سفارت هلند در تهران، وظیفه رسیدگی به درخواست متقاضیان ورود به این کشور را بر عهده دارد. گرفتن وقت سفارت هلند به این معنی است که شما برای دریافت هرگونه ویزا از قبیل توریستی، کاری و تحصیلی نیازمند مراجعه به سفارت، البته با تعیین وقت قبلی هستید. در حقیقت هلند جزو کشورهایی است که بدون دریافت ویزا، امکان ورود به آن وجود ندارد و برای این منظور ضروریست وقت سفارت هلند را از قبل تعیین کنید.

آدرس سفارت هلند در تهران برای گرفتن وقت سفارت هلند و اطلاع از هزینه و مدارک مورد نیاز سفارت هلند را در این پست مجله تحصیلی لتسگو یونی خواهید خواند؛ پس اگر جز متقاضیان مهاجرت به هلند هستید با ما همراه باشید.

آشنایی مختصر با کشور هلند

هلند کشوری کوچک و زیبا در شمال‌غربی قاره اروپا است. این کشور، یکی از کشورهای توریستی اروپایی بوده که طرفداران بسیار زیادی از سراسر جهان دارد و  صنعت گردشگری در این کشور روز به روز، در حال پیشرفت است. سفر به هلند آرزوی بسیاری از مردم جهان است و هر ساله میلیون‌ها گردشگر از این کشور شگفت‌انگیز دیدن می‌‌کنند.

شهر آمستردام، بزرگ‌ترین شهر هلند و پایتخت این کشور است. بعد از آمستردام، بندر روتردام دومین شهر بزرگ هلند است اما از نظر شهرت، شهر لاهه در رتبه اول قرار دارد چون مراکز سیاسی، وزارتخانه و سفارتخانه‌ها در این شهر قرار دارند. جمعیت این کشور حدود 17 میلیون نفر است و زبان رسمی آن هلندی (Dutch) است؛ ولی هلندی‌ها به زبان انگلیسی هم مسلط هستند.

در خصوص آب و هوای هلند، موقعیت جغرافیایی این کشور به گونه‌ای است که هوای معتدل و بارانی دارد و یکی از کشورهای پر باران اروپایی است. در این کشور شدت بارش باران زیاد است و روز آفتابی از اتفاقات کم پیش‌آمد محسوب می‌شود. کشور هلند زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم و مرطوبی دارد و به هیچ وجه گرما شما را اذیت نمی‌کند.  واحد پول هلند یورو است و در وضعیت اقتصادی خوبی به سر می‌برد.

کشور هلند

سفارت هلند

همانطور که اشاره کردیم سفارت هلند در ایران مسئولیت بررسی مدارک متقاضیان و درخواست ورود به این کشور را بر عهده دارد. بنابراین اگر قصد ورود و اقامت در هلند را دارید، برای اخذ ویزای این کشور نیاز به نظر نهایی سفارت دارید. این سفارت، به درخواست ویزای تحصیلی، کاری و اقامت‌های بلند مدت رسیدگی می‌کند.

در حال حاضر بیشتر خدمات سفارت هلند در ایران، توسط شرکت وی اف اس گلوبال Global VFS انجام می‌شود. شرکت وی اف اس گلوبال یک شرکت بین‌المللی است که برای متقاضیان ورود به کشورهای مختلف، امور اجرایی مربوط به ویزا و امور شهروندی را از طرف سفارت آن‌ها انجام می‌دهد.

VFS Global چیست؟

شرکت وی اف اس گلوبال (Visa Facilitation Services Global) VFS Global یک کارگزاری است که با بعضی از دولت‌های خارجی همکاری و برای سفارت آنها سرویس‌های خاصی را ارائه می‌کند. در گذشته متقاضیان سفر به کشورهای خارجی همیشه با مشکل شلوغ بودن وقت‌های سفارت، طولانی بودن مدت زمان انتظار برای نوبت‌دهی و گاهاً تعطیلی کنسولگری‌ها به دلایل دیپلماتیک، روبه رو بودند. به همین علت سفارت‌ها تصمیم گرفتند تا بخشی از کارهای خود را به یک کارگزاری رسمی محول کنند و این مسأله باعث افزایش نظم، سرعت و دقت فرآیند رسیدگی به درخواست‌ها شد.

