رشته روانشناسی در کانادا از رشته‌های پرتقاضا و مورد نیاز جامعه است. همانطور که اطلاع دارید، کانادا یکی از کشورهای توسعه‌یافته دنیاست و بیشتر جمعیت آن از مهاجرین تشکیل شده است. بنابراین زندگی و کار کردن در این کشور باعث شده تا شهروندان به خصوص مهاجرین به دلایل مختلف مثل فشارهای جامعه، مشکلات کاری، خانوادگی و یا قرار گرفتن در محیط جدید، نیاز زیادی به وجود روانشناس احساس کنند.

در 10 سال گذشته نرخ بیکاری روانشناسی در کانادا زیر 4 تا 6 درصد بوده و این رشته همیشه جزو 10 رشته برتر کانادا بوده است. بنابراین، می‌شود گفت که دانشجویانی که در کشور کانادا در رشته روانشناسی تحصیل کنند، آینده شغلی تضمین شده‌ای دارند. ولی قبل از تصمیم‌گیری برای تحصیل در این رشته، باید در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز آن اطلاعات کافی داشته باشید. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی به بررسی رشته روانشناسی در کانادا به همراه درآمد و شرایط اپلای می‌پردازیم. پس اگر از متقاضیان مهاجرت تحصیلی کانادا در رشته روانشناسی هستید با ما همراه باشید.

رشته روانشناسی در کانادا

روانشناسی (Psychology)، علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی است. این رشته یکی از علوم اجتماعی است که هدف آن درک افراد بر اساس اصول علمی است. روانشناسان ممکن است به عنوان دانشمندان اجتماعی، رفتاری یا شناختی طبقه‌بندی شوند. با اینکه دانش روانشناسی اغلب برای ارزیابی و درمان مشکلات سلامت ذهنی و روانی به کار برده می‌شود، اما در درک و حل مشکلات حوزه‌های مختلف نظیر رشد، سلامت، رفتار اجتماعی، شناخت و … نیز کاربرد دارد. اکثر دپارتمان‌های روانشناسی این شاخه را به دو طبقه گسترده روانشناسی تجربی (یا پژوهشی) و بالینی (کاربردی) تقسیم‌بندی می‌کنند.

روانشناسی در کشور کانادا در شاخه‌های مختلفی مانند روانشناسی شناختی، اجتماعی، بالینی، شناختی، خانوادگی و ... تدریس می‌شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته در آمریکای شمالی را دارند شانس این را خواهند داشت که در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنند. شما در این رشته یاد می‌گیرید که چطور مشکلات روان را بر اساس علائم تشخیص دهید، مشکلاتی که بیمار با آن درگیر است را حل کنید و منابع معتبر روانشناسی را در اینترنت و یا در بین کتاب‌های مختلف تشخیص دهید. اما انتخاب رشته روانشناسی در کانادا چه مزایایی دارد؟

اول اینکه در کانادا دستمزد یک روانشناس مبلغ قابل توجهی است و بین 49,000 دلار تا 117,000 دلار در سال است و آینده شغلی خوبی در انتظار شما خواهد بود. پیش‌بینی شده تا سال 2028 ، 15,700 شغل جدید در این رشته در کانادا ایجاد شود و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم نرخ بیکاری در این رشته چیزی حدود 5 درصد است.
دوم اینکه بورسیه‌های تحصیلی خوب و متنوعی در این رشته برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که مبلغ آن بین 1,967 دلار تا 40,000 دلار متغیر است.
 و در آخر شما می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های دنیا در این رشته که در کشور کانادا هستند تحصیل کنید؛ مثل دانشگاه واترلو، آلبرتا و تورنتو.

رشته روانشناسی در کانادا

بهترین دانشگاه های روانشناسی کانادا

اگر قصد دارید در این رشته در کانادا تحصیل کنید، قطعاً اینکه اطلاع داشته باشید کدام دانشگاه‌ها در این کشور برای تحصیل روانشناسی بهتر و مناسب‌تر هستند به شما کمک زیادی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، در هر دانشگاه اغلب یک رشته بهتر تدریس می‌شود. برای مثال برخی دانشگاه‌ها رشته‌ی پزشکی را بهتر از رشته‌های مهندسی تدریس می‌کنند. در بعضی از دانشگاه‌های کانادا نیز رشته‌ روانشناسی بهتر از سایر دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و این دانشگاه‌ها رتبه جهانی خوبی در این رشته دارند. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته‌ی روانشناسی معرفی می‌کنیم.

دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)

دانشگاه بریتیش کلمبیا از مطرح‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های دنیا در شهر ونکوور، استان بریتیش کلمبیا کانادا واقع است و با مرکز شهر 20 دقیقه فاصله دارد. بر اساس رده‌بندی نشریه تایمز در سال 2022، این دانشگاه در رده ۳۷ ام برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته است و براساس آخرین آمار QS در سال 2022 رتبه 46 جهانی و سوم کشور کانادا را دارد. این دانشگاه دارای 4 زیرشاخه روانشناسی در مقطع کارشناسی، 1 زیرشاخه در مقطع ارشد و 1 گرایش در مقطع دکتراست.

