برای تحصیل در دانشگاه های هنر پاریس برنامه‌ای دارید یا صرفاً به ایدهٔ چنین کاری فکر می‌کنید؟ در هر صورت، جایی در گوشهٔ ذهنمان باشد که بزرگانی چون سالوادر دالی و پابلو پیکاسو هم چنین فکرهایی به ذهنشان خطور کرد و برای تحصیل هنر، گذرشان به پاریس افتاد.

پاریس مهد هنر و فرهنگ است و تعدادی از بهترین آکادمی‌های هنری را دارد. بد نیست کمی با زیر و بم تحصیل هنر در پاریس و تعدادی از دانشگاه های هنر دانه درشت در پاریس آشنا شویم. 

دانشگاه های هنر پاریس در سال 2021

انواع دانشگاه های هنر پاریس

در این کلان شهر نسبتاً شلوغ و پرهیاهو، سه نوع مدرسه و یا دانشگاه هنر یا به قولی آرت اسکول وجود دارد: دانشگاه هنر خصوصی بین‌المللی، دانشگاه هنر خصوصی فرانسوی، دانشگاه هنر دولتی فرانسوی. دو مورد آخر به تسلط خوب متقاضی به زبان فرانسه نیاز دارند و می‌توان گفت که گونهٔ اول، مناسب‌ترین گزینه برای دانشجویان بین‌المللی است.

البته این بدان معنا نیست که در آرت اسکول‌های فرانسوی، هیچ درسی به زبان انگلیسی تدریس نمی‌شود، چون چنین نیست. اما تعداد کورس‌های انگلیسی آنها تا حدودی محدود است و می‌طلبد که برای پیدا کردن دوره‌ٔ مناسب حوصلهٔ بیشتری به خرج داده شود. در ضمن مد نظر داشته باشیم که تمام آرت اسکول‌های پاریس مورد تأیید وزارت آموزش فرانسه نیستند و در سطح بین‌المللی، لزوماً اعتبار درخور توجهی ندارند. اما مواردی که در این مطلب معرفی می‌کنیم، جزو بهترین دانشگاه های فرانسه و حتی جهان به شمار می‌روند.

دانشگاه های هنر پاریس خصوصی و بین المللی 

آرت اسکول‌های معروفی مثل کالج هنر پاریس، پارسُنز پاریس و یا دانشگاه آمریکایی پاریس جزو این دست از دانشگاه های هنر هستند و گفته می‌شود که از نظر چارت آموزشی و ارزیابی، از چهارچوب سیستم آموزشی آمریکا تبعیت می‌کنند. یعنی دو سطح یا مقطع تحصیلی Undergraduate و Graduate دارند که اولی معادل کارشناسی یا همان لیسانس و دومی معادل ارشد و دکتری  است. خوبی این آرت اسکول‌ها در انگلیسی بودن کورس‌هایشان است و متقاضیان را از دردسر آموختن زبان فرانسه معاف می‌کنند.

مشکل اینجاست که وقتی به شهریه‌های سرسام‌آورشان نگاه می‌کنیم، شاید به ذهنمان برسد که همان زبان فرانسه‌مان را تقویت کنیم سنگین‌تر خواهیم بود! دانشگاه های هنر پاریس که در این گروه قرار می‌گیرند به طور متوسط بین ۱۰ تا ۳۰ هزار یورو شهریه می‌گیرند و طبیعیست که پرداختن چنین مبلغی، از عهدهٔ هر کسی بر نمی‌آید. نکتهٔ مثبت ماجرا اینجاست که در کنار هزینه‌های سنگین، لااقل می‌توان از کیفیت بالای آموزش، محیط فوق‌العاده و اعتبار مدارک آنها مطمئن بود. 

دانشگاه های هنر پاریس خصوصی و فرانسوی

دانشگاه هایی مثل IESA یا موسسه تحصیلات تکمیلی هنر پاریس یا دانشگاه ECV‌ از این نوع آرت اسکول‌ها هستند و به رسم سایر دانشگاه های معتبر اروپایی، از چهارچوب آموزشی بولونیا پیروی می‌کنند. یعنی همان سیستم آموزشی که در ایران هم رایج است و تحصیلات عالیه را به سه مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری تفکیک می‌کند. خبر خوب اینکه، در این گونه از دانشگاههای هنر پاریس هم، کورس‌های انگلیسی زبان پیدا می‌شوند و قیمت به مراتب پایین‌تری نسبت به مدارس خارجی و آمریکایی دارند.

