زندگی در هر نقطه‌ای از جهان مزایا و معایب خاص خودش را دارد. چه کلان‌شهری پرجمعیت در قلب تمدن و چه سرزمینی آرام و به دور از هیاهو مثل قبرس. در این مطلب قصد داریم به معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی بپردازیم. سرزمینی در شرق مدیترانه و جنوب ترکیه با روزهای بلند و آفتابی (تقریبا ۳۰۰ روز از سال!) و طبیعتی زیبا و اینطور که می‌گویند، مردمانی خوشایند و خونگرم و مهربان. 

اگر صحبت از چیدن برنامهٔ‌ سفر و گشت و گذار در بین باشد، هر جایی از زمین حکم یک تجربه و ماجراجویی جالب و خاطره‌انگیز را دارد. اما وقتی صحبت از زندگی و اقامت طولانی مدت است، متغیرهای دیگری وارد معادله می‌شوند و برخی مسائل به ظاهر پیش پا افتاده، وزن بیشتری در تصمیم‌گیری می‌گیرند. پس باید دید که این جزیرهٔ زیبا و آرام، که سالهاست بستر اختلافات و ناآرامی‌هایی بین ترکیه و سایر کشورهای جهان بوده، مقصد مناسبی برای زندگی هست و آیا معایب زندگی در قبرس به مزایای آن می‌چربد یا نه؟ 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

مزایای زندگی در قبرس شمالی

جزیرهٔ قبرس بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و در تمام نقشه‌های جهان سرزمینی یکپارچه است. الا نقشه‌های کشور ترکیه که حرف دیگری دارند و این یکپارچگی را به رسمیت نمی‌شناسند. دولت ترکیه جزیره را به دو بخش جمهوری قبرس شمالی (طبیعتا در شمال جزیره) و جمهوری قبرس می‌شناسد و اینطور که پیداست، این قائله حالا حالاها ختم به خیر نمی‌شود. در هر حال نیمهٔ شمالی جزیره طبق آمار سال ۲۰۱۷ بیش از سیصد‌ هزار نفر سکنه داشته و در حال حاضر چیزی در حدود پانصد هزار نفر را در آن ناحیه که یک سوم کل مساحت جزیره است تخمین می‌زنند. پس مقدمه را کوتاه کنیم و سر اصل مطلب برویم و ببینیم مزایای زندگی در این جزیره چه هستند؟

لقب جزیزهٔ عشق بی‌‌علت نیست

اختلافات دولت‌ها بر سر مرزبندی و خط کشی جزیره، ذره‌ای از آرامش و زیبایی طبیعی آن کم نمی‌کند و قبرس به معنای واقعی کلمه زیباست. از این دست جزیره‌های رویایی و کارت پستالی که با سواحلی تمیز و آب‌هایی شفاف و ماسه‌های طلایی رنگ، نگاه هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و این زیبایی محدود به چند نقطهٔ خاص نمی‌شود، بلکه کیلومترها در کرانهٔ مدیترانه ادامه دارد.

با دیدن سواحل قبرس شمالی، جایی برای تردید نمی‌ماند که  چرا این حجم عظیم از گردشگر، هر ساله به آن سرازیر می‌شوند و چرا بسیاری از زوج‌های اروپایی، عکاسی مراسم ازدواجشان را با پس‌زمینه‌ٔ دریا و صخره‌های تندیس‌مانند سواحل قبرس انجام می‌دهند. و توجیه می‌شویم که چرا عده‌ای دوران بازنشستگی خود را در این جزیره می‌گذرانند. بهر حال بیخود نبوده که طبق اساطیر کهن، آفرودیت، الههٔ عشق، از بین این همه سرزمین روی کرهٔ خاکی، قبرس را برای زاده شدن انتخاب کرده است! 