خدمات این شرکت شامل امور درخواست ویزای شینگن کمتر از 90 روز، مصاحبه حضوری، دریافت مدارک ویزا و انگشت نگاری و دریافت اطلاعات بیومتریک است. به هریک از شعبات مرکز خدمات ویزای وی اف اس گلوبال وک VAC (Visa Application Center) گفته می‌شود. لازم به ذکر است که شرکت امور خدماتی وی اف اس گلوبال نقشی در تصمیم‌گیری نهایی در مورد رد و یا پذیرش درخواست ویزای شما ندارد و تصمیم‌گیرنده نهایی افسر سفارت هر کشور است.

آدرس سفارت هلند در تهران

ساختمان سفارت پادشاهی هلند در تهران، خیابان دیباجی شمالی، خیابان ارغوان غربی، شماره ۶۰ واقع شده است. ساعات کاری سفارت هلند در تهران، از روز یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 الی 16 و روز پنجشنبه از ساعت 7:30 الی 13:30 است و در روزهای تعطیل رسمی مثل عید نوروز، تاسوعا، عاشورا، روز سال نو میلادی و کریسمس این سفارت خدماتی ارائه نمی‌کند.

برای انجام امور مربوط به ویزاهای کوتاه مدت، باید به کارگزاری وی اف اس گلوبال به آدرس تهران، میدان هروی، مجتمع هروی سنتر، طبقه ششم مراجعه کنید. ساعات کاری وی اف اس گلوبال از روز یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 7:30 الی 17 است و مانند سفارت، در روزهای تعطیل رسمی مثل عید نوروز، تاسوعا، عاشورا، روز سال نو میلادی و کریسمس این مرکز خدماتی ارائه نمی‌کند.

وقت سفارت هلند

برای تعیین وقت سفارت هلند ابتدا باید نوع ویزای خود را مشخص کنید. اگر قصد اقامت بیشتر از 90 روز در کشور هلند برای تحصیل، کار و یا دیدار با خانواده را داشته باشید، باید از طریق سفارت این کشور برای دریافت ویزای بلند مدت و مجوز اقامت دائم (MVV) اقدام کنید. در این حالت نیاز به یک اسپانسر دارید تا برای شما درخواست اقامت کند، به طور مثال دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید، کارفرمایی که از آن پیشنهاد کاری دریافت کرده‌اید و یا یکی از اقوام شما می‌توانند اسپانسر شما باشند. این درخواست باید حدود 3 ماه قبل از زمانی که می‌خواهید وارد کشور هلند شوید برای سفارت ارسال شود.

بعد از اینکه درخواست اقامت شما تایید شد باید با وقت قبلی از طریق سایت سفارت، برای رزرو نوبت جهت دریافت درخواست و بررسی سایر مدارک اقدام کنید. توجه داشته باشید که از زمان تأیید درخواست اقامت تا 3 ماه فرصت دارید تا برای دریافت آن مراجعه کنید. بعد از این مدت مجوز اقامتتان اعتبار ندارد و باید تمامی مراحل را مجدداً طی کنید. پس از حضور در سفارت در روز تعیین شده، علاوه بر بررسی مدارک، فرآیند انگشت نگاری و احراز هویت شما هم در کنسولگری انجام می‌شود.

راهنمای وقت سفارت هلند

وقت VFS سفارت هلند چگونه است؟

اگر قصد دریافت ویزای توریستی و یا اقامت کمتر از 90 روز را دارید، از طریق سایت شرکت VFS Global باید فرم آنلاین رزرو وقت را تکمیل کنید. این سایت پس از گذشت حدود 2 تا 3 روز به شما وقت دقیق را اعلام می‌کند. در حالت عادی وقت شما 3 ماه بعد تعیین می‌شود پس اگر برنامه‌ریزی برای سفر دارید به این مسأله دقت کنید. اگر نیاز به تعیین وقت فوری به منظور شغل و تجارت دارید، وقت سفارت شما در زمان حدودی 1 تا 2 هفته بعد تعیین می‌شود. اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که شما از سوی شرکتی در هلند دعوت نامه داشته باشید و باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید.

بعد از تعیین وقت از طرف VFS برای شما ایمیلی مبنی بر تأیید وقت شما ارسال خواهد شد. ضروری است هر متقاضی در روز تعیین شده شخصاً در کارگزاری،حضور پیدا کند. این قانون شامل کودکان و نوزادان هم می‌شود. همچنین دقت کنید که شما امکان کنسل کردن وقت خود را ندارید و فقط دوبار مجاز به تغییر وقت خود هستید.