شهریهٔ این قبیل آرت اسکول های پاریس بین ۵ تا ۱۰ هزار یورو نوسان می‌کند و گزینه‌های به صرفه‌تری برای متقاضیان تحصیل هنر در فرانسه هستند و تنها مشکل موجود، یک امای بزرگ است که نمی‌توان آنرا نادیده گرفت. پاریس بی‌شمار آرت اسکول دارد و تحصیل در تمام آنها هم فال است و هم تماشا. اما همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تمام این مدارس هنری مورد تأیید رسمی سیستم آموزش عالی فرانسه نیستند و می‌طلبد که پیش از تصمیم به مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل، به اولویت این قضیه فکر کنید و یا زیر و بم ماجرا را از کارشناسان لتسگو یونی جویا شوید. 

دانشگاه های هنر پاریس دولتی و فرانسوی

گونهٔ آخر از دانشگاههای هنر پاریس، آرت اسکول‌های دولتی یا به قول خودشان پابلیک آرت اسکول‌ها هستند که معمولاً ارزانترین شهریه را از متقاضیان می‌گیرند و انواع و اقسام کورس‌های مرتبط با گرافیک و دیزاین و معماری و هنرهای تجسمی و مد و فشن و غیره را پوشش می‌دهند. این نوع دانشگاه ها هم روند آموزشی را در چهارچوب بولونیا پیش می‌برند و از اسامی مختلف و احیاناً گنگی که روی مدارکشان گذاشته‌اند نباید تعجب کرد.

مثلاً یکی از این مدارک با عنوان DBMADE شناخته می‌شود که مخفف diplôme national des métiers d’art et de design است و یا مدرک دیگری که با عنوان BTS شناخته می‌شود و مخفف Brevet de technicien supérieur است و مورد دیگر که به  DSAA معروف است و به مدرکی از نوع diplôme supérieur des arts appliqués اشاره دارد. تمامی این مدارک، از اعتبار کشوری و جهانی برخوردارند و شهریه‌ای که در این گونه از دانشگاه های هنر پاریس می‌پردازید، می‌تواند از مقدار ناچیز ۳۰۰ یورو تا شهریهٔ سنگین ۱۰,۰۰۰ یورو نوسان کند. در ضمن، کمترین کورس‌های انگلیسی زبان، در این نوع سوم پیدا می‌شوند و از این بابت مناسب دانشجویان اینترنشنال نیستند. 

  • DBMADE : دیپلم ملی هنر و طراحی 
  • BTS : گواهی تکنسین پیشرفته 
  • DSAA : فوق دیپلم هنرهای کاربردی 

دانشگاه های هنر پاریس

دانشگاه های هنر پاریس 

بعد از یک آشنایی کلی با دسته‌بندی مدارس یا دانشگاه های هنر پاریس، بد نیست به سراغ تعدادی از این آرت اسکول‌ها برویم و مشخصات و شرایط پذیرش و نکاتی از آنها را مرور کنیم. در ضمن پیروی صحبتی که در خصوص اعتبار مدارک داشتیم به این نکته اشاره کنیم که تمامی دانشگاه‌هایی که در ادامه می‌آوریم، جزو دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت آموزش فرانسه هستند و مدارک معتبر و سطح بالایی ارائه می‌دهند.

اسامی زیر تعدادی از بهترین دانشگاه های هنر پاریس هستند و در ادامه به معرفی چند نمونه از آنها اکتفا خواهیم کرد. 

