اعتبار پاسپورت قبرس شمالی چقدر است و چرا در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای مهاجرت به قبرس شمالی هستیم؟ اساساً اعتبار پاسپورت یک کشور چه اهمیتی دارد و چه چیزی را برای ما مشخص می‌کند؟ آیا اعتبار پاسپورت قبرس شمالی ارزش این همه تقلا را برای مهاجرت دارد یا بهتر است با مقادیری هزینه و تکاپوی بیشتر، کشور دیگری را با پاسپورت قوی‌تر مد نظر قرار دهیم؟

در این مطلب به سراغ این پرسش‌ها می‌رویم و با یک ارزیابی کلی از اعتبار پاسپورت قبرس، خواهیم دید که آیا تلاش برای مهاجرت به این جزیرهٔ مدیترانه‌ای ارزشش را دارد یا خیر.

در ضمن، در نظر داشته باشید که اعتبار پاسپورت قبرس شمالی، هنوز در سایهٔ یک سری مناقشات بین‌المللی قرار دارد و اکثر کشورهای دنیا، سرزمینی به اسم قبرس شمالی را به رسمیت نمی‌شناسند!

بنابراین آنچه در این متن می‌خوانید، به طور کلی به قدرت پاسپورت قبرس اشاره دارد و در ادامه خواهید دید که اعتبار پاسپورت قبرس شمالی به عنوان یک کشور جداگانه و به نوعی من‌درآوردی، به هیچ عنوان از وضعیت روشن و مشخصی برخوردار نیست. 

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی در سال

اعتبار پاسپورت به چه معناست؟ 

اساساً وقتی از عبارت قدرت و اعتبار پاسپورت صحبت می‌کنیم چه جور قدرتی مد نظرمان است؟ مگر در یک دفترچه‌ٔ جیبی در ابعاد کف دست قدرت خاصی نهفته است؟ بله صد در صد نهفته است! همان قدرتی که باعث می‌شود اهالی ژاپن و سنگاپور و آلمان و کرهٔ جنوبی، تقریباً به هر جایی از سیاره سفر کنند و درگیر پروسهٔ دریافت ویزا و صف انتظار سفارت و ریجکت شدن ویزا و این ماجراهای نامطلوب نباشند.

در حال حاضر طبق داده‌های پلتفرم بین‌المللی هِنلی (Henley) و شرکا یا به طور مخفف H&P دو کشور ژاپن و سنگاپور، در رتبهٔ نخست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان هستند و به دنبالشان، اعتبار پاسپورت آلمان و کرهٔ جنوبی در جایگاه دوم قرار دارد.

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی 

خوشبختانه ارزیابی اعتبار پاسپورت قبرس، به هیچ عنوان کار سختی نیست. پاسپورت کشور قبرس در حال حاضر در رتبه 9 جهان قرار دارد و شهروندانش می‌توانند به راحتی به 170 کشور جهان سفر کنند و تا همین جای کار مشخص است که مهاجرت به قبرس به قصد دریافت یک ویزای معتبر و قوی، ارزشش را دارد.

هر چه رفت و آمد شهروندان یک کشور با پاسپورت عادی، به سایر کشورها ساده‌تر باشد، حسن روابط آن کشور با سایر دنیا را نشان می‌دهد و می‌توان گفت که اعتبار پاسپورتش بیشتر است.

ژاپن و سنگاپور در حال حاضر به ۱۹۳ کشور جهان دسترسی دارند و خیالتان راحت که آن شش هفت کشور باقیمانده که از شهروندان ژاپنی و سنگاپوری ویزا می‌خواهند، چندان آش دهنسوزی نیستند! داده‌هایی که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید، آخرین رتبهٔ اعتبار پاسپورت تعدادی از کشورها را بر اساس داده‌های پتلفرم هِنلی henley نشان می‌دهد. البته خود هنلی هم از داده‌های اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی یا IATA استفاده می‌کند: 

  • رتبه اول: ژاپن - سنگاپور (با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۳ کشور)
  • رتبه دوم: کرهٔ جنوبی (با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۲ کشور)
  • رتبه سوم: آلمان - اسپانیا (با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۱ کشور)

و اما اعتبار پاسپورت قبرس در این رتبه‌ بندی در جایگاه شانزدهم قرار دارد.

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی در سال

اعتبار پاسپورت قبرس ارزش مهاجرت دارد؟ 

همانطور که ملاحظه فرمودید، اعتبار پاسپورت کشور قبرس بر اساس داده‌های henleyglobal.com در جایگاه 38 در سال 2024 است که رتبهٔ قابل توجه و بالایی محسوب می‌شود. اعتباری که بالاتر از کشورهایی مثل امارات، روسیه، ترکیه، قطر، کویت، چین و غیره قرار می‌گیرد.

بنابراین اگر چنین تصمیمی برایتان جدی بود، کافیست با معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی و روش‌های مهاجرتی به این سرزمین آشنا بشوید. همچنین دانستن یک سری تفاوت‌ها و ریزه‌کاری‌ها در خصوص تفاوت‌ قبرس شمالی و جنوبی خالی از لطف نیست. اما این تمام ماجرا نیست و قرار نیست فقط به داده‌ها و رتبه‌بندی یک پلتفرم خاص اکتفا کنیم. 

