در این مطلب قصد داریم تا به بررسی معایب و مزایای زندگی در سوئد پرداخته و از این طریق به شما کمک کنیم تا تصمیم گیری بهتری در رابطه با مهاجرت تحصیلی و یا کاری به کشور اروپایی سوئد داشته باشید و تمامی جوانب زندگی در سوئد را مورد بررسی قرار دهید.

پیش از این با شما درباره روش های مهاجرت به سوئد صحبت کردیم و انواع متداول آن را به شما توضیح دادیم، اما این بار قصد داریم تا با جزئیات بیشتری به موضوع مهاجرت و زندگی در سوئد پرداخته و تمامی معایب و مزایای کوچک و بزرگ زندگی در کشور سوئد (کشور برندهای معتبر اریکسون، آیکیا، ولوو، اسکانیا و اسپوتیفای) را به شما معرفی کنیم.

سوئد یک کشور پادشاهی حوزه اسکاندیناوی در شمال قاره اروپا است که جزو اعضای اتحادیه اروپا EU و حوزه معتبر شینگن محسوب می‌شود. این بدین معنی است که شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت و افراد دارای ویزای شینگن مولتی سوئد، امکان سفر آزادانه به کشورهای دیگر حوزه شنگن از جمله فرانسه، آلمان و ایتالیا را دارند.

کشور وایکینگ ها از سمت غرب و شمال با نروژ، از سمت شرق با فنلاند هم مرز است و در بخش جنوب غربی از طریق تنگه Öresund و یک تونل – پل به دانمارک اتصال پیدا می‌کند. سوئد سومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا و پنجمین کشور بزرگ قاره اروپا محسوب می شود و با داشتن جمعیت تقریبی 10.4 میلیون نفری، تراکم جمعیت کمی نسبت به وسعت کشور داشته و به ازای هر کیلومتر مربع تنها 25 نفر ساکن دارد.

زندگی در سوئد

مزایای زندگی در سوئد

در ابتدا، قصد داریم تا شما را با مزایای متعدد زندگی در سوئد آشنا کرده و بعد از آن به معایب آن اشاره می‌کنیم. هر ساله کشور سوئد جزو ده کشور برتر دنیا برای زندگی لقب می گیرد، از این رو می توان بدون شک انتظار این را داشت که تعداد مزایای زندگی در کشور سوئد برتری زیادی به معایب آن داشته باشد.

مزایای کار در سوئد

یکی از مواردی که مطمئناً به مذاق خیلی از ایرانیان حاضر در کشور سوئد خوش می‌آید این است که سوئد دارای تعطیلات زیادی بوده و هر فرد می تواند در حدود 5 هفته تعطیلات با حقوق را در طی سال تجربه کند. این در حالی است که مدت زمان کار در هفته حداکثر 40 ساعت بوده و به صورت منعطف و چرخشی است.

اگر تمایل به بچه دار شدن داشته باشید، می‌توانید از مزیت 480 روز مرخصی با حقوق برای زایمان و نگهداری از کودک تازه متولد شده برخوردار شوید. این موضوع در مقایسه با خیلی از کشورها که نهایتاً 2 هفته برای آقایان و 6 ماه برای بانوان مرخصی با حقوق می‌دهند به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

شما این امکان را دارید تا چند ماه از 480 روز مرخصی با حقوق خود را استفاده کرده و با رفتن به سر کار در الباقی مرخصی خود، درآمد بیشتری برای تامین هزینه‌های جدید زندگی کسب کنید. البته الزامی به این کار ندارید و می‌توانید از تمام مدت زمان قانونی و ارائه شده اداره کار سوئد بهره‌مند شوید.

مزایای کار در سوئد

خدمات درمانی با کیفیت و اقتصادی

این درست است که میزان مالیات سوئد بیشتر از کشورهای دیگر اروپا و جهان است، اما در عین حال، شهروندان و افراد دارای کارت اقامت به خوبی از مزایای متعدد خدمات درمانی و تحصیلات این کشور برخوردار می‌شوند.

به طور معمول، مالیات بر درآمد استاندارد در سوئد 30 درصد است و مالیات VAT نیز 25 درصد محاسبه می شود. اگر درآمد سالانه شما کمتر از 18.800 کرون در سال باشد، ملزم به پرداخت مالیات نیستید و اگر بیش از 433 هزار کرون در سال درآمد داشته باشید، ملزم به پرداخت مالیات 31 درصدی در کنار مالیات VAT بیست تا بیست و پنج درصدی خواهید بود.