  • دانشگاه سوربن Sorbonne University
  • دانشکده هنر پاریس Paris College of Art
  • آرت اسکول کُنده École de Condé
  • آرت اسکول پارسُنز پاریس Parsons Paris
  • دانشکده تحصیلات عالی هنر و ارتباطات یا EAC 
  • موسسه مطالعات عالی هنر IESA
  • مدرسه ارتباطات بصری ECV
  • موسسه تحصیلات عالی هنرهای کاربردی LISAA 
  • دانشکده ملی هنرهای کاربردی و صنایع دستی ENSAAM

دانشگاه سوربن 

دانشگاه سوربن Sorbonne University معروفترین و بزرگترین دانشگاه فرانسه در حوزه هنر و ادبیات و علوم انسانی و یکی از دانشگاه های سرشناس جهان است. در دانشکدهٔ هنر و علوم انسانی این دانشگاه، رشته‌هایی مثل ادبیات کلاسیک و مدرن، زبانهای خارجی، ادبیات و تمدن‌های خارجی، زبان شناسی، فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافی، تاریخ هنر، باستان شناسی و موسیقی‌شناسی ارائه می‌شوند. قدمت سوربن به سال ۱۲۵۷ برمی‌گردد و در ۲۰۱۸ با دانشگاه پییِر و ماری کوری UPMC و چند مرکز علمی دیگر ادغام شده است.

سوربن در حال حاضر رتبهٔ چهارم فرانسه را دارد و بین ۱۰۰ دانشگاه برتبر جهان است. اما چون از دانشگاههای هنر پاریس صحبت می‌کنیم، باید یادآور شویم که سوربن برای کسانی به تحصیل در رشتهٔ تاریخ هنر و موسیقی‌شناسی (موزیکولوژی) علاقمندند مناسب است. البته به شرطی که به زبان فرانسه تسلط کافی داشته باشند. 

  • نام: Sorbonne University
  • وبسایت: sorbonne-universite.fr
  • نوع: دولتی 
  • زبان دوره‌ها: فرانسه
  • میانگین شهریه سالانه: کمتر از ۵۰۰ یورو
  • رشته‌های تحصیلی: تاریخ هنر، موسیقی‌شناسی

دانشگاه های هنر پاریس

دانشکده هنر پاریس 

دانشکده یا کالج هنر پاریس (PCA)، بر خلاف سوربن که در تمامی رشته‌های علمی و هنری و انسانی دستی بر آتش دارد، به طور تخصصی در وادی هنر فعالیت می‌کند و بدون تردید یکی از بهترین دانشگاه های هنر پاریس است و سعی می‌کنیم توضیحات کاملتری در موردش ارائه کنیم. این دانشکده جزو دانشگاه های خصوصی و اینترنشنال فرانسه است، در ۱۹۸۱ تأسیس شده و از سیستم آموزشی آمریکایی پیروی می‌کند. کورس‌هایش به زبان انگلیسی است و اینطور که از بازخوردها و امتیازات پیداست، کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد.

کالج هنر پاریس در مقطع لیسانس، رشته‌هایی مثل هنرهای زیبا، طراحی داخلی، طراحی محیطی، عکاسی، گرافیک و طراحی مد را در دو قالب BA و ‌BFA‌ برگزار می‌کند و در مقطع ارشد رشته‌هایی مثل رسانه‌های فرا رشته‌ای، طراحی لباس با متریال و تکنولوژی‌های جدید و طراحی برای اثرگذاری اجتماعی، رشته‌های جالب و به نسبت تازه‌ای هستند که به طور اختصاصی در دانشکده PCA ارائه می‌شوند. 

  • نام: Paris College of Art
  • وبسایت: paris.edu
  • نوع: خصوصی و اینترنشنال 
  • زبان دوره‌ها: انگلیسی 
  • میانگین شهریه سالانه: ۲۸,۰۰۰ یورو
  • رشته‌های تحصیلی: طراحی و نقاشی، طراحی داخلی و محیطی، عکاسی، گرافیک، مد و فشن و … 

طراحی 

مدت تحصیل در ارشد طراحی یا Drawing  یک تا دو سال است و به صورت تمام وقت در دو قالب MA و MFA و در محل ساختمان اصلی دانشگاه برگزار می‌شود. شهریهٔ دوره دو ساله این رشته، برای دانشجویان بین المللی، رقم خانمان برانداز ۵۶,۸۰۰ یورو است. دو قالبی که ذکر کردیم (MA و MFA) در اکثر واحدهای درسی مشترکند و تنها برخی از دروسشان در سال دوم تفاوت می‌کند. اما به صورت کلی می‌توان اینطور گفت در فرمت MFA وزن کارهای عملی و اجرایی بیش از دروس تئوریک است. 