انگلیسی به عنوان زبان غالب 

در بین نگرانی‌های افراد برای مهاجرت به یک کشور تازه، دغدغهٔ‌ زبان پای ثابت دغدغه‌هاست. اما خوشبختانه این نگرانی برای مهاجرت به قبرس بسیار ناچیز است. این جزیره در روزگاران قدیم یکی از مستعمرات بریتانیا بوده و رگه‌هایی از آن دوران در عادات و فرهنگ و زبان اهالی این سرزمین باقی مانده است. اکثر اهالی و صاحبان کسب و کارها انگلیسی را به راحتی صحبت می‌کنند (حدود نود درصد) و  اگر زبانتان به اندازهٔ کافی خوب باشد، در کارهای روزمره به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

نرخ پایین جرم و امنیت بالا

آرامش و زیبایی‌هایی که از آن صحبت کردیم، بدون امنیت واقعی و خاطر آسوده هیچ فایده‌ای ندارند. اگر هر دقیقه نگران این باشید که ممکن است کسی جیبتان را بزند یا در ساعات آخر شب نتوانید کنار ساحل قدمی بزنید،‌ قبرس که هیچ، خود بهشت هم جای مناسبی برای زندگی نیست. خوشبختانه قبرس از لحاظ نرخ جرم، اوضاع روبراهی دارد و نسبت به سایر نقاط مدیترانه و حتی اروپا، از امنیت بالاتری برخوردار است. طبق اطلاعات موجود همان جرایم محدودی هم که در جزیره رخ می‌دهد، به ندرت ماهیت خشونت‌آمیز دارند و روی هم رفته، پلیس قبرس خیلی سفت و سخت مراقب اوضاع است و روی برخی از مناطق مستعدتر، تمرکز بیشتری می‌گذارد.  

امکان زندگی با هزینه پایین

هزینهٔ به مراتب پایین‌تری نسبت به اروپا،‌ آمریکا، کانادا، استرالیا و حتی همسایه‌اش یعنی قبرس جنوبی از مزایای زندگی در قبرس شمالی است. اما بر سر اینکه هزینه‌های قبرس شمالی از ترکیه ارزانتر است یا نه، حرف و حدیث‌های مختلفی وجود دارد و اعداد و ارقام قابل دسترس به این نکته اشاره دارند که ترکیه کماکان ارزانتر از قبرس شمالی است. آن هم نه یک ارزانی سر به سر و مماس، بلکه یک تفاوت قابل توجه و محسوس. 

انعطاف در ارز رایج 

همانطور که در مقدمه اشاره شد، ترکیه سال‌هاست به قبرس شمالی نظر دارد و بر سر این سرزمین با سایر کشورهای سازمان ملل مناقشاتی داشته و هنوز هم دارد. در هر حال، وجه رایج قبرس شمالی لیر ترکیه یا TL است. اما اکثر فروشگاه‌ها و کسب و کارهای نیمهٔ شمالی جزیره، پوند انگلیس، یورو و دلار هم از شما می‌پذیرند. منتها به احتمال زیاد باقی پولتان را با لیر ترکیه پرداخت می‌کنند. بنابراین اگر هم دسترسی فوری به یکی از صرافی‌های متعدد منطقه نداشتید، با هر کدام از این ارزها کارتان راه می‌افتد. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

ریتم زندگی آهسته و با طمانینه 

یکی از مزایای قبرس تجربهٔ متفاوت شما از معنا و مفهوم زمان است. تجربه‌ای که با شلوغی و ریتم تند شهرهای بزرگ تفاوت دارد و این آهستگی و آرامش، به وضوح در رفتار و عادات اهالی جزیره احساس می‌شود. اینجا عجلهٔ خاصی برای هیچ کاری وجود ندارد و انگار که چشیدن لحظه به لحظهٔ زندگی در اولویت است. در زندگی روزمره همه چیز ریتم آهسته‌ای دارد و از آن هیاهو و تقلای زندگی شهری که به آن عادت کرده‌ایم خبری نیست.  

