در این مطلب شرح می‌دهیم که دوره پادفک چیست و ضرورت آن شامل چه کسانی می‌شود و گذراندن دوره پادفک برای تحصیل در روسیه به چه مدارکی نیاز دارد. 

به لطف رقابت سختی که در صنعت آموزش، بین دانشگاه‌های معتبر جهان پیش آمده و تب تندی که دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور را به تکاپو انداخته، کشور روسیه هم به جرگهٔ سایرین پیوسته و در سال‌های اخیر، تقلای زیادی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی انجام داده است. البته دانشگاه‌های روسیه هم در نوع خود جزو مراکز علمی و آموزشی معتبر جهان به شمار می‌روند و چندتایی از آنها مثل دانشگاه دولتی مسکو، سن‌پترزبورگ، تومسک و نووُسیبیرسک از رتبه‌های قابل توجهی در بین دانشگاه‌های تراز اول جهان برخوردارند.

اما اگر بخواهید واجد شرایط تحصیل در یکی از این دانشگاه‌های روسی زبان باشید، باید از فیلتر دوره‌ای موسوم به پادفک عبور کنید. پس با ما همراه شوید تا ببینیم پادفک چیست، چه کسانی به گذراندن دوره پادفک نیاز دارند و برای ثبت نام در این دوره ها باید به چه مواردی توجه کرد. 

پادفک چیست | پادفک روسیه | دوره پادفک

دوره پادفک چیست؟ 

با وجودیکه در دانشگاه‌های روسیه، دوره‌ها و رشته‌های متعددی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، باز هم غالب آنها به روسی ارائه شده و نیازمند به گذرندان یک دورهٔ آمادگی مقدماتی یا به قولی Prepratory Course با عنوان پادفک هستند. در واقع می‌توان پادفک روسیه را مدرکی معادل دیپلم این کشور در نظر گرفت. 

درست مانند اینکه دانشجوی خارجی، دیپلم دبیرستانش را از روسیه گرفته باشد و از لحاظ آشنایی کافی با زبان روسی و آموخته‌های لازم در دروس پایه مثل ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست‌شناسی غیره به زبان این کشور، به حد استانداردی رسیده باشد و آمادهٔ ورود به مقطع دانشگاه باشد. محتویات دورهٔ پادفک روسیه، بر اساس رشتهٔ انتخابی دانشجو تفاوت می‌کند و مثلا در شاخهٔ مهندسی، تمرکز بیشتری روی ریاضی و فیزیک و برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی، دروسی مثل شیمی و زیست‌شناسی به شکلی مفصل‌تر تدریس می‌شوند. 

دوره پادفک روسیه چقدر طول می‌کشد؟ 

برای گذراندن دوره پادفک، زمان کاملا دقیقی در منابع قید نشده و یکی از دلایل این امر، تفاوت این زمان برای رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف است. یعنی طول پادفک لازم برای رشته‌های مهندسی و با رشته‌های انسانی یا پزشکی تفاوت می‌کند و در مواردی این تفاوت مقدار قابل توجهی است. مثلا برای برخی از رشته‌ها با گذراندن یک دورهٔ پادفک دویست ساعته، امکان شرکت در آزمون و دریافت مدرک وجود دارد و برای برخی دیگر این عدد به بالای ششصد و یا هفتصد ساعت می‌رسد. 

در برخی منابع حداقل زمان لازم برای گذراندن پادفک روسیه را شش ماه و حداکثر آنرا نزدیک به یک سال عنوان کرده‌اند. در هر صورت همانطور که در ابتدای این قسمت اشاره شد، زمان دوره پادفک روسیه، بستگی مستقیمی به دانشگاه و رشتهٔ مد نظر دارد و عامل تعیین کنندهٔ دیگر هم، انتخاب شهر ایده‌آل برای تحصیل و زندگی در روسیه است. 

پادفک چیست | پادفک روسیه | دوره پادفک

زمان ثبت نام دوره پادفک

علاوه بر دریافت جزئیات و اطلاعات کامل در خصوص پادفک مورد نیاز برای دانشگاه و رشته‌ٔ تحصیلی انتخابی، باید به زمان اقدام برای این دوره هم توجه کرد و بهترین زمانی که جهت ثبتنام پادفک روسیه اعلام شده، از فروردین تا اواسط مردادماه است. توصیه می‌کنیم برای اینکه وقت کافی داشته باشید و درگیر اتفاقات غیرمترقبه و عجلهٔ روزهای آخر نشوید، از همان اول فروردین اقدام نموده و تا پیش از آن، تمام اطلاعات ضروری را گردآوری کنید و باید خاطرنشان کنیم، دوره‌های پادفک فقط در کشورهای روسی زبان مثل اوکراین و گرجستان و بلاروس قابل گذراندن هستند. 