دانشگاه تورنتو (university of Toronto)

دانشگاه تورنتو، بزرگترین و بهترین دانشگاه کانادا و یکی از معتبرترین مراکز آموزشی-تحقیقاتی در آمریکای شمالی است که در شهر تورنتو قرار دارد. بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط یواس نیوز (U.S. News) در سال 2022 این دانشگاه رتبه 16 جهان و اول کانادا را از آن خود کرده‌است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی توسط موسسه تایمز در سال 2022، دانشگاه تورنتو در مکان 18 در سطح جهان و رتبه 1 در کانادا قرار داشته ‌است.

همچنین براساس آخرین آمار رسمی QS World Rankings دانشگاه تورنتو در میان دانشگاه‌های برتر جهان رتبه 26 را کسب کرده است و در صدر دانشگاه‌های کشورکانادا قرار دارد. 6 زیرشاخه در مقطع کارشناسی، 2 زیر شاخه در مقطع ارشد و 2 گرایش برای دکترای روانشناسی در این دانشگاه ارائه می‌شود.

دانشگاه مک گیل (McGill University)

دانشگاه مک‌گیل در شهر مونترآل از استان کبک کانادا قرار دارد. این دانشگاه در سال 1821 تأسیس شده‌ و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کاناداست. با داشتن بیش از 200 هزار دانش‌آموخته و استاد در سرتاسر دنیا مک‌گیل یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف علوم است. در رتبه‌بندی مؤسسه QS در سال 2022 دانشگاه مک گیل در رتبه 31 دانشگاه‌های جهان و دوم کانادا بعد از دانشگاه تورنتو قرار گرفته‌است. براساس رتبه‌بندی تایمز در سال 2022 این دانشگاه در رده 44 دانشگاه‌های جهان قرار دارد. در این دانشگاه 2 زیرشاخه برای مقطع کارشناسی، 4 زیر شاخه در مقطع ارشد و 2 گرایش دکترا برای روانشناسی ارائه می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال کانادا Université de Montréal به اختصار UdeM یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کانادا محسوب می‌شود که در استان کبک قرار گرفته است. بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی که به زبان فرانسوی علاقه و تسلط دارند، دانشگاه مونترال را برای تحصیل در کانادا انتخاب می‌کنند. این دانشگاه در مرکز شهر مونترال دومین شهر مهم استان کبک واقع شده است. دانشگاه مونترال جزو 100 دانشگاه برتر در بین دانشگاه های فرانسوی زبان است و 3 زیرشاخه برای مقطع کارشناسی، 2 گرایش برای ارشد و 4 گرایش در مقطع دکترای روانشناسی دارد.

دانشگاه مک مستر (McMaster University)

دانشگاه مک مستر کانادا در شهر همیلتون کشورکانادا قرار دارد. این دانشگاه با داشتن بیش از 70 مرکز تحقیقاتی و موسسه آموزشی، بیش از 3 هزار برنامه تحصیلی در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌دهد. بر اساس آخرین آمار رتبه بندی جهانی QS رتبه دانشگاه مک مستر در جهان 140 اعلام شده است و همچنین در کشور کانادا رتبه 6 را از آن خود کرده است. برای رشته روانشناسی، این دانشگاه در مقطع کارشناسی 1 گرایش، ارشد 2 گرایش و دکترا 1 گرایش ارائه می‌کند.

دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)

پردیس این دانشگاه در جنوب رود ساسکاچوان شمالی در شهر ادمونتون قرار دارد. دانشگاه آلبرتا بیش از 39 هزار دانشجو دارد که از آن میان بیش از 8 هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. این دانشگاه 18 دانشکده در 5 پردیس جداگانه دارد که 4 پردیس آن در شهر ادمونتون و 1 پردیس در شهر کامروز واقع شده است. طبق آخرین آمار وبسایت QS دانشگاه آلبرتا در بین 5 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار گرفته و رتبه 126 در جهان را از آن خود کرده است.

این دانشگاه دارای 4 زیرشاخه رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی، 2 زیرشاخه در مقطع ارشد و 2 گرایش در مقطع دکتراست.

دانشگاه اتاوا (University of Ottawa)

دانشگاه اتاوا بزرگترین دانشگاه دوزبانه دنیاست و در پایتخت کشور کانادا قرار گرفته است. در رتبه‌بندی‌های انجام شده این دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر کشور کانادا قرار دارد. همچنین به دلیل واقع شدن در مرکز شهر از امکانات بسیاری خوبی برخوردار است که آن را برای زندگی دانشجویان بین‌المللی به یک انتخاب خوب تبدیل می‌کند. بر اساس آخرین رتبه بندی وب سایت QS، رتبه دانشگاه اتاوا در دنیا 230 است. 5 گرایش در مقطع کارشناسی روانشناسی و 2 گرایش در مقطع دکترا در این دانشگاه تدریس می‌شود.