کیفیت بالای بهداشت و درمان

امکانات درمانی عالی، یکی دیگر از امتیازات زندگی در این جزیره است. خصوصا برای افرادی که به اتفاق خانوادهٔ خود به قبرس آمده‌اند. شهروندان و کسانی که موفق به دریافت اقامت دائم شده‌اند، می‌توانند به صورت رایگان از تمامی خدمات درمانی بیمارستان‌های دولتی استفاده کنند. وقتی هم که می‌گوییم بیمارستان دولتی، بهتر است آن تصویری که ممکن از بیمارستان‌های دولتی در ذهن داشته باشید پاک کنید. مراکز درمانی دولتی در قبرس شمالی بسیار منظم و مجهزند و از بهترین پرسنل برخوردارند. بیمارستان‌‌های خصوصی جزیره هم کاملا تجهیزند و بی‌دلیل نیست که قبرس، تبدیل به قطب‌ توریسم درمانی در منطقه شده است. 

مالیات پایین و کار از راه دور 

زندگی و کار در قبرس برای صاحبان کسب و کار و کمپانی‌ها مزایای قابل توجهی دارد و یکی از این مزایا مسئلهٔ مالیات است. البته به خاطر تغییر قوانین و هماهنگی با اتحادیه‌ٔ اروپا، نمی‌توانیم قبرس را مانند سالهای گذشته بهشتی برای جاخالی دادن از مالیات بدانیم. اما هنوز هم می‌توان ادعا کرد که قبرس از نظر مالیاتی، برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها بسیار مناسب‌تر از سایر کشورهاست (فقط ۱۲/۵ درصد) و مزایا و طرح‌های ويژه‌ای برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار و حتی بازنشستگان وجود دارد. 

مورد دیگر وجود فرهنگ پررنگ و جاافتادهٔ دورکاری در کمپانی‌های مستقر در جزیره است که آنجا را به سرزمین موعود فری‌لنس‌ها و دورکاران تبدیل می‌کند. مادامی که به ددلاین‌‌ها و کیفت انجام کار متعهد باشید، برای مشتریان و کارفرمایان بین‌المللی مهم نیست که پروژه را از داخل آلاچیق انجام می‌دهید و یا با لباس فرم داخل آفیس نشسته‌اید. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

اقتصاد و بازار کار رو به رشد 

اقتصاد قبرس شمالی در سالهای اخیر و به لطف رشد قابل توجه در بخش خدمات، اوضاع بهتری به نسبت گذشته پیدا کرده و تعدد فرصت‌های شغلی و به دنبال آن کیفیت زندگی ساکنین جزیره بهتر شده است. تولید ناخالص قبرس در ۱۹۸۰ عددی در مایه‌های ۲/۱۵ میلیارد دلار بود و در ۲۰۱۷ به نزدیک ۲۲ میلیارد دلار رسید. البته این روند افزایشی، آنچنان بی دست‌انداز هم نبود و یک بار به خاطر رکود جهانی ۲۰۰۸ و یک بار در پی بحران مالی جزیره در ۲۰۱۲ دستخوش نوسانات شدیدی شد. با این تفاسیر، قبرس در سال‌های اخیر توانسته رشد ۲ درصدی سالیانه را حفظ کند و به لطف گسترش گردشگری و صنایع خدماتی، به ثبات اقتصادی بهتری برسد. 

سرعت اینترنت فوق‌العاده 

شاید فکر کنیم که جزیره‌ها دچار کمبود امکاناتند و قاعدتا نمی‌توانند مانند شهرهای بزرگ زیرساخت‌های تکنولوژیکی درست و درمانی داشته باشند. اما یکی از مزایای زندگی در کشور قبرس، بدون تردید زیرساخت بی‌نقص اینترنتش است که باعث می‌شود زندگی در جزیره را از یاد ببرید. به لطف وجود کمپانی‌های بین‌المللی ریز و درشت در جزیره، شهروندان قبرس شمالی هم از یک اینترنت با ثبات و بدون قطعی و با سرعت‌ فوق‌العاده لذت می‌برند و مشاغلی که طبیعتشان دورکاری است، به مشکل خاصی بر نمی‌خورند. 