این موضوع با توجه به میزان درآمد مناسب کار در سوئد کاملاً قابل درک و پذیرفته شده است و به خوبی در خدمات شهری از جمله خدمات درمانی و سیستم آموزشی نمود پیدا می‌کند.

در حال حاضر، خدمات درمانی سوئد به صورت نیمه رایگان است و شما ملزم هستید تا برای هر ویزیت دکتر به طور متغیر و براساس نیاز خود بین 100 تا 250 و در نهایت تا 1000 کرون پرداخت کنید. زمانی که به محدوده پرداختی هزینه ویزیت سالانه دکتر (1150 کرون) می‌رسید، سایر هزینه‌های درمانی برای شما رایگان خواهد بود.

البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که هزینه دندانپزشکی و روان شناسی شامل بیمه نبوده و به صورت آزاد محاسبه می شود. اما در صورت عقد قرارداد با یک شرکت و انجام کار قانونی، امکان بهره مندی از بیمه درمانی دولتی و بیمه خصوصی را به طور همزمان خواهید داشت.

مزایای خدمات درمانی سوئد

حضور برترین دانشگاه ها

سوئد یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می‌شود و دانشگاه‌های معتبر و معروفی نظیر اوپسالا، کی تی اچ رویال، استکهلم، لوند و کارولینسکا را در خود جای داده است.

به جز شهروندان سوئدی و اتحادیه اروپا، سایر افراد ملزم به پرداخت شهریه برای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد هستند، اما این هزینه در مقایسه با کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و استرالیا در حدود 30 درصد کمتر است.

کیفیت سیستم آموزشی و اعتبار مدارک دانشگاهی در این کشور بسیار بالا بوده و در تمامی کشورهای دنیا قابل پذیرش است. از این رو شما می توانید با کمی تحقیق در مورد شرایط تحصیل در سوئد و مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا و سایر کشورهای مشابه، این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی اصلی خود انتخاب نمایید.

امکان دریافت اقامت دائم و حق شهروندی

بدون شک یکی از مزایای زندگی در سوئد، امکان دریافت کارت اقامت و بعد از آن حق شهروندی ارزشمند این کشور است. اگر برای مثال، به عنوان یک دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های سوئد باشید، می توانید با گذشت 4 سال از دوره آموزشی و فارغ التحصیلی، برای ویزای جستجوی کار در سوئد اقدام کرده و با عقد قرارداد کاری، به کار تمام وقت در بازار کار بین المللی و پویای این کشور مشغول شوید.

بنابر قوانین دولتی حوزه شینگن و کشور سوئد، با مهاجرت کاری از طریق جاب آفر و ویزای بلند مدت شینگن و یا مهاجرت تحصیلی از طریق نامه پذیرش و ویزای تحصیلی سوئد، به شما کارت اقامت یکساله و قابل تمدید این کشور داده می شود.

فرقی نمی کند که از طریق تحصیل و یا کار به این کشور مهاجرت کرده باشید، چون در هر صورت می‌توانید با گذشت 5 سال از تمدید کارت اقامت سوئد، برای دریافت کارت اقامت دائم این کشور اقدام کنید.

در نهایت با گذشت 3 تا 5 سال از دریافت کارت اقامت دائم و حضور دائمی در کشور سوئد، امکان درخواست حق شهروندی و پاسپورت این کشور برای شما وجود داشته و می‌توانید از مزیت دو تابعیتی و قدرت پاسپورت سوئد استفاده کنید.

کارت اقامت سوئد

استفاده گسترده از زبان انگلیسی

یکی دیگر از مزایای زندگی در سوئد، استفاده گسترده مردم از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم است. بدون اغراق، اغلب مردم سوئد توانایی مکالمه به بیش از دو زبان را دارند و این موضوع موجب می‌شود تا هماهنگی سریع‌تری با اجتماع و سبک زندگی در کشور سوئد پیدا کنید.

یعنی مثل کشورهایی نظیر فرانسه و یا آلمان ملزم به یادگیری زبان بومی این کشورها نبوده و می‌توانید به راحتی با زبان انگلیسی به تحصیل، کار و زندگی در این کشور اروپایی بپردازید.