طراحی لباس با متریال و تکنولوژی‌های جدید

رشته طراحی لباس در گرایش New Materials & Technologies در یک دوره دو ساله و تمام وقت برگزار می‌شود و نزدیک به ۲۸۴۰۰ یورو شهریه دارد. 

طراحی برای اثرگذاری اجتماعی 

این رشتهٔ نسبتاً جدید با عنوان Design for Social Impact در یک دورهٔ یک ساله و به صورت فول تایم ارائه می‌شود. شهریهٔ این رشته ۲۸,۴۰۰ یورو است. 

دانشگاه های هنر پاریس

عکاسی و فیلمبرداری فشن

رشته عکاسی و تصویر برداری در صنعت فشن یا Fashion Film & Photography دوره‌ای یک ساله دارد و به صورت فول تایم و با شهریه ۲۸۴۰۰ یورو برگزار می‌شود. 

طراحی داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی یا Interior Design در قالب یک دورهٔ یک ساله ارائه می‌شود و هزینه‌اش در حال حاضر مثل سایر گرایش‌های ارشد کالج هنر پاریس ۲۸,۴۰۰ یورو است. 

عکاسی و تصویرسازی 

رشته محبوب عکاسی و تصویرسازی Photography & Image-making دوره‌ای یک الی دو ساله دارد که دانشجویان بین‌المللی به ازای هر سال ۲۸,۴۰۰ یورو شهریه می‌دهند. این رقم برای دانشجویان اتحادیهٔ اروپا و انگلستان در تمامی رشته‌های ارشد این دانشگاه، ۱۴,۲۰۰ یورو است. 

رسانه‌های فرا رشته‌ای (Transdisciplinary New Media)

مورد آخر یعنی رسانه‌های فرا رشته‌ای یکی از رشته‌های تازه وارد در میان رشته‌های هنری در مقطع ارشد است که از شیوه‌های آموزشی مرسوم پا را فراتر گذاشته و برای طیف گسترده‌ای از علاقمندان به فعالیت‌های هنری با رویکردها، تکنولوژی‌ها و چهارچوب‌های جدید بسیار مناسب است. در این رشته کار گروهی نقش بسیار پررنگی دارد و غیر از دانشجویان هنری، کسانی که از رشته‌هایی مثل بیزنس و ادبیات و حتی برنامه‌نویسی با زمینه‌ای کاملاً متفاوت می‌آیند، امکان شرکت در این رشتهٔ جالب را خواهند داشت.

این رشته هم مانند طراحی، عکاسی و طراحی لباس در مدت یک تا دو سال ارائه می‌شود و برای دانشجویان اینترنشنال ۵۶,۸۰۰ یورو هزینه دارد. 

ددلاین‌ها و مهلت ثبت نام برای دانشکده هنر پاریس 

همیشه بهتر است این قبیل اطلاعات و تاریخ‌ها را در وبسایت خود دانشگاه بررسی بفرمایید و همچنین از فرم ارزیابی در وبسایت لتسگویونی استفاده نمایید. اما معمولاً ثبت نام دانشکده هنر پاریس یا PCA در مقطع لیسانس برای ترم پاییز در ۵ نوبت و در تاریخ‌های ۱۵ نوامبر، ۱ فوریه، ۱۵ مارچ، ۱۵ مه و در انتها اگر جایی در کورس باقی مانده باشد بعد از پانزدهم مه ثبت نام نوبت پنجم انجام می‌شود. ثبت نام ترم بهار در سه نوبت و در تاریخ‌های ۱ اکتبر، ۱۵ نوامبر انجام شده و در صورت وجود جای خالی، نوبت سوم بعد پازده نوامبر انجام می‌شود. در مقطع ارشد ثبت نام این کالج فقط برای ترم پاییز امکانپذیر است و در چهار نوبت زیر انجام می‌شود. 

  • نوبت اول: یکم دسامبر 
  • نوبت دوم: پانزدهم فوریه
  • نوبت سوم: یکم آوریل
  • نوبت چهارم: بعد از یکم آوریل و در صورت وجود جای خالی

با وجود ددلاین‌هایی که عنوان کردیم، همیشه به دانشجویان اینترنشنال توصیه می‌شود که در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت نام کنند تا مراحل و دنگ و فنگ‌های دریافت ویزا باعث ایجاد تأخیر غیرمترقبه‌ در روند ثبت نام نشود. نکتهٔ مهمتر اینکه، اقدام سریع برای درخواست فاند و کمک‌‌هزینهٔ تحصیلی هم بسیار مهم است. چون همیشه درخواست‌ها بیش از فاندهای موجود است و در صورت اقدام دیرهنگام، شانس متقاضی برای دریافت کمک هزنیه به صفر میل می‌کند. 