آلودگی بسیار پایین 

یکی از مزایای زندگی در جزیره قبرس این است که صنایع سنگین آنچنانی ندارد و در محاصرهٔ آبهای مدیترانست و آلودگی از جاهای دیگر به آن سرایت نمی‌کند. بنابراین سطح پایین آلودگی و هوای تر و تمیز، آن را نسبت به شهرهای بزرگ در جایگاه بهتری قرار می‌دهد و برای زندگی سالمندان و خانواده‌های دارای فرزند ایده‌آل می‌کند. از نظر تمیزی آب هم وضعیت به همین منوال است و آب‌های اطراف قبرس، از نظر سازمان محیط زیست اروپا EEA‌ جزو تمیزترین آبهای زمین هستند. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

یک قدم تا ویزای شِنگن

تقریبا همان قوانینی که در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مثل آلمان و فرانسه و هلند و بلژیک و سایر کشورهای اتحادیهٔ اروپا حاکمند، در قبرس شمالی هم حاکم هستند و با وجود احساس پدرخواندگی و حق آب و گلی که دولت کنونی ترکیه روی نیمه شمالی این سرزمین دارد، قبرس بخشی از اروپا محسوب می‌شود و با پاسپورت و اقامت دائم آن، رفت و آمد به تمام کشورهای اروپا و جهان امکانپذیر است. 

اقامت دائم با سرمایه‌گذاری و خرید ملک 

می‌دانستید که با خرید ملک در قبرس می‌توانید اقامت دائم این سرزمین را دریافت کنید؟ البته بماند که این مورد، شیوهٔ چندان ارزان‌قیمتی نیست اما برای آنهایی که بضاعت مالی لازم را داشته باشد، مسیری بسیار کوتاه و سرراست است. شما با خرید یک ملک سیصدهزار یورویی و گذاشتن یک سپردهٔ سی‌هزار یورویی به مدت سه سال در یکی از بانک‌های این کشور، اقامت دائم کشور را بدست می‌آورید. برای اطلاعات بیشتر بد نیست که مروری به مطلب روش های مهاجرت به قبرس داشته باشید. 

تحصیل ارزان در دانشگاه‌های خوب

یکی از مزایای زندگی در قبرس شمالی متوجه دانشجویان و علاقمندان به ادامهٔ‌ تحصیل در خارج از کشور است. قبرس دانشگاه‌های به نسبت ارزانی دارد که در عین حال، سطح آموزشی و امکانات خوبی دارند و مدارکشان از اعتبار جهانی برخوردار است. همچنین ورود به این دانشگاه‌ها شرایط سختی ندارد و پذیرش از آنها، از سایر دانشگاه‌های اروپایی ساده‌تر است. برای اطلاعات بیشتر راجع به دانشگاه‌های قبرس می‌توانید به مطالب زیر مراجعه بفرمایید. 

تحصیل بدون ویزا و بدون مدرک زبان

شاید غیر از کیفیت و پذیرش آسان در دانشگاه‌های قبرس، چیزی که بیش از همه نظر دانشجویان خارجی را به خود جلب می‌کند، عدم نیاز به دریافت ویزای تحصیلی و اجباری نبودن مدرک زبان انگلیسی باشد. مورد ویزای تحصیلی که در تمام کشورها اجباری است و بحثی در آن نیست و مورد زبان هم برای اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه‌های جهان، یکی از الزامات پذیرش دانشجویان است. خیلی به ندرت مرکز آموزشی اسم و رسم داری پیدا می‌کنید که مثل دانشگاه‌های قبرس، شما را به صورت مشروط پذیرش کنند و بتوانید بدون مدرک زبان تحصیلتان را آغاز کنید و در موازاتش به گذراندن دوره‌های انگلیسی بپردازید. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