سرعت بالای اینترنت

سوئد دارای یکی از سریعترین اتصالات اینترنتی در جهان است و از این لحاظ جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده، این بدین معنی است که اینترنت پر سرعت 4G در تمام بخش های کشور به راحتی در دسترس است و از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان این کشور استفاده می‌شود.

حمل و نقل عمومی ممتاز سوئد

یکی از مزایای مهم زندگی در سوئد این است که سیستم حمل و نقل عمومی این کشور بسیار گسترده، پیشرفته و یکپارچه بوده و نیاز به خودروی شخصی را از شما سلب می‌کند. شما می توانید به انتخاب خود بلیط تکی، 7 روزه، 30 روزه، 90 روزه و حتی یکساله حمل و نقل عمومی را خریداری کنید و به راحتی از انواع وسایل نقلیه نظیر اتوبوس، تراموا، مترو و قطار شهری در سراسر کشور بهره مند شوید.

برای مثال، سیستم حمل و نقل عمومی استکهلم به صورت 24 ساعته، در روزهای تعطیل آخر هفته فعالیت کرده و در روزهای معمول هفته از 5:30 صبح تا نیمه شب به کار می پردازد. در حال حاضر قیمت بلیط 24 ساعته و 72 ساعته وسایل نقلیه سوئد به ترتیب 155 و 310 کرون است.

شما همچنین می توانید در مدت زمان کمی از شرکت‌هایی نظیر Car2Go خودرو با شرایط و قیمت مناسب اجاره کرده و در صورت تمایل با یک خودروی هوشمند و مجهز مسیر خود را بپیمایید.

وسایل نقلیه عمومی در سوئد

برابری جنسیتی

سوئد یکی از 10 کشور برتر دنیا در زمینه برابری جنسیتی است. شما می توانید این موضوع را به وضوح در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور نظیر استکهلم لمس کنید و تفاوت حقوق پرداختی بین نیروی کار زن و مرد در این کشور بسیار کم بوده و نیروی کار مرد حداکثر 11 درصد از زنان بیشتر دریافت می‌کنند.

امنیت بالا

خوشبختانه سوئد دارای یکی از پایین ترین نرخ های جرم و جنایت در سراسر جهان است و در هر سال نسبت جنایت به تعداد افراد یک به 100 هزار نفر  است که از لحاظ آماری یک پنجم آمریکا محسوب می‌شود.

این موضوع یک مزیت مهم زندگی در سوئد است که در تمامی شهرها و مناطق مختلف سوئد، حتی جاهایی با شهرت نسبتاً بد نظیر مالمو، امنیت زیادی برای زندگی و تحصیل وجود دارد.

قیمت مناسب غذا

یکی از مزایای دیگر زندگی در کشور سوئد این است که هزینه غذا و خورد و خوراک در این کشور ارزان بوده و می تواند به شما کمک بزرگی در زمینه مدیریت سایر هزینه های ماهانه بکند. از این رو بنابر آمار، اگر به استثنای وعده های ناهار در روزهای هفته، اغلب اوقات غذای خانگی میل کنید، میانگین هزینه ماهانه غذای شما در حدود 16.110 کرون خواهد بود.

البته ممکن است بنابر سبک خورد و خوراک شما این هزینه تا کمتر از 10 هزار کرون در ماه نیز کاهش پیدا کند. بد نیست بدانید که می توانید با حضور در یک رستوران ارزان، با پرداخت 100 کرون (معادل 11 دلار) یک وعده غذای مناسب میل کنید. همچنین این امکان را دارید تا با حضور در سوپرمارکت‌های برتر و خوش قیمتی نظیر City Groos، Coop، ICA و Lidi خریدهای به صرفه و متنوعی داشته باشید.

غذا در سوئد

زمان بندی دقیق امور

یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در برنامه ریزی روزانه شما داشته و می‌تواند به طور کلی سبک زندگی شما را به حالت منظم و بسیار خوشایندی تبدیل کند، زمان بندی دقیق و قابل اعتماد سیستم‌های خدماتی در کشور سوئد است. این بدین معنی است که تمامی خدمات عمومی در کشور از جمله زمان حرکت و توقف اتوبوس ها و متروها دقیق و سر وقت بوده و تنها در مواقع بد بودن وضعیت هوا این زمان‌بندی تغییر کوچکی خواهد داشت.

پاکیزگی هوا و سازگاری با محیط زیست

به طور حتم یکی از تفاوت های اساسی زندگی در سوئد با ایران در این است که کیفیت آب و هوا به دلیل کاهش چشمگیر آلودگی ایجاد شده توسط آلاینده های صنعتی، بسیار بالا بوده و طبیعت مثال زدنی این کشور، امید به زندگی را در انسان افزایش می دهد.