دانشگاه های هنر پاریس

École de Condé

اکول دُ کُنده هم یکی دیگر از دانشگاههای هنر پاریس است که شهرت بالایی دارد و بسیاری آنرا بهترین محل تحصیل هنر در فرانسه می‌دانند. این دانشگاه خصوصی و سرشناس در حال حاضر ۶ دانشکده در سراسر فرانسه و ۲ دانشکده در ایتالیا (و اسپانیا) دارد و با ارائه رشته‌هایی مثل گرافیک، طراحی داخلی، عکاسی، طراحی محصول، ایلوستریشن، کامیک، انیمیشن و مرمت و بازسازی و بسیاری رشته‌های دیگر، جزو معتبرترین مدارس هنری اروپا به شمار می‌رود.

اکول د کنده نزدیک به سه دهه سابقه دارد و به خاطر اساتید حرفه‌ای و اتمسفر جالبش، برای دانشجویان اروپایی و اینترنشال جذابیت ویژه‌ای داشته است. 

  • نام: École de Condé
  • وبسایت: ecoles-conde.com
  • نوع: خصوصی و فرانسوی
  • زبان دوره‌ها: فرانسه و انگلیسی 
  • میانگین شهریه سالانه: ۶,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ یورو 
  • رشته‌های تحصیلی: انواع گرایشات طراحی و دیزاین، انیمیشن 2D و 3D، عکاسی، صنایع دستی، مرمت آثار 

پذیرش در دانشکده اِکول دُ کُنده 

دانشجویان بین‌المللی برای درخواست پذیرش و مکاتبه با اکول د کنده باید از طریق تلفن یا آدرس ایمیل admission@ad-education.com با بخش روابط بین‌الملل دانشگاه تماس بگیرند و یا با کمک مشاورین لتسگویونی کار را پیش ببرند. در هر دو صورت، قرار یک مصاحبهٔ آنلاین با اسکایپ گذاشته می‌شود و همه چیز منوط به نظر هیئت تصمیم گیرنده بعد از جلسهٔ مصاحبه است. 

سطح زبان مورد نیاز 

بسیاری از دوره‌های دانشکدهٔ اکول د کنده هم مثل باقی دانشگاههای هنر پاریس به زبان فرانسه ارائه می‌شوند و داشتن مدرک B2 و بالاتر در هر یک از آزمون‌های TCF, TEF, DELF, DALF قابل قبول است. منتها اگر فرد متقاضی در لحظهٔ درخواست پذیرش چنین مدرکی نداشته باشد از دو طریق می‌تواند روند ثبت نام را پیش ببرد: شرکت در کورس فشرده زبان همزمان با تحصیل و یا شرکت در دورهٔ FLE.

در مورد اول، خود دانشکده با توجه به رشته‌ٔ مورد نظر یک کورس فشرده را در طی  سال تحصیلی برگزار می‌کند و در مورد دوم طرف تعیین سطح می‌شود و در یک دوره زبان تخصصی شرکت می‌کند که بسته به میزان تسلطش به زبان فرانسه، ممکن است از یک ماه تا یک سال به طول بیانجامد. 

دانشگاه های هنر پاریس

دریافت بورسیه از دانشکده École de Condé 

همانطور که اشاره شد اکول دُ کنده، جزو دانشگاه های خصوصی هنر در پاریس است و دانشجویانش امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی مثل CROUS را ندارند. اما خوشبختانه خود دانشگاه یک سری برنامهٔ کمکی و حمایتی را مثل وامهای دانشجویی و بورسیه دانشجویان نخبه اجرا می‌کند.

مثلاً با همکاری بانکی به اسم BNP-Paribas به دانشجویان با نرخ بهرهٔ بسیار مناسب وام می‌دهد و یا برای دانشجویانی که لیسانس را همین دانشکده گرفته و قصد ادامهٔ تحصیل در مقطع بالاتر را دارند، بخشی از شهریه و هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه را تأمین می‌کنند که در این مورد، عملکرد تحصیلی دانشجو ملاک انتخاب است.  