مدارک رشته روانشناسی کانادا

برای رشته روانشناسی در کشور کانادا چه شرایطی مورد نیاز است؟

تحصیل در هر رشته نیاز به یک سری مهارت و توانایی دارد. برای رشته روانشناسی این مهارت‌ها شامل درک عمیق و دانش زیاد در زمینه فرهنگی و اجتماعی است. شما باید صداقت، حساسیت به موضوعات، قضاوت بی‌طرفانه، صبر، مهارت گوش دادن، همدردی و درک و تحمل کار کردن زیر فشار را داشته باشید. مقطع کارشناسی روانشناسی در کانادا 4 سال و ارشد 1 سال طول می‌کشد. برای تحصیل در این رشته علاوه بر علاقه به بررسی رفتار و روانشناسی انسان‌ها، مهارت تحلیل، ریاضیات و پردازش داده برای داشتن قضاوت و نتیجه‌گیری درست هم مهم است.

مدارک لازم تحصیل روانشناسی در کانادا

برای پذیرش در رشته روانشناسی کانادا، لازم است مدارکی را از قبل تهیه و به همراه فرم درخواست پذیرش برای دانشگاه‌ ارسال کنید. این مدارک معمولا در تمام دانشگاه‌ها یکسان است اما ممکن است بر اساس گرایش و مقطع مورد نظر شما کمی تغییر کند. بنابراین قبل از جمع آوری مدارک حتما سایت دانشگاه مورد نظرتان را برای اطلاع از جزئیات چک کنید. به طور کلی مدارک لازم به شرح زیر است:

  • 2تا 3 عدد توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  •  رزومه تحصیلی عکس دار
  • کپی پاسپورت و مدارک شناسایی
  • مدرک زبان معتبر (آیلتس با حداقل نمره 6 برای مقطع کارشناسی و نمره 7 برای مقطع ارشد و تافل با حداقل نمره 100)

هزینه تحصیل رشته روانشناسی کانادا

هزینه تحصیل در رشته روانشناسی در هر دانشگاه بر اساس مقطع و واحدهای درسی در گرایش انتخابی شما متغیر است. اما به طور کلی، شهریه دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی بین 20,000 تا 60,000 دلار در سال، مقطع ارشد 18,000 تا 48,000 دلار در سال و برای مقطع دکترا 17,000 تا 57,000 دلار در سال است. علاوه بر هزینه‌های تحصیل دانشجویان بین‌المللی باید هزینه‌های زندگی در کانادا را هم در نظر بگیرند که چیزی حدود 12,000 تا 14,000 دلار در سال است.

البته با توجه به هزینه‌های بالای تحصیل برای دانشجویان خارجی، معمولا از طرف دانشگاه و دولت کانادا بورسیه و فاند تحصیلی در نظر گرفته می‌شود. این بورسیه‌ها بر اساس مقطع و شرایط تحصیلی شما متفاوت خواهد بود.

آینده شغلی رشته روانشناسی در کشور کانادا چگونه است؟

به دلیل اینکه تعداد زیادی دانشگاه در کانادا روانشناسی را آموزش می‌دهند، بعد از فارغ‌التحصیلی نیز موقعیت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان ارائه می‌شود. بعد از دوره کارشناسی، این شغل‌ها معمولا شامل کار در کلینیک‌ها و سرویس‌های اجتماعی می‌شود اما اگر مدرک کارشناسی ارشد داشته باشید فرصت‌های شغلی بیشتری برای شما وجود خواهد داشت. بیشتر مراکزی که یک روانشناس در کانادا می‌تواند در آن مشغول به کار شود شامل دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز مشاوره و کلینیک‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

درآمد رشته روانشناسی در کانادا

درآمد رشته روانشناسی در کانادا

میزان درآمد این رشته براساس مدرک تحصیلی و گرایش، نوع شغل و سابقه کاری متفاوت است. به طور کلی بر اساس اطلاعات سایت ca.talent در سال 2022 میانگین درآمد یک روانشناس در سال 94,574 دلار است که برابر با 48,50 دلار در ساعت است. روانشناسانی که دارای سابقه کاری یک سال یا کمتر هستند 79,400 دلار در سال و افراد با سابقه کاری بالا تا 122,121 دلار درآمد دارند.

همچنین این مبلغ در استان‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال درآمد یک روانشناس در اونتاریو 114,738 دلار، در بریتیش کلمبیا 97,450 دلار، در آلبرتا 107,550 و در ساسکچوان 89,619 دلار است. بر اساس گرایش تحصیلی یک روانشناس بالینی 50,000 تا 209,000 دلار در سال، یک مشاور 43,000 تا 173,000 دلار در سال و یک نوروسایکولوژیست 67,000 تا 121,000 دلار در سال درآمد دارد.

سخن آخر

رشته روانشناسی یکی از رشته‌های مورد نیاز در 11 استان کشور کانادا است و دانشجویان این رشته می‌توانند به آینده شغلی خوب و درآمد بالا امیدوار باشند. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، به بررسی رشته روانشناسی در کشور کانادا، درآمد این رشته و شرایط و مدارک مورد نیاز آن پرداختیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان و متقاضیان تحصیل در زمینه روانشناسی در کشور کانادا هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید و از مشاوره لتسگو یونی استفاده کنید.