اطلاع از تعطیلات رسمی ترکیه و روزهای تعطیل در ترکیه 2024 اهمیت زیادی دارد. هر سال ایرانیان زیادی به قصد گشت و گذار، خرید و تفریح در شهرهای مختلف و جذاب ترکیه، قدم به این کشور زیبا می‌گذارند و اطلاع از تعطیلات رسمی ترکیه می‌تواند تجربه یک سفر عالی و خاطره‌انگیز را برای شما به همراه داشته باشد.

علاوه بر این مطلع بودن در مورد روزهای تعطیل در کشور ترکیه نه تنها برای گردشگران، بلکه برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه و زندگی دائمی در این کشور را دارند نیز مهم بوده و موجب برنامه‌ریزی بهتر برای اقامت و زندگی در این کشور می‌شود. بنابراین در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی تصمیم داریم تا تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل در ترکیه در سال 2024 را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. با ما همراه باشید.

تعطیلات رسمی ترکیه

چه یک گردشگر و یا شهروند ساکن ترکیه باشید که در حال برنامه‌ریزی برای سفر و یا زندگی است و چه در حال تحصیل در ترکیه باشید و بخواهید از تاریخ تعطیلی موقتی دانشگاه‌ها در زمان تعطیلات رسمی ترکیه باخبر شوید، در هر صورت جدیدترین اطلاعات روزهای تعطیل در ترکیه به شما کمک کرده و جزو موارد مهم برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر در مورد اهداف جدید شما در سال 2024 خواهد بود.

به علاوه اگر به دنبال دریافت اقامت ترکیه و یا کانادا هستید، اطلاع از تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل در کشور ترکیه به شما این اجازه را می‌دهد تا کارهای مربوط به وقت سفارت و خدمات ویزا را به روزهای دیگری موکول کرده و به دلیل تعطیلی‌های عمومی در کشور، با مشکل مواجه نشوید.

یعنی برای مثال اگر قصد رزرو وقت سفارت و انگشت‌نگاری سفارت کانادا در ترکیه را داشته باشید، با اطلاع از تعطیلات رسمی این کشور در سال جدید، به سراغ انتخاب روزهای کاری و غیر تعطیل می‌روید که سفارت کانادا به فعالیت می‌پردازد. البته هنگام رزرو وقت به صورت اینترنتی این موضوع اغلب به صورت خودکار لحاظ می‌شود، اما اگر بخواهید به صورت حضوری به سفارت‌های حاضر در ترکیه دسترسی پیدا کنید، اطلاع از تعطیلات رسمی ترکیه و روزهای تعطیل در ترکیه 2024 برای شما بسیار مهم خواهد بود.

تعطیلات رسمی ترکیه 2023

از طرف دیگر در تعطیلات رسمی ترکیه، معمولاً شهر به حالت نیمه‌ تعطیل درآمده و جذابیت چندانی برای گشت و گذار ندارد و یا اینکه به دلیل مناسبت‌هایی مثل تعطیلات کریسمس، هزینه‌های هتل و پرواز به طور سرسام‌آوری بالا رفته و اصلاً منطقی نخواهد بود. برای همین می توان گفت که داشتن اطلاعات کامل در مورد تعطیلات در ترکیه در سال 2024 از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در تصمیم‌گیری‌های شما تاثیرگذار خواهد بود.

 طبق آمار ارائه شده توسط وب‌سایت expatguideturkey، تعطیلات رسمی در ترکیه شامل موارد زیر می‌شود:

 

تاریخ

روز هفته

عنوان تعطیلی

1 ژانویه

یکشنبه

روز سال نو

21 آپریل جمعه

  تعطیلات رمضان

22 آپریل شنبه

  تعطیلات رمضان

23 آپریل

یکشنبه

روز حاکمیت ملی و روز کودک / شب عید فطر

1 می

دوشنبه

روز کارگر و همبستگی

19 می

جمعه

یادبود آتاتورک، روز جوانان و ورزش

27 ژوئن

سه شنبه

شب عید قربان

28 ژوئن

چهارشنبه

عید قربان

29 ژوئن

پنجشنبه

تعطیلات عید قربان

30 ژوئن

جمعه

تعطیلات عید قربان

1 جولای

 شنبه

تعطیلات عید قربان

15 جولای

شنبه

روز دموکراسی و آزادی

30 آگوست

چهارشنبه

روز پیروزی

28 اکتبر

شنبه

شب (روز جمهوری)

29 اکتبر

یکشنبه

روز جمهوری

 

در واقع روزهای مهم و تعطیلات رسمی ترکیه به شرح زیر خواهد بود:

  • یکم ژانویه 2024: روز کریسمس
  • بیست و یکم آپریل 2024: جشن رمضان
  • بیست و سوم آپریل 2024: روز حاکمیت ملی و روز کودک
  • یکم می 2024: روز کارگر و همبستگی
  • نوزدهم می 2024: یادبود آتاتورک، روز جوانان و ورزش
  • بیست و هشتم ژوئن 2024: عید قربان
  • سی ام آگوست 2024: روز پیروزی
  • بیست و نهم اکتبر 2024: روز جمهوری

روزهای تعطیل در ترکیه 2024

برای این که با ایام تعطیل در کشور ترکیه 2024 و تعطیلات رسمی ترکیه بیشتر آشنا شوید، بد نیست تا کمی در مورد جزئیات آنها با شما بیشتر صحبت کنیم. طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت expatguideturkey، شش عید و جشن در ترکیه وجود دارد که دو مورد از آنها جزو جشن‌ها و اعیاد مذهبی هستند و 4 جشن باقیمانده جزو جشن‌های ملی کشور ترکیه به شمار می‌روند.