مدارک مورد نیاز سفارت هلند

قبل از هر اقدامی برای دریافت ویزای هلند، ضروری است مدارک مورد نیاز را به دقت بررسی کنید. چرا که تکمیل نبودن مدارک باعث به تأخیر افتادن روند بررسی پرونده شما و رد درخواست ویزا خواهد شد. این مدارک بر اساس نوع ویزا متفاوت است اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت با مدت اعتبار حدود 6 ماه از تاریخ سفر
  • فرم درخواست ویزا
  • مدارک هویتی نظیر کارت ملی، شناسنامه، سند ازدواج و …
  • 3 قطعه عکس رنگی با زمینه روشن (ترجیحاً سفید)
  • مدارک مبتنی بر ویزای شینگن (در صورت داشتن ویزای شینگن)
  • نامه تمکن مالی از سوی بانک و صورتحساب ۴ تا ۶ ماه آخر حساب بانکی فرد متقاضی
  • نامه اشتغال به کار برای کارمندان و مدارک کسب و کار برای کارفرمایان
  • نامه اشتغال به تحصیل برای دانشجویان
  • ارائه دعوت نامه در صورت موجود بودن
  • ارائه پذیرش از دانشگاه برای متقاضیان ویزا تحصیلی
  • مدارک رزرو هتل که مشخص کرده چند رو در این کشور اقامت دارید و یا اجاره نامه و پذیرش خوابگاه برای دانشجویان برای مشخص بودن محل سکونت شما در هلند

چنانچه کودکی که هنوز به سن قانونی نرسیده قصد سفر به هلند به همراه اقوام را داشته باشد، باید اجازه‌نامه کتبی از والدین و یا سرپرست خود ارائه کند. مدارکی که به آن اشاره شد باید به زبان انگلیسی ترجمه شود و این ترجمه می‌بایست توسط یک دارالترجمه معتبر و رسمی صورت بگیرد. مدارک شما نیاز به تأییدیه دادگستری و امور خارجه ندارند.

مدارک لازم سفارت هلند

هزینه وقت سفارت هلند

هزینه‌ها از مهم‌ترین مسائل مربوط به اخذ ویزا و تعیین وقت سفارت بوده که بر اساس انواع ویزای هلند و کارگزاری و سفارتی که به آن مراجعه می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. هزینه وقت سفارت هلند در حدود 60 یورو است و برای برای رزرو وقت VFS این مبلغ حدود 300 هزار تومان تعیین شده است. اگر درخواست فوری صدور ویزا داشته باشید، به این مبلغ 40 یورو اضافه می‌شود.

در صورتی که شما در روز تعیین شده نتوانید در محل سفارت و یا کارگزاری حضور پیدا کنید و یا مدارک شما تکمیل نباشد و مراحل تعیین وقت را به درستی انجام نداده باشید، این هزینه به شما عودت نخواهد شد.

نکات مهم هنگام حضور در محل سفارت هلند چیست؟

بعد از رزرو وقت لازم است به نکاتی در هنگام حضور در سفارت دقت کنید. حتما 15 دقیقه قبل از ساعت تعیین شده در محل حاضر باشید و دوست یا همراهی با خود به داخل سفارت نبرید. یک کپی از فرم درخواست ویزا، اصل پاسپورت و سایر مدارک خواسته شده برای بررسی را به همراه داشته باشید. اگر هزینه وقت سفارت را آنلاین پرداخت نکرده باشید، امکان پرداخت حضوری در محل سفارت هم وجود دارد.

نکات مهم انگشت نگاری و دریافت اطلاعات بیومتریک

بدون انگشت‌نگاری و احراز هویت فرآیند بررسی مدارک و درخواست ویزای شما به جریان نمی‌افتد. بنابراین باید هنگام حضور در سفارت و یا VFS مراحل انگشت نگاری و عکس‌برداری بیومتریک را طی کنید. دقت کنید که انگشتان شما نباید دارای زخم، خراش، تزئیناتی مثل حنا و یا هرچیزی که باعث شود اسکن انگشتان شما به درستی انجام شود، باشد.

عکس‌برداری بیومتریک از چهره شما به صورت کامل انجام می‌شود و نباید کلاه و یا عینک داشته باشید مگر اینکه دلایل پزشکی داشته باشد و گواهی از پزشک داشته باشید. انگشت‌نگاری برای کودکان زیر 12 سال انجام نمی‌شود و اطلاعات بیومتریک شما 59 ماه اعتبار دارد.