معایب زندگی در قبرس شمالی 

در بخش قبلی از مناظر زیبا و هوای تمیز و طرح‌های مالیاتی مناسب برای شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی از راه دور و سبک زندگی آرام و امنیت بالای جزیره و مواردی دیگر صحبت کردیم. اما آیا قبرس شمالی به واقع چنین آرمانشهر و بهشتی بَرینی است و هیچ کم و کاستی ندارد؟ آیا معایب زندگی در قبرس در حدی هستند که فرد را در تصمیمش برای آینده دچار تردید کنند؟ یا کاستی‌هایش آنقدرها جدی نیستند و می‌شود آن را جای مناسبی برای کار و زندگی دانست؟

مالیات برای اشخاص حقیقی

اگر طرح‌های تشویقی و حمایتی مالیاتی برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها یکی از مزایای زندگی در جزیره قبرس باشد، مالیات بر درآمد افراد حقیقی، بی‌تردید یکی از معایب زندگی در قبرس است. البته بحثی نیست که این مالیات دارد صرف ارتقای کیفیت زندگی و توسعهٔ زیرساخت‌های جزیره و تجهیز امکانات درمانی و غیره می‌شود. اما با این تفاسیر، هضم این واقعیت که ۳۵ درصد از درآمد شما بابت مالیات کاسته می‌شود، کمی دشوار است و زمان می‌برد. 

شاید حوصله‌‌تان سر برود 

وقتی دربارهٔ یک جزیرهٔ مدیترانه‌ای و آفتابی صحبت می‌کنیم، شاید پررنگ‌ترین تصویری که در ذهنمان تداعی می‌شود، عدهٔ زیادی از اهالی و توریست‌های شاد و خندان باشد که در هر گوشه‌ای از جزیره مشغول غواصی و اسکی روی آب و انواع و اقسام تفریحات هستند و از سرگرمی زیاد گذر زمان را از یاد برده‌اند. واقعیت اینجاست که قبرس شمالی به شدت به صنعت توریستش وابسته است و این به خودی خود چیز بدی نیست.

مشکل اینجاست که بسیاری از امکانات و برنامه‌های تفریحی جزیره، فقط در های‌سیزن و پیک سرازیر شدن توریست‌ها قابل استفاده‌اند و وقتی جزیره خلوت می‌شود، انگار همه چیز به حالت عادی برمی‌گردد و صاحبان کسب و کارهای توریستی اکثرا به خواب زمستانی می‌روند تا دوباره خبری شود و جزیره رونق بگیرد. این شرایط برای کسانی که از شلوغی گریزانند و تفریحات خاص خود را دارند مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برای عده‌ای دیگر، این تفاوت و تغییر فاز، می‌تواند حوصله‌‌سربر و کسل‌کننده باشد. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

درآمدهای نه چندان بالا

در بخش مزایا به پایین بودن هزینه‌های زندگی در کشور قبرس اشاره کردیم. اما پایین بودن هزینه‌ها، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که درآمد برخی از مشاغل محلی، خیلی پایین است و تا حداقل ایده‌آل فاصله دارد و این نبود درآمد حداقلی، یکی از معایب زندگی در قبرس شمالی است. منتها باز هم تاکید می‌کنیم که این برای برخی از مشاغل مصداق دارد و اگر شما دارای سرمایه و یا تخصص خاصی باشید، شامل حالتان نمی‌شود.

مثلا این قضیه در بخش کشاورزی محسوس‌تر است و دستمزد یک کارگر مزرعه در ماه، می‌تواند از هزار دلار هم پایین‌تر باشد و در عین حال، از هیچ مزایایی برای مسکن و رفاه و غیره بهره‌ای نبرد. البته این نکته هم از قلم نیفتد که شما به عنوان یک متخصص و یا کسی که با ویزای کاری وارد قبرس شده، بابت همان کار و میزان تخصص، درآمد به مراتب بالاتری در باقی کشورهای اروپایی خواهید داشت. 