رشته‌های تحصیلی اکول د کنده در مقطع کارشناسی 

اکول د کنده طیف گسترده‌ای از رشته‌های هنر را در دو مقطع لیسانس و ارشد ارائه می‌کند. برخی از آنها در مقطع کارشناسی عبارتند از: لیسانس سرامیک‌کاری معاصر، لیسانس طراحی زیور‌آلات، لیسانس مرمت آثار تاریخی، لیسانس کدنویسی خلاقانه، لیسانس گرافیک (چاپی و دیجیتال)، لیسانس طراحی لباس، لیسانس طراحی محصول، لیسانس طراحی 3D، لیسانس طراحی بازی و انیمیشن، لیسانس انیمیشن 2D، لیسانس تصویرسازی کامیک و انیمیشن، لیسانس عکاسی. 

رشته‌های تحصیلی اکول د کنده در مقطع ارشد 

رشته‌های این دانشکده در مقطع ارشد عبارتند از طراحی داخلی، طراحی صحنه‌، طراحی خودرو، طراحی محصول و مبلمان، طراحی UI/UX و واقعیت مجازی، طراحی با متریال نوآورانه و توسعهٔ پایدار،‌ گلوبال دیزاین و پژوهش و نوآوری، کارگردانی هنری و گرافیکی، معماری، مد و پوشاک، مرمت و بازسازی آثار، ایلوستریشن و طراحی کامیک، طراحی 3D و بازی، انیمیشن 2D. 

دانشگاه های هنر پاریس

پارسُنز پاریس 

مرکز اینترنشنال پارسُنز از معروفترین دانشگاههای هنر پاریس است که قدمتش به ۱۹۲۱ برمی‌گردد و عنوان نخستین مدرسه هنری آمریکایی را در پاریس در اختیار دارد. تمامی کورس‌های تحصیلی این دانشگاه با محوریت نوآوری و کارآفرینی ارائه می‌شوند و از فهرست درسی دانشکده‌ٔ هنری پارسنز در نیویورک تبعیت می‌کنند.

دامنهٔ‌ فعالیت‌های این دانشکدهٔ سرشناس حوزه‌هایی مثل طراحی و تصویرسازی، طراحی لباس، طراحی صحنه، طراحی استراتژیک و مدیریت و تعدادی رشته‌های دیگر را پوشش می‌دهد و یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل در رشتهٔ فشن و طراحی لباس برای دانشجویان خارجی است. 

  • نام: Parsons Paris
  • وبسایت: newschool.edu/parsons-paris
  • نوع: خصوصی و اينترنشنال
  • زبان دوره‌ها: انگلیسی 
  • میانگین شهریه سالانه: ۱۸۰۰۰ یورو 
  • رشته‌های تحصیلی: هنر و رسانه و تکنولوژی، طراحی لباس، مطالعات صنعت مد و فشن، مدیریت استراتژیک 

مراحل اپلای برای کارشناسی در دانشکده هنر پارسُنز پاریس 

ثبت نام در دانشگاههای هنر پاریس معمولاً یک روال شبیه به هم دارد و شرح مراحل اپلای برای تمام دانشکده‌های این لیست از حوصلهٔ یک مطلب خارج است. بنابراین برای راهنمایی خوانندگان مراحل ثبت نام در پارسنز را به عنوان نمونه توضیح می‌دهیم و توصیه می‌کنیم که هرگونه فرایند ثبت نامی را یا با مشاوره با کارشناسان باتجربه پیش ببرید یا پیش از آن، وبسایت دانشگاه مورد نظر را با نهایت دقت مطالعه بفرمایید. 

تکمیل درخواست اپلای 

برای ثبت نام در پارسنز از متقاضیان درخواست می‌شود که در یک سامانهٔ مشترک با آدرس apply.commonapp.org اکانت بسازند و تمامی اطلاعات خواسته شده را پر کنند. تمامی مدارک و اطلاعات خواسته شده به صورت دیجیتالی و اسکن شده قابل انتقال هستند. همچنین متقاضیانی که از طریق شرکت در یکی از مسابقات پارسنز پاریس قصد ثبت نام دارند یا می‌خواهند پورتفوی یا نمونه‌ کارهایشان را ثبت کنند باید از پلتفرم apply.newschool.edu/apply وارد شوند. روی هم رفته، تمامی مدارک مورد نیاز باید پیش از اینکه پروندهٔ شما مورد بررسی قرار بگیرد، بارگذاری شده باشند. 