ساختار دوره پادفک برای رشته‌های مختلف

دوره پادفک روسیه در وهلهٔ اول روی تقویت زبان دانشجویان تمرکز دارد. بنابراین ماه‌های اول کلاسهای پادفک به تدریس زبان و افزایش مهارت‌های خواندن و نوشتن و آموزش گرامر اختصاص می‌یابد. همین که چهار پنج ماهی گذشت و دانشجویان با یک آشنایی نسبتی با زبان روسی توانستند تا حدودی گلیمشان را از آب بیرون بکشند، دروس اختصاصی مرتبط با رشته هم آغاز می‌شود. در این مرحله کسانی که تحصیل در رشته‌های مهندسی را انتخاب کرده‌اند، دروس پادفک مهندسی را که طبیعتا با ریاضی و فیزیک سر و کار دارد می‌گذرانند و دانشجویان علاقمند به رشته‌های تجربی مثل پزشکی و دندانپزشکی و پرستاری و داروسازی، محتوای درسی مخصوص به خود را با تمرکز روی زیست‌شناسی و شیمی به زبان روسی می‌گذرانند. البته برای برخی رشته‌های پزشکی، تا حدودی و در حد لزوم به درس‌های ریاضی و فیزیک پرداخته می‌شود.

هزینه دوره پادفک روسیه 

برای تخمین هزینه ثبت نام پادفک روسیه، باید به رشته انتخابی و دانشگاه محل تحصیل توجه کنیم. مثلا دانشگاه دولتی لومونسف که یکی از سرشناس‌ترین و بهترین دانشگاه‌های روسیه است، ثبتنام پادفک را با ۶۰۰۰ دلار برگزار می‌کند و در برخی دانشگاه‌ها این رقم به ۲۵۰۰ دلار یا پایین‌تر هم می‌رسد. هرچه رشتهٔ انتخابی دانشجو تخصصی‌تر باشد، طول دوره پادفک روسیه بیشتر و طبیعتا هزینهٔ آن بالاتر می‌رود.

البته این مورد در تمام حالات مصداق ندارد و برخی دانشگاه‌ها، صرفا هزینهٔ بیشتری برای برگزاری این دوره دریافت می‌کنند. موسسات زبان روسی هم دارای مجوز برگزاری این دوره‌ها هستند و از میانگین هزینه‌هایشان می‌شود نتیجه‌ گرفت که گذراندن پادفک روسیه در موسسات زبان، به نسبت دانشگاه‌ها هزینهٔ کمتری روی دست دانشجو می‌گذارد. هزینه پادفک در برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معروف روسیه عبارتند از: 

  • دانشگاه پاولوف سن‌پترزبورگ ۲۵۰۰ دلار 
  • دانشگاه دولتی مسکو (لومونسف) ۶۰۰۰ دلار 
  • دانشگاه دولتی سن‌پترزبورگ ۳۵۰۰ دلار 
  • دانشگاه پزشکی سچینوا در مسکو ۴۰۰۰ دلار 
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک ۴۵۰۰ دلار
  • دانشگاه مچنیکف سن‌پترزبورگ ۲۵۰۰ دلار 
  • دانشگاه دندانپزشکی سِماشکو ۳۵۰۰ دلار 

گذراندن دوره‌ پادفک برای دانشجویانی که بورسیه تحصیلی روسیه را دریافت کرده‌اند رایگان است. اما در صورتیکه در انتهای دوره، موفق به دریافت نمره قبولی نشوند، باید هزینه را پرداخت و برای گذراندن دوره مجددا ثبت‌نام کنند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مطلب هزینه زندگی دانشجویی در روسیه مراجعه بفرمایید. 

پادفک چیست | پادفک روسیه | دوره پادفک

مزایای دوره پادفک روسیه 

شرکت در دوره های پادفک برای دانشجویان علاقمند به تحصیل در روسیه زمانی ضروری است، که رشته‌ٔ انتخابی آنها به زبان انگلیسی نباشد. اما روی هم رفته گذراندن دوره پادفک روسیه، مزایای قابل توجهی دارد که حتی در صورت اجباری نبودن، می‌تواند به عنوان یک دورهٔ کمکی و تقویتی مورد توجه دانشجویان باشد. برخی از این مزایا عبارتند از: 

  • تسلط بهتر روی زبان روسی در زندگی روزمره
  • تسلط بهتر به زبان روسی در راستای اصطلاحات علمی و رشتهٔ تحصیلی 
  • آشنایی بیشتر با فرهنگ روسی و شانس بالاتر برای جا افتادن در محیط تازه 
  • ارتباط بهتر با اساتید، پرسنل دانشگاه و هم‌کلاسی‌ها 
  • افزایش شانس دانشجو برای پیدا کردن کار 
  • تاثیر مثبت بر رزومهٔ تحصیلی دانشجو  
  • دریافت گواهینامهٔ معتبر زبان روسی 
  • ایجاد امکان تحصیل در رشته‌های خاص مثل دندانپزشکی 
  • بالا بردن شانس بورسیه برای رشته‌های روسی‌زبان 