به طور کلی جشن‌های ملی نشان‌دهنده روزهای مهم تأسیس جمهوری مدرن ترکیه هستند و اعیاد مذهبی موجب یادآوری روزهای پربرکت و مهم دین اسلام به شمار می روند. علاوه بر این اعیاد، روزهای خاص دیگری نیز به ابتکار نهادهای جامعه مدنی مانند 8 مارس روز جهانی زن و 14 مارس روز پزشک در روزهای سال کشور ترکیه گنجانده شده و در این روزها جشن‌ها، فعالیت‌ها و جلساتی برگزار می‌شود.

تعطیلات در ترکیه 2023

البته باید خاطر نشان کنیم که روزهای ذکر شده جزو روزهای تعطیل در ترکیه نیستند. اما جشن‌ها و اعیاد رسمی کشور ترکیه که شامل تعطیلات رسمی ترکیه نیز محسوب می‌شوند به شرح زیر هستند:

جشن‌های ملی ترکیه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این جشن‌ها نشان‌دهنده روزهای مهم پایه‌گذاری و تأسیس جمهوری مدرن ترکیه محسوب می‌شوند. به طور معمول، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها و مؤسسات آموزشی در این ایام تعطیل هستند.

عموماً در این جشن‌ها اعضای مجلس ملی بزرگ ترکیه، احزاب سیاسی، ارتش، بوروکرات‌ها و سایر جوامع از مقبره آتاتورک یا همان Anıtkabir بازدید می‌کنند. معمولاً در این هفته‌ها فعالیت‌های زیادی تحت رهبری دولت و جامعه مدنی انجام می‌شود.

روز حاکمیت ملی و روز کودک

طبق تاریخ، مجلس ملی کبیر ترکیه در 23 آوریل 1920 تأسیس شد. در واقع روز 23 آپریل روز مهمی از نظر حاکمیت دادن به جامعه از جانب پادشاه است. این در حالی است که به فرمان موسس جمهوری ترکیه یعنی مصطفی کمال آتاتورک، این روز به عنوان روز کودک نیز محسوب می‌شود. وی دوستدار کودکان بود و آنها را آینده کشور ترکیه می‌دانست.

به همین خاطر، روز بیست و سوم آپریل روز جشن حاکمیت ملی و روز کودک در ترکیه محسوب می‌گردد. فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی در هفته و روز کودک انجام می‌شود و این جشن تنها روز اختصاصی است که در طول سال برای کودکان در نظر گرفته شده است.

یادبود آتاتورک، روز جوانان و ورزش

مصطفی کمال؛ کسی که افسر ارتش ترکیه بود، از طریق شهر استانبول به سامسون سفر کرد. در واقع وی در زمان امپراطوری عثمانی به عنوان یک سرباز به شهر سامسون سفر کرد. او کسی بود که رهبری مبارزات ملی که با سامسون در آناتولی آغاز شد را بر عهده گرفت. او سازماندهی لازم برای مقابله و دفاع در برابر سربازان خارجی را ایجاد کرد و به تعریفی، اولین قدم برای رسیدن به ترکیه کنونی در تاریخ 19 می 1919 برداشته شد.

به همین خاطر روز نوزدهم می برای بزرگداشت آتاتورک و به انجام فعالیت‌های ورزشی و جوانان که برای این فرد مهم بوده اختصاص دارد.

روز پیروزی

یکی دیگر از روزهای تعطیل در ترکیه 2024، روز پیروزی است که به خاطر نبرد Dumlupınar که در نتیجه جنگ آزادی، کشور ترکیه برنده شد این نام گذاشته شده است. این روز به دلیل پاکسازی کلی و ثبت‌نام رسمی ترکیه به عنوان کشور ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

روز جمهوری

در ادامه مبحث ایام تعطیل در کشور ترکیه، باید بگوییم که بنابر تاریخ دولت جمهوری ترکیه در روز 29 اکتبر 1923 تأسیس شد. این در حالی است که دولت ترکیه در پی تحولات تدریجی از جمله تأسیس مجلس ملی بزرگ ترکیه در 23 آوریل 1920 و اخراج سربازان یونانی در 30 اوت 1922 از آناتولی، به طور رسمی شروع به کار کرد. لازم به ذکر است که نخستین رئیس جمهور دولت جمهوری ترکیه مصطفی کمال نام داشت.