انگشت نگاری سفارت هلند

مقررات امنیتی سفارت کشور هلند چگونه است؟

توجه داشته باشید که فقط متقاضیان دریافت ویزا، اجازه ورود به سفارت را با تعیین وقت قبلی دارند. تنها موارد استثناء در این زمینه عبارتند از:

افراد زیر ۱۸ سال که باید همراه یکی از والدین یا یک سرپرست باشند اما والد یا سرپرست نمی‎تواند از کارکنان مرکز درخواست ویزا داشته باشد. سالمندان و متقاضیانی که از نظر پزشکی ضعیف یا معلول هستند و نیاز به کمک دارند تا درخواست‎های خود را ارائه دهند. متقاضیانی که در این دسته قرار می‎گیرند باید پس از ورود به مرکز درخواست ویزا، به کارمندان حفاظت اطلاع دهند.

آوردن تلفن همراه به مرکز درخواست ویزا مجاز است، اما باید روی حالت سکوت یا لرزش قرار داده شود. قبل از ورود به مرکز درخواست ویزا باید تلفن همراه روی این حالت‌ها گذاشته شود. تلفن‌هایی که این قابلیت را ندارند را نمی‌توانید به مرکز درخواست ویزا بیاورید.

تحت هیچ شرایطی عکاسی، فیلمبرداری یا ضبط صدا مجاز نیست. هنگامی که با کارکنان سفارت صحبت می‎کنید، تلفن‎های همراه باید کنار گذاشته شوند. هر متقاضی مجاز است فقط یک ساک دستی کوچک به داخل سفارت بیاورد. کیف‎های بزرگتر را نمی‌توان به مرکز درخواست ویزا برد و باید در مکان دیگری نگهداری شوند.

همراه داشتن وسایل الکترونیکی یا لوازمی که با باتری کار می‌کنند مانند دوربین‎ها، تبلت‎ها، کاست های صوتی و تصویری، دیسک‌های فشرده، MP3ها، دیسک‎های فلاپی‎، لپ تاپ‎ها یا پخش کننده‎های قابل حمل موسیقی، هارد دیسک‎، درایوهای قلمی یا یو اس ‎بی، ضبط صوت‎ها، یا دستگاه‎های دیگر که ممکن است عملکرد مرکز را مختل کنند ممنوع است.

همچنین ورود پاکت‎نامه‎ها یا بسته‎های مهر و موم شده، اقلام قابل اشتعال مانند کبریت،  فندک، سیگار الکتریکی، سوخت، هرگونه اشیاء تیز مانند قیچی، چاقوهای قلمی یا سوهان ناخن، اسلحه، اشیاء سلاح مانند یا هر نوع مواد منفجره مجاز نیست. اقلام دیگر نیز ممکن است به صلاح‌دید کارمندان امنیتی ممنوع باشند.

پیگیری درخواست ویزای هلند چگونه است؟

بعد از اتمام مراحل در سفارت، شما می‌توانید روند درخواست ویزا را به 3 روش مختلف دنبال کنید. وقتی گذرنامه شما به سفارت برگردانده شود، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد. اگر نمی‌توانید به راحتی به ایمیل خود دسترسی پیدا کنید یا خواهان پیگیری دقیق‌تر اطلاعات هستید، به شماره تلفن شما پیامک ارسال می‌شود. دقت کنید که دسترسی به این خدمات را در مرکز درخواست ویزای که به آن مراجعه می‌کنید، بررسی کنید.

همچنین می‌توانید از طریق شماره مرجع موجود در رسید دریافت شده توسط مرکز درخواست ویزا، به همراه نام خانوادگی خود اطلاعات خود را در صفحه پیگیری درخواست وارد کرده و درخواست ویزای خود را به صورت آنلاین پیگیری کنید.
در راستای محافظت از حریم شخصی شما، اطلاعات مربوط به پیگیری درخواست ویزا توسط مرکز پشتیبانی سفارت ارائه نمی‌شود و کارکنان سفارت مجاز به پاسخ‌دهی به چنین درخواستی نیستند. بنابراین، با سفارت در این زمینه تماس نگیرید.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدید متقاضیان درخواست ویزای ورود به کشور هلند باید از طریق سفارت با تعیین وقت قبلی اقدام کنند که با عنوان " وقت سفارت هلند " شناخته می‌شود. در این پست از مجله تحصیلی لتسگو یونی، در مورد راهنمای وقت سفارت هلند و شرایط و مدارک مورد نیاز و هزینه‌ها صحبت کردیم، که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد. چنانچه قصد مهاجرت به کشور هلند و دریافت ویزای این کشور را دارید، می‌توانید از مشاوره تخصصی مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی استفاده کنید.