دانشگاه های هنر پاریس

ثبت هزینهٔ اپلای 

هزینهٔ ثبت نام برای دانشجویان آمریکایی ۵۰ و برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس ۷۵ دلار است. این مبلغ از طریق یک اپلیکیشن و به صورت آنلاین پرداخت می‌شود و به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست. متقاضیانی که مشکلات مالی دارند می‌توانند در بخش commonapp که در بخش قبلی اشاره شد، درخواست معافیت از پرداخت هزینه را ثبت کنند تا دانشگاه شرایط را بررسی کند و دربارهٔ واجد شرایط معافیت بودن یا نبودن متقاضی تصمیم بگیرد. 

تکمیل انگیزه نامه 

متقاضیان در این نامه در قالب ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلمه باید خودشان را در آینده توصیف کنند و از این طریق، شناختی از کاراکتر و اهدافشان ارائه دهند. اینکه در چند صباح آینده مشغول چه کاری هستند و کجا هستند و در چه مسیر نوآورانه‌ای قدم بر می‌دارند؟ دوست دارند چه تغییری در محیط پیرامونشان ایجاد کنند و تحصیل در پارسنز پاریس چه تأثیری در مسیرشان خواهد داشت؟

ثبت نمونه کارها یا شرکت در یکی از مسابقات پارسنز

به متقاضیان ثبت نام در این دانشکده توصیه می‌شود ابتدا مراحل قبلی را طی کنند و سپس نسبت به ارسال نمونه‌ کارها یا ثبت درخواست شرکت در مسابقات پارسنز اقدام نمایند. نمونه کارهای متقاضی می‌تواند انواع و اقسام زمینه‌ها را از نقاشی و طراحی و تندیس‌سازی گرفته تا اجرای رقص و اسکچ و کارهای گرافیکی را شامل شود. این کارها باید در قالب ۸ تا ۱۲ اسلاید خلاصه شوند و طبیعتاً بهترین نمونه‌ کارها و تجربیات متقاضی را بازتاب دهند. درضمن اجباری به هماهنگی نمونه کارهای متقاضی با رشته‌ای که انتخاب کرده وجود ندارد. 

و برای شرکت در چالش‌های پارسنز، روال کار به اینصورت است که متقاضی یکی از نمونه کارهایش را انتخاب می‌کند و بر اساس آن، سیر تفکر و پردازش ایده‌های مختلف را در خصوص آن اثر با کمک تصویرسازی و یک متن نهایتاً پانصد کلمه‌ای به نمایش می‌گذارد. متقاضیان اجازه دارند تا سه مورد از این پروسه‌های خلاقانه را ثبت کنند و برای این کار هیچ محدودیتی از لحاظ قالب یا مدیوم استفاده شده ندارند. استفاده از طراحی و نقاشی و ویدیو یا دیزاین سه بعدی و ساخت تندیس و کلاژ و تصاویر دیجیتال و در کل هر مدیومی که جانمایهٔ پروسهٔ ذهنی فرد را نشان دهد مجاز است. 

دانشگاه های هنر پاریس

ثبت توصیه نامه 

برای متقاضیان پذیرش لیسانس در دانشکده هنر پارنسز، داشتن توصیه نامه یک مورد کلیدی و تأثیرگذار است. توصیه نامه می‌تواند از یکی از اساتید هنری فرد باشد و باید در همان پلتفرمی که در بخش اول اشاره شد، در کنار باقی مدارک بارگذاری شود. در ضمن متقاضیان می‌توانند فرم توصیه نامه را از آنجا دانلود کنند و آنرا به enroll@newschool.edu ایمیل نمایند. 

