.

شما باید به حدنصاب امتیازهای مورد نیاز CRS رسیده تا بتوانید در این طرح شرکت کرده و از دعوتنامه درخواست ITA برخوردار شوید.
مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت دائم کانادا و دریافت کارت pr شامل موارد زیر می‌شود:

•  پاسپورت معتبر

•  فرم درخواست تکمیل شده

•  مدرک تائیدیه نامزدی

•  مدرک اثبات مهارت زبان

•  مدارک تحصیلی

•  سوابق کاری

•  مدارک شناسایی

• گواهی عدم سوءپیشینه

•  دو قطعه عکس رنگی جدید

•  آزمایش مدیکال

در نهایت درخواست اقامت دائم کانادا و دریافت کارت pr کانادا مشمول پرداخت هزینه‌های زیر می‌شود:

•  هزینه درخواست: 550 دلار کانادا

•  هزینه حق اقامت دائم: 490 دلار

•  هزینه درخواست همسر متقاضی اصلی: 550 دلار

•  حق اقامت دائم همسر متقاضی: 490 دلار

•  هزینه فرزند: 150 دلار

•  هزینه بیومتریک و انگشت نگاری: 85 دلار

این موارد (به استثنای بیومتریک و انگشت نگاری) جدا از هزینه‌های قبلی پرداخت شده برای ویزای تحصیلی کانادا به سفارت است.
شما می‌توانید در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی این کشور از خدمات مشاوره، پذیرش تحصیلی رایگان و ارزیابی آنلاین lets go uni استفاده کنید، تا در نهایت در سال‌های آینده موفق به دریافت کارت pr کانادا شوید.