بنابراین به طور معمول روز 29 اکتبر که روز جمهوری است در ترکیه، دفاتر نمایندگی ترکیه و شهرهای خارجی که بسیاری از مردم ترکیه در آن زندگی می‌کنند، با شور و شوق جشن گرفته می‌شود.

اعیاد مذهبی ترکیه

باید به این موضوع توجه داشته باشید که بخشی از روزهای تعطیل در ترکیه 2024 شامل اعیاد مذهبی این کشور نیز می‌شود. اولین عید مهم مردم ترکیه که به دلیل مسلمان بودن آنها شباهت زیادی با جشن و عید مذهبی در ایران دارد، مراسم ماه مبارک رمضان است که در طی آن مردم به مدت 30 روز در یک بازه زمانی مشخص (در حدود 5 صبح تا 7 بعد از ظهر) لب به غذا نمی‌زنند و به اصطلاح برای رضای خدا روزه می‌گیرند.

البته بازه زمانی بین اذان مغرب تا اذان صبح زمان افطاری بوده و فرد می‌تواند در این زمان به خوردن و استراحت بپردازد. در نهایت با گذشت 30 روز ماه رمضان، نوبت به عید فطر به عنوان یکی از ایام تعطیل در کشور ترکیه می‌رسد. طبق روال کشور ترکیه، به مدت 3 روز سازمان‌ها و ادارات دولتی این کشور تعطیل بوده و در اعیاد 3 روزه فطر به سر می‌برند.

روزهای تعطیل در ترکیه 2023 -جشن رمضان

اقوام و دوستان در ضیافت رمضان با یکدیگر دیدار می‌کنند و دست بزرگترها را به نشانه احترام می‌بوسند. بنابراین این عید از نظر همبستگی اجتماعی جشن خاصی در ترکیه به شمار می‌رود. عموماً جشن رمضان هر سال ده روز به عقب برمی‌گردد. به عنوان مثال، ماه رمضان بین 16 می تا 14 ژوئن در سال 2018 بوده است. بنابراین، جشن رمضان در 5 می تا 3 ژوئن 2019 برگزار شده است.

عید قربان

در مبحث روزهای تعطیل در ترکیه، نوبت به عید قربان می‌رسد که در آن مسلمانان وظیفه قربانی دادن در راه خدا (حیواناتی مثل گوسفند و یا گاو و بز) را دارند. این عید مذهبی در کشور ترکیه نیز مانند رمضان هر سال ده روز به عقب برمی‌گردد. در این مراسم و جشن مذهبی خانواده‌ها در طی 4 روز تعطیلی به مهمانی و دیدار یکدیگر رفته و جشن می‌گیرند.

سایر روزهای مهم و تعطیل کشور ترکیه شامل روز کارگر، روز دموکراسی و آزادی می‌شود. شما این امکان را دارید تا با توجه به تعطیلات رسمی ترکیه و ایام تعطیل در کشور ترکیه 2024 برای سفر و یا مهاجرت به این کشور برنامه‌ریزی کرده و از هرگونه اتلاف وقت به دلیل تعطیلی اداره و سازمان‌ها و یا اماکن گردشگری جلوگیری کنید.

تعطیلات کریسمس در ترکیه چند روز است؟

طبق اطلاعات ارائه شده در اینترنت، تعطیلات رسمی کشور ترکیه بر اساس قانون Act 2429 در 19 مارچ 1981 میلادی به تصویب رسیده که جایگزین قانون مشابهی به نام Act 2739 شده است. همانطور که مشاهده کردید به طور معمول تعطیلات کشور ترکیه به دو دسته ملی و مذهبی تقسیم می‌شوند و در حال حاضر تعطیلات رسمی در کشور ترکیه 14.5 روز هستند که جزو بالاترین آمارها در بین سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود.

از آنجایی که بر طبق قانون شماره 2429، بازه زمانی تعطیلات کریسمس یعنی روزهای 24، 25 و 26 دسامبر به عنوان تعطیلات ملی و رسمی کشور ترکیه تعیین نشده است، کارفرماها اجازه ارائه مرخصی با حقوق به کارمندان ترک را در تعطیلات کریسمس نداشته و به بیان دیگر، تنها روز اول ژانویه به عنوان روز سال نو تعطیل خواهد بود.

سخن پایانی

در این پُست از مجله مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی، تعطیلات رسمی ترکیه و روزهای تعطیل در ترکیه 2024 را به شما عزیزان معرفی و در مورد آنها توضیحاتی ارائه کردیم، که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد و بتوانید بر اساس این تعطیلات برنامه‌ریزی کرده و اوقات خوشی را در کشور ترکیه سپری کنید.

همچنین اگر در کنار سفر توریستی و گردشگری در کشور ترکیه تمایل به تحقیق در مورد مهاجرت تحصیلی و یا کار و اقامت دائمی در ترکیه دارید، می‌توانید از رزرو وقت مشاوره مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کرده و با استفاده از راهنمایی کارشناسان مجرب ما در لتسگو یونی، بهترین گزینه مهاجرتی را برای خود و یا عزیزانتان انتخاب کنید.