در حال حاضر سوئد رتبه شماره 1 پایدارترین کشور دنیا را دارد. این کشور اروپایی بر مقوله متمرکز کردن مدیریت پسماند و گرمایش منطقه‌ای تمرکز داشته و سعی دارد تا حد امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل را با سوخت‌های زیستی biofuels جایگزین کند.

محیط زیست سوئد

 نکات مهم زندگی در سوئد

بد نیست پیش از توضیح معایب زندگی در سوئد، کمی در مورد اطلاعات کاربردی و حقایق جالب این کشور صحبت کنیم:

  • زبان رسمی سوئد، همان طور که مشخص است سوئدی است، اما زبان انگلیسی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود.
  • واحد پول این کشور با اینکه در قاره اروپا واقع شده و عضو حوزه شنگن و اتحادیه اروپا است، کرون SEK است.
  • بزرگترین شهرهای این کشور شامل استکهلم، گوتنبرگ، مالمو و اوپسالا می‌شود.
  • پاسپورت این کشور دارای اعتبار بسیار زیادی بوده و امکان سفر بدون ویزا به بیش از 95 کشور دنیا را برای شما فراهم می‌کند.
  • کیفیت و رفاه اجتماعی در سوئد در سطح بالایی قرار دارد.
  • هرکسی نیازمند یک شماره شناسایی و یا Personnummer برای دریافت خدمات درمانی، افتتاح حساب بانکی، عقد قرارداد، خرید آنلاین و کلاً زندگی در کشور سوئد است.
  • تنها تعداد کمی از فروشگاه ها پول نقد قبول می کنند و ترجیح همه به استفاده از کارت اعتباری است.
  • برخی از مشاغل به دلیل تعطیلات تابستان در ماه جولای تعطیل می‌شوند.
  • رتبه و عنوان شغلی مورد استفاده قرار نگرفته و اغلب با نام افراد آنها را صدا می‌کنند.
  • شما می توانید مستقیماً آب با کیفیت را از شیر آب بنوشید و هزینه‌ای مجزا برای آب معدنی پرداخت نکنید.
  • باید به زمان قرار ملاقات احترام و توجه کافی داشته و سر وقت در محل حضور داشته باشید.
  • وجود فرهنگ LAGOM به معنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم (نگه داشتن حد تعادل) یک فلسفه سوئدی برای زندگی در حالت تعادل و شادی کافی است. شاید به همین خاطر است که مردم سوئد جزو شادترین ساکنین زمین هستند.
  • فرهنگ Fika که جزو سبک زندگی و سنت سوئدی‌ها است و در آن دوستان، اعضای خانواده و یا همکاران دور هم جمع شده و چای و قهوه را به همراه شیرینی میل می کنند.

معایب زندگی در سوئد

با توجه به اینکه زندگی در سوئد از بسیاری از جنبه‌ها دارای مزایای متنوع و هیجان انگیزی برای مهاجران است، بد نیست تا اشاره‌ای به معایب موجود در این کشور نیز داشته باشیم.

آب و هوای سوئد برای زندگی

از نظر بسیاری از مهاجران دائمی و گردشگران موقتی به کشور سوئد، وضعیت آب و هوای سوئد به نسبت خیلی از کشورها سرد، سخت و وحشتناک است. البته شما می توانید در بازه زمانی تابستان عینک آفتابی بزنید و لباس های تابستانی مثل تی شرت و شورتک بپوشید، اما در فصل های دیگر سال آب و هوای این کشور سرد، گل آلود و نمناک بوده و برای چندین ماه بارش برف را به طور سنگین تجربه خواهید کرد.

همچنین لازم به ذکر است که سرمای زمستانی در سوئد سخت و طولانی بوده و تاریکی هوا بسیار بیشتر از روشنایی روز است. یعنی شما تنها می توانید 6 ساعت در روز از نور خورشید استفاده کنید و بعد از آن تاریکی فرا می‌رسد.