محدودیت رفت و آمد به جزیره

بهرحال نمی‌شود در یک جزیره‌ٔ خوش آ‌ب و هوا زندگی کرد و از آرامش و انزوای آن لذت برد و از آن طرف همان رفت و آمد و برو بیای رایج در شهرهای بزرگ را انتظار داشت. پروازهای ورودی و خروجی جزیره در حدی هستند که لنگ نمانید اما روی هم رفته گزینه‌های زیادی ندارید و در هر زمان دلخواه بلیت گیرتان نمی‌آید.

این در مورد سفرهای آبی هم تا حدی صادق است و در کل محدودیت رفت و آمد را تا حدی احساس می‌کنید. اما اگر شغلتان نیاز جابجایی مداوم ندارد، این محدودیت مشکل خاصی برای شما ایجاد نخواهد کرد. اگر هم مشغله و زندگی پررفت و آمدی دارید، فقط کافیست جلوتر از سایرین پرواز دلخواه را رزرو کنید. 

محدودیت تنوع اجناس و کالاها 

زندگی در شهرهای پرجمعیت، آدمیزاد را از جهاتی بدعادت می‌کند. حواسمان باشد که در این جزیره، خبری از دسترسی به بیشمار فروشگاه‌ و هایپر و بورس انواع و اقسام لوازم و بازارهای دردندشت نیست و به احتمال زیاد گزینه‌های خرید در قیاس با محل زندگی قبلی شما نا امیدکننده هستند. بسیاری از این فروشگاه‌ها توسط مالکان خصوصی اداره می‌شوند و به قولی بیزنس‌های کوچک و محلی هستند و تنوع اجناس و برندهای در دسترس، به ایده‌آلی شهرهای بزرگ نیست و مجبوریم انتظاراتمان را تا حدی مدیریت کنیم. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

غافلگیری در خرید ملک 

یکی دیگر از معایب زندگی در قبرس شمالی هزینه‌های غیرمترقبه‌ای است که در پروسهٔ خرید ملک با آنها مواجه می‌شوید. خوشبختانه این مشکلات با کمی مطالعه و دقت و مشاوره با افراد قابل اعتماد برطرف می‌شوند. اما اگر حواستان نباشد، ممکن است یک ملک قدیمی با کلی خرج‌های نامرئی و نامحسوس عایدتان شود و برای تعمیرات و نوسازی، مبلغ زیادی روی دستتان بگذارد. یا از آن بدتر، به سمت ملکی بروید که کلی بدهی پشت قباله‌اش دارد و از بد روزگار برای معاملهٔ ملک به تور آدم ناجوری بخورید. برای مشاوره و اطلاع دقیق از شرایط خرید ملک در قبرس با همکاران ما در لتسگو یونی در تماس باشید. 

بازار کار دانشجویان خارجی

اگر به عنوان سرمایه‌گذار وارد جزیره شدید و قرار است کسب و کار خودتان را راه بیندازید که هیچ، اما اگر قرار بر زندگی دانشجویی باشد و چپ مالی چندان روبراهی هم نداشته باشید اوضاع کمی سخت می‌شود. یکی از معایب زندگی در قبرس شمالی اینست که دانشجویان بین‌المللی برای پیدا کردن کار به مشکل می‌خورند و اگر هم کاری پیدا کنند درآمد چندان درخور توجهی نخواهند داشت. البته همیشه موارد استثنا وجود دارد ولی قرار نیست روی شانس و اقبال حسابی باز کنیم. 