اعتبار پاسپورت قبرس بر اساس پاسپورت ایندکس

همانطور که ملاحظه شد در رتبه‌بندی قبلی، اعتبار پاسپورت جزیره قبرس در جایگاه 38 لیست و بالاتر از روسیه و امارات و چین و ترکیه قرار داشت. اما این مقایسه متدولوژی و زوایای دیگری هم دارد و اعتبار پاسپورت قبرس شمالی را می‌توان از جهاتی دیگری هم ارزیابی کرد. مثلاً وقتی داده‌های وب‌سایت passportindex.org‌ را در مورد مقایسه قدرت و اعتبار پاسپورت‌ها بررسی می‌کنیم، به نتایج متفاوتی می‌رسیم که هر چند تفاوت فاحشی ندارند، اما دانستن‌شان خالی از لطف نیست.

در این رتبه بندی پاسپورت قبرس شمالی، در رتبهٔ 9 و در ردهٔ کشورهای رومانی، کرواسی، لیختن‌اشتاین و موناکو قرار گرفته است.

رتبه اول بر اساس این رده‌بندی نیز، به امارات تعلق دارد.

طبق رده بندی بالا، با داشتن پاسپورت قبرس می‌توان:

  • به ۱۱۴ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا مسافرت کرد.
  • در ۴۷ کشور دنیا ویزا را بصورت فرودگاهی گرفت.
  • و برای ۳۷ کشور دنیا باید از قبل برای ویزا اقدام کرد. 

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی در سال

با پاسپورت قبرس چه کشورهایی ویزا لازم دارند؟

ارزیابی دو رده بندی بالا (هنلی و پاسپورت ایندکس) نشان داد که پاسپورت کشور قبرس جزو پاسپورت‌های معتبر جهان است و اعتبارش جزو بیست کشور اول جهان قرار دارد. اما برای ارضای کنجکاوی و تکمیل اطلاعات، خواهیم دید که با داشتن پاسپورت قبرس، به چه کشورهایی بدون ویزا نمی‌توان سفر کرد و برای چه کشورهایی می‌توان ویزا را خیلی بی‌دردسر در محل فرودگاه و یا به صورت آنلاین دریافت نمود. نقشه‌ای که در ادامه‌ می‌بینید، تا حدود زیادی گویاست.

رنگ‌ آبی بیانگر کشورهایی است که شهروندان قبرس بدون نیاز به ویزا امکان رفت و آمد دارند و طیف‌های مختلف رنگ سبز، نشانگر کشورهاییست که قبرسی‌ها با درخواست ویزا به صورت آنلاین و یا در محل فرودگاه یا مرز آن کشورها، می‌توانند ویزا بگیرند و مشکلی برای ورود به خاک آن کشور نخواهند داشت. و در نهایت بخش‌های خاکستری رنگ نقشه، کشورهایی هستند که شهروندان قبرسی را بدون اقدامات اولیه از طریق سفارت راه نمی‌دهند.

تعدادی از این کشورها عبارتند از: افغانستان، چین، الجزایر، بورکینا فاسو، بوروندی، آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، کوبا، گینه استوایی، اریتره، غنا، گویان، عراق، کره شمالی، لیبریا، لیبی، مالی، نامیبیا، نائورو، نیجر، نیجریه، سودان، سوریه، تونس، ترکمنستان، آمریکا، یمن.

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی در سال

آیا پاسپورت قبرس شمالی فرقی با پاسپورت قبرس دارد؟ 

بله. متأسفانه قبرس شمالی فقط از جانب ترکیه و تحت نفوذ این کشور به عنوان یک دولت مستقل اعلام شده است. کشورهای سازمان ملل هنوز زیر بار چنین مسئله‌ای نرفته‌اند و کسی که پاسپورت قبرس شمالی را داشته باشد، فقط قادر است بدون ویزا به خود ترکیه رفت و آمد داشته باشد. بنابراین باید مراقب باشید که به هیچ عنوان در گیر و دار این ماجرا قرار نگیرید و با مشورت با مشاورین مهاجرت تحصیلی لتسگویونی، از تمام چم و خم ماجرا اطمینان حاصل کنید.

سایر کشورهایی که پاسپورت قبرس شمالی را به رسمیت می‌شناسند عبارتند از آنگولا، فرانسه، پاکستان، تانزانیا، آمریکا که آنها هم برای پذیرش شهروندان قبرس شمالی به ویزا نیاز دارند. قسمت‌های خاکستری در نقشهٔ زیر بیانگر کشورهایی است که پاسپورت قبرس شمالی را اصلاً به رسمیت نمی‌شناسند و رنگ قرمز کشورهایی هستند که برای پذیرش آنها ویزا می‌طلبند. 

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی در سال

در انتها و به عنوان یک جمع‌بندی کلی یادآور می‌شویم که دریافت پاسپورت قبرس، ایده‌ٔ بسیاری خوبی برای راه پیدا کردن به اتحادیهٔ اروپا و داشتن یک پاسپورت قدرتمند است. اما این مسئله در خصوص قبرس شمالی مصداق ندارد و دارندگان این پاسپورت، می‌توانند فقط به چند کشور محدود که در بخش قبل اشاره کردیم رفت و آمد کنند. بنابراین پیش از برنامه‌ریزی برای مهاجرت به جزیره و دریافت پاسپورت قبرس، مشورت با مشاورین مجرب و دلسوز را فراموش نکنید. 

برای داشتن پاسپورت قبرس، میتوانید ابتدا از طریق تحصیلی وارد خاک این کشور شوید. اگر شرایط مناسب برای مهاجرت تحصیلی را دارید، میتوانید از طریق سایت، نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام نمایید.