ریز نمرات و کارنامهٔ تحصیلی 

این بخش یکی از دردسرهای تحصیل در دانشکدهٔ پارسنز است. متقاضیان باید مدارک تمام دوره‌هایی که گذرانده‌اند، همراه با کارنامهٔ تحصیلی و ریز نمرات به صورت رسمی و ترجمه شده ارسال کنند و برای کسانی که مدرک دیپلم را هنوز نگرفته‌اند هم مانعی وجود ندارد و ریز آخرین نمراتشان قابل قبول است. فقط مسئله اینجاست که برای متقاضیان غیرآمریکایی، یک سری سخت‌گیری‌ها وجود دارد و دوره‌هایی که گذرانده‌اند باید توسط WES یا ECE و یا NACES تأیید و معادلسازی شوند که این فرایند از طریق وبسایت سرویس‌های یاد شده انجام می‌پذیرد و آنها خودشان نتیجهٔ تأیید و معادلسازی را به پارسنز ایمیل می‌کنند. 

ثبت مدرک زبان انگلیسی 

این مرحله برای تمام متقاضیان غیرانگلیسی‌زبان الزامی است و باید آزمون زبانشان را نهایتاً در بازهٔ دو سال پیش از موعد اپلای انجام داده باشند. خوشبختانه دانشکده هنر پارسنز آزمون‌های مختلفی را قبول دارد که در لیست زیر، حداقل نمرهٔ لازم آنها را ملاحظه می‌کنیم: 

  • تافل اینترنتی ۹۲
  • آیلتس ۷
  • پی‌تی‌ای ۶۳
  • دولینگو ۱۱۵
  • کمبریج ۱۸۵

پیگیری وضعیت اپلای 

دانشجویان اینترنشنال بعد از اینکه تمامی مدارک خواسته شده را ارسال و فرم‌ها را تکمیل کردند، می‌توانند روند پذیرش را با ورود به اکانتی که ساخته‌اند apply.newschool.edu/account بررسی کنند. گفته می‌شود که از لحظهٔ تکمیل درخواست تا وقتی که پروندهٔ‌ متقاضی به طور کامل دریافت شود و پیغام دریافت شده را نشان بدهد، دست کم دو هفته طول می‌کشد. در این مدت توصیه می‌شود که خود متقاضی پیگیر وضعیت مدارکش باشد و از اینکه ریز نمراتش توسط پارسنز دریافت شده اطمینان حاصل کند. 

مرحلهٔ آخر و دریافت نتیجهٔ اپلای 

نتیجه اپلای برای متقاضیان کارشناسی، معمولاً در دو نوبت و در میانهٔ‌ دسامبر و یا میانهٔ مارس اعلام می‌شود. در ضمن قوانین آرت اسکول پارسنز اجازهٔ اپلای برای بیش از یک رشته را نمی‌دهد و اگر چنین باشد، از متقاضی درخواست می‌شود که تنها یکی از موارد را انتخاب کند و طبیعتاً باقی انتخاب‌ها به صورت خودکار حذف می‌شوند. 

دانشگاه های هنر پاریس

دانشکده ارتباطات بصری 

یکی دیگر از اسم و رسم‌دارترین دانشگاههای هنر پاریس Ecole de Communication Visuelle یا به طور مخفف ECV است که از ۱۹۸۴ آغاز به کار کرده و یک آرت اسکول خصوصی محسوب می‌شود. ای‌سی‌وی بالای ۲۵۰۰ نفر دانشجو دارد و یک پنجم از دانشجویانش بین‌المللی هستند. اکثر دوره‌های این آرت اسکول به زبان فرانسوی هستند و تعداد محدودی از کورس‌هایش مثل لیسانس گرافیک (سه ساله)، ارشد دیزاین و استراتژی (دوره دو ساله) و MBA‌ دیزاین و استراتژی (یک ساله) به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. ECV یکی از بهترین مدارس فرانسه برای دیزاین و انیمیشن است و غیر از ۵ دانشکدهٔ‌ داخل کشور، دو دانشکده هم در شانگهای چین و بمبئی هندوستان دارد. 

  • نام: Ecole de Communication Visuelle
  • وبسایت: ecv.fr
  • نوع: خصوصی و اينترنشنال
  • زبان دوره‌ها: انگلیسی و فرانسه
  • میانگین شهریه سالانه: ۷,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو 
  • رشته‌های تحصیلی: دیزاین، انیمیشن، طراحی بازی، تصویرسازی دیجیتال