اقامت دائم با مقادیری دردسر 

در بخش مزایا به دریافت اقامت دائم قبرس با خرید ملک اشاره کردیم و باز هم تاکید می‌کنیم که این یکی از سرراست‌ترین راه‌های موجود برای دریافت پاسپورت یک کشور اروپایی است. اما این شیوه غیر از پرهزینه بودن، یک سری پیچ و واپیچ‌های قانونی دارد. مثلا فرد سرمایه‌گذار و همسرش هرگز نمی‌توانند در قبرس کارمند شوند و باید در نقش سرمایه‌گذار و سهامدار شرکتی که ثبت می‌کنند باقی بمانند و فرزندانی که سنشان خارج از بازهٔ هجده تا بیست و پنج سال باشد، امکان دریافت اقامت را از دست می‌دهند یا خانه‌ای که می‌خرند باید حتما نو و دست اول باشد. 

معایب و مزایای زندگی در قبرس شمالی

سوالات رایج در خصوص زندگی در قبرس شمالی

بالاخره آیا قبرس شمالی بخشی از ترکیه محسوب میشه؟

خیر جزیرهٔ قبرس یک کشور مستقل است و این استقلال توسط تمامی کشورهای سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و تنها ترکیه تنها کشوری است که ناحیهٔ شمالی قبرس را از آن خود می‌داند. 

چرا قیمت ملک در قبرس شمالی به پوند اعلام میشود؟

یکی به دلیل ریشه‌های تاریخی جزیرهٔ قبرس که در زمان‌های دور تحت سلطهٔ انگلستان بوده و دیگر اینکه نوسانات پوند به عنوان یکی از ارزهای قدرتمند، به مراتب از لیر ترکیه کمتر و منطقی‌تر است و ارزش‌گذاری مسکن با پوند انگلیس، ثبات و اطمینان بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. 

آیا برای رفتن به قبرس شمالی باید حتما لیر همراه ببریم؟

خیر. اکثر فروشگاه‌های این کشور با یورو، پوند و دلار هم کار می‌کنند. اما روی هم رفته با داشتن لیر ترکیه خیالتان راحت‌تر خواهد بود و با فروشگاه‌ها و یک سری از کسب و کارهای کوچک هم به مشکلی بر نخواهید خورد. اما اگر خواستید سفری به قبرس جنوبی داشته باشید، باید پولتان را به یورو تبدیل کنید. 

آیا دانشجویان ایرانی در قبرس کار پیدا می‌کنند؟ 

بله. به طور کلی پیدا کردن کار دانشجویی در قبرس امکانپذیر است. اما در قبرس هم محدودیت هفته‌ای بیست ساعت در زمان ترم تحصیلی وجود دارد و فقط در فصل تعطیلات است که محدودیتی برای ساعات کاری وجود ندارد. بنابراین اگر تمکن مالی مناسبی نداشته باشید، با تکیه بر کار دانشجویی و درآمد پانصد، ششصد یورو در ماه از عهدهٔ هزینه‌های تحصیل و زندگی بر نخواهید آمد. 

آیا در قبرس مشکلات تبعیض نژادی و رفتار نادرست با اقلیت‌ها وجود ندارد؟ 

خوشبختانه قبرس از این بابت جای مناسبی است و گفته می‌شود که مردم در قبرس شمالی از ساکنان قبرس جنوبی نسبت به مهاجران رفتار بهتری دارند. 

آیا با داشتن مدرک لیسانس می‌توان شغل مناسبی در قبرس پیدا کرد؟ 

خیر. داشتن شغل مناسب اگر به معنی درآمد خوب و جایگاه شغلی بالا باشد، برای فارغ التحصیلان مقاطع دکترا و ارشد به مراتب راحت‌تر است. باید توجه داشت که در قبرس اولویت استخدام در رده‌های بالا، با دانش‌آموختگان بومی یا سایر شهروندان اتحادیهٔ اروپاست. پس به عنوان یک مهاجر، لزوم داشتن مدرک بالاتر از لیسانس پررنگ‌تر است.