زمستان و زندگی در سوئد

رفتار سرد و غیردوستانه سوئدی ها

این موضوع برای همه افراد و در همه شهرهای سوئد به صورت یکسان نیست، ولی در حالت کلی، یکی از معایب زندگی در سوئد، خونگرم نبودن سوئدی در مقابل تازه واردین و افراد مهاجر است. یعنی تا زمانی که چندین بار برای شناخت همسایه‌ها و یا افراد جدید تلاش نکنید و حسن نیت خود را نشان ندهید، با آغوش باز سوئدی ها برای پیشنهاد دوستی و گسترش دایره ارتباطی روبرو نخواهید شد.

در واقع ممکن است سردی روابط و سخت بودن پیدا کردن دوستی‌های عمیق در چند ماه اول شما را اذیت کند و کند بودن پروسه دوستی و آشنا شدن با افراد برای شما نامتعارف باشد.

مالیات بالا در سوئد

با توجه به ارائه خدمات درمانی و آموزشی رایگان توسط کشور سوئد، باز هم می توان گفت که مقدار مالیات تعیین شده درصد و نرخ بالایی دارد. این در حالی است که باید بعضی اوقات برای برخورداری از خدمات رایگان درمانی، از چند ماه قبل برای ویزیت دکتر اقدام کنید که می تواند موضوع اذیت کننده و اعصاب خورد کنی باشد و فرد را ملزم به دریافت بیمه خصوصی و استفاده از خدمات درمانی خصوصی کند.

البته در مواقع اورژانسی این روال وجود نداشته و به کار فرد در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

مالیات بالا در سوئد

کمبود خانه های در دسترس برای اجاره

بهترین توصیه به افرادی که قصد مهاجرت به سوئد را دارند این است که قبل از سفر و مهاجرت به فکر جستجو برای خانه و محل زندگی در سوئد باشند. این بدین خاطر است که تعداد موردهای مناسب قابل اجاره در شهرهای بزرگی نظیر استکهلم بسیار کم بوده و مقدار زمان قرارداد آنها محدود و به اندازه 6 ماه است.

البته امکان تمدید قرارداد در بعضی مواقع وجود دارد، اما در حالت کلی، پیدا کردن خانه اجاره ای در شهرهای مختلف سوئد کمی چالش برانگیز است.

چالش لباسشویی در سوئد

اگر قصد اجاره خانه در سوئد را دارید حتماً از وجود ماشین لباسشویی در بند قرارداد مطمئن شوید، بعضی از آپارتمان ها دارای اتاق مجزا برای این کار هستند که باید طبق برنامه‌ریزی، زمانی را برای استفاده هفتگی و ماهانه از آن رزرو کنید.

مراقب باشید که laundry room شما خارج از فضای ساختمان نباشد، چون در این صورت در فصول سرد سال با مشکل مواجه شده و به سختی می‌توانید به امور نظافتی خود رسیدگی کنید.

سخت بودن زبان سوئدی

یکی دیگر از معایب زندگی در سوئد، سخت بودن زبان سوئدی برای یادگیری است. درست است که بیشتر از 90 درصد مردم قادر به مکالمه به زبان انگلیسی هستند، اما باز هم زبان اول و رسمی این کشور سوئدی است و ممکن است در مواقعی نظیر استفاده از خدمات درمانی بیمارستان و پر کردن فرم ها به آن نیاز مبرم پیدا کنید.

در ابتدا ممکن است یادگیری این زبان و تلفظ لغات برای شما امری محال به نظر برسد، اما به تدریج و با کمی صبر مطمئناً در این زمینه پیشرفت خواهید کرد. بهتر است هر طور شده در محل کار، تحصیل و یا زندگی دوست سوئدی پیدا کنید و تا می توانید از ارتباط اجتماعی خود برای یادگیری و ارتقاء زبان سوئدی استفاده نمایید.

پیدا کردن کار در سوئد

جستجوی کار در بازار کار این کشور

نداشتن مهارت کافی در زبان سوئدی و آشنا در بازار کار و یا شرکت‌های این کشور، به میزان زیادی در عدم موفقیت شما تاثیرگذار بوده و همچون مانعی برای استخدام شما عمل می کند. در واقع، امکان برقراری ارتباط با کارفرما و سایر همکاران به زبان بومی سوئد از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به استثنای برخی از تخصص‌های نادر، سایر افراد با مشکل پیدا کردن کار روبرو خواهند شد.

شما می توانید در صورت تمایل از خدمات موسسه مهاجرتی لتس گو یونی در زمینه مهاجرت به سوئد و به خصوص مهاجرت تحصیلی استفاده کرده و از خدمات مشاوره تخصصی ما در این زمینه بهره‌مند شوید.