مدارک لازم برای ثبت نام پادفک 

برای ثبت نام پادفک روسیه به مدارکی شبیه به مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه نیاز دارید و یادآور شویم که تمام این مدارک باید به روسی ترجمه رسمی شوند. مثلا مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی همراه با ریز نمرات باید توسط یکی از موسسات رسمی زبان روسی ترجمه شوند و دارای مهر وزارت امور خارجه باشند. 

  • پاسپورت ترجمه شده 
  • مدرک ترجمه شده دیپلم دبیرستان 
  • مدرک ترجمه شده پیش دانشگاهی
  • ریز نمرات ترجمه شده دبیرستان 
  • گواهی سلامت 
  • عکس پاسپورتی 
  • رسید پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام 
  • فرم پذیرش دانشگاه 

سوالات رایج درباره پادفک روسیه

آیا برای تحصیل در روسیه دوره پادفک اجباری است؟ 

خیر. دوره پادفک تنها برای دانشجویانی ضروری است که می‌خواهند در رشته‌های روسی زبان به تحصیل بپردازند. کورس‌هایی که در دانشگاه‌های روسیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند نیازی به گذراندن دوره پادفک ندارند. 

آیا در ایران امکان گرفتن مدرک پادفک وجود دارد؟ 

خیر. در ایران موسسات مختلفی در زمینهٔ آموزش زبان روسی فعالیت می‌کنند. اما هیچ یک از آنها مجوز اعطای مدرک دورهٔ پادفک را نداشته و به علاقمندان توصیه می‌کنیم که در این باره محتاط باشند. 

دوره پادفک به چه صورتی و کجا برگزار می‌شود؟ 

کلاس‌های پادفک روسیه معمولا چهار تا شش ساعت در طی روز طول می‌کشند و در محل خود دانشگاه و یا موسسه آموزش زبان در روسیه برگزار می‌شوند.   

آیا کلاس های پادفک فقط برای کشور روسیه ضروری هستند؟ 

دوره‌های پادفک علاوه بر دانشگاه های کشور روسیه برای سایر کشورهای روسی زبان مثل اوکراین و گرجستان و بلاروس هم ضروری هستند. 

کلاس‌های دوره پادفک از چه تاریخی شروع می‌شود؟ 

کلاس های دورهٔ پادفک هر ساله از نیمه دوم شهریور یا ابتدای سپتامبر و یا ابتدای ماه فوریه آغاز می‌شوند. 

هزینه ثبت نام پادفک را چطور باید استعلام کرد؟ 

بهترین کار استفاده از وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی و یا مشاوره با همکاران ما در موسسه مهاجرت تحصیلی لتسگویونی است. اما در کل هزینهٔ دوره‌های پادفک در بازه‌ای بین ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار قابل تخمین است. 

آیا برای گذراندن دورهٔ پادفک محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. تا این لحظه به وجود محدودیت سنی برای ثبت نام در این دوره هیچ اشاره‌ای نشده است. 

آیا دوره پادفک در تمام دانشگاه ها یکسان است؟ 

خیر. بسته به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، ملزم به گذراندن دورهٔ متفاوتی هستید. پادفک رشته‌های فنی و مهندسی با پادفک رشته‌های انسانی و یا تجربی متفاوتند و محتوای آموزشی آنها با توجه به رشتهٔ مورد نظر چیدمان شده است. 

آیا قبولی در پادفک روسیه با پذیرش دانشگاه یکی است؟ 

خیر. قبولی در آزمون نهایی پادفک روسیه، از پذیرش دانشگاه و شروع رشته‌ٔ انتخابی مستقل است و صرفا یکی از پیش‌نیازهای آن محسوب می‌شود. شما در صورتی می‌توانید در دانشگاه‌های روسیه و کورس‌های روسی‌زبان تحصیل کنید که پادفک مرتبط با آن رشته را گذرانده باشید. اما بعد از قبولی در پادفک، ممکن است در آزمون ورودی خود دانشگاه (در صورت وجود آزمون ورودی) قبول نشده و موفق به تحصیل نشوید. 

آیا در صورت عدم قبولی در دوره پادفک، امکان گذراندن مجدد آن وجود دارد؟

بله. دانشجویانی که حد نصاب نمره قبولی را نمی‌آورند می‌توانند دوباره ثبت نام کنند و اگر هم بورسیه بوده باشند، برای ثبت نام جدید، ملزم به پرداخت هزینه دوره هستند.